Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Herkent iemand dit probleem - Forum Wereldfietser

Herkent iemand dit probleem

nee

Hi,

klinkt als een job voor de 'bande-knecht' met een beetje banden vet. Een klein beetje lucht in de biba zodat deze niet klem zit.

vraag er eens om bij je lbs.

succes

Bas

ps, zo een bv http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=464

Ik weet niet hoe de velg aan de binnenzijde van de band loopt? Meestal is deze iets taps, als je dan rondom de band samenknijpt dat deze precies in het midden van de velg ligt heb je iets meer ruimte over.

Of je hebt gewoon een verkeerde maat natuurlijk ;)

Om meer ruimte te creeeren zou ik aan de overkant van het ventiel beginnen om de band als laatste bij het ventiel over de velgrand te wippen (omgekeerd van hoe het op de foto staat).
En de buitenband zoveel mogelijk in het midden van de velg leggen (waar deze wat dieper is).

Je hebt kennelijk één zijde van de band al wel op de velg gekregen! Met Fedor's methode moet de andere ook lukken. Of probeer het eens andersom. Als je de gewraakte zijde niet eens als eerste op de velg krijgt heb je iets om de verkoper mee te overtuigen dat de band niet goed is. Je kunt ook nog talkpoeder gebruiken of 100% siliconenolie. Gebruik geen andere oliën en vetten want dat is slecht voor het rubber.
Succes
Leon

Leon schreef:Je hebt kennelijk één zijde van de band al wel op de velg gekregen! Met Fedor's methode moet de andere ook lukken. Of probeer het eens andersom. Als je de gewraakte zijde niet eens als eerste op de velg krijgt heb je iets om de verkoper mee te overtuigen dat de band niet goed is. Je kunt ook nog talkpoeder gebruiken of 100% siliconenolie. Gebruik geen andere oliën en vetten want dat is slecht voor het rubber.

Fedor's methode werkt het best als je tijdens het rondgaan de spanning op de hieldraad houdt en die steeds zo diep mogelijk in het midden van de velg duwt. Een bijna geen lucht in de binnenband. Het laatste stukje kun je desnoods ook doen met een plastic bandenlichter.

Succes
Leon
Ik herken het wel. Ik heb laatst ook er een nieuwe band om gelegd en zat met hetzelfde probleem. Met veel moeite is het toen gelukt, maar ik kreeg de band niet mooi gecentreerd. Dus toen maar even naar de fietsenmaker.

Vol verbazing heb ik gekeken hoe hij de band eraf haalde [v]zonder[/v] bandenlepels, alleen maar door een aantal malen van onder af de band omhoog te werken. Dus vanaf één punt (onderin) links en rechtsom de buitenband omhoog te 'schuiven'.
Even daarna deed hij hetzelfde met het erom leggen. Blote handen en het leek wel of de band een maat groter was geworden. Passen zonder moeite.
Zo deed hij het altijd :?

Dus probeer het eens op die manier. Het is wat lastig te beschrijven, maar het komt erop neer, vanaf een punt iets in de band knijpen en omhoog te 'wrijven' (ja, ja... laat die grapjes maar komen van 'wrijven helpt niet).

Hoi Jeroen,

Zelf heb ik het probleem ook met mijn Schwalbe Marathon banden. Als ik zover ben als jij op de foto zet ik het wiel altijd klem tussen een muur en mijn been of buik. En dan met je handen zowel links- als rechtsom de buitenband vanuit je lichaam naar de muur duwen. Je krijgt dan aan muurkant net iets meer ruimte. Je kan eventueel de bandenlichters nog gebruiken voor het laatste stukje.

Rick

Rick schreef:Je kan eventueel de bandenlichters nog gebruiken voor het laatste stukje.
Pas daarbij wel goed op dat je je binnenband niet sloopt! Als die klem komt te zitten tussen de velg en de bandenlichter zit er een gat in.

Ik had ook zoiets in de ardennen voor. Het laatste stukje met een bandenlichter heel voorzichtig erin gekregen. Thuis probeer ik altijd zonder maar naargelang welke band je hebt kan het een hele klus zijn. Zeker met verkleumde handen in de sneeuw.

ik heb geen verstand van banden maar ik weet wel dat ik dit probleem jaren terug ook had en sinds ik Schwalbe Marathon gebruik niet meer. En de velgrand is nog even hoog :). Die banden die ik ooit had (ik weet echt niet meer welk merk dat was maar dat zou zomaar Continental kunnen zijn) hadden zo'n staaldraad in de rand zitten. Hebben alle banden dat eigenlijk?

Beste,

Begin bij het ventiel, druk het ventiel zo ver mogelijk naar binnen. druk nu de band op de velg. Als het aan de andere kant wat moeilijker gaat ga je weer naar het ventiel, laat er wat lucht uitlopel en druk van af het ventiel de buitenband goed naar binnen, dit creert ruimte om de band er op te leggen.

mario
nee

Gefeliciteerd. Dit zijn fijne banden. Ik heb ze op mijn racefiets zitten in de maat 32-630, oftewel 27x1,25 inch. In die maat zijn niet veel snellere banden meer te krijgen (Panaracer Pasela is het enige alternatief dat ik in die maat ken). Ze bevallen me heel erg: snel en comfortabel.
Wim