Additionally, paste this code immediately after the opening tag: banden: 50 voor 57 acher - Forum Wereldfietser

banden: 50 voor 57 acher

Hallo allemaal,

na vandaag bij vittorio mn frame besteld te hebben, zat ik nog met het volgende vraagje:

ik vind de 57 mm marathon xr's wel echte "tank" banden vergeleken mt 50, dus vroeg me af of je er iets aan hebt om voor een 50 te leggen en achetr een 57.

wat is verder het verschil in rijgendrag tussen volledig 50 en 57?

(ik heb niet direct een topic als dit gevonden , ik heb wel gezocht.)

bedankt,

Thomas

Heb geen ervaring met verschillende diktes Xr's.
Maar wel met verschillende diktes Conti Town & Country.
Had ooit een dikkere achter.
Per ongeluk een verkeerde gekocht.
Nooit verschil gevoeld. Hoogstens wat slomer met een dikkere band.

Waar wil je naar toe met die xr's?

groet, niko

het is voor een vrij extreme fiets:) nu de komende jaren (terwijl ik nog studeer) ruig europa, en daarnaa china, tibet, nepal, noord indie enzo.

ik was van plan de 50 te nemen omdat de 57 wel erg groot zijn, maar is dit nu dom of niet?

groetjes, Thomas

Misschien de komende jaren een band nemen die wat makkelijker rolt, en pas naar China etc het hele zware werk? Het mooie van zulke fietsen is dat je er naar gelang de omstandigheden andere banden op kunt zetten. Het moet natuurlijk wel kunnen. Behalve ruimte tussen de vorken zit je ook vaak nog met het probleem van de remmen. Onder V brakes past bij voorbeeld een Schwalbe Big Apple van 60 mm niet als je ook nog spatborden wilt gebruiken. 50 mm past prima, maar er is nu ook een 55 mm Big Apple.
Bredere banden zijn wat zwaarder, en als het erg zwaar wordt gaat het wat lomp aanvoelen. Het voordeel is natuurlijk meer grip op losse ondergrond, en dat geldt vooral voor het voorwiel.
Voor de meeste omstandigheden waarin ik fiets is 50 mm mijn geliefde maat.
Wim

ja dat acht ik ook eigenlijk, ik wou eigenlijk de extremes nemen maar heb een beetje schrik gekregen... nja mssn toch maar eens proberen.

Die XR's zijn nogal heftige banden.
Voor IJsland, veel onverhard enzo.
Ga je over asfalt met XR's, dan maak je het jezelf wel onnodig moeilijk. Ik reed op XR's veel minder kilometers op een dag dan op mijn vertrouwde TT2000's. XR's zijn ook niet zo comfo.
Maar... XR's rollen lang niet zo zwaar als het gros van de mountainbikenoppenbanden.
Blijf je hoofdzakelijk op asfalt neem dan lekkere Big Apples.

ja die worden het wss ook voor het moment. dan rest enkel de vraag van breedte nog, 50 of 55?

ik dacht eer de 50 maar heb plek zat, dus misschien is 55 toch beter?