Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurkeuze : sturing gevraagd... - Forum Wereldfietser

Stuurkeuze : sturing gevraagd...

Bij m'n stuurkeuze op een Koga Signature raak ik er niet echt uit.
Ik twijfel tussen
een Koga Multigrip
Afbeelding
en een Koga Dali
Afbeelding

Wie heeft ervaring met 1 van beide ? aanbelevingen, adviezen...
Ik stel me met name vragen bij de mogelijkheden voor een stuurtas.

Enne... je moet geen Kogafreak zijn om toch advies te kunnen geven ;-).
Dank bij voorbaat !

hallo,

ik heb sinds een jaar een koga dali-stuur. het bevalt mij prima! je kunt er genoeg rommel op kwijt, waaronder een stuurtas. qua comfort vind ik er niets op aan te merken. voorheen had ik een koga synergic stuur (lijkt op multigrip) en dat beviel ook prima. echt vergelijken kan ik niet aangezien ik het stuur samen met de fiets heb verwisseld. aandachtspuntje bij lederen stuurgrepen is dat je ze regelmatig moet invetten om ze in goede conditie te houden.

jaron

Ik ben zelf nogal van de racebochten, dus wellicht geen objectieve mening. Maar het lijkt mij op de foto dat bij de Dali de remhendels niet in 'lijn' zijn met het stuur. Lijkt mij persoonlijk een beetje vervelend.
En op de Dali heb je wat minder ruimte (als je de grip in tact laat) voor bijvoorbeeld een kilometerteller of anderssoortige toevoegingen.

Maar nogmaals, ik had een model zoals de multigrip en die heb ik vervangen voor een racestuur.
Hoi,
Bij de multigrip zit je met dezelfde voorbouw duidelijk korter dan bij de Dali. Bij de Multigrip is het stuur een beetje geveerd als je de standaard handpositie gebruikt. Bij de Dali is het stuur harder (of noem het directer, positief omschreven).
Leon
Leon schreef:Hoi,
Bij de multigrip zit je met dezelfde voorbouw duidelijk korter dan bij de Dali. Bij de Multigrip is het stuur een beetje geveerd als je de standaard handpositie gebruikt. Bij de Dali is het stuur harder (of noem het directer, positief omschreven).
Leon
Ha, goed gezien Leon... dat is een argument waar ik wel oren naar heb.

@jarno : ik heb ook altijd met een stierenkop gereden, maar met een forse geopereerde hernia achter de rug (sic) ben ik op zoek naar een wat confortabeler houding, vandaar dat ik mij op het bochtige parcours van de multigrips, dali's, vlinders enz ... aan het begeven ben... voorwaar niet makkelijk om een keuze te maken.

hallo,

Ik zelf heb zo'n multigrip en ben niet zo erg tevreden. :cry: Het grote nadeel is dat je voor een stuurtas ook een verlengstuk nodig zult hebben. Dit onderwerp is reeds eerder besproken. Vandaar gaat mijn voorkeur naar een Dali. Waarom ik de multigrip houd? Simpel omdat ik het zonde vind om dat bij het grofvuil te gooien.

Wim

Die Dali oogt eleganter.
De multigrip geeft "multi" kans op vergissingen bij een noodstop.

Misschien een kwestie van smaak, maar de "directheid" van een stuur spreekt mij zeer aan. Voor mij geen sponzige toestanden. (Dat geldt ook voor banden.) Andermaal zou ik voor de Dali gaan.

Is er ook een prijsverschil?

Ik heb ervaring met geen van beide. Maar ik zat laatst met iemand de H-Bar te bespreken waarbij we allebeide de conclusie trokken dat het prettiger is om de handen wat schuin te houden (zoals bij een traditioneel stadsfietsstuur), dan om deze volledig haaks op de fiets te hebben (zeg maar MTB). De Dali is vanaf de stuurpen licht gebogen, dat lijkt me een prettigere houding dan het rechte deel van de Multigrip (ter plekken van de remmen).

Hij fietste zelf met een multigrip (dus niet naar volle tevredenheid) en had nog een opmerking. Als je vanaf de stang met de remhendels een iets bredere zit aan wilt nemen, moet je direct naar boven. Binnenin het olifantoor is het stuur namelijk vrij krap waardoor de omhooglopende buis op de zijkant van je hand gaat drukken.

Hey!

Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om een Dali te nemen ipv een Multigrip. Dit is puur omdat het stuur er beter uitziet al vind ik zelf.

Het voordeel van de Dali is dat je niet zo'n heel pakket voorop hebt. Het voordeel van Multigrip is dat je idd weer veel ruimte hebt om zaken op te planten (km-teller e.d.) Ikzelf heb dat probleem opgelost door m'n kilometerteller gewoon op de stuurpen te monteren.

Doordat het bevestigingsblok (= slot) van mn voortas in eerste instantie niet paste, heb ik een nihiel stukje van het schuim weg moeten snijden en de remmen iets naar buiten moeten opschuiven. Gelukkig heb ik kleine handen, hierdoor heb ik nog genoeg ruimte over!

Succes met de keuze

Berre schreef:Die Dali oogt eleganter.
De multigrip geeft "multi" kans op vergissingen bij een noodstop.

Misschien een kwestie van smaak, maar de "directheid" van een stuur spreekt mij zeer aan. Voor mij geen sponzige toestanden. (Dat geldt ook voor banden.) Andermaal zou ik voor de Dali gaan.

Is er ook een prijsverschil?
nee, binnen de configurator van Koga Signature is er nauwelijks verschil.
De Multigrip is 2 euro duurder dan de Dali, en 100gr zwaarder...

Wat dacht je van deze van Koga model 2005/2006. Naast bevestiging voor stuurtas, kun je dit stuur in alle standen verstellen en ............................
Afbeelding

Oja de bocht is 3delig en wordt in de stuurpen geklemd. Makkelijk voor inpakken voor een fly-box.

merk/type:
Stuurbocht
ITM Synergo met Tashouder

Stuurvoorbouw
IITM Trekking CNC nieuw verstelbaar (Quill) ø22,2 Black

Stuurgrips
Selle San Marco Leather /foam

Ik verplaats me met een multiegrip stuur van het merk Pro van 56 cm breed met foam.
Dit bevalt me uitstekend. Je kan je stuur op drie manieren vast pakken, waardoor je wat rechter of juist net wat dieper zit. Dit is bijzonder aangenaam voor je rug als je, je tijdens lange fietstochten even kan verplaatsen. Wat me opvalt, is dat duitse rijwielfabriekanten dergelijke sturen bijna vertikaal monteren, zodat je dit stuur niet aan de zijkant kan vast pakken. Terwijl dit juist prettig is om je op steile helling omhoog te trekken.
Stuur ze……….
Roger.

Roger schreef:Wat me opvalt, is dat duitse rijwielfabriekanten dergelijke sturen bijna vertikaal monteren, zodat je dit stuur niet aan de zijkant kan vast pakken.
Sinds de Duitsers met een "scheve" arm hebben rondgelopen zetten ze alles recht. :wink:

euh Bob&Marguérite :?.... ik zoek iets eenvoudigs...
binnen de huidige mogelijkheden bij Koga Signature is er iets gelijkaardigs (Koga Selego heet dat) maar het lijkt mij een mainframebesturingsysteem ipv een trekfietsstuur.

In principe moet je iets kiezen uit de 5 mogelijke opties van de Signature, maar ik ben zelfs bereid te denken aan iets alternatiefs... wie kent een goed alternatief ??
PS : rekening houdend met het feit dat ik dolgraag met mijn ouwe 1990 traveller met stierenkop heb rondgetrokken, maar dat mijn rug het nu wat voorzichtiger aan moet doen.
PS bis : een fotovan stuur met stuurtas incluis kan altijd verhelderend zijn 8) .

gelijkaardigs (Koga Selego heet dat) maar het lijkt mij een mainframebesturingsysteem ipv een trekfietsstuur.
Helemaal mee eens, die hadden wij nooit genomen. :twisted:

Zo hebben wij het gedaan, er was toen nog net geen signature als we die al hadden willen hebben. Gewoon de fiets bestellen die je wil, indien een signature met een rechte bar. Onze worldtravellers werden ook met rechte bar geleverd.
Tegen de dealer zeggen dat hij o.a. jouw gekozen stuur er op moet zetten.
Gezien de prijs, winstmarge en een klant erbij zullen veel dealers je zo wel tegemoet willen komen.

Oja dat andere stuur dat eraf komt kan hij ook weer verkopen of een schadefiets mee herstellen, het is immers nieuw.

net nog iets vets gevonden omtrent de stuurkwestie

geeft meer plaats voor troep op het stuur:p


http://www.crazyguyonabike.com/pics/cra ... .JPG?v=1Kt

ThomasR schreef:net nog iets vets gevonden omtrent de stuurkwestie

geeft meer plaats voor troep op het stuur:p


http://www.crazyguyonabike.com/pics/cra ... .JPG?v=1Kt
ja, het moet wel iets hééél vets zijn want mijn browser weigert het te afficheren :twisted: (ik zit te surfen op de portable van m'n werk :oops: )...

jansenius schreef:
ThomasR schreef:net nog iets vets gevonden omtrent de stuurkwestie

geeft meer plaats voor troep op het stuur:p


http://www.crazyguyonabike.com/pics/cra ... .JPG?v=1Kt
ja, het moet wel iets hééél vets zijn want mijn browser weigert het te afficheren :twisted: (ik zit te surfen op de portable van m'n werk :oops: )...
Afbeelding

raar, bij mij werkt de link gewoon... naja

Bij mij werkt het ook niet, maar wel als ik de parameters van de URL afhaal, zoals hier: http://www.crazyguyonabike.com/pics/cra ... ll/051.JPG