Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stinkende lederen handvatten - Forum Wereldfietser

Stinkende lederen handvatten

Op mijn stadsfiets heb ik lederen handvatten en die stinken enorm als ze nat zijn. Zodra ze droog zijn valt het mee. Ik heb de fiets al vier jaar maar het probleem bestaat pas sinds een half jaar ofzo.

Is hier nog iets aan te doen of kan ik ze weggooien?
mazzeltovv schreef:Op mijn stadsfiets heb ik lederen handvatten en die stinken enorm als ze nat zijn. Zodra ze droog zijn valt het mee. Ik heb de fiets al vier jaar maar het probleem bestaat pas sinds een half jaar ofzo.
Is hier nog iets aan te doen of kan ik ze weggooien?
Als je stank van biologische oorsprong is, dwz dat er micro-organismen in het leer zitten, dan kun je de volgende dingen proberen:
* zoveel mogelijk droog houden.
* zoveel mogelijk in de volle zon zetten, dus niet achter een raam; UV-licht is slecht voor microbeestjes.
* een keer schoonmaken met iets met peroxide erin.
Maar of je daarmee echt een kans maakt weet ik ook niet.

Wat ik niet zou doen is chloor en bestrijdingsmiddelen. De chloorlucht krijg je er niet uit en de bestrijdingsmiddelen gaan door je huid heen.
Verhitten in een oven is ook geen goed idee, weliswaar gaan de beesten er van dood, maar de handvatten worden waarschijnlijk 2x zo klein.
Iemand nog meer ideeën?
Leon

dettol, maar dat ruik je ook serieus... het wordt wel als wondontsmettingsmiddel gebruikt dus schadelijk lijkt het me niet.

of gewoon nieuwe kopen...

D'r zijn van die reinigingsmiddelen, geen idee of ze echt werken???

Misschien heeft Telsell nog een surplus Quick and Bright staan? :lol: . Het is wearkelaik amaizing Djim!

Torching Vark schreef:D'r zijn van die reinigingsmiddelen, geen idee of ze echt werken???
Je hebt kans dat als ze werken, ze ook je huidflora om zeep helpen, en dat lijkt me niet gunstig. Met de meeste leren producten waar dit spul voor bedoeld is, kom je niet zo intensief in aanraking.
Bij peroxiode heb je er geen last van, want het is agressief genoeg om in no time volledig uitgewerkt te zijn.
Leon

Torching Vark schreef:D'r zijn van die reinigingsmiddelen, geen idee of ze echt werken???

Misschien heeft Telsell nog een surplus Quick and Bright staan? :lol: . Het is wearkelaik amaizing Djim!
Ik heb niet zo'n vertrouwen in Djim! of Mike! maar dat HG product is het proberen waard en multiple inzetbaar bovendien... :)

Leon schreef:
Je hebt kans dat als ze werken, ze ook je huidflora om zeep helpen, en dat lijkt me niet gunstig. Met de meeste leren producten waar dit spul voor bedoeld is, kom je niet zo intensief in aanraking.
Bij peroxiode heb je er geen last van, want het is agressief genoeg om in no time volledig uitgewerkt te zijn.
Leon
Het is geen reisfiets dus geen langdurig contact maar nu moet ik iedere keer mijn handig grondig wassen en dat is ook niet echt goed voor de huidflora. En anders toch maar overgaan op kunststof.

Thea Tree olie erop smeren. 100% plantaardig, en de meeste diertjes gaan daar wel van liggen, heeft een uitermate sterke desinfecterende werking. In de pure vorm moet je het niet in je mond of ogen krijgen maar verder aan je huid is het geen probleem. Word ook wel als de alternatieve biologische jodium gebruikt. Is ook een beetje vet dus ik denk dat het leer er ook niet van beschadigd.

Haike schreef:Thea Tree olie erop smeren. 100% plantaardig
Een publicatie van het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde noopt tot voorzichtigheid: http://www.ntvg.nl/db_artikel.asp?ID=19 ... FF=1&fr=rs.
Dus vooral niet vergeten dat je het op de handvatten gesmeerd hebt als je ooit eczeemklachten aan de handen krijgt,
De suggestie "100% plantaardig" deed bij mij al een belletje rinkelen.
Leon

4 van de hoeveel mensen waren er allergisch voor? Ik ken ook mensen die allergisch zijn voor kaas. Zo kunnen we nog wel ff door gaan. De Tea Tree oil van de firma CHi is bij mijn weten 100% plantaardig, en bevat geen toegevoegde chemische stoffen.

Haike schreef:... 100% plantaardig, en bevat geen toegevoegde chemische stoffen.
Alsof chemische stoffen giftig zijn en plantaardige niet?
Gelukkig is er in Nederland en de meeste andere westerse landen een stevige wetgeving die het gebruik van een fors aantal plantensoorten verbiedt. (zie Warenwetbesluit Kruidenpreparaten)
Leon

Leon schreef:
Haike schreef:... 100% plantaardig, en bevat geen toegevoegde chemische stoffen.
Alsof chemische stoffen giftig zijn en plantaardige niet?
Gelukkig is er in Nederland en de meeste andere westerse landen een stevige wetgeving die het gebruik van een fors aantal plantensoorten verbiedt. (zie Warenwetbesluit Kruidenpreparaten)
Leon
Een aantal chemische stoffen zijn reuze giftig en niet tot nauwelijks afbreekbaar door het milieu. Denk maar aan zoiets als FREON wat vroeger gebruikt werd als drijfgas in spuitbussen en als koelmiddel in vriezers en koelkasten. Stijgt op in de lucht en tast op 11 km hoogte de ozonlaag aan waardoor deze dunner word. Kost dus veel geld om dat werkelijk tot een goed einde te brengen qua werkelijke verwijdering weer uit het milieu.

Een aantal plantaardige stoffen zijn ook reuze giftig, zelfs zeer dodelijk. Zijn ook zo te vinden. Ook in de stad waar je langs wat voortuintjes loopt kun je hartstikke giftig spul vinden.

Nicotine bv. valt nog steeds onder de doodskop middelen. Stel dat je een appel of andere fruitboomgaard zou mogen bespuiten met nicotine, dan raad ik iedereen af er daarna er doorheen te lopen, de kans dat je eruit komt acht ik niet heel groot. Maar wel na drie dagen door moeder natuur gratis en voor niks volledig afgebroken door dat zelfde milieu.

Gelukkig bestaat er ook een stevige wet in Nederland waarin staat dat alle chemische landbouw bestrijdingsmiddelen zijn verboden, mits ze zijn toegestaan.
In de wet staat overigens ook dat het verboden is en strafbaar is, om giftige stoffen te verkopen, plantaardig of niet, is niet te zake doende.

Maar daar ging de discussie verder helemaal niet over, die ging over hoe je vervelende stinkende handvaten kan fatsoeneren en met Tea Tree oil heb je een redelijke kans dat dat goed gaat. En zoals eerder al hier opgemerkt; het gaat om een stadsfiets, waar je dus niet de hele dag op zit. Van langdurig contact is dus geen sprake. Twee of drie keer per dag onverdunde Tea Tree oil expres en bewust op je huid smeren is wel een ander verhaal lijkt me zo. :wink:

Dettol, ik zweer bij Dettol. Ook voor je stinkende TEVA's.

nikopaul schreef:Dettol, ik zweer bij Dettol. Ook voor je stinkende TEVA's.
Huh :shock: , die van mij stinken niet!

bij mij mn sandalen niet maar ik heb ook teva schoenen (zo van gaas en dan met blote voeten) maar HOOOW man die stinken me een eindje... :P

ik gebruik ook dettol, en dat hg product lijkt me wel ok voor de handvaten