Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Spanje of Portugal - Forum Wereldfietser

fietsen in Spanje of Portugal

Hallo mensen,

Ja, dit keer geen ver land..
Ik wil eind april voor 10 dagen gaan fietsen. nu zit ik te twijfelen tussen spanje en portugal.

Ik ga samen met een vriendin uit noorwegen die dus ook vanuit oslo vertrekt. Ik wil graag door de bergen fietsen, kamperen, mooi weer hebben, niet teveel toeristen en natuurlijk nog veel meer...

Nu heb ik gekeken naar de prijzen van de tickets, maar potugal is behoorlijk duur.

Wie kan mij vertellen wat de voorkeur moet zijn! Spanje of Portugal? En welk land is iets minder duur om te overleven.. hi

wat is de beste plek om te landen? :D

nou, ik hoop dat de wijze mensen hier op het forum mij kunnen voorzien van nog wijzere informatie en tips.. :idea:

:lol:

groeten Yvette
yvets.reisprofiel.nl :wink:

Ik heb meerdere (4 x) keren in Spanje gefietst en één keer in (noord)Portugal.

Mijn ervaringen met Portugal zijn zeer tegenstrijdig, de mensen zijn bijzonder prettig en communicatief, zelfs in Porto, de automobilisten daarentegen zijn maniakaal. Ze rijden (te) hard en gaan geen centimeter meer dan nodig opzij wanneer ze je passeren.

Diverse Portugezen vertelden mij dat noord Portugal daarom bekend staat en dat midden en zuid Portugal een stuk prettiger moeten zijn qua rijgedrag van automobilisten.

In Spanje zijn de mensen misschien iets minder open (dat varieert overigens per gebied), maar als automobilist zijn ze een stuk beschaafder.

LP

Hoi Yvette,

Portugal is denk ik minder duur.
We hebben van Malaga naar Faro gefietst en vonden Andalucia echt heel mooi om doorheen te fietsen. Als je zelfs meer naar Granada gaat, kun je de bergen echt nog goed opzoeken.
Verder mooie witte dorpjes, vriendelijke mensen en heerlijke koffie daar in Spanje!

Hoi Yvette,

Ik zou naar Malaga vliegen. Je hebt dan al de "highlights" zoals Granada, Sevilla en Gordoba binnen fietsbereik. Je kunt ook een gedeelte door de bergen fietsen en/of door de witte dorpjes. Op 6km van het vliegveld is er een camping (richting Torremolinos) wel een stukje over een drukke weg.

Veel plezier, Ronald

Hoi Yvette,

Corrie en ik hebben zowel in Portugal als in Andalusië gefietst. Het binnenland van Portugal was erg relaxed, met rustige vriendelijke mensen en een wat ouderwetse sfeer (zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages/Portugal.htm).
In Andalusië vonden we het landschap en de cultuur spectaculairder en de mensen extraverter (zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages/Andalusie.htm).
Portugal is in mijn herinnering wat sjofeler en goedkoper dan Andalusië, maar dat is al weer een tijdje terug (2000 en 2001).

Kees

Hoi Yvette,

Een paar jaar geleden zijn wij met de fietsbus naar Logrono (noord-west Spanje) gereden en daar rondgefietst. Het binnenland is extreem rustig en de natuur erg indrukwekkend. Er gaat geen bus meer naar Logrono, maar wel naar Pamplona. Je bent iets minder verzekerd van een strakblauwe lucht, maar ik vond de natuur mooier dan de oostkust.

Groetjes
Eric

Yvette,

Je kunt beide landen ook combineren. Ik ben diverse malen de grens tussen Spanje en Portugal overgestoken. Ik vind in Spanje de contrasten veel spectaculairder, de grilligheid van het landschap, de eenzaamheid en dan ineens belanden in een bruisend feest. Portugezen zijn veel rustiger dan Spanjaarden, behalve wanneer ze in een auto zitten.
Welke luchthaven om aan te komen vliegen? Er is zoveel keuze en er zijn zoveel goedkope en rechtsteekste vluchten vanuit Nederland of Belgie naar: Barcelona, Girona, Madrid, Valladolid, Zaragoza, Valencia, Alicante, Murcia, Almeria, Malaga, Sevilla.
Die fietsbussen gaan alleen maar in de zomermaanden.
Nog groter is de keuze aan prachtige fietsgebieden. Je moet een boek vol schrijven om het allemaal aan te kunnen duiden. Dat heb ik dus ook gedaan in mijn gids Fietsen in Spanje: www.fietswegen.nl

eric190173 schreef:Een paar jaar geleden zijn wij met de fietsbus naar Logrono (noord-west Spanje) gereden en daar rondgefietst. Het binnenland is extreem rustig en de natuur erg indrukwekkend. Er gaat geen bus meer naar Logrono, maar wel naar Pamplona. Je bent iets minder verzekerd van een strakblauwe lucht, maar ik vond de natuur mooier dan de oostkust.
Het noorden van Spanje kan in april toch echt fris zijn, want het ligt niet alleen noordelijker, maar ook in het algemeen flink hoger boven de zeespiegel. Je moet niet raar staan te kijken als je dan af en toe 's morgens ijs op je tent hebt. In april is het zuiden wat dat betreft een betere keuze.
Het goedkoopst en rustigste zijn in het algemeen de dunstbevolkte gebieden. Daar zijn ook weinig campings, wat betekent dat je kunt wildkamperen, wat in Portugal meer gebruikelijk is dan in Spanje.
Leon

Hallo mensen!

bedankt allemaal voor de vele tips!
we gaan waarschijnlijk naar malaga vliegen.. goedkoopste optie..

nogmaals bedankt!!

groeten Yvette
Hallo allemaal,

nou ik ben er wel een beetje uit waar ik wil gaan fietsen, maar mijn vraag nog even, lukt het om in 10 dagen van Sevilla via Granada naar Malaga te fietsen?

groeten Yvette :roll: :?:

Ja!

Ja!
bert sitters schreef:Ja!

Oke dan!! bedankt!! Van Bert kan ik het wel aannemen, want jij bent tenslotte de kenner van dit gebied van Europa!

ik denk dat ik het trouwens andersom ga fietsen, maar dat zal ongetwijfeld ook goed kunnen!

thans!

groeten Yvette

Wij willen daar ook gaan fietsen en het schijnt dat Cordoba óók mooi moet zijn. Is deze stad met een paar dagen meer ook in het rijtje toe te voegen?

Ik fietste met oud en nieuw (2008) in Andalucía en Granada - Córdoba is drie dagen fietsen, Córdoba - Sevilla is ook drie dagen, die laatste kan wellicht in twee dagen als je grotere wegen neemt.

In Malaga ben ik niet geweest.

Van Granada, Córdoba en Sevilla vind ik Córdoba de prettigste stad.

LP

Hoi Liz,

Dat klinkt goed! Malaga zouden we wellicht doen vanwege goedkoop vliegen. Heb je misschien nog meer tips over dit traject? Wat wel- en niet te doen, of een verslag of site ofzo? :D

Ik zal dit bericht later vandaag vervangen door enkele wetenswaardigheden over mijn fietstocht met oud en nieuw in Andalucía.

LP

wijziging/aanvulling van zondag 10 februari 2008:

Wij fietsten van 28 december 2007 tot 3 januari 2008 van Granada via Córdoba naar Sevilla. Wij hadden Otros Caminos (een reisbureautje uit Granada) ingeschakeld voor
- fietshuur
- bespreken van hotels
- routeomschrijving
- GPS
De overnachtingsplekken waren
Granada - Alcala la Real - Zuheros - Córdoba - Ecija - Carmona - Sevilla

De door OC verstrekte route was volledig ingetekend op 1:50.000 militaire kaarten uit de jaren '60 en we hadden een GPS gekregen met de wayponts van de route. Met uitzondering van de inmiddels ontstane extra bebouwing en wegen zijn de kaarten goed bruikbaar, hoogteprofielen en andere landschapselementen kloppen helemaal. De route loopt vooral over rustige weggetjes en door goed befietsbare offroad paden en op enkele plekken over een Via Verde (in onbruik geraakte spoorlijn, geschikt gemaakt voor wandelaars, fietsers en ruiters (soms)).
De route tussen Granada en Córdoba vind ik een een stuk interessanter dan die tussen Córdoba en Sevilla, maar dat komt vooral omdat ik van bergen en hoogteverschillen hou.
De laatste deel van Zuheros naar Córdoba was een bijzonder prettig stuk, je komt volledig over een onverharde weg tot aan de rand van Córdoba, als iemand geïnteresseerd is in een scan van de kaart moet die maar even laten weten.

Zuheros is een prachtig dorpje net naast een Via Verde, maar vergis je niet in de hoeveelheid meters die je nog omhoog moet vanaf de Via Verde.

Fietsen rond de jaarwisseling is ook leuk omdat je midden in de olijvenoogst fietst en alle verschillende vormen van olijven oogsten kan aanschouwen, van volledig handmatig naar volledig gemechaniseerd met diverse tussenvormen.

Van OC heb ik nog een tip gekregen om Sevilla in te fietsen (dit hebben we niet gedaan omdat het vreselijk hondenweer was en we een bus hebben genomen): Sevilla staat bekend als een moeilijk te befietsen stad, met veel vierbaans wegen die de stad in en uit gaan. Ik kan het blaadje met de tips nu even niet vinden, maar zodra ik die heb gevonden zal ik dit bericht weer aanpassen.

Ik overweeg overigens om in september de Pico Veleta (de hoogst befietsbare berg van (west)Europa) te beklimmen, vanuit Granada 52 kilometer over asfalt omhoog, (onverhard) afdalen naar de Middellandse Zee, en daarna weer onverhard omhoog en terug naar Granada,

LP

waarschijnlijk naar malaga vliegen.. goedkoopste optie..
Wij waren vandaag op Schiphol en hebben bij Air Berlin geboekt.
Bleek dat Sevilla goedkoper was dan Malaga.

Ook over fietsen mee doen ze minder moeilijk. Kost 40€ retour en mag op diverse manieren verpakt zijn. Voor de rest gewoon stuur draaien en pendalen eraf.

Dusseldorf is voor ons dichterbij dus werd het nog goedkoper dan Schiphol e.e.a. i.v.m. de luchthaven tax.

Bleek dat Sevilla goedkoper was dan Malaga.
Hmm, weet er iemand dan nog een reden waarom we wèl naar Malaga zouden moeten? Kunnen we dat dan niet beter links (of rechts eigenlijk) laten liggen?

Spironski schreef:
Bleek dat Sevilla goedkoper was dan Malaga.
Hmm, weet er iemand dan nog een reden waarom we wèl naar Malaga zouden moeten? Kunnen we dat dan niet beter links (of rechts eigenlijk) laten liggen?
Het schitterende uitzicht achter als je Malaga verlaat via weg C-345 richting Colmenar en naar boven klimt naar de Puerto del Leon op 1000 meter.
De stad Malaga, met op de achtergrond de Middellandse Zee verdwijnt, langzaam in de diepte. Vanuit de lol van Costa de Sol met Friet van Piet ben je nu in het echte Andalusie met de verblindende witte huizen* en de goepjes oude mannetjes op de plazas die vol verbazing kijken naar je bepakte fiets en reageren: "Dat is geen fiets maar een vrachtauto!"

* de huizen in Andalusie worden iedere winter opnieuw gewit, want wit weerkaast het felle zonlicht, zodat het in huis redelijk koel blijft.