Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met kids op stap - Forum Wereldfietser

Met kids op stap

Wij willen dit jaar gaan fietsen met de kinderen (3 en 4 jaar) in Frankrijk. Graag wil ik ervaringenen tips hebben op het gebied van een aanhangfiest voor mijn 4 (in zomer 5) jarige zoontje.

Wat zijn jullie ervaringen?
Welk Merk / Type raden juliie aan of af?

Tevens de vraag: heeft iemand ervaring met een bobike kinderstoeltje en achtertassen op een Koga WT?

Thanks :D

Hoi Sander,

Hier is aardig wat te lezen:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... t=kinderen
Neem ook eens een kijkje op http://www.fietsenmetkinderen.info. Daar is vanalles te vinden over aanhangwagens/fietsen, stoeltjes etc etc :)

Fiets de wereld,
Whisky

Zie http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html voor onze ervaringen, en natuurlijk de fietsenmetkinderen site. Ik moet het overzicht van kinderfietsen daar weer eens bijwerken, maar jullie kinderen zijn nog te jong om zelf te fietsen.
Zelf heb ik het niet zo op aanhangfietsen. Het idee is goed, maar de uitwerking laat in de praktijk veel te wensen over. De enige die ik wel aardig vind is de Burley, en die is ook gelijk flink duur.
Zelf hebben we daarom destijds gekozen voor een speciale kindertandem met lage achterkant, en dat is veel veel beter. Die Thorn Voyager van ons kost afhankelijk van de afmontage 1200-1800 euro, en dat is misschien 300 euro duurder dan een vergelijkbaar afgemonteerde vakantiefiets. Ik had toch net een nieuwe vakantiefiets nodig, dus wij hebben er ik geloof zeven jaar veel plezier van gehad, en hem daarna weer tweedehands kunnen verkopen voor een mooi bedrag (tweedehands tandems brengen anders dan tweedehands solofietsen wel geld op). Ook naar school was het erg handig. We missen hem nu nog wel eens: je wilt een kind wegbrengen maar het kind wordt na afloop met een auto thuisgebracht (of omgekeerd).
De Thorn Voyager is tegenwoordig ook in Nederland te koop, maar je kunt hem ook zoals wij rechtstreeks in Engeland bestellen. Dat werkte heel goed (Thorn is een heel betrouwbaar bedrijf): www.sjscycles.com.
Onze afscheidstrip was anderhalf jaar geleden, van Basel naar Como, inclusief snelle Alpenafdalingen etc. Wat een feest was het weer. Maar naar afloop zei kleine man van toen acht dat dit toch wel de laatste keer was geweest. Hij was nu groot, en zou voortaan zelf fietsen. En dan ben je weer even heel wat beperkter in je mogelijkheden, want diezelfde pas mag hij toch echt niet op een solofiets afdalen (zijn zus van toen bijna elf deed dat perfect, met 55 km gekleefd aan mijn wiel ... maar jongetjes zijn anders).
Wim

Ik heb zelf ook nog niet zo het vertrouwen in een aanhanfiets. De jongste gaat in ieder geval bij mijn vrouw in het stoeltje. Verder moet ik eens uitzoeken of ik met een kinderstoeltje op een Koga WT nog achtertassen kan monteren. Dan kunnen we in ieder geval leuke lange dagtochten gaan maken. Andere oplossing is om een BO trailer o.i.d. te gaan gebruiken voor de bagage.

Mijn zoontje wil in ieder geval in de zomer nog vanuit Venlo naar de Zeeuwse kust mee op de fiets. Mannen onder elkaar Moet dan echt de zaken voor een aantal dagen meenemen, dus dan is een trailer wellicht de beste oplossing.

Bij ons lukte het om met een Bobike kinderstoeltje kleine voortassen onder het stoeltje te monteren. Wij gebruikten een bagagekar, maar dan wel een tweewieler en geen Bob. Tweewielrs hebben twe evoordelen. Het eerste voordeel is dat er meer op kan (en dat telt voor gezinsgebruik echt). Het tweede voordeel is dat ze zichzelf overeind houden. Een bob is een zware belasting voor je frame, zeker als er ook nog een kinderzitje op die fiets zit. Dat zou ik niet gauw doen. De BOb is prima, maar voor dit specifieke doel in mijn ogen minder geschikt. Onze tweewieler is een voorloper van wat nu de Radical Clone is, en bevalt prima.
Maar realiseer je wel dat het probleem toch komt. Vanaf ongeveer 5 jaar kunnen kinderen niet meer in zitjes of karren, maar zijn ze in mij ngen ook echt nog niet niet in staat serieuze tochten te maken op hun eigen fiets.
Wim