Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hometrainer als voorbereiding en tussendoor - Forum Wereldfietser

Hometrainer als voorbereiding en tussendoor

Ik ban een beetje aan het rondkijken naar een hometrainer (evt. een "racefiets-look" al zijn die wel een stuk prijziger), ondanks dat de winter bijna voorbij is ;)

Lijkt me handig om de conditie/souplesse/zitvlees op peil te houden zonder dat ik 's winters de donkere avonden in moet. Heb al een roeitrainer maar da's natuurlijk toch een andere beweging.

Iemand tips? Is een ergotrainer (ook fietsen dan) misschien een betere optie?

Andere (en goedkopere) optie is natuurlijk een rollenbank maar ik wil graag zien wat ik uitgespookt heb.

Ik kocht enkele jaren geleden een hometrainer bij de Aldi. Die was afgeprijsd van 80 naar 40 euro.

Ik heb er één jaar gebruik van gemaakt en heb hem toen voor hetzelfde geld verkocht. In het begin heb ik er veel gebruik van gemaakt, maar in de loop van de tijd werd dat gebruik steeds minder. Ik ga nu twee tot drie keer per week lekker hardlopen met een aantal gelijkgestemden. Ik vind dat veel gezelliger, ik ben buiten en onderhoud toch mijn conditie.

Maar nu het eigenlijke antwoord op jouw vraag: ik vond die hometrainer van goede kwaliteit. Alles zat degelijk in elkaar en het kon tegen een stootje (lees: al staand flink stampen op de trappers). Deze fiets gaf geen krimp. Als je er zo één op de kop kunt tikken, gerust doen.

Enkele weken geleden zag ik weer hometrainers bij de Aldi. Alleen nu voorzien van extra toeters en bellen en gelijk 100 euro duurder.

Hee Fedor,

Ooit op zo'n ding in de sportschool gezeten? Ik vind hem zo NIET op fietsen lijken dat ik het geen fijne training vind (prachtige zinsconstructie).

Zelf heb ik voor s'winters een ergometer, een roeitrainer van concept 2 gekocht. Inderdaad niet dezelfde beweging maar je traint de hoofdspieren en het is een uitstekende crosstraining.

Ben benieuwd wat er uit dit draadje tevoorschijn komt.

Blanche

Heb bij de fysiotherapeut wel eens op de (heel dure) fietstrainer gezeten, maar dat was niks. En soort omafiets. Als je echt zeker weten vies zwetend in de hitte binnen wilt trainen, kijk dan eens naar zo'n compacte Tackx trainer. Je gebruikt die met je eigen fiets, en klapt hem na gebruik weer in. Of koop een muts en wanten.
Willem

Willem Jongman schreef:Heb bij de fysiotherapeut wel eens op de (heel dure) Of koop een muts en wanten.
Willem
Welke spiergroepen train je daar dan mee, Willem?? :lol:

Blanche schreef: Zelf heb ik voor s'winters een ergometer, een roeitrainer van concept 2 gekocht. Inderdaad niet dezelfde beweging maar je traint de hoofdspieren en het is een uitstekende crosstraining.
Die heb ik ook en is idd een uitstekend trainingsapparaat. Probleem hiermee is echter dat ik hem tegenwoordig helaas niet meer dagelijks kan gebruiken (armprobleempje). Daarnaast is het natuurlijk wel een andere beweging.

Wat betreft de hometrainer dacht ik aan zo iets dergelijks (dus idd géén omafiets ;)). Heeft wel wat weg van een spinningbike. Lijkt me ook wel wat steviger zodat je er flink op kan stampen (handig als bergtraining).

Afbeelding

Hoe dan ook: koop 'm tweedehands. Er zijn ongelooflijk veel mensen die een hometrainer o.i.d. kopen en er na de goede voornemens een paar keer op gefietst hebben er niks meer mee doen. Komt dat zien op Marktplaats! (op moment van schrijven 1.995 te koop)

Ik heb er zo eentje als op het plaatje. Ook ooit gekocht met hetzelfde doel voor ogen: lekker trainen in de winter, conditie op peil houden en vast voorbereiden op de langere dagen, en de vakanties natuurlijk. En ik gebruik hem nog steeds minimaal twee keer in de week een uur. Hij kostte meen ik in de buurt van de 400 euro (?) en je kunt er behoorlijk op trainen - licht, zwaar, staand, zittend. Eventueel zelf een 'spinning'-programmaatje voor verzinnen. Bij ons staat ie voor de tv met dvd-speler - anders wordt het wel gauw saai. Maar: geen spijt van de aankoop. Dat gezegd hebbende: ik ben blij dat het weer alweer beter wordt en de dagen gaan lengen.

Ziiten er ook programma's op met de bekende passen?
Kan ik alvast trainen voor de Stelvio. :wink:

Blanche schreef:Ziiten er ook programma's op met de bekende passen?
Kan ik alvast trainen voor de Stelvio. :wink:
Bedoel je op de fiets of op de DVD-speler? In het laatste geval kan je even doen alsof (uiteraard dan wel in de lichtste stand anders wordt je moe) ;)

Ik merk wel dat de meeste hometrainers (oma-modellen) te licht zijn: in de zwaarste stand trap ik nog met 2 vingers in m'n neus. Het model zoals hierboven kan al een stuk zwaarder zodat je idd wat beter klims kan trainen.

Nadeeltje is echter wel dat je meer een "wielren"-houding moet aannemen. Stuur van m'n vakantiefiets zit redelijk laag maar niet zo laag als op de trainer.

Fedor schreef: Nadeeltje is echter wel dat je meer een "wielren"-houding moet aannemen. Stuur van m'n vakantiefiets zit redelijk laag maar niet zo laag als op de trainer.
En zodra je dan op je echte fiets gaat zitten na al dat trainen binnen, krijg je last. Let op hoor...ik heb het gezien in mijn omgeving.

Op welke wijze krijg je last dan? Ben ik wel benieuwd naar.

Overigens zal ik eerst huren en daarna pas beslissen of ik iets definitief neem.

Douwe die heeft altijd last van zijn knieen als hij wisselt tussen zijn race en zijn vakantiefiets. Hij heeft nu daarom zoveel mogelijk de ergometrie van de beide fietsen op elkaar aangepast voor zover dat mogelijk was qua zit. Maar goed jij bent Fedor en geen Douwe :wink: