Additionally, paste this code immediately after the opening tag: werkelijke bandbreedte - Forum Wereldfietser

werkelijke bandbreedte

Wat is nu de werkelijke breedte van de populaire wereldfietser banden
(schwalbe/ conti /enz , ik heb nu 48mm ruimte tussen de magura hs 22 nokken die aan de binnen zijden van de vork zitten(een wat ouder systeem)en wil nu het liefst een zo breed mogelijke band monteren,het zal dus wel een 40 mm band worden,maar welke band is nu ook werkelijk 40 mm,en niet zo als mijn huidige conti"s die in plaats van 37 krap 32 zijn .ps heb zoekfunctie gebruikt ,kon niets vinden.

groet toon
toonc schreef:Wat is nu de werkelijke breedte van de populaire wereldfietser banden
(schwalbe/ conti /enz , ik heb nu 48mm ruimte tussen de magura hs 22 nokken die aan de binnen zijden van de vork zitten(een wat ouder systeem)en wil nu het liefst een zo breed mogelijke band monteren,het zal dus wel een 40 mm band worden,maar welke band is nu ook werkelijk 40 mm,en niet zo als mijn huidige conti"s die in plaats van 37 krap 32 zijn .ps heb zoekfunctie gebruikt ,kon niets vinden.

groet toon
Ik heb onder mijn Koga Worldtraveler Continental Goliath's zitten (voor 26 inch wielen). Die dingen zouden 44 millimeter breed zijn. Ik heb inderdaad het gevoel dat ik met die bandbreedte bijna niet om kan vallen :lol:.
Ik heb de werkelijk breedte niet nagemeten trouwens.

Hallo Toon,

Gemeten Schwalbe Marathon XR 42 - 622: 41 mm breedste maat bij 4 atm.

Groet

Jans
toonc schreef:Wat is nu de werkelijke breedte van de populaire wereldfietser banden (schwalbe/ conti /enz , ik heb nu 48mm ruimte tussen de magura hs 22 nokken die aan de binnen zijden van de vork zitten(een wat ouder systeem)en wil nu het liefst een zo breed mogelijke band monteren,het zal dus wel een 40 mm band worden,maar welke band is nu ook werkelijk 40 mm,en niet zo als mijn huidige conti"s die in plaats van 37 krap 32 zijn .ps heb zoekfunctie gebruikt ,kon niets vinden. groet toon
Hallo,
De werkelijke breedte is niet van tevoren te zeggen, omdat die ook afhangt van de breedte van je velgen. Daarbij komt de fabrikanten de breedte afgelopen 2 jaar iets eerlijker zijn gaan opgeven. Het iets kleiner maken van een band dan je beweert is namelijk voordelig voor de fabrikant omdat een band dan lichter is, meer spanning kan verdragen en minder grondstoffen kost. Met de eerste twee items scoor je in de folder, met de derde bij de afdeling inkoop en milieu.
Maar de breedte ter plekke van de nokken is niet het belangrijkste, je moet meten op de plek waar de band komt te zitten en er dan rekening mee houden dat de breedtste plek van een nieuwe dikkere band iets hoger komt te zitten én opletten dat de band niet tegen de bóvenkant van een of meer van de vorken in de fiets komt. Vervolgens kun je nog last hebben van de eventuele spatborden en remmen. Het best kun je kijken naar de banden die nu op de fiets zitten. Heb je aan alle kanten nog ruimte dan kun je dikker gaan. Bedenk dat als je weinig ruimte over hebt, dat je banden dan sneller zullen aanlopen bij een spaakbreuk of bij kracht zetten.
Wel is het zo dat een band zelden of nooit breder is dan de opgegeven waarde.
Succes ermee,
Leon

enn uhh is dit zo belangrijk??? wat zijn 2 mm nu? ok een cm dat gaat er over maar toch...
toonc schreef:Wat is nu de werkelijke breedte van de populaire wereldfietser banden

groet toon
Soms kun je de nokken naar beneden draaien (of heb je nog vaste) dan heb je soms meer ruimte. Let ook op de ruimte tussen remnok en de vaste rem als je het wiel er uit wil halen, met een dikke slof is dat proppen