Additionally, paste this code immediately after the opening tag: race fiets en bagage - Forum Wereldfietser

race fiets en bagage

Hoi,
Ja, weer dit onderwerp maar kan toch mijn antwoord niet vinden. :cry: Ik heb nu een oude benotto met de commandeurs tussen de knieen. lekker fietsje maar beetje oud en wil wat anders. Nu is de wereld van de racefiets erg veranderd sinds mijn benotto.Toch wil ik een (mooie) racefiets waar bagage op kan. Ik wil lekker racen buiten de zomer en in de zomer (ook) de hort op met bagage zeg tot 15-20kg.Het liefst heb ik ook nog een mixedframe/damesmodel. Nou, dat lukt bijna niet.
Wel zag ik:
Stevens, Grans turisimo, 1200 euri
Trek 1,2 WSD maar dan wil ik er wat anders op:
STI set: 240 euro
Derailleur: 56,95
Remset: 95,90 euro
ketting: 22,95
tandwielen: 50,95
10 speed body: 25,95
kabelset: 35 euro

Totaal onderdelen: 527,70
1.2 WSD: 699,-
180 min arbeidsloon: 145,80
Totaalprijs normaal: €1372,50 maar werd 1200

Maar dat zou dom zijn werd mij gezegd en het frame zou niet sterk genoeg zijn.
of de Kona Jake ( liever de Kapu!!). 888 euri kaal
Ik ben niet rijk dus wil hoogstens tot 1200 gaan. En eigenlijk vind ik alleen de trek een mooie fiets....
Kan iemand mij adviseren?? of heeft een ander idee?? Ik zag op de site ook een Giant met bagagedrager maar ook dit ( rek aan zadelbuis en beneden bij de derailleur frutten) werd mij in de winkel afgeraden...
Ik heb het hele internet afgegraasd en zag eventueel een giant woman ,lijkt met nokjes voor drager maar is alleen in engeland te koop en wordt ook weer duur en ja, kan 'um zo niet proberen of zien.....
alvast bedankt
groet
maaike

Dawes Galaxy. http://www.dawescycles.com/dawes/galaxy.htm

model van 2007, die is misschien nog ergens met korting te koop.
maaike schreef:Hoi,
Ja, weer dit onderwerp maar kan toch mijn antwoord niet vinden. :cry: Ik heb nu een oude benotto met de commandeurs tussen de knieen. lekker fietsje maar beetje oud en wil wat anders. Nu is de wereld van de racefiets erg veranderd sinds mijn benotto.Toch wil ik een (mooie) racefiets waar bagage op kan. Ik wil lekker racen buiten de zomer en in de zomer (ook) de hort op met bagage zeg tot 15-20kg.Het liefst heb ik ook nog een mixedframe/damesmodel. Nou, dat lukt bijna niet.
Wel zag ik:
Stevens, Grans turisimo, 1200 euri
Trek 1,2 WSD maar dan wil ik er wat anders op:
STI set: 240 euro
Derailleur: 56,95
Remset: 95,90 euro
ketting: 22,95
tandwielen: 50,95
10 speed body: 25,95
kabelset: 35 euro

Totaal onderdelen: 527,70
1.2 WSD: 699,-
180 min arbeidsloon: 145,80
Totaalprijs normaal: €1372,50 maar werd 1200

Maar dat zou dom zijn werd mij gezegd en het frame zou niet sterk genoeg zijn.
of de Kona Jake ( liever de Kapu!!). 888 euri kaal
Ik ben niet rijk dus wil hoogstens tot 1200 gaan. En eigenlijk vind ik alleen de trek een mooie fiets....
Kan iemand mij adviseren?? of heeft een ander idee?? Ik zag op de site ook een Giant met bagagedrager maar ook dit ( rek aan zadelbuis en beneden bij de derailleur frutten) werd mij in de winkel afgeraden...
Ik heb het hele internet afgegraasd en zag eventueel een giant woman ,lijkt met nokjes voor drager maar is alleen in engeland te koop en wordt ook weer duur en ja, kan 'um zo niet proberen of zien.....
alvast bedankt
groet
maaike
1) een mixte frame is vragen om moeilijkheden, in race zie je die niet meer. Maar je zou naar een kale hybride kunnen kijken

2) de TREk is een sloping frame, zie ik liever voor een vakantiefiets als een mixte frame. MAar de conversie snap ik niks van. Kennelijk wil je van de 8v sora groep af en moet het 105 3 x 10 speed worden?

waarom staat er een kabelset op de lijst, shifters worden compleet geleverd
waarom moeten er andere remmen op? Blokjes kun je ook los kopen
wat is een 10 sp body? als je een 8 speed cassette kunt monteren past er ook een 10v op
Ik zou het geld voor een andere achterderailleur in m'n zak houden

Ik mis een post inruil, je krijgt al die nieuwe overgebleven onderdelen netjes mee om op marktplaats te zetten?

Als je er mee op vakantie gaat zou ik eerder voor 9 speed kiezen, want dan kun je mtb cassettes gebruiken, dus een 34t ipv 27 als grootste.

Als je verder budget hebt: de dikste banden die nog door het frame passen.

20 kilo is te veel: 12 kilo op de Tubus fly en een stuurtas is het maximum en je moet geen grote voeten hebben

s0lar schreef:Dawes Galaxy. http://www.dawescycles.com/dawes/galaxy.htm

model van 2007, die is misschien nog ergens met korting te koop.

Ik moest ook onmiddellijk aan Dawes denken. http://www.bikesheduk.com/main/Products1.asp?PR=4

Jammer dat ze in Nederland zo moeilijk verkrijgbaar zijn. Bike 4 travel had ze vroeger, maar volgens mij nu ook niet meer.

Op de site van bike4travel stonden ze tot over enkele maanden idd ook bij. Ik denk dat ze dara nog wel verkrijgbaar zijn, niet alles staat op hun site, ik heb al vaak dingen gevraagd en besteld die niet op de site staan.

Snuffel eens rond op diverse Britse sites. Dit soort fietsen worden aldaar onder de noemer 'audax bikes' veelvuldig aangeboden. Goede adressen van verzendhuizen zijn o.a. Spa Cycles en St. Johnstreet in Bridgewater.
Wil je alleen in Nederland kopen dan is het handig op de 2e hands markt te kijken naar een goed stalen frame. Die worden tegen absurd lage prijzen op marktplaats aangeboden.
Geweldig al die antwoorden!!
Ik heb doorgezocht naar de Dawes ( is we 13 kg) en dat kan best iets zijn. Eentje gezien en ga morgen hopelijk kijken.
En wat betreft de Trek, daar zitten remmen op met bovenop zo'n dingetje. Dat wil ik niet. Ik heb nu commandeurs tussen m'n knieen en omdat ombouwen van m'n benotto ook niet gratis is (en ik met mijn vakantiedagen een bedrag voor een fiets krijg) zoek ik een fiets met de gemakken van nu. En als de remmen anders moeten, dan blijkbaar vanalles ook. Ik vond het ook raar dat je de spullen niet krijgt maar, ik heb hierover alleen nog via de mail kontakt gehad dus....wie weet.
Ook de stevens gran Turisimo is misschien wat. Maar niks geen mixed frame dus oid. Ik weet dat dat meers slingert, vooral de berg af maar dat ben ik gewend :) Of anders toch een Jake???
Zal ook op de engelse sites zoeken. handig om te weten hoe dat heet. Had wel giants dames met nokjes gezien....denk ik.
Dank
Groet
Maaike

Die Stevens heb ik al eens ergens in een Duitse fietsenwinkel zien staan. De verkoper was het met me eens dat die fiets bij serieus gebruik maar een jaartje of 5 meegaat. Diverse onderdelen zijn niet op lange levensduur geselecteerd. Als 2e fiets prima, maar als 1e fiets heb ik er zo m'n twijfels over. Rose in Bocholt heeft ook wel eens een geschikt type fiets staan. Maar dan onder de titel Messenger bike
maaike schreef:Geweldig al die antwoorden!!
I
En wat betreft de Trek, daar zitten remmen op met bovenop zo'n dingetje. Dat wil ik niet.
ik ken schijfremmen, trommelremmen, terugtrapremmen, zijtrekremmen, middenoptrekremmen. cantilevers, v-brakes, bandremmen in heel veel soorten.... maar met 'remmen met een dingetje er boven op' moet ik helaas passen.

Misschien een tip om voor je met 1000 euro in een fietsenzaak gaat wapperen eerst helder te krijgen wat je wil en waarom en hoe het heet?. Naar je eerste offerte te oordelen moet dat uitkunnen

Ook goedenmorgen!!
Wat een gezellig antwoord!! Op de Trek zitten sora remmen en die hebben zeer zeker een dingetje vind ik.
Maar betereft de Stevens, daar zitten toch ook Shimano 105 onderdelen op.Als je de specificaties leest lijkt alles ok. Maar ja, zo werk meestal de reclame

Als er zo'n vraag komt klimmen Ivo en ik altijd gelijk in de pen om te herinneren aan de kassieke Engelse randonneurs. Ook nu dus. Moderne racefietsen zijn zo ontworpen dat je er eigenlijk nog maar een ding mee kunt doen: diep voorover gebogen racen met snot in je ogen. Er kunnen alleen maar smalle bandjes op, en bagage kun je er ook nauwelijks op meenemen. Dat was vroeger anders. De stalen racefietsen van twintig jaar geleden hadden wat meer reserve als je ze zwaarder belastte, ze hadden nog geen fancy ultralight wielen met te weinig spaken, en ze hadden remmen met 57 mm drop, dat wil zeggen de remblokjes zaten wat lager, waardoor er bredere en hogere banden op konden.
Een moderne racefiets is dus geen goed begin. Je hebt twee goede alternatieve fietstypen, en wat het meest geschikt is hangt af van de hoeveelheid bagage die je mee wilt nemen, en de mate waarin je van het gladde asfalt af wilt kunnen. Het eerste model is de audax of brevet fiets. Dat zijn fietsen die geoptimaliseerd zijn voor ultralange wedstrijd tochten, oftewel brevet of audax races. De bekendste daarvan is Paris Brest Parijs (ruim 1200 km binnen 90 uur te rijden). De ideale fiets daarvoor is ook de ideale fiets om snel over asfalt te rijden met een klein beetje bagage (10-12 kg max, dus eerder hotels en jeugdherbergen in plaats van kamperen). Ze hebben de ouderwetse remmen waar tot max 32 mm bandjes onder passen, en een frame dat weliswaar wat zwaarder is dan een ultralight raceframe, maar toch nog redelijk licht (totaal voor zo'n fiets circa 11 kg). Heel leuk en best snel, maar met beperkingen. Hier een mooie aanbieding van een Dawes audax (wel even navragen of er inderdaad 57 mm drop remmen op zitten met ruimte voor brede bandjes, want dat kan ik niet precies zien): http://www.spacycles.co.uk/products.php ... 1b0s21p442

Het volgende model is de klassieke racerandonneur, met cantilever remmen, dwz met van die driehoekige remmen aan de zijkant van het wiel, en een driehoekje met trekkabeltjes erboven (misschien zijn dat die "dingetjes"). Het frame is hierbij wat steviger (sterker en stijver), net als de de wielen, en door de cantilever remmen passen er in principe ook bredere banden op (32-42 mm is typisch hiervoor), zodat je ook over slechtere wegen en onverharde paadjes kunt. De Dawes Galaxy is een klassiek voorbeeld van zo'n fiets (hier een Super Galaxy voor 700 pond: http://www.spacycles.co.uk/products.php ... p642&z=679).
Kortom, de vraag is simpelweg wat voor jou prioriteit heeft. Wil je een fiets die zoveel mogelijk op een echte racefiets lijkt, ga dan voor een brevet fiets. Wil je kunnen kamperen en wat vaker van het asfalt af, neem dan een wat steviger randonneur met cantilever remmen en wat bredere banden. Om met al die bagage omhoog te komen hebben zulke fietsen ook meestal lichtere verzetten met ook wat mtb onderdelen. Op zo'n stevige randonneur kun je snelle 30 mm bandjes (Grandbois als je heel luxe wilt doen) monteren voor ritten zonder bagage, maar ook 37 of 42 mm Schwalbe Marathon voor een stevige trektocht. Wel is zo'n fiets natuurlijk wat zwaarder, en wat stijver en iets minder comfortabel (het valt erg mee) als je zonder bagage rijdt.
Zulke fietsen worden in Nederland niet meer geleverd door de grote aanbieders (wel nog door de echte bouwers als Vittorio of M-gineering). Thorn in Engeland is een goed vorbeeld van wat er kan voor prijzen die nog enigszins binnen je budget vallen (hun Audax mk3 en hun Club Tour zijn goede voorbeelden van de twee typen die ik noemde): http://www.thorncycles.co.uk/models.html
Een audax fiets kun je zoals Ivo ook al suggereerde ook goedkoop samenstellen op basis van een oude stalen racefiets.
Wim

maaike schreef:Ook goedenmorgen!!
Wat een gezellig antwoord!! Op de Trek zitten sora remmen en die hebben zeer zeker een dingetje vind ik.
Maar betereft de Stevens, daar zitten toch ook Shimano 105 onderdelen op
Hier een gezellig plaatje met een strikvraag: welke van onderstaande remmen is de Sora met een dingetje? (de andere is een 105, dus die zal wel een piefje hebben :D )
Afbeelding

Ik snap nooit waarom er een racegeval omgebouwd moet worden tot reisgeval, sneller ben je er niet mee, en waarschijnlijk ben je meer geld kwijt en koop je meer zorgen in om het goed te laten gaan.

Als je €1000,- hebt te besteden; koop een Giant Expdition, heb je een kant en klare hele goede reisfiets, met minimale zorg, laat je je racekar in de schuur staan voor de tijd dat je onder weg bent, en fiets met de ander zonder zorg de wereld in. :wink:

Er is toch een ander rijgedrag van een racefiets vergeleken met een meer trekking gerichte reisfiets zoals de Giant Expedition. ER zijn nu eenmaal mensen die niet met een bezemsteel overweg kunnen en wel met een racestuur. Ik zou ook niet zonder racestuur op reis willen.

Ivo Miesen schreef: Ik zou ook niet zonder racestuur op reis willen.
Ik ook niet, maar ik zou op reis erg goed zonder het nerveuze stuurgedrag van een racefiets kunnen.

Ivo Miesen schreef:Er is toch een ander rijgedrag van een racefiets vergeleken met een meer trekking gerichte reisfiets zoals de Giant Expedition. ER zijn nu eenmaal mensen die niet met een bezemsteel overweg kunnen en wel met een racestuur. Ik zou ook niet zonder racestuur op reis willen.
Ja natuurlijk is er een ander rijgedrag tussen race en reis fiets. De tijden dat ik diep in de beugel hing liggen ver achter me. En ik had destijds wel een reynolds 531 met oogjes aan de padden zodat er een bagagedrager aan en op kon, en ik heb er ook tochten in binnen en buitenland mee gemaakt, dus ik ken het wel. Maar als het om diep zitten gaat; bij een beetje reisfiets kun je ook zodanig pielen met zadel en stuurpen dat je een diepere zit krijgt. En zoals Peter naar mijn mening ook terecht opmerkt het nerveuze gedrag van de racefiets ben je kwijt wat ik met een pak bagage wel prettig vind.

Maar ieder zijn smaak, dat hele ombouw verhaal is leuk om te doen (als het allemaal lukt en passend is te krijgen), maar goedkoper ben je er niet mee uit, en je haalt nooit het niveau (qua verzet zeker niet) van een behoorlijke reisfiets.
Voor diezelfde €1000,- krijg je dus veel meer terug als je in een klap zoiets als die Giant koopt.

Het gewenste karakter van de fiets hang ook van de bestemming af.
Fiets je over de hobbelige vlakke wegen van Vlaanderen dan wil je een soepel fietske met smalle banden, omdat die boven 20 km/u toch lichter rijden.
Fiets je over glad asfalt tegen de bergen in Zwitserland dan wil je een stijve fiets want die klimt efficient en je wilt wel stabiliteit, vooral in de afdaling. De banden mogen dan wel breder zijn want in de afdaling zal de luchtweerstand je een zorg zijn en in de bochten zijn dikke banden (met niet veel of wegprofiel) stukken fijner.
En zo zijn er nog wel wat combinaties te verzinnen.
Leon

Tja, zoveel antwoorden en nog geen keuze. Ik zit nu wel te twijfelen tussen een race met een speciale maar lelijke bagegedrager maar wel stevig (moest toch echt wel kunnen) of zoiets als de Stevens Turissimo. Maar die is al 1200 en met dunnere wielen (er zitten hele degelijke op) wordt dat weer 1400 enmeer en is geen race nog stees maar ja, daar zit ik misschien een beetje teveel in vast..
Ik heb ook naar die Dawes gekeken maar die is toch wel echt te-toerfiets. Mooie fiets wel en minder duur...
En eigenlijk zoek ik een race. Stevens heeft ook een Stelvio dus wie weet. Jammer dat ze in de goeie winkels niet (??) zoveel merken hebben. De winkels met service zijn nou eenmaal niet de giga winkels.
En ja, ik wil een racestuur. Ik heb ook een gazelle Torrente (waarom??) maar die heb ik al alle richtingen op gezet maar is niks voor lekker doorfietsen.

Dus ik heb nog even te gaan... :?

maaike schreef:Tja, zoveel antwoorden en nog geen keuze. Ik zit nu wel te twijfelen tussen een race met een speciale maar lelijke bagegedrager maar wel stevig (moest toch echt wel kunnen) of zoiets als de Stevens Turissimo. Maar die is al 1200 en met dunnere wielen (er zitten hele degelijke op) wordt dat weer 1400 enmeer en is geen race nog stees maar ja, daar zit ik misschien een beetje teveel in vast..
Ik heb ook naar die Dawes gekeken maar die is toch wel echt te-toerfiets. Mooie fiets wel en minder duur...
En eigenlijk zoek ik een race. Stevens heeft ook een Stelvio dus wie weet. Jammer dat ze in de goeie winkels niet (??) zoveel merken hebben. De winkels met service zijn nou eenmaal niet de giga winkels.
En ja, ik wil een racestuur. Ik heb ook een gazelle Torrente (waarom??) maar die heb ik al alle richtingen op gezet maar is niks voor lekker doorfietsen.

Dus ik heb nog even te gaan... :?
Die Stevens is zo te zien voor een massaproduct nog niet zo'n rare reisfiets. Er zit uiteraard een verkeerd crankstel in voor vakantie, en waarom weer 32 spaken maar verder maakt die een redelijke indruk. Ik zou geen geld uitgeven aan andere wielen maar de 32mm vlees nog vis banden inruilen voor een set snelle 26-28mm voor zonder bagage, en echte 35mm voor op vakantie. Als je geld overhebt zou je nog wat aan de cassette kunnen doen, Voor nederland is die 27 te groot, voor op vakantie te klein. Hier heb je veel plezier van een 14-25, op vakantie zou je de 12-27 misschien kunnen ombouwen naar een 14-27+30+34 Nooit geprobeerd, dus misschien dat de 105 derailleur dat niet trekt, en dan heb je ook nog een MTB derailleur nodig en wordt het toch duur. Kun je ook overwegen om een stukje te gaan lopen ;)

maaike schreef: Ik heb ook naar die Dawes gekeken maar die is toch wel echt te-toerfiets. Mooie fiets wel en minder duur...
Dawes heeft een hele serie fietsen van puur race naar puur toer met allerhande gradaties daartussen.