Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stelvio 2008 - Forum Wereldfietser

Stelvio 2008

203 berichten
“Stelvio 2008” de jaarlijkse buitenlandtocht

Afbeelding
De buitenlandtocht 2008 staat er weer aan te komen, de 4e inmiddels. Na Zuid-Frankrijk, Slovenië en Engeland gaan we nu het hooggebergte opzoeken. Het doel is dit jaar namelijk de beklimming van de Stelvio, de hoogste pas in Italië met 2758 meter. De tocht vindt plaats van 6-15 juni 2008.

We gaan dit jaar met de trein via Zürich (CityNightLine) naar Chur waar de tocht begint en eindigt en vanwaar we in een paar dagen de Stelvio bereiken. Maximaal 20 deelnemers kunnen mee met deze mooie tocht, dat weet ik uit eigen ervaring.

Het hooggebergte met al die passen, is dat te doen voor mij?
We gaan inderdaad elke dag over een hoge pas over, de dagafstanden zijn daar wel zodanig op aangepast dat een getrainde wereldfietser hiermee uit de voeten kan.

Wat kost het?
De meeste deelnemers gaan met de trein en dat kost € 190,00 per persoon, inclusief couchette en inclusief internationaal fietskaartje (dwz opstap in Amsterdam, Utrecht of Arnhem; het traject van huis naar één van deze stations betaal je zelf).
Je kan uiteraard ook de auto nemen. Verder betaal je alle kosten zelf, zoals de campings, eten en dergelijke.

de route
vr 6 vertrek NL
za 7 Chur-Filisur 37km
zo 8 Madulain 33km
ma 9 Livigno 51km
di 10 Bormio 40km
wo 11 Bormio
do 12 S.Maria Mustairs 41km
vr 13 Susch 42km
za 14 Chur 81km
zo 15 aankomst NL
Zie verder info op mijn website www.jimvandenberg.nl , klik op fietsen en dan stelvio08. Daar vind je alle gedetailleerde kaartjes, de info over de campings, de hoogteprofielen, een bagagelijst met bagagetips, etc.

jim

Tips voor de Stelvio 2008:
* deze pittige tocht gaat volledig door het hooggebergte, lichtgewicht pakken is daarbij een groot voordeel, we gaan maar een week op pad, houd daar rekening mee
* zorg wel voor warme kleding, het is nog vroeg in het seizoen en we slapen vaak hoog in de bergen (Madulain 1700m, Livigno 1800m); nachttemperaturen begin juni liggen tussen nul en min 8; ikzelf heb thermisch ondergoed, een t-shirt, een dunne fleece, een wat dikkere fleece; daaroverheen regenbroek en jas, dan heb ik het al aangenaam warm
* verder zijn handschoenen, sjaal, muts en een warme slaapzak onmisbaar
* gewichtsbesparing: brander en pannetjes kan je misschien delen met een andere deelnemer
* keukenuitrusting is sowieso zwaar: ik neem geen kruiden, boter, olie mee; ook geen jam, chocopasta, pindakaas; ik improviseer met wat de supermarkt ter plekke kan bieden, bijv. pasta, een sausje, verse groente, een worstje, tonijn in blik, brood, plaatselijke kaasjes
* snijplank, pollepel en ander keukengerei zijn niet nodig; ook een bord neem ik niet mee, ik eet uit het pannetje; ik neem 1 pannetje mee
* zeep: afwaszeep niet nodig; kledingzeep niet nodig; scheerzeep niet nodig; voor alles gebruik ik doucheshampoo
* papier is zwaar, je kan de kaarten van mijn site printen, dat volstaat al, meer heb je niet nodig; een reisboek heb je ook niet nodig; beoordeel verder kritisch of je een leesboek wil meenemen
* kleding: katoen is veel zwaarder dan kunststof
* kussentje: gebruik kleding, doe van alles bij elkaar in een t-shirtje en je hebt een kussentje
* schoenen: voor mij volstaat 1 paar schoenen, en wel de fietsschoenen die ik aan heb; verder lichte teenslippers voor de douche; extra sportschoenen en of Teva's zijn zwaar, kijk kritisch of je die echt nodig hebt
* idem voor extra's als stoeltjes, lampjes, kaarsjes, hamer
* slot: een dun kabeltje volstaat op deze campings
* verlichting: niet nodig, juni heeft immers lange dagen
* helm: ik ga ervan uit dat iedereen een helm meeneemt en in ieder geval draagt tijdens afdalingen.

jim

Hee Jim, zorg jij voor mooi weer?
Dan doe ik het op de Twente tocht in april :wink:

:arrow: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=7445

Blanche

Jim,

Wat ik een mooie toevoeging vind bij het reisschema is de douche voor 12 franc op het station van Zurich.
Met een overstaptijd van 15 minuten wordt dat dus snel douchen :o

Overigens een mooie tocht.

Peter

Ziet eruit als een tocht voor de racefiets met ultralight baggage.... Maar in ernst: zit er nog onverhard in of is het allemaal glad Zwitsers asfalt? In dat laatste geval kunnen de tractorbanden thuisblijven, en de Panaracer Highroads of Schwalbe Kojaks erop. Dan kan er nog een truitje extra mee.
Wim

Dus Willem....je gaat mee!?! :D :!:

Gaan we weer samen eitjes bakken :wink:

Peter M schreef:Wat ik een mooie toevoeging vind bij het reisschema is de douche voor 12 franc op het station van Zurich. Met een overstaptijd van 15 minuten wordt dat dus snel douchen :o
Hoi Peter, heel goed gezien; we kunnen ook met een trein eerder vanuit Chur naar Zürich nemen. Heb dat gelijk op mijn site erbij gezet, bedankt voor de tip.
Willem Jongman schreef:Ziet eruit als een tocht voor de racefiets met ultralight baggage.... Maar in ernst: zit er nog onverhard in of is het allemaal glad Zwitsers asfalt? In dat laatste geval kunnen de tractorbanden thuisblijven, en de Panaracer Highroads of Schwalbe Kojaks erop. Dan kan er nog een truitje extra mee.
Willem, leuk dat je meegaat! Het is allemaal glad zoevend asfalt, niets onverhard!
jim

Jim....ik heb het niet gevraagd, hoop dat je het niet erg vind..... :oops: :wink:

Om alvast in de stemming te komen (met dank aan Jim!)

Lijkt me prachtig. Jammer dat ik die tijd nog een aantal weken examen heb. Zou die streek al doenbaar zijn eind maart? Lichtgewicht fietsen wordt dan nog moeilijker als je zo hoog zit.

s0lar schreef:Lijkt me prachtig. Jammer dat ik die tijd nog een aantal weken examen heb. Zou die streek al doenbaar zijn eind maart? Lichtgewicht fietsen wordt dan nog moeilijker als je zo hoog zit.
Eind maart? Onmogelijk, het is dan nog winter, de Albulapas is dan gesloten, laat staan de Stelvio.
jim

Stelvio 2e week: gaat helaas niet door.
jim

jimvdberg schreef:De week 6-15 juni zit namelijk nu al vol (stand 28 januari).
Tsja, mijn schuld :D
Ik heb net gezien dat de stelvio een hellingshoek heeft van tamelijk strak 9%. Moet kunnen, wel een beetje lang, dus veel boterhammen :wink:
Leon

Opening passen: klik op deze link voor de opening van de passen in de afgelopen 10 jaar. Je ziet dat in het algemeen de passen in de maand mei weer worden geopend, een enkele keer in juni.

Hey Jim,

Blij te lezen dat jij zulke mooie tochten onderneemt en anderen uitnodigd om mee te gaan.
Ik ben voor een tocht als de stelvio 08 zeker te porren, maar zit jammer genoeg vast aan de schoolvakanties. Nu mag ik daarmee niet klagen want meestal fiets ik en de mei vakantie en de zomervakantie.
Als er een tochtje is in deze periode ben ik van de partij.

remco

Passen in Zwitserland zijn bijna allemaal doorgangswegen en daarom alleen al sneeuwvrij. De Stelvio is weliswaar hoog en geen transitroute, maar zullen ze vanwege aantrekkingskracht (al die fietsers en die helaas vreselijke kermis bovenop) ook wel schoon houden. De passen rondom Livigno zullen ze ook vrij houden want er gaat veel verkeer voor de goedkope benzine over. Juni moet zeker kunnen.

Jim, ik heb volgens mij dezelfde route als jij vorig jaar gefietst, dus de andere kant op en ook de Gavia en Mortirolo. En ook een rondje Stelvio van de oostkant. Alleen ging ik na de Mortirolo via de Splugen weer naar Zwitserland. Ik ga graag nog een keer van de zuidkant de Gavia over, het zag er prachtig uit die smalle weg langs die afgrond.

Leuk dat je dit zo organiseert. De tocht is mooi maar te doen.

willem.megens schreef:Passen in Zwitserland zijn bijna allemaal doorgangswegen en daarom alleen al sneeuwvrij.
Mmmm...

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar in 1995 zat ik begin november 14 dagen in een huisje in het eind van het Rhonedal. Halverwege die periode begon het te sneeuwen en daarmee was de weg omhoog naar de Furka en de Simplon dicht.
Met de langlaufski's via de weg omhoog naar Gletsch, op de splitsing van van de klim van de Furka en de Simplon.
Geen hond te zien. Behalve die twee van onszelf.

Peter

willem.megens schreef:Ik heb volgens mij dezelfde route als jij vorig jaar gefietst, dus de andere kant op en ook de Gavia en Mortirolo. En ook een rondje Stelvio van de oostkant. Alleen ging ik na de Mortirolo via de Splugen weer naar Zwitserland. Ik ga graag nog een keer van de zuidkant de Gavia over, het zag er prachtig uit die smalle weg langs die afgrond.
Hoi Willem, misschien hebben we elkaar wel gezien vorig jaar, ik ben in juli 2007 ook de Gavia, Mortirolo en Stelvio overgegaan. Kijk op mijn site voor een verslag daarvan.
Dit jaar geen Gavia en Mortirolo, op zich jammer. Echter we gaan slechts een weekje fietsen en dat zou dan toch echt teveel van het goede worden. Maar de Stelvio doen we natuurlijk wel dit jaar!
jim

Er is weer een deelnemer bijgekomen, te weten Saskia. De teller staat nu op 19 (4 vrouwen en 15 mannen). Hebben we nu het team compleet of zouden zich nog deelnemers aanmelden?

jim

Hoi Jim,

Hoe is de stand nu? Ik heb ook wel interesse om mee te gaan. Eventueel zou ik ook de tweede week kunnen.

Groeten,

Rutger

Opgepast!
Er heeft zich gisteren een ongekend fenomeen voorgedaan.
Ik heb, op speciale aandrang van Jim, speciaal voor de Stelviotocht, een helm gekocht en er ook al mee gefietst
Deze, maar dan in blauw ipv rood: (19.90 euro, Decathlon)
Afbeelding
Of de helm goed is moet je mij niet vragen - eerste keer en zo.
Het ging natuurlijk wel pijlsnel, dat fietsen :lol: :lol: :lol:
Groeten,
Leon