Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting opnieuw monteren - Forum Wereldfietser

Ketting opnieuw monteren

Hallo allemaal,

Om mijn fiets eens een uitgebreide beurt te geven heb ik nogal gedachtenloos de ketting er af gehaald. Nu is alles mooi schoon en moet hij er weer op. Kan ik hem er net zo gedachtenloos weer opzetten of heeft zo'n ding een 'rijrichting'? Ik kan het aan de ketting niet zien (maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk :wink: )

groet, Gerben Mensink

Als dat zo zou zijn had dat hier vast wel gestaan.
http://www.m-gineering.nl/ketting.htm

Ik weet wel dat de sluiting (visje) van de sluitschakel van een gewone stadsfiets ketting met de opening naar achteren moet anders loopt deze er tijdens het fietsen af.

Het feit dat je de vraag stelt bewijst dat je niet gedachtenloos bezig bent, maar dit terzijde.

De ketting mag er in gelijk welke draairichting op. Zorg dat de schakel goed sluit en dat hij niet klemt; hij moet vlot knikken.

Houd er rekening mee dat een "gerecycleerde" pin een zwak punt vormt voor toekomstige kettingbreuk. Een pin hoort eigenlijk te worden geklonken met een geschikte kettingpons.

Een "missing link" of iets gelijkaardigs, maakt het leven wat makkelijker.

schakel goed sluit en dat hij niet klemt
Daarom gebruik ik nu de Sram sluitschakel. Geweldige uitvinding. Onderweg gemakkelijk, zonder kettingpons, los te maken en her te gebruiken.