Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mooiweerfietser of gehele jaar door fietsen? - Forum Wereldfietser

Mooiweerfietser of gehele jaar door fietsen?

Deze vraagstelling kwam bij me boven omdat ik nu minder fiets en meer achter de PC zit. Ik bedoel recreatief fietsen; want naar m'n werk fiets ik 365 dagen per jaar, minus de weekenden en vrije dagen. :)

'k Ben zelf een mooiweerfietser: start medio maart tot oktober/november(uiteraard afhankelijk van het weer). Vanzelfsprekend fiets ik ook in de wintermaanden als het goed fietsweer is.

Hoe vergaat het jullie? En wat moet ik me daarbij voorstellen? (Zomaar enkele eenvoudige vraagjes die in me opkomen.)

Ik fiets het hele jaar door maar in de winter worden de afstanden korter en stap ik wat minder vaak op de fiets. Traditioneel heb ik na de zomervakantie een dip die duurt tot begin november.

zelfde hier. Ik fiets het hele jaar door naar de stad (universiteit) om les te volgen, dit is al gauw 28km per dag. In de zomer fiets ik sowieso veel meer dan in de winter omdat het weer aangenamer is. Als student komen er dan nog examenperiodes bij, waardoor ik van december tot eind januari, en van mei tot eind juni bijna niet fiets (dit wordt wel ruimschoots goedgemaakt door een fietsreis(je) in de zomer :))

Ik fiets het hele jaar door de afstanden worden in de winter korter of ik drink vaker koffie in een cafe.
Ook als het vriest fiets ik meer kleding aan en overschoenen aan toch na verloop koude voeten een stukje lopen werkt dan goed of wat ik laatst merkte gewoon even van de fiets de omgeving bekijken.
In beschutte omgeving fietsen dus bosgebieden help enorm, op open vlaktes heeft de wind en kou meer grip op je en koel je sneller af.
de natuur is zo mooi in de winter.
Martin
In de winter fiets ik wel minder, ga dan wat hardlopen en schaatsen
.Als het erg slecht weer is ga ik naar de sportschool wat spinnen.Maar de laatste jaren plannen we ook een lange fietsvakantie in een warm land, meestal in Azie, heerlijk

Net als velen rij ook ik het hele jaar door, maar in de zomer rij ik toch beduidend meer. In de winter ga ik dan af en toe eens mountainbiken en als het weer het toelaat (het regent niet, ze voorspellen geen regen en de baan ligt droog) dan rij ik ook met de racefiets zodat ik toch zeker 1x per week rij.

SanderVdM schreef:zelfde hier. Ik fiets het hele jaar door naar de stad (universiteit) om les te volgen, dit is al gauw 28km per dag. In de zomer fiets ik sowieso veel meer dan in de winter omdat het weer aangenamer is. Als student komen er dan nog examenperiodes bij, waardoor ik van december tot eind januari, en van mei tot eind juni bijna niet fiets (dit wordt wel ruimschoots goedgemaakt door een fietsreis(je) in de zomer :))
Voor de goede orde: ik bedoel geen woon-werk/schoolgebouwverkeer. Ik rij ook elke 20km v.v.., maar die tel ik niet mee. Dat is voor mij een uitlaatkleprit na het werk en niet meer dan dat. Het gaat mij uitsluitend om recreatief c.q. sporttief gebruik van de fiets, anders dan in een na je werk gaan-verhouding.

Hallo allemaal.

Zelf fiets ik het gehele jaar door. Afgezien van het normale woonwerk probeer ik de weekenden te gebruiken om extra kilometers te maken.
In de winterperiode zijn dit korte vlakke tochtjes (20 tot 50 km afhankelijk van het weer) en dan puur op souplesse met een gemiddelde 15 km/h. Na maart start ik dan langzaam met duur- en intervalduurtraining. Tevens vergroot ik langzaam de afstand tot uiteindelijk ongeveer 120 kilometer met een gemiddelde van 18 -19 km/h. Vanaf begin mei ga ik dan Zuid-Limurg en de Voerstreek in. Het aantal kilometers probeer ik rond de 100 kiometer te houden, gemiddelde is niet relevant. En inderdaad een kopje koffie met een stuk vlaai gaat er altijd in :D
Ik rij om te ontspannen en niet om een blessure te krijgen. Souplesse blijft voor mij de hoofdmoot, dus veel krachttraining komt er bij mij niet aan te pas.
Op vakantie is het gewoon genieten, ik stop als ik vind dat het genoeg geweest is voor die dag. Afstand en gemiddelde intresseren mij dan totaal niet.

Groeten

Ger

DriesBa schreef:
SanderVdM schreef:zelfde hier. Ik fiets het hele jaar door naar de stad (universiteit) om les te volgen, dit is al gauw 28km per dag. In de zomer fiets ik sowieso veel meer dan in de winter omdat het weer aangenamer is. Als student komen er dan nog examenperiodes bij, waardoor ik van december tot eind januari, en van mei tot eind juni bijna niet fiets (dit wordt wel ruimschoots goedgemaakt door een fietsreis(je) in de zomer :))
Voor de goede orde: ik bedoel geen woon-werk/schoolgebouwverkeer. Ik rij ook elke 20km v.v.., maar die tel ik niet mee. Dat is voor mij een uitlaatkleprit na het werk en niet meer dan dat. Het gaat mij uitsluitend om recreatief c.q. sporttief gebruik van de fiets, anders dan in een na je werk gaan-verhouding.
Voor mij is er in feite geen verschil, behalve de afstand. Fietsen is voor mij de kop in de wind. Bestemming doet niet ter zake. Nou goed: als ik mijn dochtertje naar school breng dan is het meer surplace, sprints (een eenduidig tempo is haar als beginnend fietser nog vreemd) en verkeersregelaar door elkaar heen. Maar haar breng ik dan ook niet met mijn vakantiefiets naar school :D.

Oh ja om even bij het onderwerp te blijven. Omdat ik ongeveer 26 kilometer enkele reis naar mijn werk moet (mag) fietsen ben ik nu conditie aan het opbouwen (ik begin nog maar net). Naast het naar school brengen, fiets ik twee keer in de week en wordt de te fietsen tijd langzamerhand uitgebreid. In een later stadium wil ik er ook tempoduurtraining bij gaan doen, maar dat vind ik nu nog niet belangrijk. Als de conditie op peil is wil ik één keer per week naar mijn werk heen en weer gaan fietsen. Wat ik in de winter ga doen weet ik nog niet, maar ik denk dat ik toch wel graag twee keer in de week wil blijven fietsen.

Indien in Spanje één tot twee keer per week een recreatief tochtje van 40-90 km, waarvan een gedeelte offroad. In de zomer wat minder, vanwege de warmte en indien er klanten zijn tot 5 keer per week een mtb-tocht.

Heerlijk, maar als het regent pas ik. Gelukkig regent het niet al te veel hier...
Ik fiets het hele jaar door, elke dag 25 km. Weer of geen weer. In de zomer natuurlijk wat meer zoals leuke toertochten. En in mijn 2e huis in Zweden heb ik nog een fiets staan. Heerlijk 8) ! Ik ben gisteren 57 geworden.
Martin E. van Doornik schreef: Ik ben gisteren 57 geworden.
Even off topic: Gefeliciteerd... :!:

Hoi!

Ik fiets altijd, weer of geen weer, meestal op ruige paadjes. In de winter rij ik meer op asfalt omdat hier de pistes dan bedekt zijn met een dikke laag sneeuw en langlaufers :P

http://images.exploder.org/gallery/albu ... telgebirge

Fiets de wereld (alle 4 seizoenen),
Whisky

Ik fiets op mijn Koga ook van medio februari/ maart tot eind oktober maar dat maakt van mij geen mooi- weerfietser. Tussen de bovengenoemde periode fiets ik graag tochten ongeacht het weer.

Voor mijn werk fiets ik het jaar rond, elke dag opnieuw.
werk in de wijkverpleging :lol:

's Winters maak ik nooit recreatieve fietstochten, mij te koud.
Ik maak in de winter meer wandelingen daar blijf je warmer bij dan tijdens een fietstocht.
's Winters hou mijn fietsconditie op peil door naar mijn werk te fietsen, drie maal in de week 46km

Ronald

weer of geen weer altijd (motor)fietsweer. Moet wel volstaan geloof ik als uitleg ;)

Sephi schreef:weer of geen weer altijd (motor)fietsweer. Moet wel volstaan geloof ik als uitleg ;)
Even voor het volledige beeld. ´k Ben geen mietje en fiets ook gehele jaar door weer en wind(regen, sneeuw), maar de concentratie van ritten ligt tussen maart en november.

het was ook zeker niet als aanval bedoeld hoor :) gewoon een omschrijving van mezelf ;).

niemand is een mietje, en al helemaal niet als iemand gewoon naar zijn/haar eigen kunnen handeld. Niet iedereen kan net zo snel als amstrong bergjes beklimmen, of praten als brugman etc ;)(ik ook niet trouwens :P)

Sephi schreef:het was ook zeker niet als aanval bedoeld hoor :) gewoon een omschrijving van mezelf ;).

niemand is een mietje, en al helemaal niet als iemand gewoon naar zijn/haar eigen kunnen handeld. Niet iedereen kan net zo snel als amstrong bergjes beklimmen, of praten als brugman etc ;)(ik ook niet trouwens :P)
Thank you!

In de zomer of winter fietsen maakt me niets uit, hierbij een foto in februari 1981 genomen toen ik naar Hamburg heb gefietst:
www.mijnalbum.nl/Album=JVVYKKVK
Dus waarom niet :D ?