Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met ketting reinigingsmiddelen? - Forum Wereldfietser

Ervaring met ketting reinigingsmiddelen?

Onlangs (voor mijn korte fietsvakantie naar Marokko) heb ik de ketting van mijn fiets schoongemaakt met speciale kettingreiniger. Het gevolg was dat de ketting inderdaad schoon (schoner) werd. Maar het spul bevat volgens mij ook detergenten die de achtergebleven en nieuw aangebrachte olie verdunnen. Het gevolg was dat de naaf en velg en spaken van het achterwiel volkomen onder de (verdunnende) smeerolie kwamen te zitten.
Is dit een bekend probleem, of mis ik iets? (Ik had de ketting namelijk na het reinigen wel afgenomen met een poetsdoek, maar de reiniger zit natuurlijk ook tussen de schakels.)

Ik heb ook eens mijn ketting onvet met de fiets op zijn kop, alles droop op mijn wiel, cassette en uiteindelijk ook mijn leren zadel. Nu smeer ik enkel nog met boeshield, dat is tegelijkertijd ontvettend. Als je ketting echt vuil is kan je beter je achterwiel eruit halen en de ketting met de hand schakeltje per schakeltje reinigen of eraf halen en in ontvetter leggen. Voorbladen doe je best met de hand en zo een bortseltje, zonder massal veel ontvetter te gebruiken.

Ontvetter?

Ik heb mijn bladen, ketting enzo net gedaan met een sopje, oude doek en wat speciale borsteltjes. Daarna goed afspoelen en laten drogen voordat je gaat smeren. Bij het smeren een doekje onder de ketting houden wil ook helpen tegen al te vloeibare smeermiddelen. :wink:

Blanche

In de wasbenzine!

Al heb ik van diverse mensen-die-denken-het-te-weten vernomen dat dat heel erg slecht voor de ketting is....

(in mijn geval wat het slechter dat ik de ketting bij het er opnieuw opzetten zo mishandeld heb dat ik een nieuwe moest kopen...)

s0lar schreef:Ik heb ook eens mijn ketting onvet met de fiets op zijn kop, alles droop op mijn wiel, cassette en uiteindelijk ook mijn leren zadel. Nu smeer ik enkel nog met boeshield, dat is tegelijkertijd ontvettend. Als je ketting echt vuil is kan je beter je achterwiel eruit halen en de ketting met de hand schakeltje per schakeltje reinigen of eraf halen en in ontvetter leggen. Voorbladen doe je best met de hand en zo een bortseltje, zonder massal veel ontvetter te gebruiken.
Gebruik een KMC re-usable kettinglink deze werken perfekt en scheelt je een hoop werk en spoel je ketting in de dieselolie laat hem drogen de diesel verdampt en ik kook hem dan uit in Putoline chain wax dit houd je ketting jong.

Minder taartjes eten onde het ketting smeren?

Sorry onderonsje tussen Peter en mij!!

Spinnetje schreef:In de wasbenzine!

Al heb ik van diverse mensen-die-denken-het-te-weten vernomen dat dat heel erg slecht voor de ketting is....

(in mijn geval wat het slechter dat ik de ketting bij het er opnieuw opzetten zo mishandeld heb dat ik een nieuwe moest kopen...)
Wasbenzine is een oplosmiddel, voor ontvetten en dan kun je toch wel begrijpen dat het ook het vet wat tussen de schakels en lagers zit ook oplost en je alleen ijzer op ijzer overhoudt, slechter is er niet voor een ketting, hetzelfde geld voor "een sopje" dit is ook een ontvetter en daarna een keer in de regen rijden en het word een roestige ketting.
En Spinnetje oefening baart kunst.

zwartekees schreef: hetzelfde geld voor "een sopje" dit is ook een ontvetter en daarna een keer in de regen rijden en het word een roestige ketting.
Hee Zwarte Kees....

Je hebt het hier wl tegen een leerling van dé Marten Gerritsen ahum 8)

In het boek van hem staat onder onderhoud van de ketting... 'Veeg de ketting zo nu en dan met een lap schoon of haal hem door een spons met sop en breng er opnieuw olie op' blz 122

Blanche schreef:
zwartekees schreef: hetzelfde geld voor "een sopje" dit is ook een ontvetter en daarna een keer in de regen rijden en het word een roestige ketting.
Hee Zwarte Kees....

Je hebt het hier wl tegen een leerling van dé Marten Gerritsen ahum 8)

In het boek van hem staat onder onderhoud van de ketting... 'Veeg de ketting zo nu en dan met een lap schoon of haal hem door een spons met sop en breng er opnieuw olie op' blz 122
Hij mag zoveel schrijven als hij zelf wil.

zwartekees schreef:Hij mag zoveel schrijven als hij zelf wil.
Zal de grote kettingmeester himself een mailtje sturen. Kan die zelf een reactie schrijven.

Pas maar op! :wink: :lol:

Blanche schreef:
zwartekees schreef:
Blanche schreef: Hee Zwarte Kees....

Je hebt het hier wl tegen een leerling van dé Marten Gerritsen ahum 8)

In het boek van hem staat onder onderhoud van de ketting... 'Veeg de ketting zo nu en dan met een lap schoon of haal hem door een spons met sop en breng er opnieuw olie op' blz 122
Hij mag zoveel schrijven als hij zelf wil.

zal hem een mailtje sturen kan die zelf reageren :wink:
Ben daar eigelijk helemaal niet nieuwschierig naar, heb ervaring genoeg.
Het begint al aardig op een chat te lijken.
Groetjes.

zwartekees schreef:
s0lar schreef:Ik heb ook eens mijn ketting onvet met de fiets op zijn kop, alles droop op mijn wiel, cassette en uiteindelijk ook mijn leren zadel. Nu smeer ik enkel nog met boeshield, dat is tegelijkertijd ontvettend. Als je ketting echt vuil is kan je beter je achterwiel eruit halen en de ketting met de hand schakeltje per schakeltje reinigen of eraf halen en in ontvetter leggen. Voorbladen doe je best met de hand en zo een bortseltje, zonder massal veel ontvetter te gebruiken.
Gebruik een KMC re-usable kettinglink deze werken perfekt en scheelt je een hoop werk en spoel je ketting in de dieselolie laat hem drogen de diesel verdampt en ik kook hem dan uit in Putoline chain wax dit houd je ketting jong.
Putoline is ieen fantastisch product, waar ik bijzonder tevreden over was. Vroeger haalde ik het bij een motorfietsenhandel in de buurt. Helaas die zaak bestaat niet meer. Wie heeft een adres?

Castrol heeft een gelijkaardig kettingvet in het gamma, maar het is even moeilijk vindbaar.

Ik brouw nu mijn eigen wax-mengsel met paraffine en een multigrade motorolie. Dat werkt prima, maar putoline vond toch net iets beter.

Berre schreef:
zwartekees schreef:
s0lar schreef:Ik heb ook eens mijn ketting onvet met de fiets op zijn kop, alles droop op mijn wiel, cassette en uiteindelijk ook mijn leren zadel. Nu smeer ik enkel nog met boeshield, dat is tegelijkertijd ontvettend. Als je ketting echt vuil is kan je beter je achterwiel eruit halen en de ketting met de hand schakeltje per schakeltje reinigen of eraf halen en in ontvetter leggen. Voorbladen doe je best met de hand en zo een bortseltje, zonder massal veel ontvetter te gebruiken.
Gebruik een KMC re-usable kettinglink deze werken perfekt en scheelt je een hoop werk en spoel je ketting in de dieselolie laat hem drogen de diesel verdampt en ik kook hem dan uit in Putoline chain wax dit houd je ketting jong.
Putoline is ieen fantastisch product, waar ik bijzonder tevreden over was. Vroeger haalde ik het bij een motorfietsenhandel in de buurt. Helaas die zaak bestaat niet meer. Wie heeft een adres?

Castrol heeft een gelijkaardig kettingvet in het gamma, maar het is even moeilijk vindbaar.

Ik brouw nu mijn eigen wax-mengsel met paraffine en een multigrade motorolie. Dat werkt prima, maar putoline vond toch net iets beter.
http://www.bikerepair.be/N_frame.html?h ... t_508.html

Misschien heb je hier wat aan.

zwartekees schreef:Wasbenzine is een oplosmiddel, voor ontvetten en dan kun je toch wel begrijpen dat het ook het vet wat tussen de schakels en lagers zit ook oplost en je alleen ijzer op ijzer overhoudt, slechter is er niet voor een ketting,
Als ik zou moeten schatten hoe snel dunne olie door de capillaire werking tot binnenin de ketting is doorgedrongen en weer volledig zijn smerende werking vervult zou ik danig twijfelen ...
...
...
tussen 0,1; 0,2 en 0,3 seconde :)

Je moet zo'n droge ketting natuurlijk wel weer smeren. En als je de ketting met wasbenzine schoonmaakt doe het dan echt goed: ketting in petfles, scheut wasbenzine, een paar minuten schudden, wasbenzine eruit, schone wasbenzine erin, paar minuten schudden, wasbenzine eruit, fles kapotsnijden, ketting afnemen met doekje en eenhalf uurtje laten drogen.
Leon

Wasbenzine is een oplosmiddel, voor ontvetten en dan kun je toch wel begrijpen dat het ook het vet wat tussen de schakels en lagers zit ook oplost en je alleen ijzer op ijzer overhoudt, slechter is er niet voor een ketting, hetzelfde geld voor "een sopje" dit is ook een ontvetter en daarna een keer in de regen rijden en het word een roestige ketting
Zeg ZwarteKees; je kunt toch wel begrijpen dat ik de ketting niet in wasbenzine zou schoonmaken als ie daarna helemaal roestig zou worden!! Zoals je schrijft moet ik meer oefenen, nou Keessie ikke heb nog nooit gezien dat de ketting ging roesten na deze behandeling!! Anders was ik er direct mee opgehouden..Ben niet zo dom als ik eruit zie hoor!

Leon wat is dat capillaire werking?

groet Marieke

Blanche schreef:
zwartekees schreef:Hij mag zoveel schrijven als hij zelf wil.
Zal de grote kettingmeester himself een mailtje sturen. Kan die zelf een reactie schrijven.

Pas maar op! :wink: :lol:

http://www.m-gineering.nl/ketting.htm

praktisch en toch makkelijk ;)

@ zwartekees

Bedankt voor het adres.

Spinnetje schreef:
Wasbenzine is een oplosmiddel, voor ontvetten en dan kun je toch wel begrijpen dat het ook het vet wat tussen de schakels en lagers zit ook oplost en je alleen ijzer op ijzer overhoudt, slechter is er niet voor een ketting, hetzelfde geld voor "een sopje" dit is ook een ontvetter en daarna een keer in de regen rijden en het word een roestige ketting
Zeg ZwarteKees; je kunt toch wel begrijpen dat ik de ketting niet in wasbenzine zou schoonmaken als ie daarna helemaal roestig zou worden!! Zoals je schrijft moet ik meer oefenen, nou Keessie ikke heb nog nooit gezien dat de ketting ging roesten na deze behandeling!! Anders was ik er direct mee opgehouden..Ben niet zo dom als ik eruit zie hoor!

Leon wat is dat capillaire werking?

groet Marieke
Je doet je bijnaam eer aan Spinnetje op welk van je teentjes heb ik getrapt en of je er dom uit ziet weet ik niet dan zou ik je toch eerst moeten bekijken.
En met dat oefenen bedoel ik oefenen met een powerlink bespaart geld tijd en gereedschap.
En keessie klinkt goed daar voel ik me jong bij.

En capillaire werking wil zeggen zuigende werking

En om Spinnetje van dienst te zijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Capillariteit

En ook ik zal de tekst na die link b.w.v.s. 80 keer moeten lezen om het een klein beetje te gaan begrijpen, hoor Spinnetje :wink:.

Robertjan schreef:En om Spinnetje van dienst te zijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Capillariteit

En ook ik zal de tekst na die link b.w.v.s. 80 keer moeten lezen om het een klein beetje te gaan begrijpen, hoor Spinnetje :wink:.
Ooit een keer bloed laten prikken? En gezien hoe zo'n druppeltje met een noodgang zo'n glazen buisje binnen schuift? Dat is het capillair effect