door
Wim » ma 11 feb, 2008 20:13
Ja en ik wil er nog wel wat aan toevoegen, want ik vind de suggestie dat we/ik alleen maar geinteresseerd zijn/ben in dure fietsen wat flauw. Ik heb op de wereldfietser dag in het Nivon huis in Rotterdam in januari nu juist een lezing gegeven met de titel: "De eerste keer, heb ik eigenlijk wel een nieuwe fiets nodig?" Op de fiets en wandelbeurs in Amsterdam had een van mijn posters waarmee ik de aandacht probeerde te trekken temidden van alle bling bling nu net ook deze strekking. Veel mensen hebben best een min of meer bruikbare fiets in de schuur staan, en ik heb toen geprobeerd daarover informatie te geven. Want wat ik echt wil is vooral veel mensen die eerste keer op de fiets laten vertrekken. En vaak hoeft dat niet op een nieuwe fiets.
Maar als je dan toch een nieuwe fiets koopt, dan is mijn advies (en steeds weer van iedereen hier) wel om dan ook een goede te kopen waar je niet gelijk spijt van krijgt. Dat kost minstens iets boven de 1000 euro, daar kan ik ook niets aan doen. Om de zoveel tijd komt er dan weer iemand die dat snobistisch vindt of zo, of suggereert dat je alleen maar voor de naam betaalt. Kijk ik vind het sneu als mensen die er niet veel van weten hun zuurverdiende 500 euro of zo uitgeven en over twee jaar misschien weer een nieuwe moeten hebben. Wegwerpfietsen druisen in tegen mijn gevoel van wat past in de moderne tijd waarin duurzaamheid het wachtwooord moet zijn. Als je budget niet verder rijkt dan 500 euro dan hoeft dat je helemaal niet van een probleemloze fietsvakantie af te houden, maar dan kun je dat geld veel beter aan een echt goede tweedehands fiets uitgeven. Tweedehands fietsen zijn nu eenmaal om wat voor reden dan ook waanzinnig goedkoop (ik denk eerlijk gezegd omdat nieuwe door de fietspriveregeling zo goedkoop zijn, en omdat een tweedehands je geen status bij de buren verschaft).
En dan denk je inderdaad gelijk aan al die vaak weinig gebruikte Koga's die er op dit moment overal te koop staan omdat ze een stalen frame hebben (hiep hoi), en omdat ze geen vering hebben (jippie). Ik zag laatst een heel behoorlijke voor 175 euro... Met Koga's is meestal weinig mis, omdat er niet bezuinigd is op verborgen onderdelen, en ook de rest allemaal net een slagje beter was. Bovendien zijn er vele bij die nauwelijks gebruikt zijn. Het enige nadeel dat ze vanuit het huidige perspectief hebben is dat Koga nogal enthousiast meedeed met de mode van de dunne bandjes, en dat hun frames vaak niet veel ruimte voor wat breders hebben. Maar een beetje breder lukt vast wel, en daar kom je ook al een eind mee.
Kortom, ik heb geen zin meer om elke keer weer uit te leggen waarom fietsen van de Aldi, de Halfords, de Praxis en dergelijke geen goed plan zijn als je er ook echt op wilt gaan fietsen, en nog minder om dat nog een tweede keer op dezelfde vraag te moeten doen. Ik beloof jullie dat ik de tekst van mijn Nivon lezing een dezer dagen hier op de site zal zetten, en dan zeg ik er nooit meer wat over.
Willem