Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke bandbreedte voor mijn doel? - Forum Wereldfietser

Welke bandbreedte voor mijn doel?

Ik ga zaterdag 16 februari mijn Giant Expedition RS 0 (28") ophalen. Ik wil graag advies over welke bandbreedte ik het beste kan nemen.
Ik fiets hoofdzakelijk over goed begaanbare wegen (asfalt, fietspad, schelpenpad, soms een fietspad met tegels die schots en scheef liggen, soms een fietspad dat door groeiende boomwortels op een wasbord lijkt). Mijn fiets heeft geen vering, dat vond ik niet nodig.

1. Kan ik nu beter 42 mm of 37 mm breed nemen?
2. Ga je sneller op 37 of op 42 (ik doel op de weerstand van de banden)?

Het worden Schwalbe Marathon banden. Of zijn Conti's Top Touring banden beter voor mijn doel?

Ik vind 37 mm een goede allroundband. Als ik naar hobbelige landen als Turkije, Cambodja of Cuba ga, dan leg ik er 42 mm om en dat scheelt beslist een hoop. Nadeel is dat deze banden een stuk zwaarder zijn en dat je je een ongeluk pompt voordat ze hard zijn. Qua snelheid/weerstand merk ik nooit enig verschil tussen 37 en 42 mm.
Conti Top Touring bestaat bij mijn weten niet meer. Is vervangen door travel contact of top contact of zoiets. Zie de Continental website.

42 mm is comfortabeler, geeft je iets meer marge op kleine paadjes, en rolt in theorie iets lichter.
Als je minder rolweerstand wilt kun je ook de 40 mm Marathon Racer monteren. Die is echt sneller dan de gewone Marathon, maar gaat ook iets sneller lek, en gaat zeker minder lang mee. Bovendien moet je goed oppasen dat je niet met te zachte banden rijdt, want dan begeven de dunne zijwanden het eerder.
Willem

Sorry, ik had deze vraag dubbel gepost.

De fm adviseerde 'gewone' Schwalbe Marathon en niet de Race-uitvoering. Deze gewone is qua eigenschappen een modale band: voor wat betreft lekbestendigheid, rolweerstand, prijs, duurzaamheid. Een goede band om mee te starten, denk ik.

je je een ongeluk pompt voordat ze hard zijn
:lol: :lol: :lol: Gewoon wat nippeltjes meenemen zodat je 'overal' aan de benzinepomp lucht kan tanken :wink:

Ik neig naar Schwalbe Marathon Supreme i.p.v. gewone Marathon, breedte 42 mm. Iemand ervaring met deze band?

Gebruik de zoekfunctie.

Willem Jongman schreef:Gebruik de zoekfunctie.
:oops: :idea: