Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat je bedoelt met "fietsen". Als je kind zoals meestal in een voorzitje zit, dan moet het goed rechtop kunnen zitten, en het hoofd rechtop kunnen houden. Vanaf een maand of zes lukt dat inderdaad meestal wel voor kortere afstanden. Langzaamaan wordt dat meer, en bij de meeste kinderen kun je vanaf ongeveer een jaar al gauw dagafstanden van 30-40 km halen, mits verdeeld over enkele etappes. Onder de 12 maanden heb je ook nog andere problemen: ze passen nog geen helm, en ze kunnen het heel snel koud krijgen. Er zijn ouders die menen dat je zulke jonge kinderen wel makkelijk in een maxicosy in een kar kunt zetten, maar daar heb ik toch mijn twijfels over. Dat schudt immers behoorlijk. Ik zou bij een kinderkar in elk geval altijd proberen 60 mm Schwalbe Big Apple banden te moneteren. Dat veert veel beter, en door de lage rolweerstand van deze banden rijdt het ook nog sneller. Maar eigenlijk vind ik dat je het voor langere afstanden gewoon niet moet doen.
Ik denk al met al dat het er dus in veel gevallen op neerkomt dat je voor elk kind een jaar niet op fietsvakantie kunt. Daarna zul je ook nog jaren veel rekening met de kinderen moeten houden, en het wat rustiger aandoen. Maar wat is het leuk.
Wim