Mijn methode (werkt voor mij ook bij 15 kg water):
LV: kookgerei en wat eten
RV: gereedschap, electronica, evt. compacte extra schoenen
LA: kleding, andere kaarten, wat eten, paspoort en creditcard
RA: slaapzak en -matje, wat eten, bankpas en cash
achterop: tent, water, eten voor de dag, evt. regenkleding en/of trui
stuur: reisgids, fototoestel, blocnote en pen, kaart, zonnebril, "valse" bankkaarten en dito paspoort (verouderd, of van een bank waar je niet meer bij zit maar de pas nog wel geldig volgens de pas), zakdoek, enz.
Nu met spiegelreflex-fototoestel zal RV wat andere spulletjes erbij krijgen. RA en LA wisselt bij mij weleens: altijd een avontuur om de spullen terug te vinden
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
. Ik geef ook geen garantie dat paspoort, bankpas, creditcard en cash altijd op dezelfde plek zit
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
.
Ik zou op de drager achter een gewone rugzak van zo'n 40-45 liter (:shock:) bevestigen: als je wat langer weggaat kun je hiermee nog comfortabel enkele dagen wandelend rondtrekken naar plekken waar je fietsend niet kunt komen. De fiets laat je dan even achter in een stadje of dorpje. Je kunt daarvoor wellicht ook een fietstas met rug-draagsysteem gebruiken, maar die zijn kleiner en je moet dan het draagsysteem weer extra meenemen. Bovendien zitten er op deze pakwijze in je tas achterop alleen maar spullen die nat mogen worden of vrijwel elke ochtend al zijn.
Matje droog houden is overigens geen "must": in een vreselijke, afschuwekijke, enorme hoosbui heb ik eens m'n tentje opgezet, matje was natuurlijk behoorlijk nat (zat toen voorop op m'n drager, ik heb daar ook ruimte). De volgende ochtend was alles, maar dan ook alles droog, op de binnenkant van m'n buitentent en onder m'n slaapmatje na (i.v.m. condens). Maar de bovenkant ervan was kurkdroog en ik heb heerlijk geslapen. Dus zelfs in die omstandigheden lost zich dat op.