Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vreemde slangkop van fietspomp - Forum Wereldfietser

Vreemde slangkop van fietspomp

Van mijn vrouw kreeg ik een mooie fietspomp cadeau. Een stoer en robuust ding om te zien, voor in de schuur en niet op fietstochten mee te nemen. Er hangt een drukmeter aan de schacht, die in PSI en Bar meetbaar is. Het merk is Beto, met als bijtekst cycling necessity. Maar de kop van de slang is mij totaal onbekend, mijn twee fietsen hebben een Frans ventiel met een los tussennippel voor de gewone 'Hollandse' pomp. De bijgeleverde gebruiksaanwijzing bestaat slechts uit piepkleine tekeningen die zowat onleesbaar zijn. De slangkop heeft twee gaten voor 'Schrader' en 'Presta'. Ik heb van alles geprobeerd, maar vergeefs. Past nergens op, ook met het hefboompje lukte het niet. Om je haren ervan uit te trekken. Anders gaat de kop eraf en zet ik de traditionele Hollandse knijpklem erop. Hier een foto van zo'n futuristisch Alien-achtige slangkop, rechtstreeks op de flatbedscanner gedaan. Wie kan het me uitleggen? Klik op http://www.mijnalbum.nl/Album=CFWEK4U7

das nyet zo moeilijk... je steekt gewoon je franse ventieltje in het kleinste gaatje, hendeltjhe omhoog en pompen maar.

Zelf heb ik een aantal vloerpompen en een portable pomp met een dergelijke kop, gebruik ze voor zowel auto (schrader) of frans (presta) ventielen...

Afbeelding

de pompkoppen hebben of een vergelijkbare kop als jou pomp of een draai/ hevel kop.

werkt goe!

Bas

Dag Martin,

De pompkop ken ik ook niet echt,, maar ik heb ook eens moeite gehad een kop op de franse ventielen te klemmen:..... moest je niet eerst de hendel "open" klappen om op het ventiel te zetten, maar juist " dicht " laten ( zoals jouw scan) , dan op het ventiel drukken en dan de hendel omhoog.......

Just the other way around, oftewel zoals wij hier in Groningen zeggen :
" aansom" :roll: oftewel andersom.

Probeer dat eens, wie weet lukt het dan.

Groet

Jans

PS Ik zie net dat Bas ook al adviseerde om de kop er op te duwen en dan pas de hende omhoog te doen. Is toch tegen je gevoel in ?
Volgens mij heeft mijn pomp ook zo'n koppie.
Is te gebruiken bij autoventielen en bij mij moet hij inderdaad omhoog nadat hij op het ventiel is gezet.
Dus... hard erop duwen en dan de lip omhoog.

Ik moet toegeven dat het ding wat lastig werkt en niet altijd goed aansluit. Zeker als het ventiel wat naar binnen zit zoals bij mijn kruiwagen :?
Hoi,
Ik heb ook zo'n pomp met een futuristische kop, en die heb ik zelf gekocht bij de fietsenmaker. Dat was een aardig avontuur, want ik vroeg of die reeks fraaie modellen ook geschikt waren voor Hollandse ventielen. "Ja natuurlijk", zei de man (een Koga-dealer, maar dat terzijde).
Daarna zijn we in de winkel ruim tien minuten bezig geweest met proberen. Van de ca. zes dure (>25 euro) pompen lukte het er maar met één om met goed fatsoen de band van mijn Batavus Bato op te pompen. Die pompt heb ik toen gekocht.
Groetjes,
Leon