Additionally, paste this code immediately after the opening tag: weer een rohloff onderwerp (serieuze vraag dit keer :P) - Forum Wereldfietser

weer een rohloff onderwerp (serieuze vraag dit keer :P)

Hallo allemaal,

ik vroeg mij af wat de beste tandwieloverbrenging en trapperlengte zou zijn voor een rohloff wereldfiets. ik had 38x16 in gedachte daar ik toch niet zo snel denk te gaan, en dat ik graag laag trap bij bergen.
ook vroeg ik mij af of er nu veel verschil is tussen 175 en 170 cranks. ik neem aan dat dat met je bouw te maken heeft, maar ik weet het niet.

zit ik goed met een 16-38 in 170mm ik ben 1,84m

groetjes, en bedankt

Thomas

Ik zou zelf een 40 of 42 nemen.
Meestal adviseer ik gewoon om te gaan fietsen. Als je dan toch lichter of zwaarder wilt, dan wissel je gewoon het achterkransje. (bij een goede dealer :lol: kan dat zonder kosten). Let op de Rohloffkransjes zijn er in de smaken: 13, 15, 16, 17. En de 13 is niet omkeerbaar.

En crancklengte? Ik heb het wel eens geprobeerd te voelen, maar voor mij maakte het weinig uit. Maar ja, je weet hoe het gaat, je weet wat je gedaan hebt en denkt dan iets te voelen... :oops:
Robert,

Ik heb me daar ook mee bezig gehouden (maar dan zonder de crack lengte) en het het in dit draadje geprobeerd te kwantificeren.

Misschien dat je daar wat aan hebt.

ja die was ik al tegen gekomen, maar ik was er nog niet echt uit :P

het probleem is dat ik geen 1 speed crank van 40 vind, ik heb de keuze uit 38 en 42 en het kransje, tja... ik bestel in duitsland..
ik kan er wel een 17 bij kopen idd. is 42 17 wat?
(trouwens truvativ hussefelt 1.1 is dat goed?)
ik kan ook de shimano alfine in 39 tanden krijgen maar die gaf een iets minder goede indruk, wat denken jullie?

om op de crank terug te komen, ik heb nu (denk ik ik kan natuurlijk een meetfout gemaakt hebben) 170 en dat bevalt prima.

groetjes,

T

Dat heeft er dan dus mee te maken wat voor fietser je bent. Op de site van Thorn ( http://www.thorncycles.co.uk/thornpdf/T ... ohloff.pdf ) staat ook een mooie tabel om te vergelijken met derailleurs. Kijk wat je normaal met een derailleurfiets gebruikt, en zoek dan het equivalent bij Rohloff. Begin bij het lichtste verzet dat je nodig denkt te hebben en bij de overbrenging waar je het meeste in rijdt. De 1 bij Rohloff moet licht genoeg voor je zijn (dat is het belangrijkste), en de meest gebruikte moet bij voorkeur de 11 zijn. In mijn geval betekent dat dat ik de lichtste combinatie nodig heb die door Rohloff wordt toegestaan, dus 38/16 of 40/17.
Voor cranklengte geldt dat die in verhouding moet zijn met je binnenbeenlengte. Op de site van Marten Gerritsen staat een tabel, plus een lijst van dingen waarop je moet letten. Bij jouw lengte zul je vermoedelijk zeker 175 mm moeten hebben, en misschien nog wel iets meer. 175 mm is nog makkelijk te krijgen, 180 mm gaat geld kosten. Voor een Rohloff fiets kun je dus het beste kiezen uit cranks met een steek van 130 mm (race en sommige baan cranks) omdat daar nog net 38t tandwielen op passen, of 110 mm, omdat daar zelfs 34 t tandwielen op passen. Specialites TA levert alle maten. Let er wel op dat je de goede trapas lengte neemt voor een perfecte kettinglijn, en dat je cranks dan niet tegen de liggende achtervork komen.
Wim

leuke site, bedankt zoiets zocht ik:)
Willem Jongman schreef:Dat heeft er dan dus mee te maken wat voor fietser je bent. Op de site van Thorn ( http://www.thorncycles.co.uk/thornpdf/T ... ohloff.pdf ) staat ook een mooie tabel om te vergelijken met derailleurs. Kijk wat je normaal met een derailleurfiets gebruikt, en zoek dan het equivalent bij Rohloff. Begin bij het lichtste verzet dat je nodig denkt te hebben en bij de overbrenging waar je het meeste in rijdt. De 1 bij Rohloff moet licht genoeg voor je zijn (dat is het belangrijkste), en de meest gebruikte moet bij voorkeur de 11 zijn.
Dat is exact wat ik gedaan had en en mijn draadje beschreven staat. :?
Ik heb mijn huidige tandjes geteld en in de calculator ingevuld. Daarna dat met de Rohlof met verschillende tandwieltjes gedaan en toen vergeleken.

ja dat weet ik, de link heb ik overhen gelezen als hij er in staat sorry, ik dacht dat je enkel voor 40 en niet voor 38 gedaan had, nogmaals mijn excuses.

Hoi Thomas,

Ik ben zelf 172cm lang en fiets nu met 170mm cranks, met 36/16 tandwiel combinatie (niet aan Rohloff vertellen ;-)). Over de lengte van cranks zijn de menige zeer verdeeld, maar deze hangt hoofdzakelijk van been lengte, het type fietsen en persoonlijke voorkeur af. Ik prefereer zelf een iets hogere kadans en daarom kortere crank lengte.

Op deze website kun je een aardige gear calculator downloaden.
http://www.kinetics.org.uk/html/k_gear.shtml

Groet,

Stijn

stijn de klerk schreef:Hoi Thomas,

Ik ben zelf 172cm lang en fiets nu met 170mm cranks, met 36/16 tandwiel combinatie (niet aan Rohloff vertellen ;-)).
Als je met de Rohloff mensen zelf praat, zeggen ze dat er niks aan de hand is zolang je de kunststof proppen in het naafhuis niet stuk trapt. En dat merk je wel ;)