Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen - Forum Wereldfietser

Noorwegen

We willen in september (eerste drie weken) in Noorwegen gaan fietsen. Vanaf Kristansand naar noorden. Ter hoogte van Bergen naar westen richting de kust om vervolgens langs de kust weer naar Kristiansand te fietsen.

Is september voor het zuidelijke deel van Noorwegen een geschikte periode om te fietsen en om in een tent te kamperen?

Bij voorbaat dank voor uw reactie,

Willem en Christel

Of het dan geschikt is om te fietsen in die regio in Noorwegen, weet ik niet. Maar ik zou niet weten waarom niet?

Om in een tent te kamperen: ik denk dat het dan, ook (of misschien: juist) zo zuidelijk, zeer geschikt is om te kamperen met een tent. Ik had enkele jaren geleden (2003 meen ik) geen problemen bij Narvik in de eerste 2 weken van september (op de verse sneeuwlaag van een cm. of 2 na, waardoor ik het onverantwoord achtte om alleen over de natte (en dus gladde) rotsen te klauteren; maar dat ging om een trektocht).
Ik bezit een huis in Zweden, niet ver van de Noorse grens. In de maand september kan het na 5 uur 's middags al koud worden. Je ziet je eigen adem dampen. Dus op tijd een warme plek opzoeken....
wcfopnie schreef:We willen in september (eerste drie weken) in Noorwegen gaan fietsen. Vanaf Kristansand naar noorden. Ter hoogte van Bergen naar westen richting de kust om vervolgens langs de kust weer naar Kristiansand te fietsen.

Is september voor het zuidelijke deel van Noorwegen een geschikte periode om te fietsen en om in een tent te kamperen?

Bij voorbaat dank voor uw reactie,

Willem en Christel
Toen ik vorig jaar mijn reis plande om naar de Noordkaap te fietsen kreeg ik ook reacties van mensen die zeiden dat het dan een nog te koude periode was, ik ben begin mei vertrokken. Het resultaat was dat ik in Noord-Zweden in een ware hitte golf ben terechtgekomen zonder muggen. Zalig fietsen met korte broek dus.

Mijn eerste reactie voor september is ook dat het dan mogelijks al kan sneeuwen en koud kan zijn. Maar de realiteit kan ook weer volledig anders zijn. Wat wel vast staat, de avonden zullen vroeger donkerder worden in vergelijk met de maanden juni en juli. Geen te lange afstanden plannen lijkt mij een optie.
Kettler schreef:Wat wel vast staat, de avonden zullen vroeger donkerder worden in vergelijk met de maanden juni en juli. Geen te lange afstanden plannen lijkt mij een optie.
Dit klopt, maar het is er dan wel (ietsje) langer licht dan hier in Nederland/België. Na ca. 21 september zal het eerder donker worden dan in Nederland/België. Dan begint de herfst.

Langere afstanden lijken me geen probleem. Tot 21.00 uur doorfietsen zal niet meer kunnen, maar het is ook weer niet zo dat het om 18.00 uur pikkedonker is (dat is het in Nederland/België dan ook zeker niet).

Ben met de auto wel eens in september in Noorwegen geweest. 's nachts aardig fris, 's ochtends konden we krabben, en overdag hebben we heerlijk zonnig weer gehad. Temperatuur was iets onder de 20C, maar perfect om lekker bezig te zijn. Ik kan me niet herinneren problemen gehad te hebben met gesloten campings, doen dus!

Kan frisjes zijn maar zeker geschikt om lekker te fietsen. Af en toe kom je wel boven de 1000 meter hoogte maar het is nooit extreem hoog dus de kou kan je wel ontwijken. Daar komt bij dat mensen die naar Noorwegen gaan over het algemeen wel mensen zijn die tegen een regenbuitje (of twee) kunnen.

Vanaf oktober kan er zelfs al sneeuw vallen... september klinkt dan al vrij dicht bij de winter vind ik zelf...