Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk model Hybride fiets van Gazelle? - Forum Wereldfietser

Welk model Hybride fiets van Gazelle?

Mijn vriendin en ik zijn van plan een nieuwe fiets aan te gaan schaffen en hebben min of meer al een beslissing hierin genomen, maar ik heb nog mijn twijfels. Alleerst hebben we gekozen voor de Gazelle Medeo Limited Edition 2007. Dit model: klik . Deze fiets is voorzien van naafremmen en de verlichting werkt op batterijen. Wij zullen eigenlijk altijd overdag rijden en is een fiets met dynamo niet heel erg belangrijk. De fiets is afgemonteerd met een groep van Shimano, nl Alivio/Deore.

Verder ben ik nog aan het twijfelen over de volgende fiets, nl de Gazelle Medeo Excellent 2008. Dit model: klik .

Deze fiets heeft een naafdynamo en is voorzien van rollerbrakes. Deze fiets weegt 20,7 kg terwijl de Limited Edition 18,9 kg weegt. De Excellent is ongeveer 70 euro duurder dan de Limited. Zoals ik het kan beoordelen lijkt mij dat de Excellent luxer is afgemonteerd. Voor welke fiets kunnen wij nou het beste kiezen? Echt ermee op vakantie gaan, zullen we niet gauw doen, tenminste geen fietsvakanties. Meenemen op vakanties behoort wel tot de mogelijkheden.

Hallo Nick,

Als je het mij vraagt hangt het er vanaf wat je met de fiets gaat doen, voor landelijke tochtjes is de excellent wel geschikt met de rollerbrakes. Maar wanneer je de fiets ook meeneemt naar bv. Frankrijk dan kun je weer beter de V-brakes hebben. Gelet op het feit dat je over het algemeen overdag fietst kun je ook wel uit de voeten met een goed setje lichten op batterijen.

Ik zou voor de limited gaan, betere remmen, die remmen zijn zelf ook goed aan te passen en ook te doen voor buitenland. De 70 eurie die je bespaart is dan toch mooi meegenomen.

Dit is mijn mening, maar ik ben nog relatief nieuw op dit forum dus nog effe afwachten wat de meer ervaren mensen zeggen.

groetjes Paul

Hallo Nick,

De vraag welke fiets is al vaker gesteld op dit forum.
Het bergint steeds met de wedervraag voor welk doel wil je de fiets gebruiken? De fietsen die je hier laat zijn lijken mij vooral stadsfietsen. Bedoelt voor niet al te intensief gebruik.

Het zijn geen van beide fietsen die erg geschikt zijn voor een fietsvakantie. Waar ze wel geschikt voor zijn weet ik niet zo - ritje naar het pannekoekenhuisje? Ze zijn met hun derailleurversnellingen in elk geval ook minder geschikt als dagelijkse stadsfiets (duur onderhoud).
Waarom deugen ze niet echt als vakantiefiets (want daar gaat dit forum over)? Allereerst zijn ze veel te zwaar. In de tweede plaats hebben ze wielen met een raar spaakpatroon. Het staat sexy, maar geeft alleen maar ellende. In de derde plaats hebben ze goedkope voorvering. Dat werkt niet, en kan kapot. Brede banden en een comfortabel (stalen) frame geven veel meer comfort, en zijn lichter. In de vierde plaats heeft die Excellent ook nog eens rollerbrakes. Met een derailleur is dat een bizarre combinatie: wel een derailleurversnelling om steile heuvels op te kunnen komen, maar remmen die gevaarlijk warm lopen als je weer naar beneden wilt (negeer de reclamepraat over cooling disks). Een naafdynamo is prachtig (ook voor een vakantiefiets) maar dan een goede (Schmidt of desnoods Shimano Ultegra), en niet deze die merkbaar weerstand geeft ook als je licht uit staat. Als het goedkoop moet is een ouderwetse dynamo beter (daar merk je in elk geval niets van als je licht uit staat). In de vijfde plaats is de afmontage kwalitatief op het randje. Je zult er niet gelijk problemen mee krijgen, maar dit zijn gewoon knap goedkope onderdelen.
In de zesde plaats boezemen deze goedkope alu bagedragers me weinig vertrouwen in. Iets stevigers zal je vermoedelijk veel ellende besparen. En in de zevende plaats: van die gelzadels krijg je vast heel veel zadelpijn, en rauwe billen als je gaat zweten op dat plastic.

Als je een goede vakantiefiets wilt waar je echt lang veel plezier van zult hebben, dan zul je denk ik minstens iets van 1100-1200 euro uit moeten geven voor bijvoorbeeld de Fahrradmanufaktur T 400, of de Avaghon Series Deore. Dat zijn stevige comfortabele stalen vakantiefietsen waar je lekker brede banden op kunt zetten, die goed afgemonteerd zijn zonder verborgen zwakke plekken, en afkomstig zijn van bedrijven die nog weten wat een vakantiefietser nodig heeft.
Als je dat teveel geld vindt worden, dan zou mijn advies zijn een goede tweedehands fiets te kopen. Stalen Koga Miyata fietsen van een tijdje terug waren prima (veel beter dan deze Gazelles), en staan tegenwoordig soms voor een prikje te koop.
Elders op dit forum heb ik al enkele malen geschreven waaraan je moet denken als je een nieuwe vakantiefiets wilt kopen. Ga maar eens goed zoeken, er staat hier heel veel informatie.
Veel fietsplezier,
Wim

Die Gazelle is wel bling-bling hoor.

O ja, en de damesmodellen hebben zo'n lage instap dat ze heel zwieberig zullen worden zodra je er bagage aan hangt (als was het maar een tas met boodschappen). Voor een vakantiefiets is een "herenmodel" vanwege de grotere stijdheid ook voor dames aan te bevelen, al moet je dan wel oppasen dat het frame niet te lang is (kan wel eens een probleem zijn bij de T400).
Wim

Willem Jongman schreef:Het zijn geen van beide fietsen die erg geschikt zijn voor een fietsvakantie. Waar ze wel geschikt voor zijn weet ik niet zo - ritje naar het pannekoekenhuisje? Ze zijn met hun derailleurversnellingen in elk geval ook minder geschikt als dagelijkse stadsfiets (duur onderhoud).
Waarom deugen ze niet echt als vakantiefiets (want daar gaat dit forum over)? Allereerst zijn ze veel te zwaar. In de tweede plaats hebben ze wielen met een raar spaakpatroon. Het staat sexy, maar geeft alleen maar ellende. In de derde plaats hebben ze goedkope voorvering. Dat werkt niet, en kan kapot. Brede banden en een comfortabel (stalen) frame geven veel meer comfort, en zijn lichter. In de vierde plaats heeft die Excellent ook nog eens rollerbrakes. Met een derailleur is dat een bizarre combinatie: wel een derailleurversnelling om steile heuvels op te kunnen komen, maar remmen die gevaarlijk warm lopen als je weer naar beneden wilt (negeer de reclamepraat over cooling disks). Een naafdynamo is prachtig (ook voor een vakantiefiets) maar dan een goede (Schmidt of desnoods Shimano Ultegra), en niet deze die merkbaar weerstand geeft ook als je licht uit staat. Als het goedkoop moet is een ouderwetse dynamo beter (daar merk je in elk geval niets van als je licht uit staat). In de vijfde plaats is de afmontage kwalitatief op het randje. Je zult er niet gelijk problemen mee krijgen, maar dit zijn gewoon knap goedkope onderdelen.
In de zesde plaats boezemen deze goedkope alu bagedragers me weinig vertrouwen in. Iets stevigers zal je vermoedelijk veel ellende besparen. En in de zevende plaats: van die gelzadels krijg je vast heel veel zadelpijn, en rauwe billen als je gaat zweten op dat plastic.

Als je een goede vakantiefiets wilt waar je echt lang veel plezier van zult hebben, dan zul je denk ik minstens iets van 1100-1200 euro uit moeten geven voor bijvoorbeeld de Fahrradmanufaktur T 400, of de Avaghon Series Deore. Dat zijn stevige comfortabele stalen vakantiefietsen waar je lekker brede banden op kunt zetten, die goed afgemonteerd zijn zonder verborgen zwakke plekken, en afkomstig zijn van bedrijven die nog weten wat een vakantiefietser nodig heeft.
Als je dat teveel geld vindt worden, dan zou mijn advies zijn een goede tweedehands fiets te kopen. Stalen Koga Miyata fietsen van een tijdje terug waren prima (veel beter dan deze Gazelles), en staan tegenwoordig soms voor een prikje te koop.
Elders op dit forum heb ik al enkele malen geschreven waaraan je moet denken als je een nieuwe vakantiefiets wilt kopen. Ga maar eens goed zoeken, er staat hier heel veel informatie.
Veel fietsplezier,
Wim
Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest. Wij gaan deze fietsen niet gebruiken voor fietsvakanties. Ik kon niet zo gauw een ander forum vinden waar ik een vraag kon stellen over fietsen, vandaar dat ik op dit forum een vraag hierover stel.
Vanuit jullie optiek gezien zijn deze fietsen inderdaad niet geschikt voor zeer intensief gebruik, maar daar gaan wij ze natuurlijk ook niet voor gebruiken. Goed, de fietsen zijn niet afgemonteerd met de duurdere groepen van Shimano (XTR of zoiets), maar zijn zeker niet slecht. Ik vind ook niet dat je deze fietsen eerlijk beoordeeld. Vanuit het punt gezien waar wij ze voor gaan gebruiken, zijn het volgens mij beide prima fietsen. Niks mis mee. Een Koga-Miyata is een mooie fiets, maar je betaald deels ook voor de naam.

Je moet deze fietsen ook beoordelen op waar ze voor ontworpen zijn. Aangezien er op dit forum mensen zitten met veel kennis over fietsen en met ervaring, hoop ik met jullie advies een goede keuze te kunnen maken welke van de twee modellen van Gazelle wij nou het beste kunnen kiezen.

In ieder geval bedankt voor de uitgebreide reactie.

Hi,

heb even de vorige berichten bekeken, als ik het goed begrijp gaat dus om woon/werk fietschen die af en toe mee mogen op vakantie. Dan lijkt mij de factor onderhoud de belangrijkste, zou dus zeggen een met naafversnellingen en met iBrakes. Let wel, een naaf versnelling dient ook per x-km of per zoveel tijd grondig onderhoud, maar das meer voor de vakman.

Zou dus voor een andere keuze komen te staan dan deze 2 exemplaren.

Bas

Willem Jongman schreef:O ja, en de damesmodellen hebben zo'n lage instap dat ze heel zwieberig zullen worden zodra je er bagage aan hangt (als was het maar een tas met boodschappen).
Oh? Heb je hier veel fietservaring mee of alleen een rondje om de kerk geprobeerd? Wij hebben afgelopen zomer 1400 km gefietst (met bagage) en mijn vriendin heeft hierop gefietst. Zonder problemen. Dit jaar hebben we een vakantie naar de middellandse zee gepland en heb daar nu wel vertrouwen in.
Verder gebruikt ze de fiets voor het dagelijkste woon/werk verkeer. Onderhoud nihil.

Ben het eens dat dit niet de ultieme reisfiets is maar soms worden "beginners" wel al te snel de stuipen op het lijf gejaagd. Meestal wel goedbedoelde adviezen maar toch...

B@se schreef:Hi,

heb even de vorige berichten bekeken, als ik het goed begrijp gaat dus om woon/werk fietschen die af en toe mee mogen op vakantie. Dan lijkt mij de factor onderhoud de belangrijkste, zou dus zeggen een met naafversnellingen en met iBrakes. Let wel, een naaf versnelling dient ook per x-km of per zoveel tijd grondig onderhoud, maar das meer voor de vakman.

Zou dus voor een andere keuze komen te staan dan deze 2 exemplaren.

Bas
Naafversnellingen lijkt ons niet de beste keus omdat we graag een lichtlopende fiets willen. Bovendien heb je met derauileurs meer mogelijkheden. Goed, ze zijn ondershouds gevoeliger, maar als je alleen gaat fietsen met mooi weer op fietspaden zal dat ook wel meevallen. Voor het doel waar wij de fietsen voor gaan gebruiken, maakt het volgens mij ook niet echt uit welke remsystemen je kiest.

Wij kunnen beide modellen van Gazelle voor een aantrekkelijke prijs aanschaffen en dus willen we een keuze maken tussen deze twee modellen.

mazzeltovv schreef:
Willem Jongman schreef:O ja, en de damesmodellen hebben zo'n lage instap dat ze heel zwieberig zullen worden zodra je er bagage aan hangt (als was het maar een tas met boodschappen).
Oh? Heb je hier veel fietservaring mee of alleen een rondje om de kerk geprobeerd? Wij hebben afgelopen zomer 1400 km gefietst (met bagage) en mijn vriendin heeft hierop gefietst. Zonder problemen. Dit jaar hebben we een vakantie naar de middellandse zee gepland en heb daar nu wel vertrouwen in.
Verder gebruikt ze de fiets voor het dagelijkste woon/werk verkeer. Onderhoud nihil.

Ben het eens dat dit niet de ultieme reisfiets is maar soms worden "beginners" wel al te snel de stuipen op het lijf gejaagd. Meestal wel goedbedoelde adviezen maar toch...
Helemaal mee eens. Wij zijn niet echt zeer fanatieke fietsers, maar willen voor een leuke prijs toch een fiets aanschaffen waar we voorlopig mee vooruit kunnen.

Al het geouwehoer ten spijt:

Volgens mij is de vraag:

"Naafdynamo en/of rollerbrakes voor 70 euro extra?"

Ik zou zeggen: nee.

willem.megens schreef:Al het geouwehoer ten spijt:

Volgens mij is de vraag:

"Naafdynamo en/of rollerbrakes voor 70 euro extra?"

Ik zou zeggen: nee.
Ik geloof dat ik toch wel duidelijk was in het begin. Heb duidelijk aangegeven waar we de fietsen voor willen gaan gebruiken.

Toch bedankt voor de uitgebreide reactie. In ieder geval denk ik ook dat een naafdynamo en rollerbrakes niet echt veel meerwaarde zal toevoegen, dus gaan we zeer waarschijnlijk toch de Limited Edition kiezen.

Nick_66 schreef: Naafversnellingen lijkt ons niet de beste keus omdat we graag een lichtlopende fiets willen. Bovendien heb je met derauileurs meer mogelijkheden. Goed, ze zijn ondershouds gevoeliger, maar als je alleen gaat fietsen met mooi weer op fietspaden zal dat ook wel meevallen. Voor het doel waar wij de fietsen voor gaan gebruiken, maakt het volgens mij ook niet echt uit welke remsystemen je kiest.

Wij kunnen beide modellen van Gazelle voor een aantrekkelijke prijs aanschaffen en dus willen we een keuze maken tussen deze twee modellen.
Hi klinkt misschien raar, maar juist vanwege het "lichte"lopen adviseer ik dus juist een naaf versnelling, als ik kijk naar mijn directe omgeving zie ik juist dat "open" systemen best veel onderhoud vergen. Als je 's winters rijd met een derailleur systeem moet je er zeker om de 5 a 10 dagen een pak tijd in steken om het voordeel van rolweerstand boven de naaf te behouden... dus daarom neig ik juist voor dit soort fietsen naar een goede naaf-versnelling (hoeft niet gelijk een Rohloff te zijn). Zelf denk ik eerder in termen van een iMotion 9 met of iBrakes of toch beter de V-brakes. Denk dat je dan de minste sores hebt en het meeste gemak van onderhoudsvrijheid en de meest optimale rij ervaring. En bedenk ook dat een vork als in dit segment word in gebouwd niet heel erg lang meegaat (2000 km ongeveer) en zeker een van de zorgenkindjes is kwa onderhoud. Zeker in deze prijsklasse kiezen voor een goede starre vork.

Bas

B@se schreef:
Nick_66 schreef: Naafversnellingen lijkt ons niet de beste keus omdat we graag een lichtlopende fiets willen. Bovendien heb je met derauileurs meer mogelijkheden. Goed, ze zijn ondershouds gevoeliger, maar als je alleen gaat fietsen met mooi weer op fietspaden zal dat ook wel meevallen. Voor het doel waar wij de fietsen voor gaan gebruiken, maakt het volgens mij ook niet echt uit welke remsystemen je kiest.

Wij kunnen beide modellen van Gazelle voor een aantrekkelijke prijs aanschaffen en dus willen we een keuze maken tussen deze twee modellen.
Hi klinkt misschien raar, maar juist vanwege het "lichte"lopen adviseer ik dus juist een naaf versnelling, als ik kijk naar mijn directe omgeving zie ik juist dat "open" systemen best veel onderhoud vergen. Als je 's winters rijd met een derailleur systeem moet je er zeker om de 5 a 10 dagen een pak tijd in steken om het voordeel van rolweerstand boven de naaf te behouden... dus daarom neig ik juist voor dit soort fietsen naar een goede naaf-versnelling (hoeft niet gelijk een Rohloff te zijn). Zelf denk ik eerder in termen van een iMotion 9 met of iBrakes of toch beter de V-brakes. Denk dat je dan de minste sores hebt en het meeste gemak van onderhoudsvrijheid en de meest optimale rij ervaring. En bedenk ook dat een vork als in dit segment word in gebouwd niet heel erg lang meegaat (2000 km ongeveer) en zeker een van de zorgenkindjes is kwa onderhoud. Zeker in deze prijsklasse kiezen voor een goede starre vork.

Bas
Ben het met je eens dat een naafversnelling minder onderhoudsgevoelig is dan een open systeem. Ik ben wel van mening dat een open systeem meer mogelijkheden biedt. Een Rohloff inaafversnelling is ook een optie, maar lijkt mij niet goedkoop.

Er zijn zoveel mogelijkheden dat het erg moeilijk wordt om een goede keuze te maken. Denk wel dat we met de Gazelle Medeo Limited Edition een goede keuze maken. Kwa remsystemen zijn er ook weer legio mogelijkheden. Schijfremmen, rollerbrakes, v-brakes, Ibrakes. Wat zijn de voor-en nadelen?

hmmm,

als ik kijk naar de prijs zoals zij deze zelf adverteren had ik een andere onderdelen mix verwacht. Maar dat ter zeide.

Als je kijkt naar de opties bij een derailleur systeem zit je te denken aan wat aanpassingen in de cassette achter, hierbij kun je dus een beetje varieren met de stapjes tussen 2 kettingwieltjes achter en 3 voor, echter hebben een aantal combinaties overlap en zijn er een aantal echt neit mogelijk. Dus een 24 of 27 sp systeem bied helemaal niet de volle 24 of 27 keuzes.
Het voordeel van een naaf is dat bij bv de imotion 9 de stapjes goed verdeelt zitten zodat je gemakkelijk een juist verzet kunt kiezen, en dat als je iets zwaarder wilt met de ganse reeks of juist wat lichter je 1 kransje moet vervangen. Ook de slijtage van een naaf is bij en inzet als deze beter dan bij een pen systeem, let wel bij zwaar vakantie gebruik zou ik weldegelijk voor een derailleur systeem gaan.

Kwa remmen, een rollerbrake of iBrake remmen "intern" op de naaf wat een wat matiger remkracht opleverd maar het zit wel dusdanig verstopt dat deze types minder snel zullen reageren op de buitenwereld (vuil, nat). De V-brake is heel erg makkelijk in onderhoud en heeft erg goede prestaties. Schijfremmen das meer voor de exoten en voor veelvraten als downhillers ed. maar voor gebruik in combi met bv een naafversnelling op een dergelijke fiets echt nutteloos en je moet erg bedreven zijn in het onderhoud ervan (laat zeker de mechanische links liggen...).

Ik ben bang dat ze met een heel erg goede prijs zouden moeten komen om 1 van deze 2 specifieke fietsen aan mij te verkopen. Het zijn zeker geen slechte fietsen (zo van een plaatje) maar voor een dergelijk bedrag kan ik een beter uit gebalanceerd fietsje uitzoeken.

Bas`

@Nick_66:
Mij is nog steeds niet duidelijk waar je ze wel voor gaat gebruiken. Ze gaan in ieder geval niet mee op fietsvakantie. Doet mijn gazelle davos ook niet maar die rijdt wel dik 6000km in een jaar en dat stelt nogal wat andere eisen aan een fiets als bijvoorbeeld 1000km per jaar alleen in de zomer.

@b@se
Zo'n voorvork gaat wel iets langer mee als 2000km in mijn gazelle davos al een 20000km en hij veert nog net zo goed/slecht als in het begin :) (gebruik de getunde magura ronin in mijn mtb als referentie ik weet het het is oneerlijk).

over de orginele vraag pak de Gazelle Medeo Limited Edition 2007 maar. Een meerprijs voor slechtere remmen en een naafdynamo die je niet veel gebruikt zou ik niet doen.

Kijk nu toch eens wat voor echte waar je voor datzelfde geld kunt krijgen: de Stevens randonneur van euro 899: http://www.re-cycle.nl/merken/stevens.htm
Een veel lager gewicht, comfortabele 42 mm banden, een damesframe dat nog wat stijfheid belooft, een echt veel betere afmontage met vrijwel allemaal LX en echte wielen, goede naafdynamo, een super koplamp, en een super bagagedrager. De fiets is denk ik een beetje te licht voor het echte stevige ruwe vakantiewerk, maar voor tochtjes op zondag, af en toe naar het werk, en achterop de achterdrager als je op vakantie gaat is dit een ideale fiets voor een verrassend betaalbare prijs.
Willem

Op de Fiets en Wandelbeurs op 2 en 3 februari staan veel fietsen. Er staan ook diverse specialisten die een keuze aan merken voeren.
Verder is er een parcour, waar je fietsen kunt testen.
Zie: www.fietsenwandelbeurs.nl