Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kitzak of rackpack - Forum Wereldfietser

kitzak of rackpack

Ik vroeg mij af wat het beste was om je spullen te beschermen voor regen.

nu dacht ik een kitzak te kopen voor mn slaapzak, gezien matje en tent niet zoooo nauw komen en toch al redelijk waterdicht verpakt zijn, maar een rackpack is naturlijk iets eleganter en handiger.

heeft iemand ervaring met de rackpack M (de grootste die op de backrollers past) en passen daar 1 persoons tent matje en slaapzak (vrij groot winter ding) in.

groetjes, Thomas

gebruikt niemand hier een rackpack? ik denk dat ik die toch maar koop, het is toch handiger dan zo'n zak.

groetjes, Thomas

Ik weet niet zo goed wat een 'kitzak' is. Zelf gebruik ik een kanozak met een rolsluiting. Goedkoper dan een rackpack en ook waterdicht. De rackpack is makkelijker te doorzoeken, vb. als je het voor kleding gebruikt. Voor tent en matje lijkt me zo' n kanozak ook prima.

Ik zou tent en slaapzak niet in dezelfde zak doen: de tent is altijd wat nat, en dat wil je apart houden. Dus tent in zijn eigen zak bovenop, en de slaapzak in je gewone (waterdichte) achtertas.
Wim

het probleem is dat mijn winterslaapzak in zn eentje een hele achtertas in neemt.
dat van de natte tent, daar zit inderdaad iets in, ik was ook aan het overwegen om gewoon mijn matje rond de tentzak te rollen en zo achterop te binden, en mijn slaapzak in een andere kitzak(kanozak :P ) appart.

maar hoe houd ik mijn matje dan droog? dat lijkt mij toch ook vrij belangrijk:) ik kan toch niet en mn matje in een kanozak, en mn slaapzak in zo'n zak en mn tent achterop binden?

edit: ik ga wss toch voor de rackpack, als mn tent droog is gaat ie er in en blijft hij droog anders gaat hij er gewoon op, en blijft ie nat (of kan drogen aan de lucht)

groetjes thomas

Als je slaapzak een hele tas inneemt zou ik voor en achtertassen aanhangen. Anders ga je de bagagedrager te veel beladen en lijk je een dromedaris.

wel ik HEB voor en achtertassen :) mijn paklijst ben ik nu mee bezig, maar ziet er ongeveer zo uit(mn vorige is verdwenen :?)

LV: keuken
RV: gereedschap, etens voorraad, kaarten
LA: kleren
RA: wasgerief, paar schoenen, nog wat plaats maar niet genoeg voor tent slaapzak of matje.

stuurtas : papieren petzl camera etc.

RackPack: tent (als ze droog is) matje en slaapzak


de volledige lijst is nog niet af :)

groetjes, Thomas

Mijn methode (werkt voor mij ook bij 15 kg water):

LV: kookgerei en wat eten
RV: gereedschap, electronica, evt. compacte extra schoenen
LA: kleding, andere kaarten, wat eten, paspoort en creditcard
RA: slaapzak en -matje, wat eten, bankpas en cash
achterop: tent, water, eten voor de dag, evt. regenkleding en/of trui
stuur: reisgids, fototoestel, blocnote en pen, kaart, zonnebril, "valse" bankkaarten en dito paspoort (verouderd, of van een bank waar je niet meer bij zit maar de pas nog wel geldig volgens de pas), zakdoek, enz.

Nu met spiegelreflex-fototoestel zal RV wat andere spulletjes erbij krijgen. RA en LA wisselt bij mij weleens: altijd een avontuur om de spullen terug te vinden :D. Ik geef ook geen garantie dat paspoort, bankpas, creditcard en cash altijd op dezelfde plek zit :lol:.

Ik zou op de drager achter een gewone rugzak van zo'n 40-45 liter (:shock:) bevestigen: als je wat langer weggaat kun je hiermee nog comfortabel enkele dagen wandelend rondtrekken naar plekken waar je fietsend niet kunt komen. De fiets laat je dan even achter in een stadje of dorpje. Je kunt daarvoor wellicht ook een fietstas met rug-draagsysteem gebruiken, maar die zijn kleiner en je moet dan het draagsysteem weer extra meenemen. Bovendien zitten er op deze pakwijze in je tas achterop alleen maar spullen die nat mogen worden of vrijwel elke ochtend al zijn.

Matje droog houden is overigens geen "must": in een vreselijke, afschuwekijke, enorme hoosbui heb ik eens m'n tentje opgezet, matje was natuurlijk behoorlijk nat (zat toen voorop op m'n drager, ik heb daar ook ruimte). De volgende ochtend was alles, maar dan ook alles droog, op de binnenkant van m'n buitentent en onder m'n slaapmatje na (i.v.m. condens). Maar de bovenkant ervan was kurkdroog en ik heb heerlijk geslapen. Dus zelfs in die omstandigheden lost zich dat op.

ja zo deed ik het ook ongeveer vorig jaar, maar ik ben van plan ergens laat of vroeg in het jaar naar ijsland te gaan (binnenwegen zo net ontdooit of eerste sneeuw) en daarvoor is de slaapzak best warm en daardoor groot.

Ik heb nu een oplossing, toch bedankt allemaal voor de input.

greets, Thoams

Mijn -20 slaapzak weegt zo'n 1100 gram. Dat is superlicht (tijk zo'n 350 gram, dons zo'n 750 gram).

Als je ééns in de ca. 20 jaar zo'n investering hoeft te doen, dan valt het pakvolume ook behoorlijk mee. Die past gewoon in de achtertas, en het matje (2,5 cm) past erbij. Maar t.b.v. de gewichtsverdeling zou ik dan weer eten onderin doen, de slaapzak bovenin de tas, en het matje ergens anders (voor- of achterop de drager).

Qua kleren probeer ik zo weinig mogelijk mee te nemen. Als het niet koud is hou ik het bij 2-3 t-shirts, 3 onderbroeken, 3 paar kousen, 2 korte broeken, een lang thermo shirt en dan een regenjasje en regenbroek.
Als het kouder is: 2 thermoshirts, 2 truien, 2 lange broeken ( waarvan mss 1 met zeem), 2 onderbroeken en een jas die ik aandoe.

zo iets neem ik inderdaad mee, de slaapzak was een uitloopmodel van vorig jaar, een deuter orbit 800 die tot -1 gaat (comfortzone, en het klopt want ik heb het al gedaan:) ) hij weegt een 1650 gram.
gepakt in zn zak zal hij ongeveer 35 lang en 25 doorsnede zijn, en dat past gewoon niet in mn achtertas.

verder heb ik een trail comfort van 5 cm, die is niet veel zwaarder dan het dunnere model maar wel groter en comfortbeler (ik denk dat het 300 gram meer is).

deze twee passen dus zéker niet samen ik mn tassen , ik heb echt alles geprobeerd.

ik heb wel mn rackpack op ebay gekocht dus de prijs viel nog wel mee. 40 euro voor de M, dat is toch bijna 25 euro goedkoper dan elders, en hij is nieuw.

verder had ik vorig jaar bij aanschaf van mn spullen misschien toch iets meer op gewicht moeten letten, maar nu kan ik in de winter (herfst, lente wanneer het koud is eigenlijk) er ook op uit.

we zien wel als hij binnen komt, ik was eerst aan het denken om voor nog een extra drager te hangen om buiten de low riders ook op het wiel spullen te kunnen zetten, maar dan zou ik echt een kameel worden 8)

groetjes, Thomas

ThomasR schreef: gepakt in zn zak zal hij ongeveer 35 lang en 25 doorsnede zijn, en dat past gewoon niet in mn achtertas.
Ik heb mijn slaapzal, dons, 20 jaar oud altijd in een compresiezak. Sscheelt een groot volume.
Gaat dan samen met toilettas in een Ortlieb voortas. Als ik zou willen kan er dan nog altijd wel wat bij.

Andere voortas tent, gepropt. En de pennen.

Achtertassen de kleding en de kookspullen.

Rackpack: slaapmat (Thermarest light of zo iets, rolletje van 14 x 30), tentstokken, wisselkleding voor overdag (regenkleding, warmere en koudere kleding, lichtgewicht 3-poot statief. Er is dan nog ruimte over die nodig is voor d boodschappen.

Stuurtas: papieren, spiegelreflex camara.

En alles blijft droog.

Nadeel van de tent in een waterdichte Ortlieb, s´avonds nog net zo zeiknat als s´morgens.

Peter

Die slaapzak is wel een beetje een spelbreker, qua compactheid. Ik zou inderdaad eens naar een compressie foudraal kijken, dat scheelt je al gauw een aantal liters omvang.
Verder ben in het helemaal met Willem eens: houd je tent en slaapzak gescheiden! Zeker als je in koele gebieden kampeert zal je tent door de condens eigenlijk altijd vochtig worden ingepakt. Je lekker droge warme slaapzak zal dat vocht absorberen en klam worden.

Zeker weten doe ik het niet, maar het lijkt erop alsof je teveel bij je hebt.
Willem

s0lar schreef:Als je slaapzak een hele tas inneemt zou ik voor en achtertassen aanhangen. Anders ga je de bagagedrager te veel beladen en lijk je een dromedaris.
je wil links en recht ook qua gewicht uitgebalanceerd hebben. Als je een tas geheel met slaapzak vult kon dat wel eens lastig worden.

Ik heb altijd kleren en slaapzak links, keuken en tent (de keuken mag nat worden) rechts. Met slot, gereedschap ed in de zijvakken kun je dan trimmen. Het matje en tenstokken gaan bovenop

hij kan in mn achtertas zonder compressiezak, dan is die propvol en is heel de gewichtverdelig naar de haaien.
Ik neem heus niet zo veel mee hoor, op de fotopost in de rubriek kletspraat heeft toch driekwart van de mensen 4 tassen, een stuurtas en achterop een zak. ik heb toch niet meer bij denk ik?

dit is mijn huidige fiets (binnenkort een ander en dan een rackpack achterop)

de tassen zitten overiges niet vol dat was puur voor de foto.

Afbeelding


en dit is een willekeurige fiets van de fotopost. de fiets van Frank Vos



Afbeelding



heeft hij dan ook te veel bij, want dit is zo mijn idee.
wel ff duidelijk make dat het voor de setup voor langere reizen in koudere gebieden is hè, in de zomer neem ik vanzelfsprekend een kleinere slaapzak en minder kleren mee en dan gaat ie wel gewoon in mn tas.

(nogmaals die foto is puur willekeurig en ik bedoel er niks slechts mee)


groetjes, Thomas

Dat was een beetje mijn punt: als je nu je slaapzak comprimeert kunnen er nog wat (zware) dingen bij in je tas: extra schoenen, reisgids, toilettas etc. Dan heb je bovenin meer ruimte en is je balans ook beter.

Niet om te discussiëren, maar ik heb tot nog toe steeds gefietst met enkel 2 achtertassen, rackpack M en stuurtas, tot nog toe ging dat redelijk.

Enkel met boodschappen had ik een probleem, ik reed alleen rond, af en toe reed ik met een rugzakje boodschappen rond, en navenant het uit de buurt zijn van winkels, was het soms dat ik uren met een rugzakje op rondreed.

Dat was dus het nadeel. Heb me nu toch voorzien van een rekje vooraan, voornamelijk om voorop evt. tent te leggen, en zo dus in de rackpack wat ruimte creëren voor boodschappen.

Groeten.

Willem

maar ik KAN hem niet comprimeren:) dat is het hele probleem :P :P