Additionally, paste this code immediately after the opening tag: losse spaken?! Help - Forum Wereldfietser

losse spaken?! Help

Hallo,
ik ben nu 2,5 week geleden vetrokken vanuit Nederland en ben van een rustdag in Wenen aan het genieten. Nou viel mij op bij het nalopen van mijn fiets dat een groot gedeelte van de spaken in het achterwiel redelijk los zitten. Twee ervan zaten zelfs heel los, deze heb ik iets strakker gedraaid. Voordat ik aan het draaien ga met de overige (matig losse) spaken wilde ik eerst eens achterhalen of dit wel aan te raden is.
Dit gaat een beetje boven mijn fietstechniek-kennis (zelfs na de cursus vd fietsvakantiewinkel:) Ik ben ook een beetje bang niks te doen, en dat er straks een hele reeks spaken knapt.

Wat raden jullie aan te doen?

Groeten
Niek

Hoi Niek,

Als je kennis van spaken spannen niet zo goed of wellicht helemaal afwezig is, zou ik je aanraden in Wenen even naar een fietsenmaker te gaan. Er zitten er meerdere en die kunnen je zo helpen.
Om met los zittende spaken verder je tocht voort te zetten lijkt mij in ieder geval niet slim.
Vorig jaar kwam ik in Wenen twee Nederlanders tegen met een tandem waarbij ze problemen hadden, en die zijn door een fietsenzaak erg goed geholpen. Kosten waren ook erg laag overigens.

Verder goede reis gewenst.

Richard

de basiskennis van het spakenspannen heb ik wel. Ik heb ervaring met het uitdraaien van een slag. Ik twijfelde alleen even bij dit probleem omdat er momenteel geen slag is en geen spaakbreuk, moet ik dan wel iets gaan aandraaien?

Ikzelf heb ooit een heel wiel gespaakt bij de fietsreparatiecursus van Marten. Aandraaien lukt iedereen. Spaken staan allemaal in verband met elkaar dit geeft een wiel ook zijn sterkte. Om de balans weer terug te krijgen heb je behoorlijk wat ervaring nodig.
Aangezien er zoveel spaken los zitten, kan je mischien beter naar een fietsenmaker en dus op safe spelen...die heeft bovendien een spakenspanningsmeter waarmee hij kan zien of de spaken niet te vast zijn gedraaid.

Fijne reis nog!

Heel simpel: draai eerst de spaken die erg los zitten wat vaster, totdat ze net zo zitten als de rest. Draai daarna alle spaken een halve slag vaster. Check even of er geen slag in je wiel komt (perfect hoeft het niet te zijn, als de velg maar niet tegen de remblokjes komt). Draai dan alle spaken nog een halve slag vaster, totdat alles weer strak voelt.
Hiermee kom je in 9 van de 10 gevallen zonder problemen weer thuis. Ben je voorlopig niet van plan om naar huis te gaan, dan kun je voor alle zekerheid nog even bij een fietsenmaker langsgaan. Wellicht word je direct geholpen en kun je nog even snel de kunst afkijken.

keesswart schreef:Heel simpel
Ik denk dat Niek voldoende heeft aangegeven dat het voor hem niet heel simpel is. Wenen is een welvarende westerse stad, dus er moet toch ergens een fietsenmaker zijn? Ik heb even Reiserad Wien ingetikt in Google en er komt een fietsenzaak uit waar knap mooie vakantiefietsn verkocht schijnen te worden.
Cooperative Fahrrad
Gumpendorfer Strasse 111, tel. (01) 596 5256
Open ma-vr 10-13 en 14-18 u, Zaterdag 10-13
Kaartje:
Afbeelding
Succes,
Leon