Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets per vliegtuig - Forum Wereldfietser

Fiets per vliegtuig

Name: B.Remmers

Email: B.Remmers@chello.nl

Hallo
Eind mei ga ik voor het eerst met de fiets(per vliegtuig) naar Boedapest.Enkele vragen: ik heb een fietshoes gemaakt van een oranje dekzeil; is een doorzichtig luchtkussenfolie te prefereren omdat dit betere bescherming biedt?Moet de fiets 'op slot'worden gezet of mag dit juist niet?(verzekering?)Heeft iemand verder nog tips? Ik vlieg met Malev vanaf Schiphol. BVD MVG Ben

Name: Anonymous

Hoi Ben,
mijn beste ervaring met fietsen in het vliegtuig, is zonder verpakking. Alleen de lucht uit de banden. Men kan zo zien dat het fietsen zijn, het verplaatsen en plaatsen in het vliegtuig gaat eenvoudiger dan met een groot pakket, wat (zonder wielen) erg onhandelbaar is. Dus als de maatschappij dit toestaat, zonder pakking. Zeker niet op slot doen. Grote beschadigingen zullen ook met verpakking optreden.

Groet,
Wim Leeuw

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Yvonne

Email: espi@dds.nl

En hoe zit het dan met de verzekering van de fiets, als die niet op slot staat?

Yvonne

Name: Bert Sitters

Email: b.sitters@pz.nl

Beste Yvonne,

Verloren bagage bagage claim je in eerste instantie bij de luchtvaartmaatschappij via een P.I.R.-formulier dat je laat opmaken in het kantoor van de bagageafhandeling op de luchthaven van aankomst. Het bedrag dat luchtvaartmaatschappijen doorgaans vergoeden is beduidend minder dan de werkelijke waarde van de fiets, maar voor dat soort situaties sluit je nu een reisverzekering af af met extra fietsdekking. In een goede extra fietsdekking zit meer: bevoorbeeld repatriering van de fiets als de berijd(st)er door ongeval of ziekte niet meer in staat is om te fietsen en naar huis moet. Bij een standaard reisverzekering is het terugvervoer van de fiets niet geregeld. Ook kosten voor vervangend vervoer als je fiets is uitgevallen zit in deze dekkiing.
Kom je nog naar het voorjaarsweekend? Ik niet, want dan fiets ik in Spanje! Ik geef wel lezingen op de outdoor-markt in Wageningen op 28 april. Als je rustig bent, ben je welkom.

Groetjes,

Bert

Name: Mieke Van Parys

Email: miekevpa@innogenetics.be

Hallo Ben,
wij hebben onze fietsen vervoerd in een kartonnen doos die we in een fietswinkel gekregen hebben. Het voorwiel hadden we eruit gehaald, en een stukje metaal tussen de voorvorken gestoken. Voor de rest wat luchtkussenfolie rond de teerste plekken. Om niet veel handbagage te hebben, hadden we ook 2 fietstassen in de dozen gestoken. Onze fietsen waren bij aankomst nog perfect in orde. Een van de dozen was wel behoorlijk gescheurd, wat wat problemen gaf bij de terugkeer, en we konden nergens stevige brede tape vinden (Cuba). Dus, vooraf de dozen goed met tape beplakken zodat ze steviger zijn, en een rol tape meedoen, om ze bij de terugkeer ook veilig te kunnen vervoeren.
veel plezier,
Mieke