Additionally, paste this code immediately after the opening tag: follow me - Forum Wereldfietser

follow me

Hallo!
Ik overweeg om voorgoed afstand te doen van mijn geldverslindende, millieuverpestende, in de weg-staande auto :evil: . Voor mij zou dat geen enkel probleem zijn, maar mijn dochtertje van amper 6 is nou (nog) niet bepaald zo'n wereldfietster! Nu overweeg ik om zo'n "follow-me" aan te schaffen. Mijn dochtertje heeft een 20 inch fiets (Batavus Koala) en volgens de fabrikant zou een 20 inch fiets op of aan de follow-me kunnen. Heeft iemand ervaring met zo'n ding? En hoe zit dat met het combineren van èn een follow-me met een kind van zo'n 20 kilo + fiets èn dan ook nog volgepakte fietstassen, tent, etc? Dat ik me dan misschien enkel nog stapvoets kan voortbewegen vind ik niet zo'n ramp, maar tot hoever kun je een simpele Batavus fiets (geen Koga of Idworx of wat dan ook) :oops: belasten?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes van Caiky

Hoi,
Ja hoor, dat gaat best. De Follow-Me is een mooie uitvinding. En je kunt echt harder dan stapvoets hoor, weesmaar niet bang.Op www.fietsenmetkinderen.info vind je ondermeer veel reisverhalen van fietsende gezinnen en ook specifieke ervaringen met de follow-me.

Sportieve groet, Sandra
Ik wilde er geen nieuw topic voor openen, dus vandaar dat ik dit oude topic gebruik.

Wij oriënteren ons ook op een fietsoplossing voor onze oudste dochter voor op vakantie. Op de fiets en wandelbeurs heeft ze op een add+bike gezeten, maar deze is eigenlijk nog te groot voor haar.
We kwamen toen op een Weehoo, deze leek ideaal. Heel veilig en ook geschikt voor kleine kinderen. Helaas past deze niet op de fiets van mijn vrouw (en zij moet trekken, aangezien ik al de fietskar met de jongste neem).

Nu denken we sterk aan een FollowMe. Het enige nadeel leek dat kleine kinderfietsen niet geschikt lijken hiervoor. Deze hebben vaak een terugtraprem, wat natuurlijk grote gevolgen heeft als het kind teug gaat trappen onderweg of als het kind het tempo niet kan bijbenen. Een freewheel lijkt dan ook noodzakelijk. Op normale kinderfietsen vind je die helaas niet (12, 14 of 16"). Maar toen vonden we de Islabikes. Deze hebben wel een 14" met freewheel en zijn ook een stuk lichter dan een vergelijkbare Batavus o.i.d. (Ik zag ook dat volgens mij Wim deze aanbeveelde.)
Een 14" is momenteel de beste keuze denk ik. Onze dochter past eigenlijk nog niet goed op 16" en we hebben toch een 14" nodig ook voor onze jongste dochter over een paar jaar. Dus we dachten nu voor dit jaar een 14" te nemen en dan volgend jaar wellicht gelijk naar de kleine 20" (met versnellingen etc) en de 14" dus te bewaren voor de jongste.

We hebben ook al informatie ingewonnen op fietsenmetkinderen.info. Alleen hebben we nog wat laatste twijfels. Voornamelijk over de bevestiging. Deze lijkt op die van een Bob. En daarbij wordt altijd gewaarschuwd voor de zijdelingse krachten op je frame en je achterwiel. Hoe zal dit bij een FollowMe zijn? Het gewicht zal eerder hoger dan lager zijn (Kind + fiets+ followme zal zwaarder zijn dan bob met bagage?).

Zijn er verder nog ervaringen met de Followme en/of Islabikes?
JesseL schreef:Ik wilde er geen nieuw topic voor openen, dus vandaar dat ik dit oude topic gebruik.

Wij oriënteren ons ook op een fietsoplossing voor onze oudste dochter voor op vakantie. Op de fiets en wandelbeurs heeft ze op een add+bike gezeten, maar deze is eigenlijk nog te groot voor haar.
We kwamen toen op een Weehoo, deze leek ideaal. Heel veilig en ook geschikt voor kleine kinderen. Helaas past deze niet op de fiets van mijn vrouw (en zij moet trekken, aangezien ik al de fietskar met de jongste neem).

Nu denken we sterk aan een FollowMe. Het enige nadeel leek dat kleine kinderfietsen niet geschikt lijken hiervoor. Deze hebben vaak een terugtraprem, wat natuurlijk grote gevolgen heeft als het kind teug gaat trappen onderweg of als het kind het tempo niet kan bijbenen. Een freewheel lijkt dan ook noodzakelijk. Op normale kinderfietsen vind je die helaas niet (12, 14 of 16"). Maar toen vonden we de Islabikes. Deze hebben wel een 14" met freewheel en zijn ook een stuk lichter dan een vergelijkbare Batavus o.i.d. (Ik zag ook dat volgens mij Wim deze aanbeveelde.)
Een 14" is momenteel de beste keuze denk ik. Onze dochter past eigenlijk nog niet goed op 16" en we hebben toch een 14" nodig ook voor onze jongste dochter over een paar jaar. Dus we dachten nu voor dit jaar een 14" te nemen en dan volgend jaar wellicht gelijk naar de kleine 20" (met versnellingen etc) en de 14" dus te bewaren voor de jongste.

We hebben ook al informatie ingewonnen op fietsenmetkinderen.info. Alleen hebben we nog wat laatste twijfels. Voornamelijk over de bevestiging. Deze lijkt op die van een Bob. En daarbij wordt altijd gewaarschuwd voor de zijdelingse krachten op je frame en je achterwiel. Hoe zal dit bij een FollowMe zijn? Het gewicht zal eerder hoger dan lager zijn (Kind + fiets+ followme zal zwaarder zijn dan bob met bagage?).

Zijn er verder nog ervaringen met de Followme en/of Islabikes?
Beste Jesse,

Ik heb zo'n follow-me. We gaan nu het derde fietsseizoen in met dat apparaat. In het eerste jaar heb ik mijn dochter van toen 5 (nu: 7)er in gehad. Zij reed toen op een 20 inch fiets (Islabike Beinn 20). Afgelopen jaar heb ik mijn zoon (nu: 5) in de follow-me gehad. Voor hem hebben we een Isla Cnoc 16 gekocht, in de wetenschap dat er na hem mijn jongste dochter (nu: 2) er nog op gaat fietsen.

Het is lastig om de werking ende bevestiging van de follow-me schrijfenderwijs uit te leggen, maar ik zal toch een poging doen.

Eerst over de bevestiging van de follow-me aan het frame. Je moet je snelspanas uitwisselen. Op de uiteinden daarvan bevestig je de follow-me. Op het uiteinde van die vergrendeling schroef je weer dopjes, zodat hij er niet af kan schieten. Met klemmetjes vergrendel je ze nog een keer.

De volgende fiets rust je uit met extra lange assen, die in de follow-me worden gehangen. Zijdelingse krachten verdraagt de follow-me uitstekend. Ik weet niet wat mijn dochter allemaal op die fiets uit heeft gevreten, maar het was continu feest en telkens arriveerde ik met de volledige combi bij het einddoel.

Wij hebben een Cnoc 16 gekocht. Een belangrijke reden om dat te doen was, omdat deze is uitgerust met een vrijloop. Zo wordt mijn zoon niet gedwongen om tijdens een afdalinkje met 40 kilometer per uur mee te trappen.

Ik vind de fietsen van Islabikes geweldig. Ze zijn goed uitgerust en het goedkoopste wat je kunt krijgen met die uitrusting.
Dank voor je uitgebreide reactie!

Wij dachten aan de Cnoc 14, omdat de 16 waarschijnlijk net nog iets te groot is. Mijn dochter heeft een beenlengte nu van 42 cm en is 100cm lang (wordt pas eind september vijf). Dat is net het minimum voor de 16 en eigenlijk precies goed voor de 14. De 14 maximum eisen overlappen net met de 20 minimum eisen. Dus vandaar dat we het zo dachten. Onze kinderen zijn klein voor hun leeftijd.

Is het makkelijk aan en afkoppelen? Wij dachten ook om het te gebruiken naar school. Mijn vrouw brengt haar 's ochtends en ik haal haar 's middags. De fiets zou dan op school moeten blijven staan overdag en het liefste wisselen we dan ook nog de FollowMe van trekkende fiets (eventueel met een extra snelspanner).
JesseL schreef:Dank voor je uitgebreide reactie!

Wij dachten aan de Cnoc 14, omdat de 16 waarschijnlijk net nog iets te groot is. Mijn dochter heeft een beenlengte nu van 42 cm en is 100cm lang (wordt pas eind september vijf). Dat is net het minimum voor de 16 en eigenlijk precies goed voor de 14. De 14 maximum eisen overlappen net met de 20 minimum eisen. Dus vandaar dat we het zo dachten. Onze kinderen zijn klein voor hun leeftijd.

Is het makkelijk aan en afkoppelen? Wij dachten ook om het te gebruiken naar school. Mijn vrouw brengt haar 's ochtends en ik haal haar 's middags. De fiets zou dan op school moeten blijven staan overdag en het liefste wisselen we dan ook nog de FollowMe van trekkende fiets (eventueel met een extra snelspanner).
Met 14 inch heb ik geen ervaring. Op de site van Isla staan maattabellen met binnenbeenlengtes. Daar heb je echt wat aan, want mijn kinderen passen qua lengte en gewicht niet in de Westerse standaarden (ik heb geadopteerde kinderen en zij zijn ook behoorlijk klein voor hun leeftijd). Voor mijn gevoel is 16 inch wel zo'n beetje het minimum. Voordat de kinderen op een 16 inch fiets konden, gingen/gaan ze mee in de fietskar.

Ik praat echter niet uit ervaring vwb. 14 inch. Mijn vrees is dat de wieltjes nogal klein zijn en ik vraag me af of ze dat werk (de extra omwentelingen) aankunnen en voldoende stevig zijn. Ook vraag ik me af of je een grotere kans op lekkages hebt. Ik zal later vandaag eens met mijn vrouw kijken naar de maten van jouw dochter en dan zal ik je per PN aangeven hoe wij daar tegen aan kijken.

Ik zou het aan- en afkoppelen graag laten zien: dat heb ik op de beurs ook veel gedaan. Het gaat makkelijk. Zeker als je het vaker doet, dan heb je er snel handigheid in. Een tweede setje heb je zo bijbesteld, dat heb ik ook gedaan.

Nog één ding: je moet aan jouw fiets en de fiets van je kind enkele eenmalige aanpassingen doen. Dat kost even wat tijd, maar als je dat één keer hebt gedaan dan is omwisselen een fluitje van een cent.
Bedankt weer voor je reactie. Ik ben benieuwd naar jullie adviezen!

Ik heb de vraag over de kinderfiets ook in het kinderfiets topic geplaatst, dan kunnen we het hier bij de Followme houden.

Je schrijft dat het af en aankoppelen erg makkelijk gaat. Dat geloof ik. Alleen vraag ik me af hoe makkelijk het gaat om ook steeds de hele followme zelf van de trekkende fiets te halen en op een andere trekkende fiets te zetten, als we dit dagelijks moeten doen met halen en brengen? Of zijn twee follow-me's dan eigenlijk wel noodzakelijk?

Met tweede setje bedoel je zo'n tweede speciale snelspanner of echt ene tweede followme?
JesseL schreef:Bedankt weer voor je reactie. Ik ben benieuwd naar jullie adviezen!

Ik heb de vraag over de kinderfiets ook in het kinderfiets topic geplaatst, dan kunnen we het hier bij de Followme houden.

Je schrijft dat het af en aankoppelen erg makkelijk gaat. Dat geloof ik. Alleen vraag ik me af hoe makkelijk het gaat om ook steeds de hele followme zelf van de trekkende fiets te halen en op een andere trekkende fiets te zetten, als we dit dagelijks moeten doen met halen en brengen? Of zijn twee follow-me's dan eigenlijk wel noodzakelijk?

Met tweede setje bedoel je zo'n tweede speciale snelspanner of echt ene tweede followme?
We hebben jullie inmiddels ook via het fietsenmetkinderen forum opgesnord geloof ik. Je hoeft geen twee follow-me's te kopen: die zijn in een oogwenk over te zetten.

Ik moet even nakijken wat er in het tweede setje zit. Ik bedenk me nu dat dat tweede setje bedoeld is om een tweede kinderfiets acher je follow-me te hangen.

Daarmee weet ik dus niet zeker of je makkelijk aan een tweede snelspanas kunt komen. Als dat kan heb je de zaak zo omgewisseld. Om daar achter te komen moet je even contact opnemen met de importeur.