Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe corrupt is Cambodia? - Forum Wereldfietser

Hoe corrupt is Cambodia?

Ik ben sinds een week in Cambodia en ik sta echt versteld van het verschil tussen armoede en rijkdom in dit land. Op het platte land fiets je tussen de schamele hutjes en werken de mensen zich in de rivieren en op het land krom voor een paar dollar.
In Phnom Penh echter het tegenovergestelde: Hier grote villa's en rijden de terreinwagens (Lexussen, Toyota Land Cruisers, Hummers en Porches) en luxe sedans in lange rijen over de boulevards.
Ik ben tuurlijk niet zo naief te denken dat dergelijke verschillen alleen in Cambodia voorkomen. Ik heb dit in heel azie gezien, maar niet zo extreem, en vooral vanwege het feit dat de economie van Cambodia weinig voorstelt, vind ik het onderscheid des te opvallender. Een vergelijkbaar land als Laos heeft niet zulke extreme verschillen.

Hoe komen de PP-ers aan zoveel geld? Is dit pure corruptie en verdwijnt het grote geld in de zakken van de happy few, of delen de NGO's (die overigens ook goed in de slappe was zitten gezien de sjieke villa's waarin ze gevestigd zijn) en de wereldbank elke maand op de markt koffers met geld uit?

Toon

Ha die Toon!

De grootste (legale) auto´s en woningen hebben de NGO'ers, die krijgen naar westerse maatstaven betaald. Ik heb nog nooit zoveel sjieke en schone (daar klopt iets niet) SUVs gezien als in Tajikistan. Met corruptie heeft dat niets te doen, wel met (te?) goedgeefse westerlingen. In Cambodja is het denk ik merendeels te wijten aan het machtsvacuum NA het verdwijnen van de Rode Khmer waar vervolgens het ongecontoleerde Kapitalisme en de corruptie hoogtij vierden.

In India heb ik hetzelfde gezien (vooral in Mombai) maar daar is het merendeels van het kastensysteem en het daarmee samenhangende nepotisme afhankelijk.

Fiets de wereld,
Whisky

Ps: hoe bevalt de Trek?

Het is in Cambodia in ieder geval veel zichtbaarder dan in de buurlanden, hoewel ik in Laos ook de nodige, altijd blinkende Toyota Landcruisers zie rijden (en altijd spiksplinternieuw). Meestal een naast zen schoenen loopt type erin, en altijd met chauffeur (dat is ok, stellen ze tenminste nog iemand tewerk).
Wat je op de boulevard in PP ziet is er inderdaad echt over, en je ziet ze ook nooit in hulpbehoevende, stoffige dorpjes, of zou dat toeval zijn, dat we ze enkel t.h.v. de restaurant en barretjes zien in PP ?

Ik sprak ooit met mensen van World Vision in Laos, en die wisten me te vertellen dat ze tussen Vientiane en Luang Prabang vliegen, en in beide plaatsen een depot hebben vanwaar ze dan met de terreinwagen verder geholpen worden, wat moet dat allemaal kosten ?
Waarom denk je dat jobs bij ngo's in dit deel van de wereld zo gegeerd zijn ?
We mogen waarschijnlijk niet beweren dat ze niets doen, maar naar mijn bescheiden mening kan er toch heel wat bespaard worden op het wagenpark en de huisvesting.

in alle derde wereld landen is het contrast duidelijk zichtbaar. Dat is nou eenmaal een kenmerk van een derde wereld land. Ook het ontbreken van een middenklasse is er eentje.

Op Maleisie en Singapore na geldt dit voor de gehele regio.

Hoi die Marc en iedereen

Ik had vanavond een interessant gesprek met een jonge cambodiaan. Ik had hem de vraag gesteld waarom PP een zo groot Hummer-gehalte heeft.
Hij wist me te vertellen dat de economie behoorlijk in de lift zit door de onroerend goed verkopen. Blijkbaar zijn de grondprijzen in PP explosief gestegen afgelopen jaren. De grond wordt vooral door buitenlandse investeerders opgekocht. Helaas zijn de armen hiervan de dupe. De grond wordt gwoon ingepikt of als ze geluk hebben krijgen ze wat geld maar wordt met geweld gedreigd als ze weigeren. De BBC World had hier toevalligerwijze vandaag ook een bericht over. Het meer in PP schijnt binnenkort te worden leeggezogen door de vastgoed-bandieten.
Een goede tweede is de voortdurende corruptie en ook belasting betalen schijnt niet in hun woordenboek te staan...

Maar goed, Cambodia is een mooi land en ik vind PP zeer ok.
En ik zal de lokale economie blijven ondersteunen ook al kost het me een opspelende maag :)

En de Merida? Tja, het is een okay fietsje maar zeker geen WT, ik mis mijn fietsje wel. Maar voor die resterende 6/7 weken wilde ik geen frame laten overkomen. Als ik thuiskom wat mij in het slechtste geval een gloednieuw WT-frame en vork op :D
Ik heb trowens gisteren in de buurt van PP 2 Santos Travelmasters Rohloff met Magura voorvorken zien staan, echt mooi!