Nee dat is inderdaad niet zo. Ik heb gepoogd ff snel wat te tekenen, dus 100% accuraatheid etc is niet aan de orde(en geen opmerkingen over de lelijkheid van mijn schematische fiets!

)
Zoals gezegd, het is een hele grove schets.
eerst even een index:
-Gelepijl = aandrijving kracht van het achterwiel.
-Groene pijl zijn je remblokjes krachten op het wiel wanneer ingeknepen
-Rode pijl is het effect aan de onderkant van het wiel van je remblokjes( en zijn de geen die daadwerkelijk erzijn. De groene kunnen voor het gemak worden vergeten en dienden alleen even ter verduidelijking.
-Blauwe pijl naar beneden is de zwaartekracht vanaf het massa middelpunt.
-Blauwe pijl naar voren is je momentum/je vooruitgaande snelheid van toen je nog niet aan het remmen was, maar lekker aan het fietsen.
- Lichtblauwe halfronde pijl is de draairichting van het wiel.
zoals te zien is, gaat de remkracht achter vooral naar het stilzetten van je aandrijving van je achterwiel. en je remkracht voor naar het stilzetten van de rondgaande motie van je voorwiel. De kracht die vervolgens overblijft is je vooruitgaande motie+ de zwaarte kracht. Deze simpel opgeteld leveren de zwarte pijl(zie onderin het plaatsje). Wat dus een vooruitgaande kracht naar beneden oplevert. Dit betekent, dat je voorwiel op het wegdek wordt gedrukt, en je achter wiel "iets" omhoog zal komen. Dit veroorzaakt dus een grotere invloed van je voorwiel op het remmen dan je achterwiel. want als je nu verder zou kijken. Dan heb je een stilstaand object(de weg) en een object(je wiel) wat afremmend naar voren wil. Door de wrijving van deze twee materialen rem je ook af t.o.v. het object onder je.(immers als je op ijs remt, kunnen je wielen feitelijk stil staan maar blijf je veel harder/langer vooruit gaan dan wanneer je dit op asfalt doet, ervanuit gaande dat je niet valt)
Doordat er meer druk op je voorwiel rust, zal de wrijving tussen het wegdek en je voorwiel groter zijn dan tussen je achterwiel(waar minder druk/kracht op rust) en het wegdek.
Torching Vark heeft dus wel gelijk wat betreft remblokjes op velgen. Maar het effect van een "stilstaand" voor of achterwiel op het wegdek is wel degelijk anders. omdat je het massa middelpunt niet direct in het midden van beide wielen hebt, maar daar tussen op een hoger gelegen punt. En hierbij zal je dus lichtelijk naar voren hellen.
Hopelijk is het nu duidelijk. en mocht ik ergens een foutje hebben gemaakt, dan hoor ik het graag. Ik ben nog niet zo lang op hier in de vs, dus slaperigheid kan erin geslopen zijn