Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie let er op je fiets ;-) - Forum Wereldfietser

Wie let er op je fiets ;-)

Beste fietsers,

ik vond de andere rubrieken niet echt passend bij dit onderwerp, dus zet ik hem hier neer.

Ik wil graag weten wat 'alleenstaande' fietsers met hun fiets doen als ze bijv. even ergens het toilet bezoeken in de stad, een ho(s)telletje binnenlopen, of het postkantoor, of gewoon de supermarkt... Als je met zijn 2'en bent kan altijd een persoon op de fietsen passen. Maar alleen?? Bij het NS station in Eindhoven gaan er al bezitterige ogen over je eigendommen als je een opgepoetste fiets voor een paar momenten wilt stallen.

VRAAG: Hoe laat jij je fiets en tassen in de stad achter als je een half uurtje binnen moet zijn??

Voor boodschappen: Ik zet de fiets met volle bepakking bij de supermarkt. (ben ik maximaal 5 á 10 minuten binnen).
Stadje bekijken: fiets mee aan de hand.
Op terras: binnen oogcontact.
Moet er wel bij vermelden dat het provinciestadjes zijn en heb tnt alleen alle landen van Scandinavie bezocht en Zwitserland.In Basel heb ik 'm bepakt in een bewaakte fietsenstalling gezet, idem in Helsinki.
Gek genoeg zet ik de fiets liever bepakt bij een supermarkt dan kaal.
Stuurtas met waardevolle spullen neem ik er altijd af, soms voel ik me zo veilig dat ik dát zelfs soms vergeet maar zodra ik me het bewust ben snel ik me naar m'n fiets.Tot dusver altijd met goede afloop.

Zo af en toe dan vertrouw ik het niet helemaal maar dan zet ik m'n fiets rustig in de supermarkt. Het zal je opvallen hoeveel ruimte daar 's morgens vroeg voor is ...

Vaak heb valt het ze pas op op het moment dat ik bedank bij het afrekenen. Maar in dorpjes en helemaal in het buitenland is dat niet nodig ...

Wouter

Ik maak me er in het algemeen niet al te veel zorgen over, de echt waardevolle dingen neem ik mee (stuurtas, fototoestel, geld, etc) en verder blijft het voor de voorbijgangers vooral een ver van je bedshow die daar geparkeerd staat.

Ik zorg er in iedergeval wel voor dat m'n fiets wel duidelijk in het zicht staat, bij een terrasje bv. Ook al ga je niet zelf op het terras zitten, zitten er wel genoeg andere mensen die een oogje in het zeil houden. In Spanje stalde ik m'n fiets wel eens op zo'n pleintje met oude mannetjes op de bankjes. Even een praatje met ze maken en dan de stad in. Zij hielden m'n fiets wel in de gaten.

Mijn manier van met de fiets onbeheerd achterlaten komt heel erg overeen met die van Marianne. In touristische plaatsen zet ik 'm gewoon met bepakking vol in het zicht van een gevuld terras. Een enkele keer heb ik even een praatje met de ober aangeknoopt en gevraagd of hij/ zij een beetje een oogje in het zeil wilde houden terwijl wij de rest van het stadje gingen bezichtigen. Dit was nooit een probleem. Ik heb dan altijd wel gezorgd dat ik de ober netjes tipte bij het afrekenen van de drankjes maar heb dat nooit overdreven. Ik schat wel in dat in het buitenland is het fietsendievengilde wel wat minder groot dan in Nederland.
Verder ik zet de fietsen wel altijd aan elkaar vast met een kabel, of wanneer ik alleen fiets zeker aan een goede paal wanneer ik ze onbeheerd achter laat.

Eigenlijk kan je weinig gebeuren als je je fiets op slot zet en je de stuurtas meeneemt. Het enige dat dan nog gemakkelijk te stelen is, is de inhoud van je fietstassen: zoals vieze onderbroeken, stinkende kleren en een uitgewoonde slaapzak.... :?

In Nederlandse steden verlies ik mijn vakantiefiets nooit uit het oog. Zou ik echt ergens naar binnen moeten, dan zou ik hem in een bewaakte (stations)stalling zetten en te voet de stad in gaan. Hetzelfde regime geldt voor grote toeristische buitenlandse steden als Praag, Rome of Barcelona. In kleinere steden is een stevig kettingslot aan een hek of paal wel safe genoeg. Het enige dat wel eens van mijn achtergelaten fiets gejat is, was een fietscomputer.
Verder zijn in het buitenland de risico's klein, zeker sinds ik een ligfiets heb: bij terugkomst uit een supermarkt in een niet zo ver buitenland als Frankrijk of Tsjechië, staan er vaak een paar mensen met verwondering mijn fiets te bestuderen. Betere bewaking is er niet!

Dank voor de antwoorden en de draadjes over de sloten. Ik denk dat ik twee sloen meeneem: zo'n slot wat in de Tubus Locc past en een kettingslot om de fiets ergens anders aan te maken, moet voldoende zijn :)

Ik zet ijn fiets gewoon vast buiten aan de supermarkt. Meestal ga ik in bergachtige gebieden fietsen en dan is een volgeladen fiets niet echt iets waar iedereen mee weg wilt rijden.

s0lar schreef:Ik zet ijn fiets gewoon vast buiten aan de supermarkt. Meestal ga ik in bergachtige gebieden fietsen en dan is een volgeladen fiets niet echt iets waar iedereen mee weg wilt rijden.
Tenzij je aan de andere kant een fijne afdaling hebt ;)

Maar het klopt volgens mij wel dat kleine criminaliteit en fietsdiefstal het meeste voorkomt in grote "anonieme" steden, vervolgens toeristentrekpleisters en het dunt al aardig uit in de wat kleinere steden en dorpen. Nergens zo veel fietssloten als in Nederland, maar in een of ander bergdorp in het buitenland maak ik me nou echt geen zorgen.

Zitten we hier in Nederland eigenlijk aan de top wat betreft fietsdiefstal?

Beste strategie blijft natuurlijk gewoon binnen zetten. Opmerkelijk hoe vaak je in het buitenland je fiets gewoon ergens binnen kunt zetten als je het vriendelijk vraagt. In Marokko kon ik b.v. diverse keren mijn (vieze) fiets gewoon in het internet cafe zetten.

Waar veel gefietst wordt, vind je vaak wel een bewaakte fietsenstalling. Bv. in Salta (Argentinië). Je kunt ook bewaakte parkeergarages proberen, maar in Alcoy (Spanje) werd me gezegd dat dit niet mocht/kon om aansprakelijksredenen. In Buenos Aires kun je wel in particuliere parkeergarages terecht, maar soms betaal je evenveel als voor een auto...

Ik heb een fiets met aanhanger, BoB, en zet hem nooit op slot. s`Nachts zet ik hem in de tent, Velodome. Er is in de 25 jaar dat ik op fietsvakantie`s ga, ook die 12 a 13 jaar met tassen, nog nooit wat gestolen.

Laatste twee jaar ben ik alleen naar Frankrijk gefietst, en daar zette ik als ik boodschappen deed de fiets gewoon voor de supermarkt neer, wel even met een kabelslotje aan bijvoorbeeld een winkelkarrtjesrek. In wat grotere plaatsen (bijvoorbeeld Tours of Chartres) zette ik mijn fiets wel voor een restaurant als ik daar wat ging eten.

Maar ja, wie wil er nou vandoor met een volbepakte fiets? Het viel me trouwens op dat in bovengenoemde plaatsen mensen ook gewoon hun scooter neerzetten zonder deze aan een slot te hangen, dus als dat al kan, dan lijkt me de fiets helemaal veilig.

In Thailand ga ik eerst bij een restaurantje een noedelsoepje eten voordat ik een tempel of waterval bekijk. Vervolgens vraag ik aan de mensen van het restaurantje of ze een oogje in het zeil willen houden.

Hang your dirty underwear/cycling shorts over your panniers and handlebars!

Aint nobody gonna go near your stuff!

Toen ik afgelopen jaar in Tsjechie m'n fiets op een groot parkeerterrein bij een bezienswaardigheid wilde stallen en de bewaker vroeg een oogje in het zeil te houden, mocht ik gelijk m'n fiets in z'n hokje parkeren en van betalen na afloop wilde hij niet weten. Hij vond het gewoon leuk dat ie kon helpen.

Gewoon vragen dus! Vaak is veel meer moglijk dan je zelf had bedacht.
Bij het bezoeken van een postkantoor in Parijs (ergens achter Gare du Nord) nam ik m'n fiets compleet met volle bepakking gewoon mee in de ruimte waar de loketten zijn. De bezwaren gewoon negeren :lol: . Hetzelfde deed ik in het kantoor van le Syndicat d'Initiative (een soort VVV) in Tours.
Bij een bezoek aan de Duomo in Florence (in bella Italia) kon ik mijn fiets (bagage in de jeugdherberg achtergelaten) vastketenen aan het ijzeren hek die daar rond de campanile (Italiaans voor klokkentoren) staat.
In Siena het stadhuis gewoon brutaal binnengereden en daar geparkeerd om de 102 meter hoge campanile te beklimmen.
In Washington heeft mijn fiets tegen de oostgevel van het Witte Huis geparkeerd gestaan toen ik daar binnen op bezoek was.
Het 244 meter hoge Palac Kulturi i Nauki van Warschau beklommen, terwijl mijn fiets gewoon tegen de gevel stond. Bij the Sears Tower (442 m) in Chicago en bij de CN-Tower in Toronto (600 m) deed men wel moeilijk over, maar de aanhouder wint! Bij boodschappen doen in grote supermarkten is het zaak om het pand zo snel mogelijk te verlaten :!: .
Echt waar: in Arabische plaatsen veel vervelende mensen die met hun handen aan mijn fiets rukken en trekken. Een Jordaanse politieagent moest met z'n knuppel die patjakkers uiteen drijven, waarna hij 20 dinar van me vroeg!
In Auschwitz-Birkenau stond mijn volbepakte fiets naast de beruchte dodenpoort (die waar de deportatie-trein onderdoor reed) en zonder probleem kon ik urenlang door het kamp rondlopen. Zie foto op http://www.mijnalbum.nl/Album=ZNR64R3P . Klik erop voor groter formaat.
Maar: in een Nederlandse stad ben ik zeer waakzaam!

Hoi!

Mijn fiets zet ik ALTIJD op slot.

Bij bezoek aan een stadje laat ik de fiets gewoon staan met bage en al. Ik parkeer hem meestal bij een restaurantje/kraampje en ik koop daar dan ook wat. Vervolgens past de eigenaar dan op :-)
Ik neem wel altijd mijn stuurtas met waardevolle spullen en mijn tacho mee natuurlijk.

Op stations etc ren ik me suf omdat ik altijd bang ben dat er iemand met mijn spulletjes vandoor gaat aar tot nu toe is er nooit wat gebeurd (afkloppen).

Wel neem ik mijn fiets als het even kan mee naar de hotelkamer of ik vraag of ze hem in de rommelkamer etc willen zetten. Nooit problemen mee gehad.

Fiets de wereld (maar nu even uitrusten),
Marc