Traject: Den Haag HS - Parijs Noord
Datum: maart 2008
Vervoerstarief fiets: € 0,-
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Van de Thalyssite: Moet verpakt in een hoes van maximaal 120x90 cm en het voorwiel dient gedemonteerd te zijn. Let wel op dat er maar beperkte ruimte is op de Thalys voor dit soort bagage. In het geval van extreem veel fietsen kan de treinmanager beslissen om in het kader van de veiligheid een fiets niet mee te nemen.
Fiets tevoren aangemeld?: nee
Ervaringen: geen problemen, maar onduidelijke regels

Ik ben met de Thalys naar Parijs gereden, met mijn fiets ingepakt in een Cycletours Best Bike Box fietsdoos van 110x90 cm. Onduidelijk aan de reisvoorwaarden is de omschrijving "hoes". Mijn fiets zat in een fietsdoos, en hoewel die kleiner is dan de 120x90 cm die Thalys als maximum aangeeft, is hij groter dan de maximale afmeting van bagage (langste zijde 85 cm)... Een onduidelijke situatie dus. Bij het Thalysloket in Den Haag HS konden ze me niet helpen, ze waren minder op de hoogte van de regels dan ikzelf. Ik ben dus maar gewoon met mijn fietsdoos in de Thalys gestapt en heb geen commentaar gehad, ook al was de fietsdoos te groot om in het bagagerek te passen; hij moest er naast staan wat de doorgang wat smaller maakte en anderen de toegang tot hun bagage kon beletten.

Toen ik toch bezig was heb ik mijn doos ook nog even in de RER gezet. Ook dat ging prima, maar ik ben dan ook geen conducteurs tegengekomen.

Groet, Ziad van Beek.