Additionally, paste this code immediately after the opening tag: muurvaste pedaal - Forum Wereldfietser

muurvaste pedaal

Kent iemand een manier om een onredelijk vastzittende pedaal los te krijgen?

Hij zit op een krank Shimano Deore LX, aan een Koga Myata.

De linkerpedaal heb ik met onmenselijk veel moeite los gekregen. De rechterpedaal krijg ik met geen mogelijkheid los. Doordat de spider in de weg zit kan ik hem ook al niet makkelijk beetpakken.

Om onnodige antwoorden te vermijden: ik weet hoe de schroefdraad van pedalen loopt, ik trek in de juiste richting. :wink: Heb er al wat kruipolie op gespoten.

Ik zou hem liever niet in een bankschroef spannen, om krassen te vermijden.

Miscchien verwarmen met een verfstripper? Ben niet zeker of dat zou helpen en of dat schade veroorzaakt.
Hoi,
In de eerste plaats heb je een sleutel nodig die goed past en een zo groot mogelijk aangrijpingsvlak heeft, om schade te voorkomen. De meeste goede sleutels staan onder een hoek. In een of andere positie moet het dan mogelijk zijn - ik heb nooit anders meegemaakt, vorige week nog gedaan met een oude roestige stadsfiets - om de sleutel zo te zetten dat je zittend op de fiets met je voet (in stevige berg?schoenen) flink kracht kunt uitoefenen zonder je enkel in gevaar te brengen als iets losschiet. De sleutel steekt in zo'n positie bijna altijd ongeveer, maar niet precies, richting trapas. Kwestie van rustig blijven, de tijd nemen en zorgvuldig draaien om de kracht zo te zetten dat de ketting gespannen wordt in plaats van dat de cranck achteruit gaat draaien.
Dat met die kruipolie was niet verkeerd, maar een wondermiddel is het niet.

Als je zoiets in een bankschroef gaat klemmen doe er dan stukken hout tussen, dan krast het niet. Maar zonder flinke verlenging van de sleutel kun je zeker niet zo veel kracht uitoefenen als met je voet. En je bankschroef en de bank zelf moeten dan ook van een stevig type zijn.

Succes,
Leon

als je zeker bent dat je de juiste richting hebt, kan je eventueel een tik met een hamer geven, ook weer niet te hard natuurlijk. ik zou wel eerst proberen m zeker zonder los te krijgen.

wat je ook kan proberen is de hefboom van je sleutel op de een of andere manier verlengen.

ik doe ook zo iets van de sleutrel bijna parallel met de crank op het pedaal te steken en dan die twee naar elkaar toe te knijpen met twee handen, dat is tot nu toe altijd al gelukt bij mij.

succes,

Thomas

ThomasR schreef:als je zeker bent dat je de juiste richting hebt, kan je eventueel een tik met een hamer geven
Als je hem met de voet niet loskrijgt helpt een tik met de hamer niet, of je moet zo hard meppen dat het schadelijk voor de lagers wordt.
Je kunt theoretisch ook kracht zetten *terwijl* je kokend water over het gewraakte punt giet, om niet meteen met een brander te hoeven beginnen.
Voorzichtig ermee.
Leon
Berre schreef:
Miscchien verwarmen met een verfstripper? Ben niet zeker of dat zou helpen en of dat schade veroorzaakt.
Ik zou er even een propaanbrander opzetten, er daarbij zorg voor dragend dat je geen verf of kunststof smelt. Als een natte vinger sist is het heet genoeg! Probeer er heet beweging in te krijgen

Laat je de crank in de fiets zitten, zet dan de ketting op het buitenblad om de tanden af de dekken. Maar als de materialen echt op elkaar zijn ingevreten doe je jezelf een plezier door de crank in zachte bekken in de bankschroef te zetten.

Ook dan moet je (ondanks rijkelijk olie) niet verbaasd zijn als je de aluminium schroefdraad mee naar buiten draait. Je kunt zo'n crank redden door hem op te laten boren en van draadbusjes te voorzien

Volgende keer de pedalen invetten

Ik had laatst ook het zelfde probleem, en ik heb toen inderdaad de schroefdraad er mee uitgedraaid, na heel veel moeite.
Wat bij mij uiteindelijk het beste werkte was met een hamer de sleutel telkens op en neer slaan (vast, los, vast, los, etc), omdat de sleutel precies op de pedalen paste zijn deze hierdoor nauwelijks beschadigd.
Maar al was dit wel zo geweest was dat in mijn geval nog geen ramp geweest want ik maakte ze juist los om er nieuwe op te zetten. :)
m-gineering schreef: Volgende keer de pedalen invetten
Ik draai ze (op het vliegveld) altijd los met een inbussleuteltje :D

ThomasR schreef:wat je ook kan proberen is de hefboom van je sleutel op de een of andere manier verlengen.
Stalen pijp over je sleutel heen zetten?
harry-fietsenaar schreef:
m-gineering schreef: Volgende keer de pedalen invetten
Ik draai ze (op het vliegveld) altijd los met een inbussleuteltje :D
Mijn eigen fietsen verzorg ik beter.

Deze Koga-Miyata is een restauratieproject. Hij heeft maanden in de regen staan roesten.
Schroefjes en schroefdraad monteer ik altijd ingevet. Ze gaan dan vanzelf los.

Ja! Gelukt! Gewoon 24 uur de kruipolie laten, euh, kruipen. Vandaag bij de eerste poging los, zonder geweld.

Bedankt voor julie advies en medeleven.