Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cevennen - Forum Wereldfietser

Cevennen

We gaan deze zomer fietsen in Frankrijk, in het gebied van Cevennen, Ardeche en Georges du Tarn. Om een paar plaatsen in de buurt te noemen:
Barjac, Anduze, Le Vigan, Meyrueis, Millau, Espagnac en Genolhac.

Heeft iemand tips over wat we daar moeten gaan zien, doen en bezoeken?
Andere tips over het gebied zijn ook welkom. Ook als je een boekje kunt aanraden dat ik zou kunnen aanschaffen, is welkom.

Voor inspiratie kan ik je aanraden het boekje 'De Renner' van Tim Krabbé te (her)lezen. Prachtig geschreven fietsboek over de Ronde van Mont Aigoual in de Cévennen.

Lisette

Inderdaad een erg leuk boek. Maar die Mt Aigoual daar is verder niets aan. Brede wegen leiden naar de top waar basladingen dagjesmensen zich staan te vervelen.

Ik heb een jaar of 7 geleden een dag of 5 in de Cevennen gefietst en ik vond het er erg mooi! Alleen al bij de Michelin (of IGN) landkaart van het gebied is het watertanden. Ik geef je uit mijn hoofd mijn reisverslag:

dag 1 - Ik ben destijds in Florac gestart, ben gelijk de berg Causse Mejan opgefietst en bij La Malene weer naar de Tarn. Dat stukje afdaling was erg mooi: leuke weg en prachtige rotswanden. Het stukje Tarn vanaf La Malene naar les Vignes was ook mooi, ook al fiets je in het dal op een bredere weg. Bij Le Rozier een camping gepakt (ik was in mei, het was er al aardig druk, in de zomer zit het er barstensvol!).

dag 2 - Vanaf daar een binnendoorweggetje naar het zuiden, langs een Roque die ik niet heb kunnen vinden. Landschap aardig, maar niet bijzonder. Stuke door het dal van de Dourbie, en dan linksaf langs een heel erg maf gelegen rotsdorpje de Cayon van de Trevezel in. Dit dal is een aanrader: heel stil, mooie Canyon, steeds hoger. Bij Treves omhoog en dan langs de bergwand bovenlangs een prachtige vallei naar Dourbies.

dag 3 - De volgende dag over de D48 in de regen naar Le Vigan. Tussen de wolkenflarden door zag de omgeving er mooi uit.

dag 4 - Dan naar het oosten naar Sumene. Vanaf Sumene werd het een mooie rit naar het noorden. Het weggetje werd steeds smaller, eerst nog door een paar kleine dorpjes, daarna helemaal verlaten een soort pas over: Col de la Triballe. Het stukje daarna tot aan de Col de l'Ascier weer een aanrader! Daarna over de zeer smalle en met mos overgroiede D152 naar Saumane en een stuk van de Corniche (de beroemde weg die Lodewijk de 14e liet aanleggen om zijn troepen snel naar opstandige gebieden te kunnen verplaatsen). Deze Corniche biedt mooie uitzichten, maar is fietstechnisch saai (veel vals plat en wind). Overnacht in St Andre de Valborgne.

dag 5 - De volgende dag een smal weggetje naar de Col de Salides. Bovengekomen fiets je nog even door een afgelegen dalletje met af en toe een klim, heel fraai. Toen ben ik - omdat de Mt Aigoual nu eenmaal de hoogste top in de omgeving is - er boevnop gefietst, maar achteraf had ik mijn tijd beter kunnen besteden: voegt nix toe. Afdalen naar Florac en dezelfde dag nog naar huis gereden.

Veel plezier!
HansvanderVeeke schreef:Cevennen, Ardeche en Georges du Tarn.
Heeft iemand tips over wat we daar moeten gaan zien, doen en bezoeken?
Hoi,
Ik heb in die regio drie keer mijn fietsvakantie doorgebracht. Het is dus een fijn fietsvakantiegebied :D
Tip 1 met dubbele stip: ga niet in augustus. De beste tijd is de eerste twee weken van juli, dan is alles open, schoon, niets druk en niemand toeristenmoe. Mei is te vroeg, dan heb je kans dat de bossen in de Cevennen nog niet groen zijn, en dat ziet er wat grauw uit.
Tip 2: vermijd grote wegen en campings met veel sterren. Campings met veel sterren zijn duur, je moet ver lopen naar de wc en er lopen joelende kinderen rond naar het zwembad.
Tip 3: je moet niets zien. De omgeving Cevennen en Gorges du Tarn is juist bekend om zijn rust. Als je veel wilt zien is de Provence rond de Rhonedelta handiger. Wat ik wel indrukwekkend vond is het plateau bij Florac en toch wel het uitzicht vananf de Aigoual; maar ik was daar terwijl het niet druk was. Verder vooral het eenvoudige landschappelijke schoon lans de kleinste verharde weggetjes die je kunt vinden.
Groet,
Leon (de Franse VVV kan me weer wat geld overmaken :wink: )
Beste mensen,

Alvast bedankt voor de positieve berichten. Kwa fietsen zit het daar dus wel goed.
Maar naast het fietsen en de natuurschoon, vinden we het ook nog leuk om dingen te bekijken. Dus de zogenaamde bezienswaardigheden.
Kan een kerkje zijn, of een museum of een bijzondere plek. Maar ook een restaurantje waar je bijvorbeeld heerlijk (en voor weinig geld) hebt gegeten.

Het boek van Tim Krabbe zal ik in elke geval lezen voor we gaan.

Dag Hans,

Voor het geval je de route uit het boekje De Renner zou willen fietsen, kun je kijken op de volgende site (kaartje onderaan de pagina). Ik vond het een mooie route.
http://www.xs4all.nl/~laarmans/tuur/renner/parcours.htm

Martin
Leon schreef:Tip 1 met dubbele stip: ga niet in augustus. De beste tijd is de eerste twee weken van juli, dan is alles open, schoon, niets druk en niemand toeristenmoe. Mei is te vroeg, dan heb je kans dat de bossen in de Cevennen nog niet groen zijn, en dat ziet er wat grauw uit.
Eind mei bloeit de brem volop overal.Ook is het er heerlijk rustig en niet te warm. Kortom volgens mij is eind mei juist de beste tijd voor dat gebied !!

Afbeelding
Gorges Beaume half mei

Ik was er in de eerste helft van mei en heb geen grauwe bossen gezien. Maar misschien had ik geluk.

Ik weet niet of er in de Cevennen naast de natuurverschijnselen (gorges, rotsen e.d.) veel bezienswaardigheden zijn. Je hebt er geloof ik niet zo veel kastelen als sommige andere regio's.
liz schreef:Voor inspiratie kan ik je aanraden het boekje 'De Renner' van Tim Krabbé te (her)lezen. Prachtig geschreven fietsboek over de Ronde van Mont Aigoual in de Cévennen.

Lisette
Ik heb hem zojuist uitgelezen. Prachtig boek en ervan zeer genoten.
Niet zozeer omdat ik nu een goede indruk heb van wat ik in de Cevennen kan verwachten, maar meer om het beeld wat ik heb gekregen wat een renner ervaart. Ik snapte wielrennen nooit, je kunt ahw net zo goed langs het fietspad gaan zitten. Maar nu heb ik een iets beter idee hoe de strategien werken en waarom een koers zo spannend kan zijn.

Een aanrader voor elke fietser en erg leuk en makkelijk leesbaar geschreven. Ik had hem van de bieb, maar ik wil kijken of ik hem toch ergens 2e hands kan krijgen.

Ik ga dit gebied de eerste twee weken van mei verkennen, en ga in de zomer nog drie weken terug.

Met name in de ardeche ben ik al vaak geweest, alleen nog nooit de fiets meegenomen (ik heb het fietsvirus 1,5 jaar geleden pas opgelopen)

Ik ga dus geen rondreis op de fiets maken, maar vanaf 1 camping diverse dagtochten maken. Uitvalsbasis in mei is Ruoms, en in de zomer Vallon pont d'arc.

Wat heb ik zoal op m'n lijstje staan:
Gorges du Beaume
Balazuc
Col du Pendu (gps track op www.gpstracks.nl)
Gorges du Ardeche
Tastavin
Labastide de Virac (vlakbij Barjac)

Ik heb al een aantal routes uitgestippeld die ik in m'n gps laad.

Vorig jaar voor het eerst in frankrijk gefiets, oa in de dordogne en bourgondie

Ik vond het geweldig!

Dag Hans,
Ik met mijn ouders, voordat ik op fietsvakantie ging, een aantal keer in anduze op vakantie geweest.
Wat ik zo uit m'n hoofd weet van de bezienswaardigheden in de buurt van anduze (in een straal van +/-20km) zijn:

- Een groot bamboe bos, dit is een groot park vol met alle soorten bamboe die je maar kunt bedenken.

- Een stoomtrein, hiermee kun je een tocht door de omgeving maken

- Een aquarium met allerlei haaien, roggen, vissen en andere rare beesten uit de zee

- Er zijn een stuk of 5 grotten in de buurt

- Als je naar een markt toe wilt gaan kun je het beste naar St. Jean du Gard gaan, hier is 1 keer in de week (ik meen zondag ochtend) een grote markt

- In St. Jean du Gard is ook een zijderupsen kwekerij

- Er is ook ergens in de buurt een slakken kwekerij

- Ik weet niet meer precies waar maar op ongeveer 30/40km afstand van anduze staat de originele Haribo fabriek waar je het een en ander van het productieproces en de geschiedenis kunt bekijken (en bergen snoep kunt kopen en eten)

- Op 14 juli is er in St. Jean du Gard een 's avonds een grote vuurwerk show (zeker de moeite waard)

- En verder zijn er dit jaar begin augustus 2 mafketels te zien die de honderd colls tocht aan het fietsen zijn 8)

Bram
Hoi,

Als je bij anduse geen camping kan vinden, kan je door rijden naar st. jean du gard.
Het bamboe bos is daar een leuke bezienswaardigheid.

Vermijd Ales, geen mooie, geen leuke stad.

Barjac is leuk als er markt is, weet even niet meer op welke dag dat is.

Meer oostelijke heb je La roque sur ceze. Rotsen in de rivier. Er leuk als je van zwemmen houdt om daar een dagje te relaxen (maar is wel veel oostelijker)

rekening houden dat het behoorlijk heuvelachtig is.

De Haribo frabriek staat in uzes. Leuk plaatstje op zaterdagochtend. Dan is er markt. tot ongeveer 14:00 uur.

Nimes is een aardig stad. Heeft een arena om te bezoeken.

fiets niet langs de Ardeche, veel te druk met auto toerisme..

een dagje kanoe op de ardeche is ook altijd leuk.

als er nog meer te binnen schiet, laat ik het nog even weten..

Tijdens een wandeling over de D246 zag ik verschillende hunnebedden bij het riviertje staan waarlangs deze weg loopt, Achteraf bleek inderdaad dat het echte hunnebedden waren, want ze staan als bezienswaardigheid op de michelin kaart.

Met een beetje klimwerk kun je bij deze hunnebedden komen, ze staan niet aangegeven als bezienswaardigheid, je moet ze dus zelf zoeken.

De D246 ligt direct onder de Gorges du Beaume
Beste mensen,

Bedankt voor alle tips tot zover. Ik ga alles is even bekijken op de kaart waar ik langs kom en wat haalbaar is.

Fijn dat jullie zo meedenken :D
Als afsluiting:

Na wat huisvlijt is mijn reisverslag van onze fietsreis (met kinderen) in de Franse Cevennen klaar.

Je kunt hem lezen en bekijken (er zijn veel foto) door hier op te klikken.

Dus mocht je naar de Cevennen willen, dan kun je hier wat info en mooie (plaatjes) vinden.


Afbeelding