Niet alle Marathons mogen tot 7 bar. Hoe breder hoe lager het maximum. In Bicyle Quarterly heeft er laatst iets over gestaan, maar het komt erop neer dat je er zoveel druk in moet doen dat de band _ ik geloof - 12 % inveert. Dat gaf in hun onderzoek het beste resultaat. Dus een zwaar beladen fiets pomp je harder op, en een achterband wat meer dan een voorband.
Zelf pomp ik met bagage de achterband tot het maximum op - dat geeft ongeveer de laagste rolweerstand. De voorband doe ik dan een bar minder, om het stuur een beetje rustig te houden. Heb ik geen bagage bij me, dan gaat er voor en achter nog een bar af. Het is een beetje en vuistregel, maar zo voelt het ongeveer goed. De tandem pompte ik voor en achter altijd weer een bar extra op. Dus beladen harder dan het officiele maximum. Dat is standaard gebruik onder tandemrijders. En ach, onderweg kun je toch moeilijk elke dag gaan meten wat de druk is. Je pompt het stevig op bij een bezinepomp, dan rijdt je er een paar dagen op met steeds minder druk, en dan zoek je weer een benzinestation.
Wim