Additionally, paste this code immediately after the opening tag: combipedalen - Forum Wereldfietser

combipedalen

hallo allemaal,

ik zit te denken combi pedalen aan te schaffen voor mijn nieuwe fiets, nu heb ik nog geen fietsschoenen, maar vroeg me af of je als reisfietser hier iets aan hebt.

ik zou sowieso geen full klik nemen omdat ik er zeker met gewone schoenen ook op fiets.

dus is het de moeite om die dingen en schoenen aan te schaffen?

zijn die tegenwoordig wel comfortabel of valt er niet mee te lopen en dergelijke?

groetjes,

Thomad

Ik heb zelf combi pedalen en dat bevalt prima. De Fietsschoenen die ik draag zijn bedoeld voor ATB gebruik omdat je daarmee beter kunt lopen dan wielrenschoenen. Fietsen met speciale fietsschoenen gaat voor mij beduidend gemakkelijker. Ik merk dat ik met minder energie harder fiets. Evnewel nu ik mijn fiets dagelijks gebruik voor woon- werkverkeer heb ik er gewone pedalen opgezet. Nu ik in de winter zonder fietsschoenen fiets vind ik het prettiger als de pedaal ook tweezijdig bruikbaar is. Van de zomer zet ik er weer de dubbelzijdige pedalen op.
ThomasR schreef:hallo allemaal,

ik zit te denken combi pedalen aan te schaffen voor mijn nieuwe fiets, nu heb ik nog geen fietsschoenen, maar vroeg me af of je als reisfietser hier iets aan hebt.

ik zou sowieso geen full klik nemen omdat ik er zeker met gewone schoenen ook op fiets.

dus is het de moeite om die dingen en schoenen aan te schaffen?

zijn die tegenwoordig wel comfortabel of valt er niet mee te lopen en dergelijke?

groetjes,

Thomad
De ene vakantiefietser vindt er niks aan om aan de fiets vast te zitten, de andere weigert zonder klikpedalen op te stappen. Met klikpedalen kun je trekken, en als je moe bent schiet je schoen niet van het pedaal (=vooral link op een ligfiets)

Met fiets/loop of ATB schoenen kun je best wandelen, ik neem op vakanties geen andere schoenen mee.

Wil je een combipedaal dan is de nieuwste van Shimano interessant, die heeft een veel groter oppervlak

Afbeelding

Die nieuwe Shimano PD-A530 pedalen heb ik op mijn tocht door Chili getest. Net zoals veel andere spulletjes trouwens. :cry:

En op de site van mijn winkel kun je mijn test lezen. Eindconclusie: een toppertje:-)) :lol:
Wat teste ik nog meer: Shimano combipedalen PD-A530 (een kant klik, een kant gewoon). Deze zijn pakweg 170 gram lichter dan de oude ‘324′-combi-pedalen. Als ik door de stad fiets, kan ik hier goed mijn normale schoenen opzetten zonder dat ik er vanaf glij. Ook in de regen. En op vakantie fiets ik met een kliksysteem onder mijn fiets-loopschoenen. Met het plastic gereedschapje van Shimano, kun je het asjes loshalen en opnieuw in het vet zetten en speling eruit halen. Bij de oude combi-pedalen kon dat niet. Nou ja, met heel veel gepiel dan. Na pakweg 2600 km bevallen deze PD-A530 nog steeds goed. Kortom een toppertje :-)

Ik fiets met Shimano PD-M324 combi pendalen. Voor mij is dit ideaal. Woon-werkverkeer en werkverkeer de gewone schoenen. Dagtochten en vakanties de fietsschoenen. Fietsschoenen hebben een hardere zool. Zo heb je een betere overbrenging van je kracht die je uitoefent op je fiets, zeker in combinatie met klikpendalen.

Vorige maand heb ik nieuwe PD-M324 pendalen gekocht gezien de lagers versleten waren. Achteraf bleek in één van de nieuwe combi pendalen speling in de lagers te zitten.
Mijn rijwielhersteller heeft ze terug gestuurd naar Shimano. Dus mocht je overwegen dergelijke pendalen aan te schaffen, controleer even of er niet te veel speling in de lagers zit.

Er is een ding waar deze pendalen absoluut niet tegen kunnen en dat is strooizout. Komen ze hiermee in aanraking, zijn de volgende dag al aan het roesten.

Groetjes Roger.

Het is persoonlijk.

Marten heeft de voordelen van klik-pedalen al uitgelegd. Anderen al de voordelen van combi-pedalen.

Voordelen van robuuste platform-pedalen, zijn:
- altijd de juiste kant boven (combi-pedalen draaien vaak naar 1 kant),
- je zit los, voor het geval je snel je voet op de grond moet hebben (klik kan ook snel, maar zit nog niet los; dit is met name erg handig als je onverhard fietst en een steen "teveel" tegenkomt (en voor mij de hoofdreden om op m'n reisfiets platform-pedalen te monteren),
- veel meer keuze in schoeisel,
- op langere reizen is er nog het voordeel dat mocht je de pedalen moeten vervangen bij een LBS in een armoedig dorpje (die naar alle waarschijnlijkheid geen klik- of combi-pedalen heeft), dan ben je al gewend aan het fietsen zonder klik en bovendien heb je ook al het juiste schoeisel aan.

Nadelen:
- minder efficiënt dan klik,
- evt. uitstekels kun je je aan bezeren,
- meer gewicht.

over de pedalen; ikzelf gebruik op de ligfiets combi-pedalen van shimano, model pd-m505.
Dit zijn in feite gewone dubbelzijdige klikpedalen, met aan een kant een plastic plaatje, dit plaatje kun je met een schroevendraaier loswippen. Ik wilde een combi-systeem om in stedelijke omgeving en op slechte gravelweggetjes uitgeklikt te kunnen rijden. Na een paar honderd kilometer vond ik het comfort van klikpedalen zo groot, en was ik zo gewend aan het uitklikken dat ik voortaan altijd ingeklikt rijdt. Merk nu zelfs dat als ik op mijn stadsfiets (met gewone platvorm pedalen) ik eerst mijn enkel naar buiten draai, voor ik mijn voet van de pedalen haal. Dat ik de plaatjes er niet afhaal, is voor de geinteresserden, zoals collega's, die ook eens een rondje op mijn ligfiets willen rijden, dan is het toch gemakkelijk als ze hun voeten goed kwijt kunnen.

Over de schoenen, ik gebruik mountainbike schoenen, en die lopen behoorlijk goed, niet zo goed als gympen natuurlijk, maar van hardloopschoenen mag je ook niet verwachten dat je er bergwandelingen mee kan maken, en op bergschoenen kun je niet hardlopen. Natuurlijk, het kan wel, maar is niet het meest comfrortabel. Ze lopen in ieder geval goed genoeg om op de camping rond te banjeren, en een halve dag de stad in te gaan. Wat me wel irriteert is dat op een stenige ondergrond de metalen plaatjes kraken, ik vind dit bijna net zo'n vervelend geluid als een krijtje op een schoolbord.

Waar je wel op moet letten is dat je niet door de modder loopt. als je daarna inklikt kan het gebeuren dat je echt vast zit, en dat is NIET grappig.

Omdat er in de laatste OPPAD een (zeer) goede recensie stond van Shimano pedalen en schoenen (SH-MT31 en PD-A530) heb ik ook maar eens de stoute (SPD) schoenen aangetrokken.
Ik moet eerlijk bekennen dat het loskoppelen inderdaad heel gemakkelijk gaat. (Ik heb nog geen noodstop hoeven maken. )
Toch het voordeel ontgaat me nog een beetje, gevoelsmatig levert het trekken me geen extra snelheid op. Ook vergeet ik vaak dat ik nu kan trekken.
Zijn er tips voor een beginnende SPD'er?

Greetz Wim

leeuw schreef:Zijn er tips voor een beginnende SPD'er?
*Niet te hard van stapel lopen om de beginnende "trekspieren" enbijbehorende pezen te laten wennen.
*Oppassen bij het stoplicht, en onverharde beklimmingen :lol:
Het sterkste effect krijg je overigens bij een sprintje, al zul je merken dat je hartslag en ademhaling wel in een recordtempo oplopen.
Veel plezier ermee.
Leon

leeuw schreef:Zijn er tips voor een beginnende SPD'er?
Dit herken ik wel. Ik moest zelf ook wel even wennen. Op een wielrensite las ik dat het de bedoeling is om rond te trappen ipv vierkant trappen. Na enig oefenen en concentratie kon ik inderdaad voelen dat mijn benen/voeten een ronddraaiende beweging maakte. Zeker in het begin vraagt dit wel wat concentratie. Dat is niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat je ik weet niet hoeveel jaar op een andere manier gewend bent te trappen.

Roger schreef:Ik fiets met Shimano PD-M324 combi pendalen. Voor mij is dit ideaal. Woon-werkverkeer en werkverkeer de gewone schoenen. Dagtochten en vakanties de fietsschoenen. Fietsschoenen hebben een hardere zool. Zo heb je een betere overbrenging van je kracht die je uitoefent op je fiets, zeker in combinatie met klikpendalen.

Vorige maand heb ik nieuwe PD-M324 pendalen gekocht gezien de lagers versleten waren. Achteraf bleek in één van de nieuwe combi pendalen speling in de lagers te zitten.
Mijn rijwielhersteller heeft ze terug gestuurd naar Shimano. Dus mocht je overwegen dergelijke pendalen aan te schaffen, controleer even of er niet te veel speling in de lagers zit.

Er is een ding waar deze pendalen absoluut niet tegen kunnen en dat is strooizout. Komen ze hiermee in aanraking, zijn de volgende dag al aan het roesten.

Groetjes Roger.

Vandaag een nieuwe PD-M324 pendaal van Shimano Benelux gekregen.
Met de garantie afhandeling is dus in deze niets mis.
Roger.

Ik vind het zeker de moeite op combinatie pedalen aan te schaffen. Zou ze echter alleen nemen icm combinatie schoenen. Zo kun je tijdens het fietsen wisselen, met klikschoenen heb je op het platform deel ook bijzonder weinig grip.
leeuw schreef:Toch het voordeel ontgaat me nog een beetje, gevoelsmatig levert het trekken me geen extra snelheid op.
Al in de bergen gefietst? Mijn vriendin beschikt over een groot uithoudingsvermogen, maar heeft niet erg veel kracht in de benen. klikpedalen helpen haar om in het zadel te blijven zitten en veel rustiger omhoog te peddelen.
Ook zijn klikpedalen handig bij die hobbels waarbij je niet zou willen dat je voeten van de pedalen schoten per abuis (want dan trekt het geluk door je kruis, aldus Herman Finkers). Mocht je tijdens een afdaling gaan staan, door een drassig stukje tempo willen houden, etc.
Verder (maar dat heeft vooral nut bij wedstrijden) helpt het enorm bij het trekken van een sprintje, zoals Leon al zei.
leeuw schreef:Zijn er tips voor een beginnende SPD'er?
Mijn vriendin klikt al vrij snel uit, zodra het wat langzamer gaat en/of ze ziet een (drukke) kruizing aankomen. Gewoon een stukje zekerheid inbouwen en even op de platfrom zijde gaan staan.
Daarnaast, ik had SPD-R (zonder platformzijde dus) eerst op de racefiets, dus heb het op de harde manier geleerd. De tip is: bedenken wat je gaat doen als je de eerste keer omvalt. Want die keer gaat er komen.
Je kunt de veerspanning van je pedalen verstellen. Strakker dan klikken de schoenen minder gemakkelijk uit, en losser dan gaat het makkelijker. Misschien handig ze eerst zo los mogelijk te zetten. Zo heb ik ze trouwens ook op de vakantiefiets staan. Ik draag daar combinatie schoenen die ik zeker niet zo strak aansjor als wielrenschoenen. Op de racefiets staan de pedalen dus veel strakker afgesteld.
De andere tips lijken me ook uitstekend.

Zelf zweer ik bij combi pedalen. Zelf heb ik Shimano PD-M324 pedalen i.c.m. Sidi Zeta's. Hier kan ik kleine stukjes prima op lopen maar onderweg trek ik ze ook makkelijk uit om te wisselen met sandalen.
Ik zou sowieso kiezen voor fietsschoenen vanwege de stijve zool, zou niet zonder kunnen/willen.

Ik rijd sinds kort ook op semi-spd's en heb tijdens de wintertrektocht de eerste valpartij met ingeklikte pedalen meegemaakt. Ik kwam door een onverwachtse windvlaag net naast het asfalt in de modder terecht, waar ik totaal geen grip had. Mijn reflex blijkt echter goed te zijn (of ik heb de pedalen licht genoeg afgesteld), want ik was meteen los.

Marc v G schreef:Ik rijd sinds kort ook op semi-spd's en heb tijdens de wintertrektocht de eerste valpartij met ingeklikte pedalen meegemaakt. Ik kwam door een onverwachtse windvlaag net naast het asfalt in de modder terecht, waar ik totaal geen grip had. Mijn reflex blijkt echter goed te zijn (of ik heb de pedalen licht genoeg afgesteld), want ik was meteen los.
Ik ben al wel vaker gevallen maar tot nu toe is de fiets nog nooit aan mijn benen blijven hangen terwijl ik 'm behoorlijk strak afstel.

Tip voor eerste keer gebruik: zet je fiets in een steun of leun terwijl je op de fiets zit tegen een muur en klik je schoenen vast. Beweeg beide hakken naar buiten en klik los en herhaal dit vele malen totdat je voldoende vertrouwen hebt om de straat op te gaan. Oefen op een rustig parkeerterrein het vastklikken en losmaken. Het wordt aldoende vanzelf een automatisme.

mazzeltovv schreef:Tip voor eerste keer gebruik: zet je fiets in een steun of leun terwijl je op de fiets zit tegen een muur en klik je schoenen vast. Beweeg beide hakken naar buiten en klik los en herhaal dit vele malen totdat je voldoende vertrouwen hebt om de straat op te gaan. Oefen op een rustig parkeerterrein het vastklikken en losmaken. Het wordt aldoende vanzelf een automatisme.
Of ga in de sportschool op een spinningfiets zitten en probeer het in- en uitklikken. Een aantal lesjes spinning of RPM doen wonderen in het goed beheersen van de techniek van het duwen en trekken van de pedalen.

Ik rijd sinds kort op klikpedalen, en het bevalt me zeer. Ik gebruik tweezijdig klikkende pedalen, en als ik er eem stukje met dikke wandelschoenen op wil rijden gaat dat ook. Gewoon je lompe schoenen op de stompjes. Wat niet gaat is je nette stadsschoenen, maar daar zijn andere fietsen voor.
Wim

Willem Jongman schreef:Wat niet gaat is je nette stadsschoenen
En sandalen, is mijn ervaring

Torching Vark schreef:
Willem Jongman schreef:Wat niet gaat is je nette stadsschoenen
En sandalen, is mijn ervaring
Absoluut! Zeer pijnlijk als je er af schiet (en dat gaat makkelijk).

Torching Vark schreef:
Willem Jongman schreef:Wat niet gaat is je nette stadsschoenen
En sandalen, is mijn ervaring
Maar daar heb je dan weer spd-sandalen voor.