Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fototoestel voor beginners - Forum Wereldfietser

Fototoestel voor beginners

Hoi iedereen!

Ja, het zoveelste 'fototoestel' topic...

In de zomervakantie ga ik samen met een vriend met de fiets naar Normandië, dit is voor ons beide de eerste keer. Ik moet zorgen voor het fototoestel. Heb al wat sites afgezocht, maar de keuze is zo groot dat ik amper weet welk fototoestel geschikt is voor mij.

Ik zat eerst te denken aan een spiegelreflex, maar dat idee heb ik al opzij gezet. Omdat ik nog maar weinig ervaring heb met foto's maken en de prijs speelt natuurlijk ook een rol.

Wat is er belangrijk voor mij?

* Batterij
* Stevig, kan tegen een stootje
* Werkt met SD kaartjes
* Prijs (maximum 300 euro)

Ik heb niet echt een vaste hand, als ik foto's trek is dat dan ook heel duidelijk... Iemand het zelfde probleem? Kan dit opgelost worden door een snelle sluitertijd? Heb ook al gedacht aan een statief maar dat is weer zo omslachtig.

Ik had gedacht aan zoiets?
http://www.pixmania.be/be/nl/1660/xx/xx ... eresn.html

Alle ideeën, tips, goede websites, ... zijn welkom.

Alvast bedankt,

Sander

Een leuke compact met analoge zoeker (kijkgaatje) zou dan het beste zijn. Als het digitale schermpje dan uit valt te schakelen scheelt dit mooi in stroomverbruik. Meestal zitten er wel een aantal kant en klare programma's op die bruikbaar zijn in bepaalde situaties.
Koop in geen geval een point and shoot!
Ik zou zeker niet gaan voor spiegelreflex achtige modellen die op een spiegelreflex lijken, maar het niet zijn. Laat je ook niet beinvloeden door de meeste pixels.

Geheugen en batterij-duur kun je altijd achteraf bijkopen.

Tot 300 euro kun je heel aardige toestelletjes krijgen.

succes.

hier nog wat uitleg!
Sanderdd schreef:Hoi iedereen!

Ja, het zoveelste 'fototoestel' topic...

In de zomervakantie ga ik samen met een vriend met de fiets naar Normandië, dit is voor ons beide de eerste keer. Ik moet zorgen voor het fototoestel. Heb al wat sites afgezocht, maar de keuze is zo groot dat ik amper weet welk fototoestel geschikt is voor mij.

Ik zat eerst te denken aan een spiegelreflex, maar dat idee heb ik al opzij gezet. Omdat ik nog maar weinig ervaring heb met foto's maken en de prijs speelt natuurlijk ook een rol.

Wat is er belangrijk voor mij?

* Batterij
* Stevig, kan tegen een stootje
* Werkt met SD kaartjes
* Prijs (maximum 300 euro)

Ik heb niet echt een vaste hand, als ik foto's trek is dat dan ook heel duidelijk... Iemand het zelfde probleem? Kan dit opgelost worden door een snelle sluitertijd? Heb ook al gedacht aan een statief maar dat is weer zo omslachtig.

Ik had gedacht aan zoiets?
http://www.pixmania.be/be/nl/1660/xx/xx ... eresn.html

Alle ideeën, tips, goede websites, ... zijn welkom.

Alvast bedankt,

Sander
Met iets in de trant van een canon powershot a 570 IS kun je je volgens mij geen buil vallen. Genoeg (en niet te veel) knopjes om de fiets, het eten en de tent er scherp op te krijgen. Aanzetten gaat vlot, de penlites houden het lang genoeg uit, groot genoeg om vast te houden en ruim binnen budget

Allereerst bedankt voor de reacties.

Ben al eventjes op zoek gegaan naar een fototoestel met analoge zoeker.

Dit heb ik voorloppig

Nikon Coolpix P50

Canon Powershot A720

Canon Powershot A570 IS

Zijn er nog details waarop ik moet letten tijdens mijn aankoop?
Raden juli Ultra II SD aan?

Beste Sanderdd,

Laat je keuze vooral bepalen door wat je wil met je foto's.
Wil je gewoon leuke vakantiekiekjes maken? Hou het dan vooral simpel en klein. Onderweg zie je ineens leuke dingen. De mooie vogel kan zo gevlogen zijn. Je moet dan snel je camera kunnen pakken en 'trekken', zoals jullie in Vlaanderen zo fraai zeggen.
Hoe kleiner en hoe lichter van gewicht, des te minder hoef je mee te sjouwen op je fiets.
Wil je echt professioneel fotowerk maken, dan moet je denken aan een camera met meer mogelijkheden. Wil je echter die mogelijkheden optimaal benutten, dan zou ik eerst een cursus volgen.

bert sitters schreef:Beste Sanderdd,

Laat je keuze vooral bepalen door wat je wil met je foto's.
Wil je gewoon leuke vakantiekiekjes maken? Hou het dan vooral simpel en klein. Onderweg zie je ineens leuke dingen. De mooie vogel kan zo gevlogen zijn. Je moet dan snel je camera kunnen pakken en 'trekken', zoals jullie in Vlaanderen zo fraai zeggen.
Hoe kleiner en hoe lichter van gewicht, des te minder hoef je mee te sjouwen op je fiets.
Wil je echt professioneel fotowerk maken, dan moet je denken aan een camera met meer mogelijkheden. Wil je echter die mogelijkheden optimaal benutten, dan zou ik eerst een cursus volgen.
Ja het is gewoon voor op vakantie, om leuke beelden vast te leggen. Het zal dus een compact camera worden, met voldoende sd kaartjes & batterijen of extra accu.

Alvast bedankt

Dit is al m'n zesde digi, en ik ben erg errug tevreden over. Beantwoordt volgens mij aan veel van je eisen. Verder altijd een (of twee) extra batterijen meenemen, en deze niet in de winkel, maar op Ebay kopen.
http://www.dcviews.com/_panasonic/tz3.htm

En op deze betrouwbare sites/pagina's kan je aankoopadviezen vinden:

http://www.dcresource.com/buyersguide/

http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp

http://www.imaging-resource.com/WB/WB.HTM

http://www.cameralabs.com/

Er zijn er natuurlijk nog veel meer, maar begin hier maar eens mee.

:D

Sander,

Dit is ook een leuke met een lekkere stevige titanium behuizing. Iets boven je begroting maar voor de rest lekker robuust voor onderweg.

Hier heb je "alle"? prijzen in Nederland. Ik heb mijn panasonic TZ3 in Beuningen gekocht, voor (half jaar geleden) 276 eu, hier in amsterdam voor min 330. te koop.

Ook andere zaken dan camera's zijn uit te zoeken.

http://tweakers.mobi/pricewatch/cat/435//

Gr Hans

En ben je d'r al wat uit Sander? :D

Nog even: ik vond nog een review over die Nikon P50: http://www.dpreview.com/reviews/NikonP50/page12.asp

Verder denk ik dat die Canon 720 (na de Pana TZ3) een verstandige keuze zou zijn.

Oh ja, verder is dit een beauty, heel licht en klein, en een heerlijke lens:
http://www.dpreview.com/news/0802/08021901ricohR8.asp

Spironski schreef:Oh ja, verder is dit een beauty, heel licht en klein, en een heerlijke lens:
http://www.dpreview.com/news/0802/08021901ricohR8.asp
Een superzoom 28-200 op een compactcamera, dan word ik toch wat wantrouwend maar ik laat me graag overtuigen van de kwaliteit...

Dan heb je dus nog niet die 28-280mm op die Panasonic gezien! Juist over die (Leica) lens zijn de reviews zo enthousiast (over de sensor wat minder). Maar ook de lens op die Ricoh (ik heb ook de R4, met dezelfde lens) is behoorlijk goed. Het zijn natuurlijk geen L-serie lenzen, maar ik geloof ook niet dat Sander daar behoefte aan heeft.

Bij compacts zijn het niet de lenzen die het probleem zijn, maar juist die minuscule sensors. Bij goedkope spiegelreflexen heb je dan wel een goede, grote sensor, maar is vaak de basislens van matige kwaliteit.

Ik heb in december de opvolger van mijn oude camera aangeschaft omdat deze zo goed beviel. Hij ligt stevig in de hand. Je kan tijdens het fietsen fotograferen en filmen. Hij is niet te zwaar. Je kunt de sluitertijd en diafragma instellen. De nieuwe is bovendien erg goed voor mensen die vaak de camera bewegen.

Ik fotografeer nu met de CANON PowerShot A720 IS. Hieronder wat foto's als voorbeeld, gemaakt in Marokko afgelopen kerstvakantie....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Recentelijk dez camera gekocht: Canon Powershot SX100 IS
Vooral de 10x optische zoom en toch redelijk compact trokken me vooral. Kan ie toch gewoon in de stuurtas zonder dat die gelijk vol zit. Ik heb 'm nog niet op vakantie geprobeerd, maar voor dagelijks gebruik voldeedt hij prima.

Maurice

Sanderdd schreef:Dit heb ik voorloppig
  • Nikon Coolpix P50
    Canon Powershot A720 IS
    Canon Powershot A570 IS
Alle drie uitstekende camera's. Ik ben zelf wel fan van het Powershot serie. Uitstekende prijs kwaliteitverhouding en beeldkwaliteit vind ik in de praktijk echt onderscheidend. Feit dat de Powershots gestabiliseerd zijn kan ook helpen in je keuze.

Gebruik van AA's is een pré van al deze camera's. Een paar extra oplaadbare AA's meenemen (wel even markeren per twee) stelt niet zo veel voor, bovendien kun je best aardig wat foto's maken met een setje. Een ander voordeel. Mogen je AA's toch onverhoopt op zijn dan is zelfs in verweggistan op de hoek van de straat een nieuw setje kopen.
Sanderdd schreef:Zijn er nog details waarop ik moet letten tijdens mijn aankoop?
Als je garantie belangrijk vindt: of het een Europese versie is. Amerikaanse versies zijn meestal goedkoper (zeker met de huidige dollar) maar verzendkosten en verzendtijd en gebrek aan controle middelen zijn je eigen probleem...
Vind je het apparaat überhaupt wel prettig vasthouden, ligt hij prettig in de hand, is het scherm fijn etc. Sommigen vinden dat je een camera kan kopen op specificaties, ik niet.
Sanderdd schreef:Raden juli Ultra II SD aan?
Nee. Sandisk heeft in het verleden problemen gehad met hun SD kaarten. Uitstekend merk (heb zelf hun CF, meerdere), maar zou nog steeds geen SD van hun willen, liever bv Kingston.
Kijk er ook even naar dat de kaart Lifetime warranty heeft. Niet dat je er wat aan hebt als hij toch kapot gaat, maar het verhoogt de kans op een goed product.

De snelle kaarten hebben geen toegevoegde waarde in een normale compactcamera. Extreme III en IV (= benaming van Sandisk, dus geld ook voor de vergelijkbare of snellere varianten van concurrenten) zijn bedoeld voor SLR's waar het binnenwerk zo snel dat het wegschrijven van data naar de kaart een beperkende snelheidsfactor wordt, bij compact is dat niet zo. Ook geld het alleen als je volcontinu foto's maakt (ontspanknop indrukken en vasthouden).
De meeste standaard kaarten zitten trouwens tegenwoordig ook al tegen de 66x grens van de Ultra II aan volgens mij.

De snelle kaarten hebben geen toegevoegde waarde in een normale compactcamera.
Niet voor het nemen van foto's, maar soms wel bij het filmen!

ben ook aan het kijken voor een nieuw fototoestel. en dat moet dan ook meekunnen op fietsreis.

er zijn maar een paar zaken die voor mij in aanmerking komen.

ofwel ga je voor compact en rugged, ofwel ga je voor de betere beeldkwaliteit.

de eerste zou ik eventueel een panasonic met leica lens nemen. of een olympus (die hebben een compacte versie die onderwater kan, en gerust mag vallen)

ga je voor de beter beeldkwaliteit dan zou ik op dit moment voor de powershot 9 gaan, de grens tussen deze camera en de duurdere slr is niet groot meer. een slr is duurder, zwaarder....
ik denk dat ik misschien wel voor de powershot ga gaan. spijtig dat de lens zich kan terugtrekken, had liever een fixed gehad: gaat sneller, minder slijtage, wel iets groter.

groetjes

fillemon schreef:ben ook aan het kijken voor een nieuw fototoestel. en dat moet dan ook meekunnen op fietsreis.

er zijn maar een paar zaken die voor mij in aanmerking komen.

ofwel ga je voor compact en rugged, ofwel ga je voor de betere beeldkwaliteit.

de eerste zou ik eventueel een panasonic met leica lens nemen. of een olympus (die hebben een compacte versie die onderwater kan, en gerust mag vallen)

ga je voor de beter beeldkwaliteit dan zou ik op dit moment voor de powershot 9 gaan, de grens tussen deze camera en de duurdere slr is niet groot meer. een slr is duurder, zwaarder....
ik denk dat ik misschien wel voor de powershot ga gaan. spijtig dat de lens zich kan terugtrekken, had liever een fixed gehad: gaat sneller, minder slijtage, wel iets groter.

groetjes
De kwaliteit met een voorzetlens/vaste-lens ten opzichte van een objectief verwisselen wat bij een SLR meestal wel kan, is dramatisch slechter. Alle leuke piemeltjes ten spijt die er met een druk op de knop uit kunnen komen en de consument trots op zijn buik laat prijken. Ook hier geldt: Hoe groter de lens, hoe trotser de fotograaf. De vervorming bij inzoomen zal groot zijn evenals bij volledige groothoek. Ander groot nadeel van een compact is dat je nooit recht door de lens kan kijken en zodoende nooit precies kan zien wat er nog net wel of niet buiten de foto komt. En dan nog een keer de vertraging bij het schieten, wat een compact ongeschikt maakt voor aktie-foto's

De voordelen van een compact zijn echter:

Handzaam, licht en gemakkelijke bediening.

Je kunt er prima leuke vakantie kiekjes meemaken, wat de meeste mensen ook willen, of zelfs nog een flimpje mee schieten.

Vergelijken met de mogelijkheden van een spiegelreflex gaat echter niet op.