door
Demy » zo 02 mar, 2008 15:27
[quote="fillemon"]idd, willem dat klopt helemaal.
zorg ervoor dat je minimum een sportdynamo hebt,
wil je meer uitleggen koop dan een son (volgens mij de meerprijs waard, alhoewel ik heb niet heb, hij zat niet standaard op mijn fiets en dat ging echt veel geld kosten voor die upgrade). probeer een te vinden waar hij standaard opzit
een cassette hoeft niet veel te kosten, dus het is niet dat derrailleur veel duurder is, (tenzij je een hoop kilometers maakt per jaar, dan is een goede naaf goedkoper). Kettingen slijt je wel tegen een factor 5 meer. gewicht is vrij onbelangrijk denk ik. de massa zit rond de naaf, dus eigenlijk moet die massa gewoon meetransleren met de fiets. In het slechtse geval weegt een binnenversnelling 1 grote drinkbus meer dan een derailleurfiets. ik heb nooit gevoeld of mijn drinkbus leeg of vol was, en al zeker niet op platte stukken.
ik het een sturmey, dat is een 3 versnelling. en dat gaat supersmooth, plus je schakelt pijlsnel, en zeker, dus ik ben altijd sneller dat een derailleur fiets. (ook omdat een sturmey vrij grote sprongen maakt van 33%)
een goede band is absoluut een must. ik heb een lichtlopende contacttravel, maar ben de mening toegedaan dat je beter voor een iets zwaardere schwalbe kunt gaan. die contacttravel is minder bestand tegen platrijden, en slijt na 3000km, een zwaarder lopende schwalbe heeft een beter bescherming tegen puncture, en gaat 10000km mee. (als je de beste band koopt, niet echt een spotprijs, maarja, zoveel km en quasi geen leke banden meer).
groetjes[/quote
Met een naafje kun je ook lekker terug schakelen als je stil staat voor het stoplicht, zonder dat je bang hoeft te zijn dat de ketting om je oren vliegt.