Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets of niet - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets of niet

Hallo allemaal,

eerst even voorstellen,
Ik ben thomas een student bio-ingenieur in leuven. Na mijn vorige toer naar zuid frankrijk heb ik het fiets virus helemaal te pakken.
Ik heb nu voor deze zomer Oslo stockholm helsinki op het menu staan (met omwegen rond meertjes enzo).
Ik rijd voor het moment op een door mezelf omgebouwde batavus cayuca.
om een idee te geven, 28 inch met niet al te dure afbouw (shimano acera en ik geloof 201 hubs), vergeleken met nu iets onder deore denk ik.
De komende toer gaat zeker nog op deze gebeuren, daar ik a: nog geen geld genoeg heb, b: voor europa deze fiets prima voldoet vind ik.

Ik zit er nu aan te denken met elke zomer een langere toer en na afsluiten van mijn studies iets van een maand of 5 in het vooruitzicht, om een nieuwe fiets te kopen.
afgezien dat ik de cayuca met moeite weg zal doen (wat ik nog niet eens zeker weet) twijfel ik nog over wat juist.

het idee is custom frame uit staal met 26" velgen, shimano LX of zo, geen poespas met magura remmen of fancy stuff.
Ook zou ik een rohloff naaf willen plaatsen, daar ik de problemen met derailleurs meer dan zat ben (mn maat stond elke dag 2 keer stil...) en dit zeer handig lijkt
het probleem van deze is de prijs natuurlijk.
Om de kosten te drukken zou ik alles zelf in elkaar zetten, ik ben behoorlijk handig en heb ook al redelijk ervaring met mn huidige fiets.
Het idee was om zo rond de 1700 uit te komen en zeker niet boven 2000, want ik weet dat dit best krap is. ik hoop nog 500 te krijgen voor de cayuca maar dat is misschien hoog gegrepen.

wat zouden jullie doen? is dit een goed idee? alle opmerkingen zijn welkom.
houd er rekening mee dat de aankoop nog ff kan duren en dat ik geleidelijk aan alles zal afbouwen.

groetjes, Thomas

Als je nu die Rohloff even vergeet kan je voor zo'n bedrag een heel mooie fiets kopen. Derailleurs hoeven echt niet constant stuk te gaan of te ontsporen ofzo, ze hebben voornamelijk meer onderhoud nodig. Bij je vriend was er vast iets niet goed aan zijn derailleur.

Je kan dan voor dat bedrag dan zelfs een kant en klare fiets kopen, wellicht zelfs een maatfiets. Fabrikanten kopen tegen heel andere prijzen hun spulletjes in dan jij, dus je zal wel erg veel moeten zoeken en héél scherp inkopen om iets goedkoper uit te komen dan de fietsenbouwers. Bedenk je verder ook dat meer dan de helft al op zou gaan aan alleen die Rohloffnaaf.

Als je werkelijk gunstig uit wil komen qua prijs/kwaliteit zou ik naar tweede-hands gaan kijken. Er zijn erg mooie aanbiedingen te krijgen (vooral Koga's) die soms helemaal niet zo oud zijn. Als een fiets niet meer nieuw is zit je al snel op de helft van de nieuwwaarde (laat vooral een ander de btw betalen :D ). Let bij alles wel op de juiste maat, en de juiste maat.

Ja dat is inderdaad het voornaamste probleem met de rohloff naaf, ik was van plan vandaag en thread te posten met de vraag of het de moeite is.
nu denk ik wel dat het mits goed zoeken wel lukt voor die prijs trouwens, maar ik moet nog zien. vooral en goede prijs voor de naaf proberen te krijgen.
Ik houd nog alle opties open.

in ieder geval bedankt voor je antwoord.

groeten, Thomas

Thomas,

Kijk eens rond op de Fietsbeurs van de Vakantiefietser op 15 en 16 maart in Retie (bij Turnhout).
Zie voor deze beurs: www.vakantiefietser.be
Let op: www.vakantiefietser.nl is een fietsenwinkel in Amsterdam.

Je fiets zelf opbouwen is erg leuk.
Je bent ook nooit meer bang voor pech.
Je kent je fiets tenslotte door en door.
Losse frames kan je links en rechts kopen.
Hier en daar koop je wat 2de hands fietsen.
Van al die fietsen maak je een goeie wereldfiets.
Sommige dingen koop je nieuw: tandwielen, ketting, rem-kabels en -blokken etc
Kijk eens rond op http://www.surlybikes.com/.
Een Surly Long Haul Trucker-frame kan ook goed een uitgangspunt zijn. Rond de 500 €.
veel plezier!
niko
nee

ja ik weet dat ze goed zijn, maar ik ga er maar van uit dat de chinees aan het einde van de wereld niet direct reservestukken heeft en waarschijnlijk wel eer een remkabel:)
zoals al eer gezegd, alle opties staan nog open, eerst maar zien wat ik hoor van prijs voor een frame

groetjes, Thomas

Je kan reserve onderdelen van magura meenemen. Die dingen zijn sneller hersteld dan een conventionele rem. Verder kan ik je vertellen dat ik nog niet vaak mensen heb horen klagen van het kapotgaan van de kabel.

Ik zou voorlopig lekker doorrijden op je Batavus, en op een fietsreparatiecursus gaan. Dat is veruit de goedkoopste oplossing. Ook goedkope derailleurs gaan vele (tien)duizenden kilometers mee, en horen goed te funtioneren (zorg dat je weet hoe je ze moet afstellen). Tweedehands krijg je bijna niets voor zo'n Batavus, vrees ik. Je hebt bovendien als student nu weinig geld, maar later meer. Hoe kun je die Batavus nog iets geschikter maken? Het eerste zou zijn te kijken of bredere banden passen. Als je misschien toch bijna nieuwe nodig hebt dan is 42 mm ipv 37 mm al een hele vooruitgang. Je hebt meer comfort, je kunt op wat slechter wegdek rijden, en je fiets wordt ook iets minder zwaar belast door slecht wegdek. Op de meeste gewone hybrides zitten 37 mm banden, maar meestal past 42 mm ook nog wel (een beetje knutselen met de spatborden misschien). Wil je nog verder gaan, dan zul je de spatborden eraf moeten halen, en vervangen door van die mtb achtige dingen - met minder bescherming. Het ergste wat er kapot kan gaan is denk ik je achterwiel. Laat de spaken goed aanspannen door een echte fietsenmaker, of overweeg anders een handgebouwd kwaliteitswiel (ruim 100 euro). De rest zal het vast wel een tijdje overleven. Gebruik de rest van je geld om je kampeeruitrusting te verbeteren. Ook daar valt vermoedelijk best wat te doen, en als je het bagagewicht kunt beperken van 25 kg tot bijvoorbeeld 15 kg is de fiets ook heel erg blij (en zijn die goedkope dragers ineens veel minder bezwaarlijk).

Ooit zal het er inderdaad van moeten komen, want deze Batavus is natuurlijk niet groots. Een goede vakantiefiets waarop je in Europa nog vele jaren met plezier kunt rijden kost minimaal 1100-1200 euro (Fahradmanufaktur T400, Avaghon Series met Deore etc). Voor bijvoorbeeld 2000 euro koop je een mooi afgemonteerde maatfiets met derailleur, of een goede Rohloff confectiefiets zonder fratsen (Avaghon Series zou mijn favoriet zijn - de Rohloff fietsen die voor echt minder dan 2000 euro worden aangeboden schieten eigenlijk allemaal wel ergens te kort). Luxe Rohloff confectiefietsen of bij deze hoge prijs liever nog Rohloff maatfietsen zijn er vanaf iets van 2500-4000 euro.

Zelf opbouwen van losse onderdelen heeft volgens mij geen zin. Jouw inkoopprijs is gewoon te ongunstig. Als het al goedkoper is (en dat betwijfel ik) dan kun je de tijd die het je kost beter gebruiken om een week bij een uitzendbureau te gaan werken.

Veel fietsplezier,
Wim

zoals al eer gezegd, voorlopig blijf ik inderdaad bij de batavus, en zoals je zei is die nieuwe inderdaad voor de toekomst.
dit jaar doe ik in de zomer oslo stockholm kelsinki, ik denk dat het met toertjes op een kleine 2000 gaat uitkomen. ik dacht volgend jaar tallin naar huis, of ijsland.
Ik heb echter wel goed rondgekeken en ik ben er van overtuigd dat ik (als een frame op maat zeg maar 1000 euro kost) de fiets op 2200 euro krijg met goede onderdelen (deore lx, truvativ enzovoort) struikelblok is natuurlijk de rohloff, maar hiervoor heb ik een ideetje.
ik heb vanmorgen een rekensommetje gemaakt en ik kwam uit rond 2350 met een rohloffnaaf uit de winkel, maar zoals gezegd, daar probeer i een alternatief voor te vinden, desnoods tweedehands.
Dit is echter wel speuren naar koopjes dus het gaat niet 123.
Dit geld is er sowieso nog niet dus het is in ieder geval voor de toekomst, dat uitzendbureau is inderdaad een goed idee.
Ik ben wel van plan om binnen een paar jaar een echt lange tocht te doen(zeg na mijn studies 5 maanden of zo richting nepal) en dan zou ik die klaar willen hebben.
een herstelcursus is mijn inziens niet nodig, de desbetreffende derailleur was stuk en moet vervangen worden. Als ik overweeg zelf de fiets te bouwen zou ik maar wat gek zijn als ik niet aan een derailleur uit kon nee?
ik heb net nieuwe marathon plus in 37 dus die heb ik er nog ff op liggen me dunkt.
Ik ben toch niet van plan om met de batavus buiten europa te gaan, of heel ruige wegen te doen.
vooraan heb ik een tubus dus dat zit wel snor, achter is er inderdaad iets aan te doen, maar die houdt zich ook nog prima.

om op de campeerspullen terug te komen, daar heb je inderdaad gelijk, mijn tent is redelijk zwaar (nuja 4,5 kg als ruime tweepersoonstent) maar voor twee ging dat prima als de een de tent en de ander de matjes, de herstelspullen en het extra water neemt.
Ik denk dat we nu compleet op een 14 kg bagage de man uitkwamen, dus dat is toch al niet slecht. ik zoek wel een goede 1 persoonstent voor als ik alleen ga, zeg maar genre vaude hogan ultralight.

in ieder geval bedankt voor de goede ideen en de opbouwende kritiek, ik hoop dat ik niet te negatief over kom, dat is helemaal niet de bedoeling alles wordt enorm geapprecieerd.
Ik weet dat het niet makkelijk wordt, maar sinds wanneer zijn makkelijke dingen leuk? :D :D

groetjes, Thomas

Als je veel onverhard gaat rijden, bijvoorbeeld op IJsland (zoals je aangeeft), kijk dan wel even of je wielen sterk genoeg zijn. Bij mijn fietspartner scheurde na een week stuiteren de velg van zijn Koga. Succes.

Neen IJsland lijkt me inderdaad even geen goed plan met zo'n Batavus....

ThomasR schreef:vooraan heb ik een tubus dus dat zit wel snor, achter is er inderdaad iets aan te doen, maar die houdt zich ook nog prima.
Omdat je toch een fiets wilt gaan kopen waarvan alle onderdelen naar eigen keuze zijn, kun je natuurlijk ook nu al de definitieve achterdrager kopen, en die dan omzetten. Zo heb ik mijn voordrager al op drie fietsen gehad :D
Leon

Ik heb een nog beter idee: elke paar maanden komt er wel een mooie 2e hands fiets op deze site. Bijvoorbeeld van iemand die na een paar udizend km fietsen bij nader inzien toch niet zo'n vakantiefietser bleek te zijn. Een mooie fiets met Rohloff en dragers zonder Magura met nieuwprijs van bijv. 2200 euro kun je dan binnen jouw budget aanschaffen. Niks gedoe en een kwaliteitsfiets. Maar misschien minder leuk als je van klussen houdt.

ijsland hebben jullie inderdaad gelijk, we zien nog wel :P
Hoi Thomas,

Ik ben zelf al jaren heel erg tevreden over Koga Miyata.

Heb sinds een jaar een Globe Traveller (28"). Zeer compleet en afgemonteerd met XT. Na 9.000 km nog geen problemen gehad, afgezien van 1 lekke ban

Er is ook een 26" model (World Traveller).

Je kunt bij Koga ook je eigen fiets samenstellen.

Ik zou niet zo snel kiezen voor Rohloff en Magura. Maar dat is persoonlijk en heeft ook te maken met hoe handig je met reparaties bent. Een derailleur is zo in en uit elkaar gehaald. een Rohloff-naaf niet.

Groeten,
Edwin

magura ben ik niet van plan, en om eerlijk te zijn begin ik meer en meer te twijfelen over de rohloff (zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... o&start=80)

ik weet niet meer of het nu (afgezien van de prijs) wel een echt voordeel is.
Ok hij schakelt lekker, maar dat is het ook zo'n beetje (kort door de bocht ik weet het)

greetz, Thomas

Nou ehh, er is nog wel gunstigs over te zeggen, let maar op!

ja dat weet ik wel maar je moet toegeven dat het niet echt aanmoedigend is als je verhalen hoort over lekkende olie enzo

edit:ik heb het verschil uitgerekend met een afbouw met xt:

ALS ik de naaf goedkoper ergens vind is het 350 euro duurder, als ik m nieuw moet kopen 560.
ik kom in de drie gevallen het volgende uit:
XT: 1710
R goedkoop : 2072
R duur : 2272

conclusie als ik de naaf ergens goedkoop kan vinden wordt het dat, anders XT. alhouwel, ik weet het niet ik ben er nog niet voor mzelf uit of het wel de moeite is...

groetjes, Thomas
Ik heb zelf een nieuwe Batavus Cayuca, zie bijgaande foto, klik op http://www.mijnalbum.nl/Album=SUBWX8JD
Gefotografeerd op het parkeerterrein van mijn werk in stad Groningen. Met een goedkope digitale camera (niet van mij), vandaar de matige beeldkwaliteit. Ik heb hem op 17 februari 2007 gekocht, speciaal in gebruik als stadsfiets, tussen station en werk (5 km, want de bus doet er 20 min. langer over :evil: ). Het Brooks-zadel is van zijn oude, versleten voorganger afkomstig. Maar een Batavus Cayuca is veel te zwaar om als vakantiefiets te gebruiken! Thuis heb ik een echte vakantiefiets (een Giant FCR en die weegt 12 kg). Dus lichter en beter wendbaar met een korter wielbasis.
Een paar dagen geleden heb ik deze Batavus Cayuca in een autowasstraat gewassen en gewaxt, verder het achterspatbord wettelijk wit :D geschilderd, welke de fabrikant kennelijk is "vergeten"....