Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke waterfilter - Forum Wereldfietser

welke waterfilter

hallo allemaal,

ik ben van plan een waterfilter te kopen met oog op mijn komende tocht. (ik verwacht hem in zweden niet echt nodig te hebben, maar in ijsland volgend jaar wel).
ik ben altijd een beetje een freak geweest als het op het gebied van gezondheid aan komt, maar dat kan wel een dure zaak worden.

met de gunstige dollar koers zou ik in amerika op ebay bestellen.
ik zat te twijfelen tussen de volgende en om de volgende reden

katadyn vario: geen keramiek filter, 70 euro gehoord dat hij snel stuk is en verstopt. 2000 liter

katadyn pocket: ik denk de beste 120 euro de duurste en geen koolstoffilter maar wel 20 jaar garantie. 50.000 :shock: liter

msr miniworks keramiek filter, actieve kool, 50 euro goedkoopste veel goede dingen gehoord, actieve kool filter. 2000 liter

ik ben overigens van plan als ik het kan krijgen gewoon water te kopen, (tenzij ik me zou bedenken in india of zo( plan voor na de studies))

ik ben zelf geneigd de msr te kopen of de duurste katadyn, maar ik weet niet of ik dat nodig heb, 2000 liter is tenslotte al 500 dagen water...
stel dat ik hem dan in echte drab gebruik komt het nog een jaar uit en zolang ben ik niet van plan te gaan , (wel een maand of 4).
daartegenover staat wel dat ik m wel nog een aantal andere reizen probeer te doen overleven en dat de katadyn echt wel eeuwig is.

groetjes, Thomas

Ik heb zelf de Katadyn Hiker gekocht omdat deze de beste reviews heeft:
http://tinyurl.com/ywa3ot

Eerst had ik óók een voorkeur voor een keramisch filter. Maar die dingen hebben ook de nodige nadelen:
1. geen koolstof filter (tenzij je dat apart koopt) waardoor de kans bestaat dat het filter erg smerig smakend water oplevert
2. het pompen gaat zwaar, zeker als er een beetje vervuiling in het spel is

Voor mijzelf, en ik denk ook voor jou, is het filter iets om op terug te vallen in geval van nood. In dat geval zou ik voor een eenvoudig en zeer goed apparaat gaan zoals de Katadyn Hiker dus.

Van die Katadyn Vario heb ik óók gelezen dat die snel stuk is, anders had het zeker een interessante optie geweest voor mij.

Groeten,

Peter

ik denk dat ik voor de msr zal gaan, die is de goedkoopste , krijgt op globetrotter.de de beste reviews en heeft een koolstof filter om die rotsmaak weg te krijgen.
ik zou niet zeggen nood, maar als ik vlot flessenwater kan krijgen doe ik dat wel, ik wil er alleen niet naar zoeken, dan filter ik wel.

ik denk dat hij op de zelfde lengte ligt als de hiker.

groetjes en bedankt,

Thomas

De MSR Miniworks komt er inderdaad ook heel goed uit bij Outdoorreviews:
http://tinyurl.com/3a82vr

Ik denk wel dat het vanwege het keramische deel wat langer/zwaarder pompen zal zijn dan bij de Katadyn Hiker. Aan de andere kant zal het filter element langer mee gaan dan bij de Katadyn Hiker.

Groeten,

Peter

Binnen het Korps Commando Troepen is er eens een testje geweest. Voor zover mij bekend was de MSR dankzij de constructie (hendel aan de zijkant, i.p.v. recht naar beneden te moeten duwen wat op den duur scheef gaat en het apparaat slecht of onbruikbaar maakt) het duurzaamste.

Van de andere kant is men binnen defensie juist ook erg tevreden over Katadyn, en wie ik daarover gesproken heb (een officier die soms 100 man van de officiersopleiding mee te langlaufen neemt) vermoedde dat het meer lompe kracht was dat de MSR als enige over bleef bij het KCT.

Kortom, verschillende visies bij een wat waterfilters betreft onafhankelijke organisatie die er veel mee werkt.

Zelf heb ik de MSR Miniworks op een wat langere reis gebruikt (6 maanden), en ik heb het idee dat de gebruikstermijn van een jaar nog weleens overschreden kan worden. Dit kan ook komen doordat ik ook altijd wel een of meer flessen limonade bij heb in het kader van de energievoorziening en "even wat lekkers" als ik er tijdelijk doorheen zit.

ja dat is ook mijn mentaliteit eigenlijk :p

hoe groot is de kans nu eigenlijk om ondanks een filter ziek te worden? is het bijvoorbeeld nodig nog extra ik zeg maar wat micropur druppels in de fles te doen (ik dacht gewone na het filteren halve dosis of zo)
hij zal wel filteren maar hoe zit het met virussen?
In de loop van hopelijk dit jaar zouden er korte materiaalsamenvattingen onder het kopje 'Materiaal' moeten komen op het forum. We zijn op de goede weg met de 'nieuwe lichting' moderators ! Hieronder een voorproefje (?). :wink:

Raymond Koome heeft een uitgebreide uitleg (= een link) op zijn website staan, evenals de importeur van Katadyn (= een link).
Hieronder een 'korte samenvatting' over 'watermanagement' (zelf getypt, niet gekopieerd):

Welke ziekteverwekkers zitten er in water?

Protozoa en Bacteriën
Te groot voor alle waterfilters. Worden ook gedood door ca. 2 min. kokend water. Ook chemische desinfectie is effectief.

Virussen
Kleiner dan de filters. Hebben echter een drager nodig, wat vaak een bacterie is. Daardoor zal 99,95% van de virussen d.m.v. een filter verwijderd worden, wat te weinig is voor de Amerikaanse overheid om een filter een 'purifier' te noemen, maar slechts een 'filter'. Merken purifiers zijn voor zover mij bekend momenteel niet vertegenwoordigd in Nederland (uitzonderingen: MSR Miox en Steripen, zie beneden).
Ca. 2 min. koken doodt alle schadelijke virussen, evenals chemische desinfectie.

Overigen
Modder en chemicaliën. Modder kun je eruit filteren, maar niet met chemische desinfectie of koken.
Chemicaliën (door industrievervuiling in het water) kook je niet weg, evenmin werkt chemische desinfectie hiertegen. Filteren met koolstof is het enige wat de meeste chemicaliën verwijdert, maar niet alles.

Hoe verwijder je de boosdoeners?

Verhitten in water ('koken')
Werkt tegen alle 'natuurlijke' ziekteverwekkers, maar je sjouwt hiervoor natuurlijk wel extra brandstof mee. Dat kost iets meer geld en moeite. 2 min. koken is voldoende. Op grotere hoogte 'wat langer doorkoken' i.v.m. het lagere kookpunt. het gaat om de hoge temperatuur waarbij de ziektekiemen het leven laten. Als op 4.000 meter hoogte het water kookt, is de temperatuur dus nog een stuk lager dan bij water op zeeniveau wat kookt. Het schijnt dat rond de 90-100° effectief is.

Filteren
Zeer effectief tegen vrijwel alles. De filter weegt tot een halve kilo. Chemische bestanddelen filter je alleen gedeeltelijk weg met een koolstoffilter. Beter/veiliger is om midden in de natuur een schone bron te zoeken dan met een koolstoffilter het water van bijv. de Ourthe proberen schoon te krijgen.
Niet alle virussen verwijder je, wat met name in de 'Derde Wereld' vervelende gevolgen kan hebben (bijv. Hepatitis).
Bekende filtermerken: MSR en Katadyn.

Chemische desinfecteren
Tot een jaar of 2 geleden gold zowel desinfecteren met zilver als met chloor als veilig. Toen wees nader wetenschappelijk onderzoek uit dat zilver mogelijk niet betrouwbaar genoeg desinfecteert. Sindsdien geldt chloor als enige betrouwbare methode. Jodium kan ook, maar de concentratie luistert redelijk nauw en de smaak is niet voor iedereen prettig. Pillen en druppels wegen weinig, maar je hebt veel nodig om dezelfde volumes te bereiken als met filters.
Werkt tegen zowel alle bacteriën en protozoa als alle virussen. Werkt niet tegen chemische verontreiniging en zand/modder.
Chloor heeft een bepaalde inwerktijd nodig. Normaal is dit ca. 30 min., maar bij Giardia bijv. is dit zo'n 4 uur :!:
Bekende merken: Hadex, Micropur en MSR.
Hadex zijn chloortabletten, Micropur (=Katadyn) bestaat zowel uit versies met zilver (wateropslag) als met chloor ('Forte', desinfectie), MSR heeft de Miox wat een 'luxe' versie is van de chloorbehandeling (is een apparaatje en daardoor zwaarder dan de pillen en druppels, maar kan wel veel meer behandelingen aan). Deze mag zich een 'purifier' noemen.

UV-behandeling
Nieuw in de buitensport. Wordt al langer in de waterzuivering gebruikt. Net als bij chemische desinfectie hoef je zelf niets intensiefs te doen i.t.t. het filteren (pompen) en koken (extra gewicht voor brandstof sjouwen, extra kosten betalen voor die brandstof). Nog een voordeel: ook Giardia en Cryptosporidium zijn binnen enkele seconden uitgeschakeld, i.t.t. chemische desinfectie waar het kan oplopen tot 4 uur (protozo Giardia). Apparaatjes wegen ca. 110 of 220 gram. Merk: Steripen, alle modellen zijn purifiers.
Er zijn 3 modellen. De Classic: 4 AA batterijen, max. 20 liter water zuiveren per batterijlading. De Traveler en Adventurer: 2 CR123-batterijen (van de analoge fototoestellen). Bij het vervangen ben je dus het dubbele kwijt als bij de Classic. Maximaal 58 liter te zuiveren op een paar batterijen.
Het zuiveren op zich werkt ongeveer net zo snel als met een redelijk schone filter in nagenoeg zandvrij water (max. 1 liter per 90 seconden, als je alle flessen klaar hebt staan). In de praktijk zal het dus ietsje langzamer zijn dan filteren.
Belangrijk: werkt alleen in schoon water.
Deze techniek is veelbelovend en zeer eenvoudig in gebruik, maar gezien de batterij-afhankelijkheid alleen geschikt voor mensen die vaak de goede batterijen kunnen kopen, of opladen. De lamp moet na 2500 liter vervangen worden.

Eerder topic over waterzuivering
Topic over waterfilter
Topic over Steripen
Technisch overzicht Katadyn
Desinfectiemiddelen van MSR
De Steripen

Edits: typefoutje en wat onduidelijkheidjes weggewerkt, links toegevoegd van Robijns, MSR, Steripen en eerdere topics, moderators 'in het zonnetje' gezet :lol:.

De Steripen werkt met ultraviolet licht. Heb ik ook goed dingen over gelezen en is tevens erg klein en licht van gewicht. Hebben jullie daar ervaring mee, Robert-Jan?

Ik heb (privé) een Steripen Adventurer te koop voor de liefhebber. Voor zestig Euri mag je hem hebben. (normaal € 130,-)

Spironski schreef:De Steripen werkt met ultraviolet licht. Heb ik ook goed dingen over gelezen en is tevens erg klein en licht van gewicht. Hebben jullie daar ervaring mee, Robert-Jan?
Zelf geen ervaring mee, maar even de info erbij gezet hierboven.

ik heb beslist: het is de miniworks van msr geworden.
ik heb m op ebay gekocht en 60 euro betaald, dat lijkt mij redelijk doenbaar nee?

@ eric, ik had toch liever een filter, dan kan ik uit troebele dingen ook drinken maar toch bedankt voor het aanbod

bedankt voor de reacties allemaal.

ik ben van plan eens een testje te doen. mijn vader werkt in een ziekenhuis, en kan dus dingen laten onderzoeken.
ik zal eens een paar testen (voor na filter zeg maar ) laten doen als ik hem binnen heb dan laat ik de resultaten hier weten.

groetjes, Thomas

EPA-standaard staat bovenaan vermeld :wink:...

Ik lees net een handige oplossing voor het geval de MiniWorks zwaar pompt en het niet aan het vuil op de steen (keramiek) ligt: de rode O-ring kan uitgedroogd zijn. Om dit op te lossen kun je speciale siliconengel gebruiken, of:

lippenbalsem!

ik maak me ook eigenlijk geen zorgen, s gewoon leuk om eens te doen:).

maar hoe zit het met het kuisen van de filter?
dit doe je toch met "besmet" water, dus neem je dan geen risico?

ik veronderstel dat ff doorpompen niet goed genoeg is?

Dan filter je toch een half litertje meer om mee schoon te maken? Dan is het in principe toch schoon water. Minstens 999 van de 1000 Cryptosporidium-organismen (1 van de ergste virussen die je tegenkomt in water) worden verwijderd. Lijkt me redelijk veilig op dat moment.

Niet vergeten goed te laten drogen als je 'm lange tijd niet gebruikt. Anders moet je 'm gaan uitkoken (zie FAQ in de link hierboven).

ja dat dacht ik ook te doen, bedankt (ik had geen zin om de faq helemaal te lezen en heb gewoon mijn vragen aangeklikt)
had ik toxh moeten doen dus :)

ik heb vandaag de miniworks binnen gekregen, hij ziet er zeer stevig uit zonder veel prul die stuk kan gaan. praktijktest komt.

ThomasR schreef:praktijktest komt.
Ben benieuwd, let us know! Zou je ook een testbeschrijving willen doen?

misschien op het nieuwe review forum ahum 8)

wordt nog afwachten of daar iets van in huis komt, anders zet ik het hier wel...

ThomasR schreef:ik heb vandaag de miniworks binnen gekregen, hij ziet er zeer stevig uit zonder veel prul die stuk kan gaan. praktijktest komt.
Hoi Thomas,

En zijn de testresultaten al binnen? Ben erg benieuwd.