Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanpak auto probleem - Forum Wereldfietser

Aanpak auto probleem

Dag mede fietsers, ik zat laatst op de fiets voor de zoveelste keer aan de vele auto's te ergeren toen ik moest denken aan een artikel wat laatst in de krant stond van iemand die zat te klagen over dat er zulke grote subsidies op milieuvriendelijke (aanpassingen in) auto's worden gegeven terwijl de fietsen alleen maar duurder worden. Daarom besloot ik om mijn frustraties maar op te schrijven en deze op te sturen aan de minister van verkeer en waterstaat.
Inmiddels heb ik onderstaande brief gemaild, graag jullie reactie hierop.
(sorry dat hij zo lang is en misschien wat overdreven overkomt maar het moest er even uit :P )

Geachte Mr. Eurlings,

Ik ben een 19 jarige student en ondanks dat ik een rijbewijs en een Ov-kaart heb fiets ik iedere dag ongeveer 40 kilometer op en neer naar school en hierbij erger ik me steeds meer aan de hoeveelheid auto’s op de weg en de uitlaatgassen hiervan terwijl dit in mijn ogen voor het overgrote deel onnodig is.
Zo werd er volgens het CBR in 2005 gemiddeld per persoon 32,2km per dag afgelegd en werd voor maar 10% hiervan de fiets of de benenwagen gebruikt wat dus betekend dat de overige 90% werd gedaan met een gemotoriseerd en dus milieuvervuilend voertuig.
Ook rijden automobilisten vaker en ook verder met een steeds zwaardere auto.
Om de milieubelasting hiervan te verminderen worden milieuvriendelijke auto’s gesubsidieerd en dit is opzich een zeer goede zaak. Helaas wordt de fietser hier in mijn ogen nog te vaak vergeten en ik ben van mening dat de subsidies en de aandacht meer uit zou moeten gaan naar het overhalen van mensen om te gaan fietsen in plaats van het in minder vervuilende auto’s te gaan rijden.
Dit omdat een fiets nog altijd aanzienlijk milieuvriendelijker is dan de milieuvriendelijkste auto, omdat deze helpt het steeds groter wordende file probleem te verminderen en omdat deze de algemene gezondheid en conditie van de bestuurder bevorderd (denk aan het ook in Nederland steeds meer voorkomende overgewicht).
Natuurlijk is er voor de fietsers wel het fietsplan.
Opzich is dit geen slechte regeling maar bij een gemiddeld inkomen scheelt dit +/- 33 tot 40% op de catalogus waarde, stel dat een gemiddelde fiets 500,- euro kost dan scheelt dit 165,- tot 200,- euro.
Dit terwijl de subsidies op milieuvriendelijke auto’s veel hoger liggen zo is er bijvoorbeeld:
- 600 euro subsidie op dieselpersonen auto’s met roetfilters
- 6000 euro voor hybride auto’s met het type A keurmerk
- 3000 euro voor hybride auto’s met het type B keurmerk
- 1000 euro voor auto’s met het type A keurmerk
- 500 euro voor auto’s met het type B keurmerk
- 500 euro voor de inbouw van een roetfilter

Ook geldt deze regeling maar tot een nieuwprijs van 749 euro wat vandaag de dag geen extreem hoge prijs is voor een fatsoenlijke nieuwe fiets.
Een ander nadeel hiervan is dat mensen met een hoger inkomen meer subsidie krijgen en door dat ze een hoger inkomen hebben ze gewoonlijk ook nog een of meerdere auto’s hebben zodat het idee van de korting van het fietsplan (dat werknemers de fiets in plaats van de auto pakken) teniet wordt gedaan omdat ze de fiets “er dan maar bij nemen”.
De subsidies op auto’s zijn dus significant meer dan de subsidie op fietsen. Natuurlijk begrijp ik dat het onmogelijk is om dit soort bedragen te subsidiëren bij fietsen omdat deze gewoonweg niet zoveel kosten en ook dat het niet praktisch is om deze 100% te vergoeden.
Wel ben ik van mening dat het goed zou zijn om deze significant te verhogen.
Een mogelijke verbetering zou kunnen zijn dat de overheid onafhankelijk van het inkomen
50-60% van de cataloguswaarde financiert. En om te voorkomen dat mensen deze regeling dan misbruiken om makkelijk aan een goede fiets te komen om daarna alsnog met de auto te gaan zou er een regeling kunnen komen dat als iemand een fiets koopt met deze regeling ze de 5 jaar daarna geen gebruik mogen maken van de subsidies op milieuvriendelijke auto’s zodat ze niet alleen worden gestimuleerd om een fiets aan te schaffen, maar ook om geen auto te kopen zodat het mes aan twee kanten snijdt.

Graag uw reactie hier op,

Met vriendelijke groet,

Bram Teunissen
Graag uw reactie hier op
Hoi Bram,

Hier gaan natuurlijk reacties komen als van "in je eentje kun je de wereld niet veranderen", maar die vind ik altijd flauw. Als iedereen eens een keer zo'n brief zou schrijven dan zou dat wel indruk maken. Dus doe eens niet de geëigende jaarlijkse bijdrage aan stichting Natuurmonumenten en dergelijke, maar schrijf zelf een doordachte brief. Stel je voor dat de minister morgen 17.000.000 brieven zou krijgen; hij zou niet weten hoe hij gauw genoeg terug in Valkenburg (L) zou moeten komen :roll: :lol:

Als je zo'n brief schijft moet je je wel even meer verdiepen in de titulatuur van meneer de minister, want rechten heeft hij niet gestudeerd.

Met je basisklacht dat hier voor de zoveelste keer de subsidies bij de meer vermogenden terechtkomen ben ik het zeker eens.

Maar je brief heeft ook wel zwakkere kanten.
De eerste tegenwerping die de minister zou kunnen maken is dat het rijtje van autosubsidies geen subsidies zijn, maar vermindering van belastingen. Op de auto's waarvoor de "subsidies" niet gelden wordt immers méér belasting geheven. Bovendien "wil" de minister met de subsidies de omschakeling naar betere technologieën mogelijk maken, wat zonder de subsidies niet goed zou lukken.

De subsidies die je voorstelt op fietsen vindt ik helaas ook minder. Ten eerste zijn er in Nederland al meer fietsen dan mensen - staat vandaag in de krant. Ten tweede blijkt uit ons riante wagenpark overduidelijk dat het gros van de automobilisten er geen problemen mee heeft om elke vijf jaar een nieuwe of mooie tweedehands auto te kopen. Die krijg je echt niet op de fiets, al zouden die voor niks zijn.

De motivatie om de overbodige-kilometervreter uit de auto te krijgen zal dus op een andere manier moeten. Maar daar waag ik me hier even niet aan.

Volgende keer trouwens je brief aan een ander laten lezen in verband met de tik-, spel- en taalfoutjes. Een brief maakt altijd meer indruk naarmate hij correcter is, vind ik als ouwe lul dan.

Groet en benieuwd naar Camiel's reactie,

Leon

Ook ik erger me dagelijks aan de lucht die ik inadem, ik woon in de stad, en vind het echt schandalig wat een fietser moet inademen.

In belgië bestaat geen premie om een fiets te kopen. Hier is zoiets als een km vergoeding, die vind iedereen natuurlijk te weinig.

Ik vind het gewoon jammer dat men mensen moet stimuleren om dingen te doen die goed voor ze zijn.

ik heb geen auto, ik woon op een paar km van m'n werk, en vind het bovendien een zinloze aankoop, ik woon alleen en zou er natuurlijk af en toe gebruik van maken, maar vind dat dus niet de moeite om er één te hebben. Alleen al de aankoop, onderhoud.

Er zijn natuurlijk heel wat beroepen waarvoor je een auto of meer nodig hebt, of afstanden die niet meer te befietsen zijn. Men zou echt moeten kunnen gaan naar auto's die niet of amper vervuilen.

Groeten,

Willem

wwwillem schreef:Men zou echt moeten kunnen gaan naar auto's die niet of amper vervuilen.
Die illusie heerst inderdaad bij veel mensen. Maar zelfs dan is het scenario van verplichte groei, dat al zo lang wordt beleden, uiteindelijk vernietigend. Stel dat je met windenergie alle auto's voor 100% van energie zou kuenne voorzien - wellicht - en dat je alle grondstoffen voor 100% zou kunnen recyclen - een utopie die veel verder weg is - dan nog valt niet te ontkennen dat uiteindelijk de hele zee vol met windmolens zou staan en dat het hele landschap tussen de woonblokken uitsluitend zou bestaan uit verkeerssituaties.
Maar ja, dat laatste is in de randstad op veel plaatsen al zo.
Leon

Bram,

ik vind jouw brief helemaal geweldig. En dat meen ik echt! Als ik je kan steunen laat het mij weten!

Mijn advies is om jouw brief te sturen naar de Fietsersbond. Dat is een club met een redelijk goede politieke lobby.
En weet je, al besteden ze er alleen maar aandacht aan in hun tijdschrift De Vogelvrije Fietser, dan rolt het balletje in ieder geval.
Bij de vereniging De Wereldfietser moet je voor zoiets eigenlijk niet zijn. Maar wel leuk om hier te lezen hoor.

Eric Schuijt
Leon schreef:
Graag uw reactie hier op
Hoi Bram,

Hier gaan natuurlijk reacties komen als van "in je eentje kun je de wereld niet veranderen", maar die vind ik altijd flauw. Als iedereen eens een keer zo'n brief zou schrijven dan zou dat wel indruk maken. Dus doe eens niet de geëigende jaarlijkse bijdrage aan stichting Natuurmonumenten en dergelijke, maar schrijf zelf een doordachte brief. Stel je voor dat de minister morgen 17.000.000 brieven zou krijgen; hij zou niet weten hoe hij gauw genoeg terug in Valkenburg (L) zou moeten komen :roll: :lol:

Als je zo'n brief schijft moet je je wel even meer verdiepen in de titulatuur van meneer de minister, want rechten heeft hij niet gestudeerd.

Met je basisklacht dat hier voor de zoveelste keer de subsidies bij de meer vermogenden terechtkomen ben ik het zeker eens.

Maar je brief heeft ook wel zwakkere kanten.
De eerste tegenwerping die de minister zou kunnen maken is dat het rijtje van autosubsidies geen subsidies zijn, maar vermindering van belastingen. Op de auto's waarvoor de "subsidies" niet gelden wordt immers méér belasting geheven. Bovendien "wil" de minister met de subsidies de omschakeling naar betere technologieën mogelijk maken, wat zonder de subsidies niet goed zou lukken.

De subsidies die je voorstelt op fietsen vindt ik helaas ook minder. Ten eerste zijn er in Nederland al meer fietsen dan mensen - staat vandaag in de krant. Ten tweede blijkt uit ons riante wagenpark overduidelijk dat het gros van de automobilisten er geen problemen mee heeft om elke vijf jaar een nieuwe of mooie tweedehands auto te kopen. Die krijg je echt niet op de fiets, al zouden die voor niks zijn.

De motivatie om de overbodige-kilometervreter uit de auto te krijgen zal dus op een andere manier moeten. Maar daar waag ik me hier even niet aan.

Volgende keer trouwens je brief aan een ander laten lezen in verband met de tik-, spel- en taalfoutjes. Een brief maakt altijd meer indruk naarmate hij correcter is, vind ik als ouwe lul dan.

Groet en benieuwd naar Camiel's reactie,

Leon
Leon,

Wat correct taalgebruik betreft: "geëigende" is een foeilelijk germanisme.
Voor de rest vind ik het fantastisch dat iemand de moed heeft en tijd neemt om een dergelijke brief te schrijven. Het gaat niet om de schoonheidsfoutjes, maar om de strekking!
Waarom gebruikt iemand een vervoermiddel van meer dan 1000 kilo om zich in zijn eentje te verplaatsen over een afstand die ook gemakkelijk kan worden overbrugd met een vervoermiddel van minder dan 20 kilo?

Ik vind het ook een hele goeie brief! Alleen jammer dat het huidige kabinet kiest voor prikkelen en niet voor belonen. De doelstelling van jou is duidelijk en oprecht. De doelstelling van het kabinet is vooral heffen en jou te overtuigen van de noodzaak onder valse motieven en de kleur is groen. De staatskas moet gewoon gespekt worden. Roken is ook slecht, maar als je het dan doet moet de regering er natuurlijk wel wat aan verdienen.

Veertig kilometer op een dag is best wel te doen op de fiets. Maar 60 of meer wordt al snel moeilijker. Helaas is de massa dan al snel afhankelijk van openbaar vervoer. Ondanks dat jij een OV-jaarkaart hebt kies je voor de fiets. Da's ook niet zo gek, want het openbaar vervoer (dat een alternatief voor de auto hoort te zijn) is in Nederland slecht en duur.

- subsidie zal prijzen eveneens opdrijven -
Kijk maar naar de verboden prijsafspraken van fietsfabrikanten na invoering van het Fietsplan. (mede daarom zijn fietsen zo duur geworden) De andere oorzaak is de invoering van de Euro, wat de regering natuurlijk ontkent!

Op gemeentelijk niveau zie je dat sommige steden oudere auto's weren en gaan weren. Met London in het achterhoofd kunnen we nog heel wat maatregelen verwachten om het de automobilist zo zuur mogelijk te maken.

Aan de pomp begint het ook aardig duur te worden.

Toch willen we in de auto blijven rijden "kost wat 't kost!"

Wanneer bereiken we de grens?

Kunnen we misschien straks weer met de fiets de snelweg op? Ik heb dit één keer eerder meegemaakt lang geleden. Overigens zal indien de fiets weer als primair vervoermiddel terug zou komen, het belastingplaatje er ook wel weer komen.

Afbeelding

Ik ben het helemaal met Bert eens! Neemt iemand van die leeftijd het initiatief om een brief te schrijven, gaat iemand het de grond in boren. Petje af Bram!

Demy schreef:Kunnen we misschien straks weer met de fiets de snelweg op? Ik heb dit één keer eerder meegemaakt lang geleden. Overigens zal indien de fiets weer als primair vervoermiddel terug zou komen, het belastingplaatje er ook wel weer komen.
Ik heb een keer op de A 1 tussen Bussum en Muiderberg gefietst, kort voor de opening van deze nieuwe snelweg om Naarden Vesting heen, en ook ergens tijdens een autoloze zondag in oktober 1973 :lol: .

Martin E. van Doornik schreef:
Demy schreef:Kunnen we misschien straks weer met de fiets de snelweg op? Ik heb dit één keer eerder meegemaakt lang geleden. Overigens zal indien de fiets weer als primair vervoermiddel terug zou komen, het belastingplaatje er ook wel weer komen.
Ik heb een keer op de A 1 tussen Bussum en Muiderberg gefietst, kort voor de opening van deze nieuwe snelweg om Naarden Vesting heen, en ook ergens tijdens een autoloze zondag in oktober 1973 :lol: .
Nu we het er toch over hebben...

De Waalse Fietsersbond heeft vorig jaar al eens aktie gevoerd (Bicycity) door over de snelweg te fietsen. Lijkt mij ook wel eens leuk! klik

Ook ik ben het helemaal met Bram eens. Er moet een manier gevonden worden om de gewoonte de doorbreken. Mensen moeten van A naar B DUS nemen ze de auto. Als de auto om welke reden er dan ook niet beschikbaar is dan is de fiets een alternatief.

Ik zie collega's waarvan de auto naar de garage is aankomen fietsen op hun rammelende kroegfiets met een zachte achterband ... al mopperend dat de fiets geen alternatief is ...

Een enkeling houdt het na enige aansporing van mijn kant vol en smeert zijn ketting pompt nog wat extra lucht in de banden. Maar het gros zit binnen een week weer in de auto .... te koud, te nat, te zweterig .... en dat terwijl 80% binnen 15km van de zaak woont. Misschien moeten werkgevers het voorbeeld gaan geven ??

Als ik naar een klant/toeleverancier moet 10km verderop dan mag ik niet op de fiets en moet ik een bedrijfsauto pakken .... fietsen heeft de verkeerde uitstraling/professionaliteit.....

Wouter

Ik woon in een straat met een kinderdagverblijf en heb mijn dochters daar tot voor kort een paar dagen per week naar toe gebracht. Lopend uiteraard. Alhoewel 'uiteraard'... Bij mijn jongste dochter zat een jongetje dat welgeteld 300m verderop woont. Hij werd en wordt nog steeds elke dag met de Volvo XC 90 naar de creche gebracht, waarna zijn ouder (meestal moeder) weer rustig naar huis rijdt. Dit is geen grap, het gebeurt echt! Niet om eens voor de lol een ritje te maken, maar consequent elke week.

Ik ben niet jaloers op de auto, daar gaat het niet om, maar ik kan niet bevatten waarom iemand die zo dichtbij woont alleen al zou overwegen om met de auto te gaan. Zolang ik dit niet kan bevatten heb ik niet de geringste illusie waarom ik of de overheid het keuzegedrag van deze groep (oeps, generaliseren...) Nederlanders zou kunnen veranderen. Maar voor de grote middengroep die ook baalt van files en uitlaatgassen zijn er misschien wel kansen. En daarom is de brief van Bram gewoon okay.

Heel goede brief. Ik zit mij ook regelmatigte te ergeren aan al die subsidies die automobilisten krijgen Gisteren hoorde ik nog op het nieuws dat er plannen zijn om automobilisten die buiten de spits een bepaalde brug overgaan, ik geloof dat het bij Amsterdam was, een beloning te geven van 4 euro. Belachelijk.
Wat voor beloning krijgen de mensen die met de fiets en het openbaar vervoer gaan. Om luchtverontreiniging te verminderen worden er overal groene golven bij verkeerslichten ingesteld. De beloning voor de fietser is dat hij veel vaker een rood verkeerslicht tegen komt. En het opnebaar vervoer wordt alleen maar duurder.
Voor zover ik weet is de enige instantie die iets voor ons fietsers doet de fietsersbond ENFB www.enfb.nl Misschien moeten we met deze organistatie samenwerken en ik vind dat je als wereldfietser eigenlijk ook van deze organisatie lid moet zijn.

Ronald

Ik ben het eens met de strekking van de brief, maar ik heb dezelfde bedenkingen als Leon (voor een auto betaal je bij aanschaf en gebruik heel veel belasting, die niet in verhouding staat tot de btw op een fiets(onderdeel)). Het gaat erom hoe we de mensen op de fiets krijgen. Misschien als straks de kilometerheffing wordt doorgevoerd voor auto's dat we een kasje op de fiets krijgen die een kilometervergoeding geeft voor Woon-Werk Verkeer.
ciclista schreef:Voor zover ik weet is de enige instantie die iets voor ons fietsers doet de fietsersbond ENFB www.enfb.nl Misschien moeten we met deze organistatie samenwerken en ik vind dat je als wereldfietser eigenlijk ook van deze organisatie lid moet zijn.
Leuk detail: de fietsersbond wordt gesubsidieerd door Verkeer en Waterstaat. de lokale fietsersbond in Amsterdam wordt ook door de gemeente gesubsidieerd.

Sjirk

Ik kan jou brief alleen toejuichen Bram. Eén druppel op een gloeiende plaat is niet voldoende maar vele druppels misschien wel.

Er zijn andere, goede initiatieven:

Afbeelding

Zoals deze.

Bijna 40% van de auto's die vaststaan in een file tijdens de namiddagspits wordt op dat momenst gebruikt voor pretverkeer.
Meer dan 35% van alle woon- werkforensen die gebruik maken van de auto heeft een uitstekend OV-alternatief.
Meer dan 70% van de auto's in de file wordt slechts gebruikt door een persoon.

Onder het Noordzeekanaal en het IJ door lopen 24 rijstroken in autotunnels tegenover 5 sporen voor de trein.
Bij Roermond is er gedoe rond peperdure tunnels om het autoverkeer vrij baan te verschaffen richting Venlo en Nijmegen, terwijl er tussen Roermond, Venlo en Nijmegen slechts een ongeelektrificeerd enkelspoortje beschikbaar is voor treinen, waarbij de dienstverlening na het afstoten door de NS ook nog eens ernstig achteruit is gegaan.
Tussen Utrecht en Breda loopt een snelweg, maar geen spoorweg.

Er is vraag naar toenemende mobiliteit, maar om de keuze naar meer fiets, OV en vooral combinatie van fiets en OV te beinvloeden zijn samenhangende paketten van pull en push maatregelen nodig. Het prijsmechanisme kan daar een onderdeel van zijn. Nu trapt de overheid in de val dat vooral het prijsmechanisme naar voren komt. Dat wordt gezien als geldklopperij.

SjirkM schreef:Ik ben het eens met de strekking van de brief, maar ik heb dezelfde bedenkingen als Leon (voor een auto betaal je bij aanschaf en gebruik heel veel belasting, die niet in verhouding staat tot de btw op een fiets(onderdeel)). Het gaat erom hoe we de mensen op de fiets krijgen. Misschien als straks de kilometerheffing wordt doorgevoerd voor auto's dat we een kasje op de fiets krijgen die een kilometervergoeding geeft voor Woon-Werk Verkeer.
ciclista schreef:Voor zover ik weet is de enige instantie die iets voor ons fietsers doet de fietsersbond ENFB www.enfb.nl Misschien moeten we met deze organistatie samenwerken en ik vind dat je als wereldfietser eigenlijk ook van deze organisatie lid moet zijn.
Leuk detail: de fietsersbond wordt gesubsidieerd door Verkeer en Waterstaat. de lokale fietsersbond in Amsterdam wordt ook door de gemeente gesubsidieerd.

Sjirk

De Fietsersbond in Amsterdam wordt niet gesubsidieerd door de gemeente. De gemeente Amsterdam betaalt voor diensten die de Fietsersbond verricht bij het tot standkomen van fietsprojecten. En dit heeft succes: het fietsgebruik in Amsterdam neemt duidelijk toe.

bert sitters schreef:De Fietsersbond in Amsterdam wordt niet gesubsidieerd door de gemeente. De gemeente Amsterdam betaalt voor diensten die de Fietsersbond verricht bij het tot standkomen van fietsprojecten. En dit heeft succes: het fietsgebruik in Amsterdam neemt duidelijk toe.
Oeps, bedankt voor het rechtzetten! :oops:
Goed dat de gemeente de juiste expertise inhuurt!

bert sitters schreef: Meer dan 35% van alle woon- werkforensen die gebruik maken van de auto heeft een uitstekend OV-alternatief.
Uit m'n hoofd 10% van de vervoerskilometers komen op rekening van de fiets, 10% is de trein en 80% is de auto. Te belazerd om het op te zoeken maar als dat zo is, kunnen die 35% automobilisten nog een hoop lol beleven in die trein van jou ;)

Wat mij betreft is het fietsprobleem dat de fietser consequent achtergesteld wordt.
  • Niemand maakt zich druk over fietsendiefstal
    Een fiets is geen serieus vervoer, het lijkt wel of alle 'fietsmaatregelen' consequent worden uitgevoerd op de voor de fietser meest ongunstige manier.
Hier verbeteringen in aanbrengen hoeft helemaal geen geld te kosten, een mentaliteitsverandering is veel belangrijker.

Illustratief voorbeeld: klant komt een uur later, want een stond een groot bordenwoud 'omleiding' . Klant wordt 10 km omgeleid over de autosnelweg!. Uiteraard was het fietspad gewoon bruikbaar geweest. De belangen van een fietser komen nergens in beeld, als die van de rijweg afgetrapt is is het probleem opgelost
Ik heb mijn laatste twee fietsen gekocht via het Fiets-privé Projekt op mijn werk (een drukkerij die onder de gemeente Groningen valt). Zo wil de overheid het woon-werk verkeer per fiets bevorderen. Probeer eens jullie werkgever te vragen of deze regeling op je werk ook mogelijk is. Ik heb een auto thuis, maar ermee rijden naar mijn werk is een nachtmerrie: want wat ik zie wat de andere automobilisten doen staat gelijk aan een uitzending van 'Blik op de Weg' :evil: . Dan zet ik veel liever m'n Brooks zadel onder m'n kont!