Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Regenjas - Forum Wereldfietser

Regenjas

Voor mijn komende fietstocht zoek ik een regenjas. Ik had graag geweten welke andere forumleden hier gebruiken. In de zomer is mijn agu secco light voldoende maar om daar nu zo goed als een volledige dag mee rond te rijden is die ongeschikt. Ik dacht aan een trekkingjas met een 3-lagig goretex-achtig membraan. Die jassen zijn te koop voor een dikke 100 euro. Ik ben van plan de jas heel de dag aan te trekken, dus buiten als regenjas heeft hij ook nog een isolatiefunctie. Agu heeft ook degelijke jassen, maar ik heb liefst iets dat zelfs kan dienen op wandeltocht of om gewoon aan te trekken als ik eens ergens naartoe moet.

Nat is nat, van het zweet of van de regen. Ik zie een jas vooral dan ook als warmte isolator.

Ook al een softshell jack overwogen? Die kun je de hele dag aan in , en als het echt hard begint te plensen even een simpel regenjasje erover.

Hi,

zou zelf zeggen, geen 3-laags jack, de ret waardes liggen lager dan een 2-laags of paclite. Je zou ook eens kunnen kijken naar bv jacks van eVent.

Als je je jack veel wilt dragen op de fiets kun je het beste kijken naar een jack met een "klim" snit, deze zijn er op gemaakt dat je je armen ver naar voren kunt strekken.

Voor isolatie moet je dan ook naar bv een windstopper oid kijken.

Bas

Ik was aan het denken aan de bionassay 500. Dit is een jas voor te klimmen van Decathlon. http://decathlon.be/NL/jas-bionnassay-500-22599411/

Een goedkopere oplossing is gewoon een extra windstopper trui aanschaffen, dan die trui als 3de laag aandoen en als het begint te regenen mijn regenjasje alsnog aandoen. De reden dat ik aan een 2 of 3-laags jas dacht is omdat mijn vorige outdoor regenjas na een aantal jaren serieus is versleten zonder dat ik er exotische dingen mee heb gedaan.

Ook ik draag voornamelijk een softshell: winddicht, soepel, ademt uitstekend, waterafstotend en isoleert ook nog. Het heeft de plaats ingenomen van mijn fleecejack.
Mocht het echtgaan regenen, dan heb ik een Paclite-jack. Ademt goed, is zeer licht en klein (300 gram, 10x20 cm.).

Dit werkt voor mij uitstekend en is volgens mij veel duurzamer en veelzijdiger dan één drielaags Goretex c.s. (en niet zoveel duurder en zwaarder). Ik denk dat Solar wat teveel verwacht van zo'n jack.

Ik verwacht gewoon dat de jas winddicht en waterdicht is. Een softshell is op zich wel een goed idee maar ik vind een Paclite jasje te duur voor als het zou gaan regenen. Ondertussen zijn er ook al softshells met een waterdicht membraan, dus ook waterdicht ipv waterafstotend.

Ah, sOlar, je had net voor mij gepost. Die Agu's zijn best aardig voor zo-nu-en-dan gebruik. Ze ademen minder en slijten harder, maar zijn dan ook goedkoper. Inderdaad zal zo'n jas na een aantal jaar gewoon gebruik versleten zijn.
Bedenk ook dat je een ademende jas, zeker als je ze zo vaak aan hebt als jij, vaak moet wassen. Dat microporeuze membraan verstopt met vuil, zout en vet, en functioneert dan niet meer. En wassen kan je eigenlijk alleen met speciale wasmiddelen voor ademende jassen, en dan voorzichtig.
Bovendien zal zo'n jas altijd minder ademen dan b.v. een softshell. Zodra je je inspant zal je nat worden. Dat droogt daarna dan wel weer op, maar toch. Een softshell kan tegen een beetje regen; alleen zodra het echt langer en heviger gaat regen een regenjas, zou ik zeggen.

Bedenk je wel dat ademend vermogen tegengesteld is aan waterdichtheid. Hoeveel kolom waterdruk kunnen die "waterdichte" softshells hebben en hoe goed ademen ze nog?
Als je met een flinke vaart van een berghelling suist in de regen (ja, soms kan dat :D ) dan slaat, als het ware, de regen dwars door je "waterdichte" laag heen door de vaart.

Ademend vermogen is niet altijd omgekeerd evenredig met waterkolom. De goedkopere membranen die een waterkolom aankunnen van 2000 of 5000mm ademen minder goed dan goretex of paclite die 25000mm en 15000mm aankunnen. Agu heeft poray membranen van 2000-5000 en 10000mm. Waarbij de membranen die meer waterkolom aankunnen beter ademen.

s0lar schreef: maar ik vind een Paclite jasje te duur voor als het zou gaan regenen. Ondertussen zijn er ook al softshells met een waterdicht membraan, dus ook waterdicht ipv waterafstotend.
?? een paclite jack te duur?? tov van een 3-laags gtx-xcr jack?? hmm, vertel me dan maar eens waar je een dergelijk goedkoop degelijk 3-laags jack vind...

Maar een volledig waterdichte sofshell is er op dit moment nyet, mijn redelijk oude haglofs windstopper houd een paar druppels idd goe buiten en als ik kijk naar het wildroses stretch softshell jack van mijn vriendin gaat dat idd 10 minuutjes goe maar daarna slaat de stof tochwel door.

Mijn ervaring met een aantal type jacks (en materialen) is dat als het rond de 10graden is ik mijn hardshell draag omdat ik daarin een pak minder zweet dan in mijn windstopper, rond de 5 tot -5 draag ik mijn windstopper (als het nyet regent) en daaronder een combi. Zowel mijn "klassieke" 3-laags alsmede de 2,5 laags xcr ademen net zo goed als een softshell wat mij betreft. Mijn H2NO HB jack (pata) hangt er tussen in, ademt beter dan de klassieke maar net wat minder dan de xcr, maar zeker net zo goed als de windstopper.

Als ik je verhaal een beetje goed lees denk ik dat je met een goede windstopper een heel eind bent en dan gewoon een degelijk coating jack voor de ergste buien erbij. Zou dan zelf eerder voor een precip of H2NO HB jack kiezen boven een paclite, en als je het eventueel kunt betalen een eVent jack.

Bas

Die Precip heb ik eens ergens op een site gezien, kost iets van een 100 euro.
Een paclite is natuurlijk goedkoper dan een 3laags goretex. Maar een paclite kost toch ook snel 150-200 euro. Daar heb ik een decathlon 3laags jas voor en dat verkies ik dan toch boven die paclite.

Ademend vermogen is niet altijd omgekeerd evenredig met waterkolom. De goedkopere membranen die een waterkolom aankunnen van 2000 of 5000mm ademen minder goed dan goretex of paclite die 25000mm en 15000mm aankunnen. Agu heeft poray membranen van 2000-5000 en 10000mm. Waarbij de membranen die meer waterkolom aankunnen beter ademen.
Ik doelde eigenlijk ook op softshell vs. regenjas. En in de softshell-membranen gaat het wel op. Je hebt prachtige ademende Schoeller stoffen die niet zo heel wind-, en waterdicht zijn, en b.v. Windstopper dat winddicht is, flink waterafstotend, maar ook minder ademt.

Ik doe nu al 1,5 jaar winter en zomer met de zelfde oranje-rode agu regenjas. Vind ik echt top! Nog steeds even licht en ademend. Bij koud weer gewoon een extra feece of body-warmer en hij is weer lekker goed. Ademen en water tegenhouden doet ie nog steeds prima met af en toe wat impermeable er op te spuiten. Voordeel is dat die jas licht is en erg klein is weg te steken. Wellicht zullen jassen van wat duurdere merken als Gore ook goed zijn. Verkijk je in ieder geval niet op dat goretex label. Ook het erg dure Derimax van Bergans zal erg goed zijn.

Ik heb nu bijna een jaar een Goretex Paclite van The North face en ben daar erg over te spreken. Hij is waterdicht en ademt zeer goed. Na een dag in de regen fietsen geen natte onderkleding. Maar ik fiets dan wel in thermokleding. Jas heeft me 200 euro gekost maar dat zou ik er zo weer voor betalen. Ik draag 'm ook als het niet regent maar het koud is.

Heb mijn keuze gemaakt. http://decathlon.be/NL/rnj-600-jas-24194019/#

Voor die prijs kan ik geen miskoop gedaan hebben. Er zitten risten onder de oksels en het ademend vermogen zou verder ook al vrij goed moeten zijn.

http://www.randonner-leger.org/wiki/dok ... espirantes

Hier kun je zien dat het ademend vermogen van event hoger is dan goretex paclite. Het cijfer bij Respirabilité is liefst zo laag mogelijk. Dit is weerstand tegen de verdamping ofzo. En hier wat grafiekjes.

http://www.shelby.fi/tips/breathability.pdf

De jas die ik heb gekocht heeft een membraan (ik vermoed 2laags) met een waterkolom van 10000mm en ademend vermogen zou http://www.novadry.com/EN/breathability-8964776/ volgens deze gegevens beter moeten zijn dan paclite. Dat is onzin, maar ik geloof dat het ademend vermogen zeker voldoende moet zijn.

Da's inderdaad niet zo duur. Ik vraag me wel af wat het gewicht van die jas is, en hoe klein je 'em kan wegfrommelen.

Veel plezier er mee, in elk geval!

Spironski schreef:Da's inderdaad niet zo duur. Ik vraag me wel af wat het gewicht van die jas is, en hoe klein je 'em kan wegfrommelen.

Veel plezier er mee, in elk geval!
Gewicht is volgens mij ergens tussen de 500 en 800 gram. Wegmoffelen gaat natuurlijk een stuk minder, maar ik ben van plan de jas zo goed als altijd aan te houden op mijn krokustocht.

Waarschijnlijk ben ik te laat, maar zelf heb ik een fietsjack met eVent. En ja, die kost rond de € 200. Hij weegt ca. 230 gram, en is vuistdik op te bergen.
Omdat ik nu deze bezit, neem ik geen windjack (/softshell enz.) meer mee. Alleen maar beter ademende fleece-truitjes.

waarom een regenjack? als je er belachelijk veel geld aan uitgeeft, zullen ze heus wel ademen, maar meestal wordt ik in die dingen even nat van het zweten als zonder van de regen...

Ik zweer bij de poncho.. een aantal redenen:
1) snel aan, klein en licht en als je hem even niet nodig hebt rol je hem op tot onder je nek (voor buiig weer), zeer flexibel dus.
2) ademend doordat de wind er onderdoor kan waaien, ademend vermogen ook makkelijk aan te passen.
3) in afdaling als een soort parachute te gebruiken (scheelt remblokjes)
4) als het echt te gek wordt, stap je van de fiets en gebruik je hem als minitent (denkt benen en ook schoenen af als je hurkt)
5) goedkoop
6) dekt ook je leren zadel af, deze wordt niet nat van het water wat langs je jas en broek tussen je zadel en kont loopt.
7) dekt ook je handen af -> warmer in die natte koude regen + handvaten behouden grip

mijn tactiek is dus, kleding voor temperatuur, poncho voor nattigheid.

enige nadeel, het ziet er niet zo flitsend uit... maar daar kan ik mij op vakantie erg weinig zorgen om maken.

waarom een regenjack? als je er belachelijk veel geld aan uitgeeft, zullen ze heus wel ademen, maar meestal wordt ik in die dingen even nat van het zweten als zonder van de regen...
Dan lijkt me toch dat er iets mis is met je jas. Als ik een berg beklim, ja dan wordt ik ook wel nat onder mijn regenjas, net zoals ik dat dan wordt zònder regenjas. Maar als ik me niet al te erg hoef in te spannen blijf ik echt wel droog onder m'n paclite.
En mocht je in je ademende jas toch nat zijn geworden door het zweet: dat droogt ook redelijk snel weer op zodra je je minder inspant, ook als je die jas aanhoudt.

Pocho is verder een goedkoop alternatief waarvoor ook wat te zeggen valt. Ik ben evenwel niet zeker over het gewicht, en verder wordt je met zo'n ding vreselijk nat van het water dat van onderen komt (spatwater) en je vangt ook wel flink wat wind. Dat is niet alleen vervelend door het zware trappen wat je daardoor krijgt, maar kan ook gevaarlijk zijn als je langs een drukke weg rijdt en er suizen vrachtwagens vlak langs je heen. Je vangt al die rij-wind een stuk meer op.