Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stempel paspoort nodig in Bulgarije - Forum Wereldfietser

Stempel paspoort nodig in Bulgarije

Hallo,

toen ik Servie in reed, kreeg ik een stempel in mijn paspoort. Morgen ben ik van plan Bulgarije binnen te gaan, moet ik hier weer een dergelijke stempel krijgen? Oftewel is zo'n stempel noodzakelijk? (ik kan me voorstellen dat ik op een klein landweggetje de grenspost voorbij fiets:) Omdat ik daarna Turkije binnen wil, en daar problemen aan de grens te voorkomen(illegaal in Bulgarije zijn bv:)), vroeg ik me dit af.

Iemand nog suggesties voor een mooie route (en een redelijk snelle route) door Bulgarije richting Edirne(Turkije?)

En ik las ergens dat de grensovergang naar Turkije redelijk 'twijfelachtig' is kwa veiligheid. Sommige hotels zelfs echt gevaarlijk zijn om daar te verblijven (aldus een bepaalde site). Iemand daar ervaring mee?

Alvast dank!
niek

Ik ben afgelopen zomer gevlogen naar Bulgarije. Daar kreeg ik geen stempel in mijn pas.....

Ze hebben me niet tegengehouden toen ik het land weer uitvloog :wink:
Kijk eens op mijn weblog voor een route richting Turkije. In het fotoalbum vind je een kaartje met de route. Neem vooral niet de hoofdweg die vannuit Sofia naar Griekenland loopt, die is razend druk.

Blanche
Bulgarije behoort tot de EU maar is nog geen Schengen land (dwz dat er geen grenscontroles zijn). En Servië is buiten de EU dus ik zou voor de zekerheid maar gewoon een officiële grensovergang nemen. Het lijkt me trouwens onmogelijk om een onbewaakte grensovergang te vinden want het is de buitengrens van de EU ;-) Waar steek je de grens over trouwens? Misschien kan je in Servië nog de Jerma canyon (bij Dimitrovgrad) bezoeken voor je de grens oversteekt. Of anders langs de rode rotsen van Belogradchik fietsen als je vanuit het noorden komt (vlakbij Vidin). Zie verder mijn site voor meer info.

Ik heb ook verhalen gehoord van backpackers die bij de Turks/Bulgaarse grens werden geintimideerd en geld moesten afstaan aan corrupte grensbewakers. Maar die reisden met het openbaar vervoer, ze hebben vast meer respect voor fietsers.

Hoi Niek,

ik heb zelf een tijdje in Kosovo gewoond 18 maanden en ben benieuwd wat je merkt van de politieke onrust in Servie.
In Servie heb je idd nog stempels nodig. Toen ik in juni 2002 Bulgarije de grens overging kregen we nog stempels. Nu het een EU land lijkt me dat niet meer nodig. Blanche schrijft er ook al over.
Het blijven wel oosteuropezen met al hun eigenaardigheden en charmes.

remco

Niek, waar gaat jou reis naartoe?

remco

kooistra_za schreef:Hoi Niek,

ik heb zelf een tijdje in Kosovo gewoond 18 maanden en ben benieuwd wat je merkt van de politieke onrust in Servie.
In Servie heb je idd nog stempels nodig. Toen ik in juni 2002 Bulgarije de grens overging kregen we nog stempels. Nu het een EU land lijkt me dat niet meer nodig. Blanche schrijft er ook al over.
Het blijven wel oosteuropezen met al hun eigenaardigheden en charmes.

remco

Stempels krijg je in heel de Balkan.
Je zou nu de nieuwe EU staten (maar ook kroatie) met een europeese ID-kaart binnen komen. (vraag dit wel even na)
Ik heb zoveel tempels dat ze ze aan de grens niet meer uit elkaar kunnen houden.
Mocht de stempel onduidelijk zijn schrijf de datum er dan bij.
Dit geeft wel eens een probleempje aan de grens, ondanks dat het hun fout is.
Gewoon volhouden dat het hum probleem is werkt dan het beste.
In het ergste geval wordt je het land uitgezet. Die richting ging je toch al op.

De protesten in Servie beperken zich voornamelijk tot Belgrado.
Ik was in Servie toen het parlement viel (Milosovic)
Toen Milosovic gearesteerd werdt en toen hij afgevoerd werdt.
Servie is nu met de problemen in veiligheid vergelijkbaar met Kosovo de rest van het jaar. Dit zal een week of zo duren.
Je moet in dit soort gevallen alleen steden als Belgrado mijden.

Dit probleem in Kosovo had ik op WereldFietser weken geleden al voorspeld.
Met de Serven is dit voorspelbaar. Met de Albanezen in Kosovo niet.
Buitenlandse Zaken komt met het advies twee dagen te laat.
Tv kijken kunnen we zelf ook !!!!!!

Er is altijd nog Albanie. Ook vanuit Montenegro bereikbaar. Je kunt dan via Macedonie terug. (wel zo veilig)

Afbeelding