Als ik die afstanden hier lees (niet alleen die 1200km, maar ook 3000km of 5000km als het waarheidsmoment om kettingen te vervangen), krab ik toch eens in mijn overigens niet meer aanwezige hoofdhaar

.
Afhankelijk van het gebruik en de aard van het terrein (de Griekse Pindos is wat anders dan Franse routes départementales) moest ik mijn ketting vervangen om de 10-15k km. Het recept om 15000 km met je ketting te doen is nochtans eenvoudig :
- nooit onder kracht schakelen, zelfs niet bergop (het volstaat van een fractie van een seconde de kracht los te laten op het schakelmoment, je kan daar perfect een automatisme van maken) en natuurlijk zorgen dat je je altijd in lage versnelling staat als je stopt, want na stoppen komt altijd weer vertrekken

.
- consequent kruisstanden vermijden : de 2 buitenste tandwielen op de cassette achteraan zijn taboe in kruisstand, en ook de het middentandwiel vooraan nooit in combinatie met 1 van de uitersten links of rechts op de cassette achteraan.
Vanzelfsprekend genoeg vetten, maar ook en vooral regelmatig aangekoekt vuil wegborstelen. Om de tandjes te poetsen gebruik ik een tandenborstel

.