door
Toon » do 17 jan, 2008 07:59
Hi John,
Ik heb afgelopen september, oktober en november onder andere in Sichuan gefietst. De route die ik heb gereden staat ook in de nieuwe Lonely Planet als een van de spectaculaire routes; helemaal voorin het boek.
(Omdat ik mijn gegevens al naar huis heb gestuurd en ikzelf nog in Thailand zit, moet ik dit even uit het hoofd doen, dus check onderstaande nog even elders...)
De route is als volgt: Xining via de 214 naar Yushu, Serxu, Maniganggo, Garze, Kangding, Luding, Ya'an naar Chengdu.
De 214 is van zeer goede kwaliteit. De wegen ten oosten/zuidoosten van Yushu , volgens mij de 316 en 318, respectievelijk noordelijke route en zuidelijke route naar Chengdu, zijn op plaatsen rdelijk maar hoe verder je naar het westen fietst hoe slechter ze worden, ronduit dramatisch soms. Op veel van deze slechte plaatsen is het flink stof happen omat er geen asfalt ligt. De chinesen zijn wel druk bezig met bestrating maar het zal nog wel even duren voordat alles klaar is.
Er valt niet zoveel te kiezen qua wegen in die gebergten, maar de "hoofdwegen" zoals de 316 en 318 zijn relatief rustig met uitzondering van het geknetter van de brommers waarop de lokale bevolking zich rondbeweegt.
Op cultureel vlak is Jushu een echte aanrader. deze stad is bijna 100% tibetaans en bervat veel mooie tempels en wandelmogelijkheden.
Vlak voor Kangding ligt nog een flinke 4100 meter hoge pas waar ik flinke sneeuwbuien en strakke tegenwind heb gehad, maar na deze pas gaat het rap bergafwaarts tot 500 hoogtemeters waarop Chengdu ligt.
Ik hoop dat dit voldoende info is.
Groeten, Toon