Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alpen Rollerbrakes - Forum Wereldfietser

Alpen Rollerbrakes

Ik heb een Union met rollerbrakes.

Is het veilig om daar mee via de Alpen naar Rome te fietsen met 25 kilo bagage?
Heeft daar iemand ervaring mee?

Hi Cor,

als het mogelijk is zou ik voor dat soort tochten een setje V-brakes of canti's monteren. Als het goed is zitten er op je frame wel nokken waarop deze kunnen worden gemonteerd. Rollerbrakes functioneren best redelijk, maar komen voor het echte bergwerk wat tekort. Je kunt de remmen gewoon laten zitten (mits je velgrem velgen hebt) en voor de vakantie V-brakes of canti's gebruiken.

Hmm, welk model heb je precies? zit net op de union site te kijken en als ik deze vergelijk met de modellen bij "ons" in de winkel zie ik redelijk wat verschillen...

Bas

Hoi Cor,

Het is mogelijk om met Rollerbreakes de Alpen in te gaan. Uit nood ben ik ook met mijn Giant Tourer met Rollerbreakes naar de middelandse zee geweest. Het remgedrag wordt heel vervelend als ze warm worden. Het vet gaat eruit bij die temperatuur en dan is het alles of niets, of blokkeren of niks. En het kan dus gebeuren dat de remfunctie helemaal weg valt.

Ik had een spuitje met vet bij me en heb ze vaak in de bochten met m'n bidon moeten koelen. Toch heb ik hier en daar met m'n voeten bij moeten remmen :shock:

Let wel ... het ging hier dus niet om hoge alpen passen maar om de betrekkelijk eenvoudige Groene Route naar de middelandse zee. Je zou het hoogte profiel eens kunnen vergelijken. In principe kun je met elke fiets die route naar Rome rijden ... je zult alleen in de afdalingen in moeten houden.
Na thuiskomst heb ik er weer vet in gestopt en als woonwerk fiets doet hij het nog prima.

Beter is echt om voor betere remmen te zorgen .... of als een baksteen af te dalen.

Wouter
Cor Hendriks schreef:Ik heb een Union met rollerbrakes.

Is het veilig om daar mee via de Alpen naar Rome te fietsen met 25 kilo bagage?
Heeft daar iemand ervaring mee?
Er zijn tegenwoordig rollerbrakes met grote koelschijf, die zijn iets beter.

Algezien van veilig, lijkt me 25 kilo bagage en 25 kilo tractor in de alpen in ieder geval niet leuk

Ik heb mijn allereerste tochten in de ardennen gedaan met een Giant Melbourne met rollerbrakes. Ik had ze extreem strak gezet en dan moet je ze nog vol inknijpen als je tijdens het afdalen wil remmen. Op een offroad weggetje in Waha was het als een gek naar beneden gaan. Het hangt volgens mij een beetje van je remgedrag af. Als je elke bocht in de remmen gaat bergaf, dan lukt het wellicht niet. Maar een beetje gaan rechtstaan en wind vangen als je wil afremmen ipv direct de remmen knijpen kan wel een verschil maken. Ik zou wel een beetje opletten dat je niet op een zeker moment alles MOET dichtknijpen want dat lukt niet zo geweldig.
Cor Hendriks schreef:Ik heb een Union met rollerbrakes.
Is het veilig om daar mee via de Alpen naar Rome te fietsen met 25 kilo bagage?
Als je de Alpen al haalt dan ga je in Toscane zéker met gloeiende remmen de afgrond in. Maar dan heb je geluk; de afgronden daar zijn meestal minder dan honderd meter diep. :)
Leon

Volgens mij moet het wel even scherp blijven dat we het hier niet over de afdaling van de Stelvio hebben maar waarschijnlijk over de (familie)route naar Rome. Dat daarvan dan 10% niet heel geschikt is voor deze fiets is volgens mij geen reden om het niet te doen.

Helemaal op save gaan kan altijd. Maar meestal zijn Rome reizigers niet zo moeilijk als ze in een afdaling wat vaker moeten stoppen. Ik zie het niet als een levengevaarlijke stunt, mits je je er van bewust bent wat je doet.

Wouter

Pathfinder_II schreef:Volgens mij moet het wel even scherp blijven dat we het hier niet over de afdaling van de Stelvio hebben maar waarschijnlijk over de (familie)route naar Rome. Dat daarvan dan 10% niet heel geschikt is voor deze fiets is volgens mij geen reden om het niet te doen.
10%? Al blokkeert het voorwiel op maar één punt van de totale 2500 km, dan kan dat toch vervelend zijn voor de nabestaanden.
Leon

Een tijdje terug hebben we hier iemand die met rollerbrakes naar Noorwegen wilde ervan kunnen overtuigen dat hij op zijn voorvork waar wel nokken op zaten heus velgremmen moest laten plaatsen. Ik hoop dat we hier ook weer overtuigend kunnen zijn. Als die nokken er zitten, dan kost veiligheid bijna niets (25 euro of zo voor een enkele LX V brake). Met een beetje geluk kun je zelfs je bestaande remreep blijven gebruiken (als die instelbaar is voor v brake toepassing).
Resteert nog wel een andere vraag: wat voor versnellingen zitten erop? Is het een naafversnelling, of bijvoorbeeld een 21/24/27 versnellingen derailleursysteem? Met een naafversnelling krijg je het zwaar (maar onmogelijk is het niet - laat een kleiner achtertandwiel monteren), maar een deraileur zou veel prettiger zijn. Wie denkt "maar op een fiets met derailleur/om te klimmen zet je toch geen rollerbrakes" kan het mishebben. Fietsen worden niet ontworpen om er ook echt mee te gaan fietsen, en diverse Nederlandse fabrikanten hebben deze bizarre combinatie geleverd.
Wim

Leon,

Het komt met enige regelmaat voor dat dagverse gebruikers door de dagelijkse gebruikers meteen worden afgemaakt. Misschien komt dit omdat we zelf een beetje vergeten zijn hoe we zijn begonnen.

Volgens mij is de doelstelling van het forum om mensen te steunen in hun plannen en te informeren en dit om een serieuse onderbouwde manier. Ik heb zelk beklimmingen gedaan met rollerbreakers omdat ik toen nog geen geld had voor een nieuwe fiets. En als ik weer zou moeten kiezen tussen thuisblijven of met rollerbreakes op pad ... zou ik weer gaan.

Dus Cor laat je niet uit het veld slaan. Als er budget is zou ik dat zeker in beter materiaal steken en daar is in het forum ook genoeg over te vinden. Is er geen budget dan zul je hier en daar met de beperkingen van je materiaal moeten kunnen omgaan.

Wouter

Leon schreef:
Pathfinder_II schreef:Volgens mij moet het wel even scherp blijven dat we het hier niet over de afdaling van de Stelvio hebben maar waarschijnlijk over de (familie)route naar Rome. Dat daarvan dan 10% niet heel geschikt is voor deze fiets is volgens mij geen reden om het niet te doen.
10%? Al blokkeert het voorwiel op maar één punt van de totale 2500 km, dan kan dat toch vervelend zijn voor de nabestaanden.
Leon
Rollerbrake voornaven hebben een slipkoppeling om er voor te zorgen dat je niet te hard kan remmen. Zal je hier in de stad geen last van hebben, maar het is niet ontworpen om je beladen vakantiefiets veilig die alpenpas af te brengen. Als Shimano vindt dat je te hard remt schiet de rem opeens door, terwijl je met tassen achterop juist met de voorrem veel harder moet en kan remmen.

Als je -zoals willem voorstelt- een v-brake op het voorwiuel kunt monteren (velg en vork moeten zich daarvoor lenen) is dat een wijs plan

Pathfinder_II schreef: Is er geen budget dan zul je hier en daar met de beperkingen van je materiaal moeten kunnen omgaan.
Je kunt prima de fiets berg op duwen en er naast wandelen in de afdaling. Deden ze vroeger ook. Moest ook wel want die fietsen remden voor geen meter, dus ook nooit een verrassing. Wegen zijn echter drukker en de toegenomen welvaart uit zich ook in veel meer bagage achterop. Het wandelen is daarmee een minder prettig scenario en Nexus rollerbrakes remmen in het begin wel en als ze warm worden opeens niet meer.

Komt de vraag dus langs of het veilig is, moet je je niet verbazen over het antwoord.

(Op de vraag of het spannend is krijg je een ander antwoord ;) )

Pathfinder_II schreef:Het komt met enige regelmaat voor dat dagverse gebruikers door de dagelijkse gebruikers meteen worden afgemaakt. Misschien komt dit omdat we zelf een beetje vergeten zijn hoe we zijn begonnen.
Ja, ik herrinner me nog wel de tochten dat ik niet wist of de fiets het einde van de dag zou halen.
Waar ik niet op kan laten te reageren is als iemand vraagt of iets veilig is en er komt een antwoord dat slechts 250 km van de route (de 10%) minder geschikt is. Dat is dus desinformatie.
Leon

En het is meer dan 250 km die onveilig zijn. Gewoon niet doen. Dit heeft niets te maken met het ontmoedigen van nieuwkomers - ik wil juist iedereen op de fiets. Je kunt met zowat elke fiets een leuke fietsvakantie houden. Daar heb ik laatst op de dag in het Nivon huis nog een verhaal over gehouden. Om het leuk te houden en om heel thuis te komen moet je alleen wel realistisch zijn, en de beperkingen van de fiets onderkennen. Er zijn heel veel leuke routes waar deze fiets geen probleem is, maar soms kan het wel naar worden. Doe dat dan gewoon niet, of bouw je fiets simpel een klein beetje om. Dat was toch ook de vraag?
Wim

Een noname rem kost nog minder, en als die veiliger is dan geen vbrake, daarvoor laat je het toch niet.

Verder wou ik niets toevoegen.

Willem

Maar ik wou de discussie niet dooddoen.

Een poncho wil ook wel eens helpen.
Cor Hendriks schreef:Ik heb een Union met rollerbrakes.
Is het veilig om daar mee via de Alpen naar Rome te fietsen met 25 kilo bagage?
Heeft daar iemand ervaring mee?
Hoi Cor,
Hier is al veel gezegd over de rollerbrakes. Ik heb er geen verstand van dus laat ik het over de route naar Rome hebben. Is 25 kg niet wat veel? Zelf heb ik hem gereden met 16kg bagage op een gewone Giant "uit 't schap" Altijd gekampeerd. Het was een mooie tocht.
Heel veel plezier en als je te hard van de berg gaat stop je toch even met wat voor remmen dan ook. Het is veel te mooi om zo hard naar beneden te knallen.
Groet,
Mia (die soms toch ook wel hard naar beneden gaat met goede remmen!)
MiaV schreef:als je te hard van de berg gaat stop je toch even met wat voor remmen dan ook.
:?:

Ik heb één dag net iets te lang met versleten remblokjes gereden, net op hellend terrein, en het is angstaanjagend om in feite zo een helling te nemen terwijl je weet dat je eigenlijk maar bijna 1 v-brake hebt.

Had ik het geweten had ik het 's ochtends gedaan, vervangen van de blokjes bedoel ik dan. Nu heb ik 1 of twee hellingen gek gedaan. Uit luiigheid. Maar die ene zijstraat waar je langsvliegt tegen 30-40-50 zonder directe stop. Daar wil je niet terug langs.

Een onervaren vakantiefietser.

wwwillem schreef:Maar ik wou de discussie niet dooddoen.

Een poncho wil ook wel eens helpen.
Op http://velomobiel.nl staat een reisverslag door Noorwegen van een ligfietser die mbv remparachutes zijn snelheid tijdens de afdalingen probeerde te temperen om te voorkomen dat zijn trommelremmen zouden verbranden.
Afbeelding