Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekkingfiets Axima streamer (budget vakantiefiets) - Forum Wereldfietser

Trekkingfiets Axima streamer (budget vakantiefiets)

Ik kwam deze wel heel voordelige 26" fiets tegen op MP. Of het wat is weet ik niet. Voordelig is het zeker wel en ook zeer compleet.

http://link.marktplaats.nl/145248668

Ben benieuwd naar jullie mening!

Onderdelenset is dan ook budget ("een paar kleine uitzonderingen" = remmen, naven en cranks: yeah right!) en goedkope voorvering is vragen om problemen. Voor dat geld kun je beter een tweedehands Koga o.i.d. op de kop tikken. Zie ook eerdere discussies over 'goedkope' vakantiefietsen (gebruik de zoekfunctie en google met 'site:wereldfietser.nl').

Het is minder dan ik voor mijn 10 jaar oude en nauwelijks gebruikte Cannaondale M900 MTB rando zou willen hebben, maar dan heb je ook een fiets waarvan alleen het kale frame al 1000 euro kost. alle waar is naar zijn geld. zal morgen wel een tekst voor afdeling te koop maken Wim

liz schreef:Onderdelenset is dan ook budget ("een paar kleine uitzonderingen" = remmen, naven en cranks: yeah right!) en goedkope voorvering is vragen om problemen. Voor dat geld kun je beter een tweedehands Koga o.i.d. op de kop tikken. Zie ook eerdere discussies over 'goedkope' vakantiefietsen (gebruik de zoekfunctie en google met 'site:wereldfietser.nl').
Een 2ehands 26" Koga voor dat geld? Ik ben hem nog niet tegen gekomen.
Ik zou niet weten waar deze fiets wordt gemaakt. Misschien wel in china. En je zou je misschien moeten afvragen of goedkope onderdelen wel zo slecht zijn of misschien gewoon goedkoop. Interessanter zou zijn of die goedkopere onderdelen na slijtage naar smaak kunnen worden vervangen of dat dit karretje na verloop van tijd valt te up-graden. Wie zal het zeggen?

Tuurlijk. Alles kun je vervangen. Een complete LX-groep kost ongeveer 330 euros. Maar ik zou beginnen met de voorvork. Probleem is dat je een verende voorvork niet zomaar kan vervangen door een vaste voorvork. Een een goede verende voorvork is duur en blijft zwaar, terwijl je die misschien niet nodig hebt.

Koga's in 26 inch vind je idd. niet zo snel. Vandaar ook de "o.i.d.".
Ik zou liever investeren in een goede tweedehandsfiets dan in een dubieuze nieuwe. En ik ben niet de enige, maar jij ook niet. :wink:

liz schreef:Tuurlijk. Alles kun je vervangen. Een complete LX-groep kost ongeveer 330 euros. Maar ik zou beginnen met de voorvork. Probleem is dat je een verende voorvork niet zomaar kan vervangen door een vaste voorvork. Een een goede verende voorvork is duur en blijft zwaar, terwijl je die misschien niet nodig hebt.

Koga's in 26 inch vind je idd. niet zo snel. Vandaar ook de "o.i.d.".
Ik zou liever investeren in een goede tweedehandsfiets dan in een dubieuze nieuwe. En ik ben niet de enige, maar jij ook niet. :wink:
Een goede tweedehands. Tweedehands genoeg. De pest is dat je mogelijk direkt al tegen flinke reparaties kunt aanlopen indien je de geschiedenis van zo'n fiets niet goed in kaart kunt brengen. Wat kun je allemaal verwachten aan slijtage aan fietsen die al snel een jaar of tien zijn? Als de lak er nog een beetje redelijk uitziet wordt er al snel tot 500 euro voor een Koga gevraagd. Bovendien is natuurlijk wel een vereiste dat je zelf kunt sleutelen, lijkt me.

Wat me persoonlijk wel aanstaat bij deze fiets is een 26" frame en de 4-delige tassenset. Als de lowrider en achterdrager dan ook nog meevalt kom je al heel ver (mits natuurlijk het frame degelijk is) Zwakke punt is wat je al opmerkte de voorvork. Hoe de velgen, spaken en banden zijn blijft speculeren met alleen maar foto's. Verder wel veel pluspunten over de kwaliteit van de fiets door de verkoper, toch kon ik nergen iets lezen over garantie op de site.

Ik kan me voorstellen dat onder niet al te zware omstandigheden deze fiets prima zal voldoen voor een fietsvakantie met bepakking. De vraag is natuurlijk of je daarna nog meer plezier aan de fiets kunt beleven of dat hij daarna rijp voor de sloop zal zijn.

Waarom stel je de vraag als je de antwoorden naast je neer probeert te leggen? Zulke goedkope vakantiefietsen zijn gewoon veel minder van kwaliteit dan goedkope tweedehands Koga's etc.
Wim

Hupsakee! Gewoon kopen dat vehikel en flink uitproberen. En graag wel even een testrapport achterlaten op deze site.

mazzeltovv schreef:Hupsakee! Gewoon kopen dat vehikel en flink uitproberen. En graag wel even een testrapport achterlaten op deze site.
En alleen testrapporten over minimaal 10000 km worden geaccepteerd! Dat is nog heel schappelijk, want een goede fiets kan bij niet al te ruw gebruik 50000 km mee.
Leon

... zo gesteld kan hij hem dus gerust kopen... want zo veel mensen halen de 10.000 niet eens (in zeg 5 jaar of zo).

Fedor schreef:... zo gesteld kan hij hem dus gerust kopen... want zo veel mensen halen de 10.000 niet eens (in zeg 5 jaar of zo).
Zoiets heb ik inderdaad ook wel eens geopperd. In april een fiets bij de bouwmarkt kopen en hem in september in de container mikken. Goedkoop zat, maar wat overbleef was dat je waarschijnlijk de hele zomer niet lekker gefietst had.
De hier bedoelde fiets zit daar natuurlijk tussenin :D
Leon

Maar het blijft zonde van het geld.
Wim

Willem Jongman schreef:Waarom stel je de vraag als je de antwoorden naast je neer probeert te leggen? Zulke goedkope vakantiefietsen zijn gewoon veel minder van kwaliteit dan goedkope tweedehands Koga's etc.
Wim
Laat ik voorop stellen dat ik hier geen vraag heb gesteld maar jullie oproep om je mening te geven over deze fiets. Trouwens heb ik nergens geschreven deze fiets zelf te willen aanschaffen. Dus helaas voor jullie zal er door mij geen testrapport met eventuele kilometer restricties worden geschreven. Een 2ehands Koga is hier al eerder besproken maar is geen 26" fiets, niet speciaal aangepast voor vakanties (enkele peperdure modellen daargelaten) en bovendien is de staat van onderhoud bij gebruikt altijd een vraag. Als type (vakantiefiets) viel me deze fiets gewoon op door de zeer lage prijs en wordt hij bovendien in veel verschillende framematen geleverd. Het zal dan niet de kwaliteit evenaren van fietsen van enkele duizenden Euro's die vaak hier wordt geadviseerd om aan te schaffen. Die vergelijking zou oneerlijk zijn, evenals zoals hier wordt geopperd dat de kwaliteit vergelijkbaar is met een bouwmarktfiets. Maar ja, als de lat per definitie hoog wordt gelegd dan zal zo'n soort fiets altijd worden afgekraakt. Als ik dan kijk waar Rob van Rijn zo'n 25 jaar geleden zijn wereldreizen opmaakte, dan voldoet zo'n fiets totaal niet meer vandaag de dag. Evenmin stel ik hier de vraag welke fiets het beste roest in de schuur. Een fiets is bedoeld om op te fietsen, nietwaar? Graag dus een objectieve mening over deze fiets en geef a.u.b aan als je iets slecht vind, waaruit dit dan moet blijken (beetje onderbouwing)

Groetjes

Tja, eerste een vraag stellen over een fiets die je niet wil aanschaffen en dan na enig niet welgevallig commentaar eisen dat het nog een keer keurig onderbouwd wordt...

Ik sluit mij - zoals wel vaker - aan bij Willem.

Waarom wil je perse 26 inch? Er zijn maar weinig dingen die met een 26 inch wel kunnen en met 28 inch niet. En het klopt dat in 28 inch het aanbod aan serieuze tweedehandsfietsen voor een redelijke prijs groter is. Bij een vakhandel krijg je er vaak nog een paar maanden garantie op ook, zodat de 'kinderziektes' kunnen worden opgelost.

Ja en ik wil er nog wel wat aan toevoegen, want ik vind de suggestie dat we/ik alleen maar geinteresseerd zijn/ben in dure fietsen wat flauw. Ik heb op de wereldfietser dag in het Nivon huis in Rotterdam in januari nu juist een lezing gegeven met de titel: "De eerste keer, heb ik eigenlijk wel een nieuwe fiets nodig?" Op de fiets en wandelbeurs in Amsterdam had een van mijn posters waarmee ik de aandacht probeerde te trekken temidden van alle bling bling nu net ook deze strekking. Veel mensen hebben best een min of meer bruikbare fiets in de schuur staan, en ik heb toen geprobeerd daarover informatie te geven. Want wat ik echt wil is vooral veel mensen die eerste keer op de fiets laten vertrekken. En vaak hoeft dat niet op een nieuwe fiets.
Maar als je dan toch een nieuwe fiets koopt, dan is mijn advies (en steeds weer van iedereen hier) wel om dan ook een goede te kopen waar je niet gelijk spijt van krijgt. Dat kost minstens iets boven de 1000 euro, daar kan ik ook niets aan doen. Om de zoveel tijd komt er dan weer iemand die dat snobistisch vindt of zo, of suggereert dat je alleen maar voor de naam betaalt. Kijk ik vind het sneu als mensen die er niet veel van weten hun zuurverdiende 500 euro of zo uitgeven en over twee jaar misschien weer een nieuwe moeten hebben. Wegwerpfietsen druisen in tegen mijn gevoel van wat past in de moderne tijd waarin duurzaamheid het wachtwooord moet zijn. Als je budget niet verder rijkt dan 500 euro dan hoeft dat je helemaal niet van een probleemloze fietsvakantie af te houden, maar dan kun je dat geld veel beter aan een echt goede tweedehands fiets uitgeven. Tweedehands fietsen zijn nu eenmaal om wat voor reden dan ook waanzinnig goedkoop (ik denk eerlijk gezegd omdat nieuwe door de fietspriveregeling zo goedkoop zijn, en omdat een tweedehands je geen status bij de buren verschaft).
En dan denk je inderdaad gelijk aan al die vaak weinig gebruikte Koga's die er op dit moment overal te koop staan omdat ze een stalen frame hebben (hiep hoi), en omdat ze geen vering hebben (jippie). Ik zag laatst een heel behoorlijke voor 175 euro... Met Koga's is meestal weinig mis, omdat er niet bezuinigd is op verborgen onderdelen, en ook de rest allemaal net een slagje beter was. Bovendien zijn er vele bij die nauwelijks gebruikt zijn. Het enige nadeel dat ze vanuit het huidige perspectief hebben is dat Koga nogal enthousiast meedeed met de mode van de dunne bandjes, en dat hun frames vaak niet veel ruimte voor wat breders hebben. Maar een beetje breder lukt vast wel, en daar kom je ook al een eind mee.
Kortom, ik heb geen zin meer om elke keer weer uit te leggen waarom fietsen van de Aldi, de Halfords, de Praxis en dergelijke geen goed plan zijn als je er ook echt op wilt gaan fietsen, en nog minder om dat nog een tweede keer op dezelfde vraag te moeten doen. Ik beloof jullie dat ik de tekst van mijn Nivon lezing een dezer dagen hier op de site zal zetten, en dan zeg ik er nooit meer wat over.
Willem

Demy,
"Speciaal aangepast voor fietsvakanties", in hoeverre geloof je dat zelf?
Ik vind het niet leuk dat je mijn vorige bericht niet eens afleest voordat je er op reageert. Je hebt duidelijk alleen de eerste twee zinnen gelezen en bent vervolgens gaan tikken.
Wie is Rob van Rijn?
En waar zijn alle 26"Koga's gebleven, ik heb er toch wel aardig wat gezien.
Leon, auteur van het stukje Het hoeft niet duur te zijn op dit forum

liz schreef:Tja, eerste een vraag stellen over een fiets die je niet wil aanschaffen en dan na enig niet welgevallig commentaar eisen dat het nog een keer keurig onderbouwd wordt...

Ik sluit mij - zoals wel vaker - aan bij Willem.

Waarom wil je perse 26 inch? Er zijn maar weinig dingen die met een 26 inch wel kunnen en met 28 inch niet. En het klopt dat in 28 inch het aanbod aan serieuze tweedehandsfietsen voor een redelijke prijs groter is. Bij een vakhandel krijg je er vaak nog een paar maanden garantie op ook, zodat de 'kinderziektes' kunnen worden opgelost.
Ik probeer hier op deze wijze iets op te steken, wat je beter kunt laten of wat juist wel slim is. Vragen staat toch vrij? Vat het niet persoonlijk op maar vaak lees ik hier adviezen met absolute overkill, zoals Rohloff-naven en peperdure naaf-dynamo's. Allemaal erg handig, maar echt nodig? Voor mij dus niet. Ik ben dus gewoon nieuwsgierig waarom het wel of niet iets zou zijn. Ik begrijp ook wel dat deze fiets een ongelukkige keuze zou zijn volgens jullie ervaring maar wil ook graag weten wat dan slecht is. That's all!

Persoonlijk is mijn ervaring bij diverse fietsenmakers niet uiterst positief. Zeker niet in het bovengenoemde prijssegment. Kan me daar overigens ook wel iets bij voorstellen.Ook ben ik zeker niet gecharmeerd over de tegenwoordige vakkennis bij fietsenmakers. Ik ben al een week opzoek naar eentje die me nieuwe wielen kan leveren en er ook nog iets over kan vertellen behalve de prijs dan. (i.v.m. upgraden oude fiets 28" hybride) Nergens eentje die me kan vertellen welke naaf er wordt gebruikt en of er 40 mm. Schwalbe op kan. Zelfs de band is hier niet te vinden. Alles moet besteld worden en er valt dus niets te zien. Dan kan ik het natuurlijk ook zelf wel bestellen.

Voor mij persoonlijk zou 26" beter uitkomen bij mijn lichaamslengte. Een 26" zou ik ook beter kunnen gebruiken in Thailand. Vandaar!

@Leo,

Wat jou definitie is van vakantiefiets hoeft natuurlijk niet ieders definitie te zijn. De verkoper vind dit dus van wel.
Uiteraard je post wel aandachtig gelezen voor mijn reactie en daar staat toch wel degelijk dat dit iets is wat je vergelijkt met een bouwmarktfiets of iets wat er tussen in zit. Je artikeltje over dat project heb ik met veel plezier gelezen. Hartstikke leuk!

Ik bedoelde natuurlijk Frank van Rijn. Heb ooit een boek van hem gekocht en gelezen, vandaar. 26" Koga's kan ik nauwelijks of niet vinden op MP. Ben daar zeer in geïnteresseerd!

IK weet niet wat je voor een vakantie fiets uit wilt geven. maar je kan nu een thorn kopen voor 1750 euro, met R-naaf.

Sterke euro.

Ik ken trouwens wel een man die haalt fietsen weg van de straat knan deze een beetje op, ga er mee op vakantie en geef ze dan weg. is ook een idee.

Mario

Demy schreef:Persoonlijk is mijn ervaring bij diverse fietsenmakers niet uiterst positief.
Je bent niet de enige hierin. Het is een van de bekende redenen waarom heel veel mensen zelf kennis van fietstechniek gaan opdoen en zelf gaan sleutelen.
Groet,
Leon

mazzeltovv schreef:Hupsakee! Gewoon kopen dat vehikel en flink uitproberen. En graag wel even een testrapport achterlaten op deze site.
Precies, mijn eerste vakantiefiets kostte me 125 euri (gebruikt), heb daar meteen een dikke 4000 km op door Noorwegen mee gefietst, en de volgende jaren rondjes Denemarken, IJsland en Noorwegen. De enige panne, spaakbreuk had ik in Duitsland (laatste twee dagen van de IJsland trip), de spaken waren niet eens roestvrij. Mazzeltoch?

Als je denkt dat je voor dat geld een fanatstische fiets krijgt met alles er op en eraan die niet onderdoet voor een Vittorio, VT of soortgelijke kom je waarschijnlijk bedrogen uit. Maar ben je je bewust van wat je koopt, gewoon kopen en gaan.

Wel die fiets zelf ter plekke ophalen. En ergens in mijn achterhoofd rinkelt een belletje bij die naam: Han. Maar ik kan het niet zo thuisbrengen.