Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekker eten uit 1 pannetje, kan dat ? - Forum Wereldfietser

Lekker eten uit 1 pannetje, kan dat ?

Eén pannetje mee op vakantie en dan lekker eten, is dat mogelijk of eet iedereen met 1 pan de spaggeteria van de Knorr?
Ben dus benieuwd hoe je als je lichtgewicht wilt reizen toch een lekkere maaltijd kunt maken. Dus tips en recepten welkom!
Ik heb in 1981 door Polen gefietst, het was nog de tijd van Jaruzelski en Solidarnosc, waar hongersnood heerste. Ik heb in lange rijen voor de winkels gestaan. Ik kocht voor die tocht bij Bever Sport verschillende zakjes instantmaaltijden die je met gekookt water in één pannetje kon klaarmaken. Maar niet goedkoop hoor. Misschien brengt een kookboekje over éénpansmaaltijden uitkomst?

rissoto
taco's / ensilada
curry met brood
curry met aardappel
kaasfondue
maaltijdsoep
noodlesoep (twee zakjes en maar 1 zakje bouillon gebruiken anders veel te zout).
stampot met oplospurree
allerlei groenten roerbakken en dan een worst er door.

Ik veronderstel dat je dan ook geen bord meeneemt, want dan kun je die het beste inruilen voor een pannetje. Met twee pannetjes heb je meer mogelijkheden.

Sjirk

Kom naar het volgende kampeerweekend van de Wereldfietser. Wat je daar allemaal aan kookkunst uit een pannetje ziet komen verbaast vele lekkerbekken.

Voor het gemak of als er geen supermarkt in de buurt is heb ik van die instant maaltijden van Bever bij me.
Meestal kook ik pasta of rijst en meng dit met slagroom of zure room en een blikje vis of garnalen. Verder eet ik daar salade bij.
Maar ik kijk ook wel om me heen wat anderen koken. Ik heb heb overigens standaard een gewone pan en een koekepan mee.
Martin E. van Doornik schreef:Ik kocht voor die tocht bij Bever Sport verschillende zakjes instantmaaltijden die je met gekookt water in één pannetje kon klaarmaken. Maar niet goedkoop hoor.
Wat iemand mij vertelde.
Ze maakten gewoon zelf instant maaltijden. Met behulp van een (zelfgemaakte) droogkast droogden ze vlees, groente en wat-je-nog-maar-meer-zou-willen-drogen (fruit?) dat ze vervolgens in een zakje deden. Met wat macaroni of rijst erbij heb je een goedkope en redelijk-kant-en-klare maaltijd.
Maar of t in 1 pannetje past, dat hangt van je eetlust af ;-) Je kan nu natuurlijk net zoveel maken als dat je wilt. Je zit niet meer vast aan standaard hoeveelheden, die altijd te weinig of te veel zijn...

Groet,
Maurits

ps. heel ingewikkeld was die droogkast ook niet trouwens...
Droogkokende rijst koken en die in een plastic zakje in de slaapzak bewaren.
Met aardappelen en pasta gaat dat ook. En waarom zou hutspot niet kunnen?
Ondertussen salade in een plastic zakje klaarmaken. Lekker met olijven, nootjes, tomaten, vijgen, dadels, kaas, appels en (vooral én, niet of) wat dies meer zij.
In het pannetje de saus maken: curry/kerrie/nasi/spaghetti/provençale etc etc. Of een stuk vlees braden, waarom niet?
Et voila, je driepansgerecht met één pan is klaar.
Groetjes,
Leon

Hee die Marianne!

Weer gezond terug?
Ik weet niet of je een gehele thaise maaltijd in een pan kan bereiden. Maar overige maaltijden wel. Zeker als jouw deksel net als bij mij een braadpannetje is. Anders maak je eerst je groente ed klaar en daarna je pasta of rijst. Kieper de boel bijelkaar klaar!

Kom maar eens bij me kijken op de Twente-t of Stelviotocht :>

Blanche
Wat is een eenpansgerecht? Een gerecht dat je in één pan bereid of een gerecht dat je met één pan bereid?

Leon schreef:Et voila, je driepansgerecht met één pan is klaar.
Da's meestal ook onze tactiek. Al hebben we vaak wel een tweede pannetje bij ons. Dan breng je hetgeen je wilt koken aan de kook, en zet het dan weg in een slaapzak of iets anders waar het warm blijft. De 'kooktijd' wat verlengen en je spul wordt wel gaar. Ondertussen kan je dan de andere pan gebruiken om wat te braden.

De basis (aardappels, rijst, cous cous, etc) en de groente zijn vaak tegelijk te bereiden. Gaat op voor alle groente en basis die gekookt worden. De kortst kokende mik je er later in, uiteraard.
Veel groente is ook rauw lekker, daar mikken we ook wel vaak op.

Vroeger hadden ze bij de aldi van die onwijs handige en lekkere gevriesdroogde maaltijden... helaas al een tijdje niet meer gezien (ook niet echt goed gezocht om eerlijk te zijn).

mijn vroegere pannensetje was 1 pan + deksel (braadpan achtig).
1) Eerst vlees bakken met uitjes e.d. in deksel
2) Dan saus dingen erbij en het geheel mengen.
3) Dan pak je je "grote" pannetje, vol water, braadpan erop en aan de koop brengen, dan daarin de Pasta/Rijst/Puree/etc. De saus warmt bovenop de deksel lekker op. Terwijl daaronder de rest gaart.
Voor het afgieten moet je alleen een beetje creatief zijn: bord dat op de pan enigzins afsluit is dan wel handig, of je moet goed het kookvocht afmeten zodat het bijna droogkookt, maak de saus dan wel iets dikker.

P.S. eerste half jaar van mn studententijd heb ik op 1 electrisch pitje gekookt totdat ik een 2 pitstoestel kocht (zat geen gas in die kamer)... zelfde kooktactiek als op vakantie...

Google's ideëen over eenpansgerechten ... misschien niet allemaal even makkelijk als je geen geen bordje/zakje hebt om tussengerechten te bewaren, maar je kan eigen variaties maken.

Ik heb laatst een trangia setje gekocht en daar zitten 2 pannetjes + 1 fatsoenlijk braadpannetje in.. kan ik eindelijk net zo koken als thuis ;) punt blijft alleen dat je maar 1 pitje hebt :(

Vroeger had je alleen wonderstamppot in de supermarkt, maar tegenwoordig kun je zulke lekkere verse kant-en-klaarmaaltijden kopen in de supermarkt (en al helemaal in die in Frankrijk, Spanje, Zwitserland en Italië) dat je wel een echte hobbykok moet zijn om nog zelf met allerlei ingrediënten te willen gaan zitten pruttelen. Jammer dat er nog geen lichtgewicht magnetronnetje op zonne-energie voor de fietskampeerder is, dat zou het nog gemakkelijker maken...

Het ligt er maar net aan hoe uitgebreid je wilt eten. Ik heb wel eens gezien dat er een stel kerels een pan spaghetti kookte, daar ketchup op kwakte, en klaar was Kees! Met dus één pan.
Dat zul je bij mij niet tegenkomen. Ik neem een pannetje mee om de rijst, aardappels, pasta, couscous of wat dan ook in te koken, en een wokje met opvouwbare steel. In die laatste kan ik alles bakken, eventueel ook een lap vlees als ik dat wil. Bovendien is 'ie groot genoeg om als hapjespan te dienen.
Vanwege de mogelijkheid om te kunnen koken en te bakken dus altijd twee pannen.

Ik heb altijd vermicelli bij me en wat biologisch bouillon poeder, en wat olijfolie. In Kroatië zijn de groenten die langs de weg verkocht worden zooo lekker dat er weinig bij hoeft. Een tomaat fruiten in de olie, knoflook erbij en een tak rozemarijn, die ik eerder op het kerkhof heb geplukt, nog wat courgette, even laten pruttelen en dan de truc: water erbij, bouillon poeder en de vermicelli en na drie minuten klaar om mijn vingers erbij op te eten. Met menige andere groente kan het ook. Wat salami, kaas of blikje vis erdoor..

Bij mij gaat standaard mee:

- bouillionblokjes
- olijfolie
- knoflook
- peper

Een ideale basis voor heel veel eenpansgerechten, zoals


Pasta/Rijst/Bulgur met verse tomaten/groentensaus

Het dekseltje van mijn pannetje is ook braadpan.

In de braadpan>>
knoflook in olijolie bakken
Bouillionblokje erbij
tomaten en/of andere groenten erbij
peper erbij

Doe de pasta of rijst in de anndere pan en kook die.
De groentesaus plaats je als deksel op de grote pan.
Na afloop mengen en een beetje kaas erbij smullen maar.

Andere ideeen >>

:wink: Pasta met pesto en een verse salade kan ook .
:wink: Pasta met gemolten danish blue en verse salade of spinazie
:wink: Roerei met uitjes, paprika, tomaat en olijven kan ook

Blanche

Bepaalde bekende gerechten als irish stew, (aardappel)soep, chili con carne, nasi goreng, risotto en paella zijn van huis uit eenpans gerechten. Die moeten dus in principe geen probleem opleveren (behalve dan paella dat eigenlijk in een dunne laag bereid moet worden).
Persoonlijk zou ik wel altijd ook een bakpan meenemen. Die wordt dan multifunctioneel ook als bord gebruikt.

ik neem altijd twee pannetjes mee met zn tween en een alleen, ze hebben beide een deksel dat dubbelt als pan.
voor de rest steek ik ze onderweg vol met kookspullen, en maak ik vaak rijstsalades, noedelsalades, spaghetti met potje saus enzo.

verder zou ik zeker altijd een deksel meenemen, je spaart zo veel brandstof uit.


groeten, Thomas

ThomasR schreef:verder zou ik zeker altijd een deksel meenemen, je spaart zo veel brandstof uit.
tip van de dag :!:

Cous-Cous!
Gedroogde fruit, noten, mint, ras-al-hanout erdoor.

Pakt heel klein maar als je water en een beetje citroen erbij doet heb je een fantastisch maaltijd!

:D