Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks Flyer gewoon leer of pre-aged leer? - Forum Wereldfietser

Brooks Flyer gewoon leer of pre-aged leer?

Dit onderwerp is al veelvuldig besproken. Toch wil er iets over zeggen. De discussie gaat vaak over welk type e.d.. Ik heb zelf een B67 uitgeprobeerd en kwam er achter dat het zadel te breed is. Dit is ook wat je veel hoort van anderen. Mijn positie is redelijk sportief (stuurhoogte nagenoeg gelijk aan de hoogte van het zadel) Mijn keuze is nu gevallen op de Flyer. Nu kun je kiezen uit gewoon leer of Pre-Aged leer. Heeft iemand daar een mening over. Ik hoor het graag.

Wijnand

Pre aged schijnt eerder naar je model te staan, maar ook weer eerder teveel op te rekken en dus te verslijten. Kijk, het moet niet zozeer zachter worden als wel naar jouw model gaan staan, en dat moet je zelf doen. Persoonlijk vind ik een Brooks uit nieuw uit de doos al lekkerder dan andere zadels, maar al na een paar honderd kilometer is het nog weer veel beter. En de Flyer is niet zo heel dik en stug als bijvoorbeeld de Conquest of de Countess.
Wim
wijnand schreef:Nu kun je kiezen uit gewoon leer of Pre-Aged leer. Heeft iemand daar een mening over. Ik hoor het graag.
Het blijft een afweging. Mijn eerste Brooks was van ongelooflijk stug leer. Vanaf 1984 heb ik er jaren over gedaan voordat het lekker zat. Na meer dan 100.000 km op 4 verschilldende fietsen zit het nu op mijn stadsfiets.
Latere versies van hetzelfde type zadel, op andere fietsen, waren sneller in vorm, maar ook sneller op hun eind.
Leon
Leon schreef:
wijnand schreef: Latere versies van hetzelfde type zadel, op andere fietsen, waren sneller in vorm, maar ook sneller op hun eind.
Leon
het huidige Brooks leer is onvergelijkbaar met de kwaliteit van 20 jaar terug. Gilles Berthoud is met een serie leren zadels bezig. Het leer wordt 5mm dik, de intentie is dat ze ouderwets lang mee gaan.

Kies de stugste en de hardste uit.
Het duurt langer eer hij goed zit.
Maar je hebt er meer plezier van.
Die halfzachte zadels worden vast gemaakt voor mensen die niet zo veel fietsen.
niko

nikopaul schreef:Kies de stugste en de hardste uit.
Het duurt langer eer hij goed zit.
Maar je hebt er meer plezier van.
Die halfzachte zadels worden vast gemaakt voor mensen die niet zo veel fietsen.
niko
Lederen zadels zijn als perziken: vroeg rijp is vroeg rot.

Wat niet wegneemt dat het een helse klus is om het zadel te kiezen dat het best bij je past; het aanbod is gigantisch en je kan ze toch niet allemaal uitproberen. De prijsverschillen zijn al even onbegrijpelijk.
m-gineering schreef: het huidige Brooks leer is onvergelijkbaar met de kwaliteit van 20 jaar terug. Gilles Berthoud is met een serie leren zadels bezig. Het leer wordt 5mm dik, de intentie is dat ze ouderwets lang mee gaan.
Marten, al het zover is mag je daar graag melding van maken. Ik denk dat menige bips daar blij mee zal zijn.

Mijn Conquest was het lekkerste toen hij nauwelijks ingereden was. Na 2500 kilimeter was hij te diep gezakt. Ondank voorzichtig bijspannen blijft het voor mij een compromis zadel.

Jongens bedankt voor jullie adviezen.

Ik heb vanmiddag uiteindelijk een B17 pre-aged aangeschaft. Hij was in de aanbieding (25% korting) bij Nowak in Zwolle. In de praktijk zal moeten blijken of dit een goede keuze is. (qua leer dan).

Afbeelding

Wijnand

(praktijkervaringen zal ik melden op dit forum]

Wilde net het antwoord op je vraag posten, zie ik dat je er al een aangeschaft hebt.

Mijn antwoord was/is: niet nodig pre-aged leer. De eerste 200 km zijn gevoelig en daarna zit ie steeds meer als een zetel! Ik heb een B67 8)

Blanche
Op een van mijn fietsen zit ook zo'n te diep ingezakte Conquestrijpeperzik.
Mijn oplossing: poetslap (helft van oud T-shirt) strak oprollen en onder het zadel proppen. Een beetje naar voren duwen zodat je veren nog steeds goed blijven werken. Het helpt! Je zadel blijft ademen want T-shirt van katoen.
Ben het met je eens dat een nieuwe Brooks ook lekker zit.
niko
bikelike schreef: Mijn Conquest was het lekkerste toen hij nauwelijks ingereden was. Na 2500 kilimeter was hij te diep gezakt. Ondank voorzichtig bijspannen blijft het voor mij een compromis zadel.

Ik zou ook wel een brooks willen aanschaffen, maar ik ben bang de verkeerde keuze te maken. Het aanbod is zo groot; hoe kies je het juiste?

Je kan naar het schijnt een zadel verprutsen door een verkeerd onderhoudsprodukt te gebruiken (ledervet). Is het dan reddeloos verloren? In welke mate kan je een brooks zadel opspannen als het is doorgezakt?

Berre schreef:Ik zou ook wel een brooks willen aanschaffen, maar ik ben bang de verkeerde keuze te maken. Het aanbod is zo groot; hoe kies je het juiste?
Je kan naar het schijnt een zadel verprutsen door een verkeerd onderhoudsprodukt te gebruiken (ledervet). Is het dan reddeloos verloren? In welke mate kan je een brooks zadel opspannen als het is doorgezakt?
Hoe je de juiste kiest, heeft te maken met hoe ver jouw zitbotjes van elkaar verwijderd staan en of je een man of vrouw bent. Als het goed is weet je fietsenmaker wel wat voor jou het juiste zadel is. Sommige hebben zelfs kussentjes waarmee ze een afdruk van jouw billen kunnen maken.

Brooks heeft een eigen onderhoudsprodukt...gewoon dat gebruiken. Je kan een aantal malen je zadel weer opspannen. Ik weet niet hoe vaak.....maar als je schroefje helemaal aangedraaid is, is ie op zijn eind. :lol:

Blanche

Blanche schreef:
Berre schreef:Ik zou ook wel een brooks willen aanschaffen, maar ik ben bang de verkeerde keuze te maken. Het aanbod is zo groot; hoe kies je het juiste?
De volgorde bij Brooks (opklimmende breedte) is ongeveer pro-b17 narrow-B17.
b17 narrow met veren heet conquest, b17 met veren heet champion flyer en dan heb je nog b67 en b66. Van sommige zadels zijn ook nog kortere en bredere damesvarianten. Brookszadels zijn niet zo smal dat heren zich over zitbotafstand zorgen hoeven te maken, laat je vooral leiden door de diepte van je zit. (Pro= racefiets, b17= stuur niet meer dan 5 cm lager etc)

Hoe je de juiste kiest, heeft te maken met hoe ver jouw zitbotjes van elkaar verwijderd staan en of je een man of vrouw bent. Als het goed is weet je fietsenmaker wel wat voor jou het juiste zadel is. Sommige hebben zelfs kussentjes waarmee ze een afdruk van jouw billen kunnen maken.
of je gaat met een plof op een stuk karton (harde ondergrond) zitten)

Brooks heeft een eigen onderhoudsprodukt...gewoon dat gebruiken. Je kan een aantal malen je zadel weer opspannen. Ik weet niet hoe vaak.....maar als je schroefje helemaal aangedraaid is, is ie op zijn eind. :lol:
Met de stelschroef trek je het midden van het zadel strak. Als de zijkanten hopeloos uitgelubberd zijn wordt de zit daar niet beter van. Hoogstens kun je dan nog proberen of het helpt de wangen met een veter naar elkaar toe te trekken

Er is in the usa ook een stel mensen die bezig zijn geweest het ultieme racezadel te maken en die zijn er goed in geslaagd volgens de vele reviews van oa. deelnemers aan paris,brest,paris.

www.mcmwin.com
Of
selle an atomica (googelen).

Heel veel informatie en de gehele ontwikkeling is te zien.

Het leuke is dat ze een Brooks zadel als basis hebben genomen en vandaar uit het zadel hebben gemaakt.