Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen met baby - Forum Wereldfietser

fietsen met baby

Beste,

Op diverse sites lees ik dat het niet verstandig is om te gaan fietsen met een kind onder de 6-12 maanden. Op de site van fietsenmetkinderen.info lees ik er echter niets over.
Is er iemand met ervaring hiermee?

Groet
Gert Mallegrom

Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat je bedoelt met "fietsen". Als je kind zoals meestal in een voorzitje zit, dan moet het goed rechtop kunnen zitten, en het hoofd rechtop kunnen houden. Vanaf een maand of zes lukt dat inderdaad meestal wel voor kortere afstanden. Langzaamaan wordt dat meer, en bij de meeste kinderen kun je vanaf ongeveer een jaar al gauw dagafstanden van 30-40 km halen, mits verdeeld over enkele etappes. Onder de 12 maanden heb je ook nog andere problemen: ze passen nog geen helm, en ze kunnen het heel snel koud krijgen. Er zijn ouders die menen dat je zulke jonge kinderen wel makkelijk in een maxicosy in een kar kunt zetten, maar daar heb ik toch mijn twijfels over. Dat schudt immers behoorlijk. Ik zou bij een kinderkar in elk geval altijd proberen 60 mm Schwalbe Big Apple banden te moneteren. Dat veert veel beter, en door de lage rolweerstand van deze banden rijdt het ook nog sneller. Maar eigenlijk vind ik dat je het voor langere afstanden gewoon niet moet doen.
Ik denk al met al dat het er dus in veel gevallen op neerkomt dat je voor elk kind een jaar niet op fietsvakantie kunt. Daarna zul je ook nog jaren veel rekening met de kinderen moeten houden, en het wat rustiger aandoen. Maar wat is het leuk.
Wim

Ik zat eigenlijk te denken aan het vervoeren van een baby in een fietskar. Maar als ik het goed begrijp is dat onder het jaar niet aan te raden. Vreemd dat ze dat op de site van fietsenmetkinderen dan helemaal niet melden.

Groet
Gert

De meningen verschillen natuurlijk ook wel. Wat ik meldde is wat ik zo'n beetje bij elkaar gevonden heb uit populair medische hoek. Als je nadenkt moet dat ook ongeveer kloppen. Skeletten van heel jonge kinderen zijn bijvoorbeeld nog lang niet uitontwikkeld. Ik kan nog weleens navragen bij mensen die er echt voor geleerd hebben. Tja, wat anderen zeggen..... Kijk we zijn natuurlijk allemaal fietsenthousiastelingen, en we moeten ook allemaal opboksen tegen het autorijdersvooroordeel dat fietsen met kinderen helemaal niet kan, en al helemaal niet op vakantie. Dat is natuurlijk onzin, maar er zijn tegelijk ook wel grenzen. Dat is dan wel eens moeilijk te erkennen. Mij lijkt dat je met heel jonge kinderen toch echt wel een tijdje voorzichtig moet zijn. Maar wees gerust: je kans komt heus wel.
Maar begrijp me goed: een kind van 9 maanden kan vast wel een ritje in een maxicosi in een kinderkar meemaken. Maak het alleen niet te bont, en denk aan wat ik zei over de banden van de kar. Dat scheelt echt heel veel. De meeste kinderkarren hebben 20 inch banden. Een 60 mm Big Apple moet minimaal met 1,5 bar opgepompt worden. Doe er dus ook niet meer in. Die band is gemaakt om met weinig druk nog licht te rijden.
Wim

Op de website www.fietsenmetkinderen.info staan onder 'Reisverhalen' wel enkele ervaringen met zulke jonge kinderen (zie o.a. Reisverhalen Frankrijk > Peter en Ester: op fietsvakantie naar Frankrijk met een kind van 5 maanden). Ook op de site www.opfietsvakantie.nl (onder kopje 'kinderen mee') zijn ervaringen met een baby op fietsvakantie te vinden.

Zelf zijn wij afgelopen jaar met onze zoon van 13 maanden op fietsvakantie geweest in Frankrijk (met fietskar). Dat is ons erg goed bevallen. Voor komende zomer overwegen we om ook met onze dan 8 maanden oude dochter te gaan fietsen.

Eric.

Hoi Gert,

Ook ik heb goede ervaringen om te fietsen met een klein kind. Toen onze zoon 11 maanden was hebben we een fietsvakantie gebhouden in Frankrijk. Mijn zoon zat in een chariot cougar. Echt lange dagen maken zat er niet in, want na een paar uurtjes in de fietskar wilde die kleine ook wel weer wat anders. Voor jezelf is het nog vermoeiend genoeg. Eerst lekker fietsen en daarna die kleine vermaken en de tent opzetten...

Wij hebben vanaf een maand of vier met onze zoon gefietst in de kar. Eerst in een speciale hangmat die Chariot verkoopt. Eerst rondjes rond het huis en als voorbereiding op de vakantie lange weekends in Nederland.

Ik denk dat je wel voorzichtig moet zijn met hele kleintjes. Wij gaan bijvoorbeeld wel heel voorzichtig over hobbels en drempels. Verder moet je vooral doen wat voor jou goed voelt.

groet,
Claar

Blijft altijd een lastig punt. En nee, op www.fietsenmetkinderen.info roepen we niet dat het niet kan of mag of verstandig is. Je leest er wel dat je je eigen gevoel moet volgen en goed naar je kind moet kijken. De reisverslagen laten zien dat mensen die met een baby fietsen over het algemeen zéér rustig aan doen.
Maar wie zijn wij als ouders (want de website is voor ouders - door ouders) om je dan maar af te raden om te gaan fietsen? Persoonlijk vind ik dat iedereen zelf die afweging moet maken (je overtreedt geen wet- of regelgeving!!). Bovendien: als je te veel luistert naar anderen, zul je wellicht helemaal nooit op fietsvakantie gaan met je kroost. Onze kids zijn nu 6 en 10 en nog steeds komen we mensen tegen die dit hoogst onverantwoord en onbegrijpelijk vinden, zielig voor de kinderen etc. (een Nederlands kind heeft blijkbaar 'recht' op drie weken Franse camping met kinderanimatie en veel Nederlandse kinderen om zich heen).

Kom je dit weekend naar de Fiets- en Wandelbeurs? In hal 11 hebben we een trefunt voor vakantiefietsende gezinnen, daar zijn beide dagen heel wat gezinnen aanwezig die al de nodige fietsvakantie ervaring hebben.

Groeten, Sandra