Additionally, paste this code immediately after the opening tag: regen-fietskleding - Forum Wereldfietser

regen-fietskleding

We gaan vanaf april 2008 voor zo'n 8 maanden fietsen waarvan een groot gedeelte door Europa en Rusland zal zijn. Ik hoop natuurlijk op prachtig weer, maar, realist als ik ben, verwacht ik ook wel (wat) regen.

Wat zijn jullie ervaringen met regenkleding op de fiets? Iemand raadde ons namelijk aan om alleen een goede jas te nemen en je benen gewoon nat te laten regenen.
Ik hoor graag jullie deskundige advies!

Groetjes, Mirthe

Mmm, zie net dat er bij het kopje materiaal al een heel stuk staat over regenkleding... Woepsie..

Yep, er is ook al heel wat geschreven op deze site over regenkleding. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Over alleen een, goede, jas meenemen: ikzelf vind een fietsbroek ook vreselijk en ik stel het moment van aantrekken zo lang mogelijk uit. Inderdaad kunnen je benen meer kou verdragen dan je bovenlijf. Tegelijkertijd zijn het wel je benen die het zware werk moeten doen, en koude spieren en pezen functioneren minder goed en zijn kwetsbaarder voor blessures.
Bovendien loopt het water van je regenjas voor een fors deel naar beneden op: je bovenbenen! Dus die worden al snel kleddernat.

Tegenwoordig neem ik zo'n heel lichte en dunne, maar wel ademende, broek van Gelert mee, kost niet zoveel (€60 ?). En voor die anderhalve dag dat ik er in rijd voldoet hij prima. Als jas heb ik een Paclite. Ik moet zeggen dat ik wel blij was dat ik 'em aan had toen we boven in de bergen ergens in Spanje een ijskoude onweer-hoosbui over ons heen kregen. Wij bleven binnenin onze regenpakken droog en warm. Als je koud en nat bent raak je snel uitgeput!

ik gebruik al een paar jaar een Skila jas, met Gore-tex als all-weather jas (alle maanden behalve de zomer).
Ik heb hem bij Intersport in de aanbieding gekocht, want het is wel prijzig spul.
Maar na bijna 3x herfst/winter/lente zou ik niet anders meer willen...
Gore-tex heeft als voordeel dat het de regen tegen houdt, maar het is ademend materiaal, zodra de regen voorbij is kun je hem gewoon aan blijven houden. Er zijn wel meer van dit soort materialen, zoals Sympatex.
Het is maar of je het waard vindt, maar het comfort is zo groot, mij dus wel (ik heb er 200 euro voor betaald) en als ik er nog een paar jaar mee doe... over welk bedrag per jaar praat je dan nog per jaar....

zoiets als voorbeeld (er zijn ook sportievere kleuren):
http://fotos.marktplaats.nl/kopen/9/38/ ... 5s1A==.jpg
http://fotos.marktplaats.nl/kopen/1/31/ ... d0vg==.jpg

Hoi Mirthe,

Ik heb nog een regenjas, North Face goretex paclite, in de aanbieding. Zie bij te koop/te ruil. Uitstekende jas. Helaas pas ik deze niet meer. :oops: Vandaar dat ik deze te koop aanbied.

Groet, Martie

Op de fietsbeurs had ik de Rainmates gekocht. Een oprolbare regenbroek die de bovenkant van de benen droog houdt. Het zit stukken beter dan een regenbroek tijdens het fietsen en je zweet ook niet omdat de achterkant open is. Het weegt slecht 120 gram. Ik ben er zeer tevreden over.
http://www.rainmates.nl/

Ik ben over dergelijke rainlegs ook erg tevreden. Die houden precies dat droog wat droog moet blijven en laten de rest perfect ademen.

Nadeel is dat je onderbenen onder de modder komen, en dat ze nat=koud worden. Bovendien kun je (erg) vuile benen niet zo makkelijk wassen in een natte periode bij het wildkamperen.
Zelf fiets ik momenteel toch met een Gore-Tex 3-laags regenbroek als het nat wordt. Die is nogal stevig (lees: relatief zwaar en volumineus), dus als die aan vervanging toe is wordt het bij voorkeur een eVent-fietsregenbroek.

Mijn fiets regenjas is ook van eVent: ademt voor mij voldoende om ook als windjack te gebruiken. Met welke versie dan ook van Gore-Tex heb ik dat niet. Dat ademt voor mij niet voldoende. Verder is 'ie compact en licht om mee te nemen, en flappert 'ie door de sportievere snit niet in de wind. Is weer een voordeel bijvoorbeeld bij het met flinke tegenwind afdalen (minder trappen om beneden te komen).

Ik heb een gele jas, zodat ik in het verkeer goed opval. (Voor wildkamperen is dat helaas wat minder tactisch, maar voor na het fietsen heb ik weer een zwart-grijs donsjackje wat ik er overheen kan doen.)

Een volledige regenbroek gebruik ik alleen als het echt koud is of als ik moet werken. En dat moet ik soms bekopen met kontproblemen. met een volledige regenbroek is de kans groot dat je op je kont gaat zweten. En dat zorgt vroeg of laat voor schuurplekken. Dat is ook de hoofdreden van beenstukken ipv een lange broek. Een dubbele laag op je kont moet je alleen hebben als het echt koud is.
Ik heb een Agu-regenpak, al 6 jaar oud. Bij regen draag ik altijd sandalen; het regenwater loopt zo makkelijk weer weg. Natte kousen vind ik niet erg. Na een overnachting zijn de sandalen weer droog voor de volgende etappe :wink: !

Hier een voorstander van blote benen in de regen. Ik vind het vervelende dingen die regenbroeken en je benen blijven toch wel warm. (Dat hangt natuurlijk ook een beetje van je bestemming af).

Overigens hebben m.i. ademende regenbroeken niet zo veel zin, aangezien je benen toch niet echt zweten. Hier kun je wel met een el cheapo toe.

Ik heb een heel goed vestje van Agu (Secoo Light) en een Agu Kirin broek. Die ademt vrij goed maar het blijft natuurlijk iets dat je niet verkiest. Als het nat en koud is, ben ik toch steeds blij dat ik ze aanheb. Ik heb ook een strakke tight/fietsbroek die ik wel eens aandoe als het regent. Ze wordt wel nat maar voelt niet onaangenaam aan als ze nat is. Een losse broek die niet tegen de regen kan zou ik niet aandoen. dan is een korte broek een beter idee.

Zo lang en veel mogelijk met blote benen heeft mijn voorkeur, maar als het niet alleen nat maar ook echt koud is dan heb je meer nodig. Ik heb daarom een goedkope regenbroek van de Hema, en dat bevalt me prima. Bovendien geeft het ook op de camping bij echt koud weer flink wat extra warmte voor uiteindelijk heel weinig gewicht (300 gram). Vroeger wilde ik er niet aan, maar mij zie je niet meer zonder regenbroek.
Als jas heb ik wel een dure Goretex jas. Dat vind ik wel zinvol. Wat ik overigens jammer vind is dat de keus aan opvallend gekleurde (dayglow) jassen met reflectiestrepen etc zo beperkt is. Juist in de regen komt zo'n felle kleur goed van pas.
Willem

Overigens hebben m.i. ademende regenbroeken niet zo veel zin, aangezien je benen toch niet echt zweten. Hier kun je wel met een el cheapo toe.
Sorry??! :shock: Bij mij zweten mijn benen als een tierelier! Het druipt en soms vanaf! Waar je zweet is toch ook wel een individuele aangelegenheid hoor.
Verder sluit ik me (weer) bij Willem aan: met een regenbroek is het ook prima zitten in het natte gras.

Bij mij heeft een el cheapo regenbroek van het werk zelfs geleid tot zitvlakproblemen.

Ivo, ik sluit me toch echt aan bij Spironski. Ik heb toch ook echt geen problemen met een regenbroek, ook niet na meerdere hele dagen met regenbroek aan fietsen.

Wellicht dat de "el cheapo" van het werk de boosdoener is. Als het niet ademt, kan de warmte en het vocht niet weg en mogelijk dat daar bij jou problemen zijn ontstaan.

Zelf heb ik een Gore-Tex regenbroek, en dat bevalt prima (behalve dan dat 'ie voor zwaar gebruik met de rugzak is bedoeld, i.p.v. compact mee te nemen in de fietstas). Volgende keer toch maar die Casella pants :D.