Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon: min 3.0 bar - max 7.0 bar - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon: min 3.0 bar - max 7.0 bar

Hoe kies je de 'juiste' bandendruk als het verschil tussen het aanbevolen min en max meer dan 100 % is?

Niet alle Marathons mogen tot 7 bar. Hoe breder hoe lager het maximum. In Bicyle Quarterly heeft er laatst iets over gestaan, maar het komt erop neer dat je er zoveel druk in moet doen dat de band _ ik geloof - 12 % inveert. Dat gaf in hun onderzoek het beste resultaat. Dus een zwaar beladen fiets pomp je harder op, en een achterband wat meer dan een voorband.
Zelf pomp ik met bagage de achterband tot het maximum op - dat geeft ongeveer de laagste rolweerstand. De voorband doe ik dan een bar minder, om het stuur een beetje rustig te houden. Heb ik geen bagage bij me, dan gaat er voor en achter nog een bar af. Het is een beetje en vuistregel, maar zo voelt het ongeveer goed. De tandem pompte ik voor en achter altijd weer een bar extra op. Dus beladen harder dan het officiele maximum. Dat is standaard gebruik onder tandemrijders. En ach, onderweg kun je toch moeilijk elke dag gaan meten wat de druk is. Je pompt het stevig op bij een bezinepomp, dan rijdt je er een paar dagen op met steeds minder druk, en dan zoek je weer een benzinestation.
Wim

Mijn banden mogen blijkbaar tot 7 bar. Ik vraag me af of de velgen dat kunnen hebben (Wolber AT20)
Als je licht bent heb je inderdaad een aardig keuzegebied. Dan mag je kiezen tussen zwaar trappen maar met vering, of hotsknots maar licht rijden. Aan jou de keus, je moet het eens geprobeerd hebben.
Naarmate je met fiets en bagage erbij zwaarder wordt, wordt de marge bij vooral het achterwiel klein; het achterwiel graagt meestal ca. 60-65% van het gewicht. Ga er van uit dat bij de door Schwalbe aangegeven maximale belastbaarheid ook de maximale druk hoort, om de band niet al te ver te laten inveren, wat zwaar trappen en overmatige bandslijtage tot gevolg zou hebben.
Leon

Bij mijn gewicht, 98 droog gewogen, is de keuze dus beperkt. Als ik dan niet afslank van het fietsen, dan misschien toch van het pompen :lol:

Gewoon even naar de benzinepomp, al geef ik toe dat niet alle pompen daar 7 bar halen. Thuis is het makkelijk te doen met een goede voetpomp, onderweg best een klus, zelfs met een Zefal HPX.
Even iets anders, maar welke maat heb jij? Mijn 559-40 banden mogen ook maximaal 7 bar hebben. Is dat de maat die je hebt? Misschien moet je met jouw gewicht de volgende keer een bredere band monteren. De belastbaarheid van deze band is maar 100 kg. Bij mij gaat er de volgende keer een 50 mm op.
Wim

Deze indicatie zat bij mijn Schwalbe Airmax bandenspanningsmeter: (voor persoon van 75 kg; bij zwaarder -> harder)

20 mm - 7,5-9 bar
23 mm - 7,5-8 bar
25 mm - 7 bar
28 mm - 6 bar
32 mm - 5,5 bar
35 mm - 4,5 bar
37 mm - 4,5 bar
40 mm - 4 bar
42 mm - 4 bar
47 mm - 3,5 bar
50 mm - 3 bar
60 mm - 2 bar