Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bottom Bracket muurvast - help! - Forum Wereldfietser

Bottom Bracket muurvast - help!

Hoi Hoi,

Ik moet mijn trapas uit mijn frame halen maar krijg de rechter kant absoluut niet los. Linker cup ging wel maar rechts zit goed vast!

Ik weet dat ik tegen de klok in moet draaien (standaard draad) maar het maakt niet uit hoeveel kracht ik zet (tot pijn in m'n hand en eleboog aan toe) krijg ik de kreng niet los.

Heeft iemand een tip voor hoe ik dit op kan lossen?

Kokend water over m'n frame?
Tikje met een hamer?

Thanks alvast!

James
Froggy schreef:
Ik ga altijd pas nadat ik de boel aan gort heb gedraaid met schaamrood op de kaken naar de fietsenmaker :oops:

hard schreeuwen op degene die er niet genoeg montagevet in gedaan heeft :P

Ik pas een truukje toe dat ik ook met pedalen doe. leg de sleutel bijna gelijk met de achterliggers en knijp die zo naar elkaar toe, ik heb de ervaring dat de meeste wel zo los komen.

succes

Thomas

Ik kom net achter (door met een frisse hoofd een handleiding te lezen op internet) dat ik toch wel met de klok mee moet draaien om de rechterkant los te krijgen.
Wat ben ik een kluns soms! :oops:

Hoi sterke man, heb je hem nu dus echt zo goed vastgedraaid dat je hem nu niet meer loskrijgt?
Wim

:oops:

Ik hoop het niet!
Oh oh oh - ik moet echt leren om niet te klussen na 10 uur s'nachts! Concentratie is veel minder en kans op blunders veel hoger!

Hopelijk kan ik vanavond alles oplossen!

ik weet niet zo goed welke kant opdraaien

maar als je de sleutel op de crank zet, dan moet je je trappers achteruit draaien. zo doe ik het altijd. en idd ik trek de sleutel ook altijd naar de trapstang toe, zodat je er niet afschiet vaak met een letsel tot gevolg.

(het is eigenlijk logisch: drijf je de fiets aan: dus trap je naar voren dan zetten de bouten zich vaster: beter zo dan omgekeerd :D )

groetjes

alhouwel het bij pedalen omgekeerd is 8)
Froggy schreef:Hoi Hoi,

Ik moet mijn trapas uit mijn frame halen maar krijg de rechter kant absoluut niet los. Linker cup ging wel maar rechts zit goed vast!

Ik weet dat ik tegen de klok in moet draaien (standaard draad) maar het maakt niet uit hoeveel kracht ik zet (tot pijn in m'n hand en eleboog aan toe) krijg ik de kreng niet los.

Kokend water over m'n frame?
Tikje met een hamer?

Thanks alvast!

James
of de tandwielkant linkse of rechtse draad heeft kun je afleiden uit de text op de linkercup: http://www.crankstel.htm

In zeer hardnekkige gevallen bout je het gereedschap vast aan de as, zet je het tooltje in de bankschroef en draai je de fiets

Het is me uiteindelijk gelukt door de bankschroef te gebruiken.
Wat bleek is dat de trapas 'crossthreaded' was en dus goed vast zat daardoor. Kunnen de 7 jaar oud kinderen in de fabrieken in Asie helemaal niks???

Nu opgelost gellukig!

Welk merk fiets was dit?
Wim

Het gaat om een Target MTB fiets.
Heb ik van Marktplaats gekocht voor 100 euro omdat er mooie wielen (met Marathon XT banden) eronder zaten. Deze fiets heb ik nu omgebouwd tot een singlespeed met 1" slicks - erg snel!

Froggy schreef:Het is me uiteindelijk gelukt door de bankschroef te gebruiken.
Wat bleek is dat de trapas 'crossthreaded' was en dus goed vast zat daardoor. Kunnen de 7 jaar oud kinderen in de fabrieken in Asie helemaal niks???

Nu opgelost gellukig!
Bedoel je dat ze hem er tegendraads ingeperst hebben? Die kung-fu kereltjes hebben spieren man!

Mijn wondermedicijn is kruipolie + tijd. Enkele dagen een frame op de zijkant leggen en rijkelijk de kruipolie laten inwerken, dagelijks olie toevoegen. Na een dag of twee, drie zonder veel problemen losdraaien. Werkt haast altijd, zelfs bij gevallen die op het eerste zicht hopeloos lijken.