Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fluo hesjes - Forum Wereldfietser

Fluo hesjes

Fietsers lopen constant gevaar wegens minder goed opvallend, minder zichtbaar en haast onhoorbaar.

Zelf draag ik altijd een fluo hesje, ook overdag. Het valt me op dat autobestuurders zo veel sneller merken dat je eraan komt. Ik heb ook de indruk vaker de voorrang te krijgen waar ik recht op heb. Wordt je toch aangereden dan zal het excuus "ik had je niet gezien" minder voor de hand liggen.

Zou het dragen van dat fluo-ding niet moeten worden verplicht? Vooral als je weet dat in vele landen autobestuurders een fluo hesje moeten meenemen voor het geval ze op een gevaarlijke plek hun auto moeten verlaten.

Wat denken jullie daarvan?

Persoonlijk hou ik niet zo van verplichtingen:
dat automobilisten er 1 bij zich moeten hebben is niet zo vreemd, als zij aan snelweg pech krijgen staan ze erg gevaarlijk en mede doordat je daar niet iemand verwacht is goede zichtbaarheid dmv fluohesje belangrijk.
Als ik met mijn fiets van de openbare weg gebruik maak ben ik daar te verwachten, de automobilist hoort dan al voorzichtig te rijden, hij kan immers fietsers tegenkomen?

neemt niet weg dat je zort voor goede zichtbaarheid, de een doet dat met hesje, de ander met refelcterende strepen op jas, de ander alleen met fietslicht.

Als je hesjes verplicht stelt weer een reden temeer om roekeloos te rijden en wat als iemand geen hesje aanhad en aangereden? Eigen schuld? dikke bult? ik hou vooral van 1 verplichting in het verkeer: de automobilist houdt zich aan max. toegestane snelheid.
of liever: hij neemt de trein :roll:

marjan schreef: Als je hesjes verplicht stelt weer een reden temeer om roekeloos te rijden
Bedoel je dat fietsers dan roekelozer zouden gaan rijden? Misschien kan je dan de remmen afschaffen; gaan ze vanzelf voorzichtiger rijden.
marjan schreef: en wat als iemand geen hesje aanhad en aangereden? Eigen schuld? dikke bult?
Dat geldt ook voor het gebruik van fietsverlichting in het donker. Ben ooit in het donker met mijn fiets tegen een fietsende dame geknald (zij zonder licht). Ze woog rond de 120 Kg. (Enkele vierkante meter fluo had mij dat misschien kunnen besparen :wink: )
marjan schreef: Ik hou vooral van 1 verplichting in het verkeer: de automobilist houdt zich aan max. toegestane snelheid. of liever: hij neemt de trein :roll:
Vele aanrijdingen gebeuren aan de toegelaten snelheid of minder.

Wat die trein betreft: ik ben conducteur bij de spoorwegen; je houdt het niet voor mogelijk hoe vaak wij fietsers door de slagbomen van gesloten overwegen zien sjezen. Als de trein claxonneert krijgen we vaak een welgemeend middelvingertje. (Maar dit geheel terzijde)

Ik heb vaak de indruk dat fietsers zich domweg niet bewust zijn van hun kwetsbaarheid.

[
quote]Bedoel je dat fietsers dan roekelozer zouden gaan rijden? Misschien kan je dan de remmen afschaffen; gaan ze vanzelf voorzichtiger rijden.


nee, ik bedoel de automobilist.

Zou kunnen dat ze (de fietsers) niet bewust zijn van hun kwetsbaarheid, ik zou daarin niet willen generaliseren, ik ben me maar al te bewust van mijn kwetsbaarheid als fietser en wandelaar. De grote vijand?? 1 x raden? :twisted: , ja juist ja, de auto ..

Maar goed, je stelde een vraag: ik zou het hesje niet willen verplichten, maar enige aandacht aan zichtbaarheid is op zijn plaats.
[/quote]

Bedoel je dat fietsers dan roekelozer zouden gaan rijden? Misschien kan je dan de remmen afschaffen; gaan ze vanzelf voorzichtiger rijden.


nee, ik bedoel de automobilist.
Dus, als een automobilist een fietser met fluo ziet, dan verwacht je dat hij roekelozer gaat rijden?

Als ik zelf een keertje met de auto rijdt is het precies omgekeerd. Ik zie een fietser zonder licht, rem "per ongeluk" wat later en laat hem lekker schrikken. Altijd lachen. :D

Berre schreef:Dus, als een automobilist een fietser met fluo ziet, dan verwacht je dat hij roekelozer gaat rijden?
Lijkt me sterk, ik denk eerder de fietser (denk aan de fietshelm). Maar kans lijkt me klein.

Op de motor (veel file-rijden) altijd een fluo-hesje aan trouwens. Stretchstof dus op zich ook handiger op de fiets dan de standaard fladderhesjes.

Ik vind de auto als vijand stellen wat overdreven. Ik heb zelf regelmatig flink pissig op de motor gezeten omdat er weer idiote fietsers zonder licht en hesjes door rood rijden op een slecht verlichte kruising.

Maar ik heb zelf ook veel met hesjes gefietst. Voornamelijk met slecht of donker weer. Dus ik vind het een zekere aanbeveling voor fietsers, met een aansporing van het dragen daarvan dmv, bijv: gratis hesjes, of inderdaad voordeel geven bij aanrijdings situatie qua beoordeling of weet ik veel wat een nuttige en reel idee is :P

en daarnaast draag ik 'm inderdaad ook altijd op de motor. Alleen Fedor, waar heb je die stretch vandaan? kan je dat PM'en? die van mij flabbert namelijk nog wel eens los op de motor :P

Fedor schreef:Op de motor (veel file-rijden) altijd een fluo-hesje aan trouwens. Stretchstof dus op zich ook handiger op de fiets dan de standaard fladderhesjes.
Ja klopt. Er bestaan ook fluo T-shirts voor in de zomer. Ze worden gedragen door spoorarbeiders als het warm is. De stof gaat wel erg krimpen in de was.

Mijn ervaring met automobilisten is dat ze je gewoonweg vaak niet zien.
Alles eraan doen om veilig te zijn, is daarom mijn persoonlijke motto. Daar zorg ik zelf voor en heb ik geen regels bij nodig.
Helm, oogcontact, lampjes en een fluohesje. Ga liever nog een paar keer meer op fietsvakantie 8)

Vannochtend even een andere route genomen....
Heb wel even gescholden op de diverse .u.auto's die je op een supersmalle weg met ruim 90 km p uur passeren.
Morgen maar weer gewoon de route over het fietspad met mijn fluohesje.
Zag trouwens vannochtend wel een aantal moeders die hun kleine kinderen zonder verlichting op d efietst uitzwaaiden :roll:

Blanche

Dergelijke vestjes kunnen ook averechts werken. Er was recent een onderzoek waaruit bleek dat automobilisten bij het inhalen veel dichter langs een fietser rijden die een helm op heeft dan bij fietsers zonder helm. Als dit ook met een vestje gebeurt, ben je niet blij.

Ronald

ciclista schreef:Dergelijke vestjes kunnen ook averechts werken. Er was recent een onderzoek waaruit bleek dat automobilisten bij het inhalen veel dichter langs een fietser rijden die een helm op heeft dan bij fietsers zonder helm. Als dit ook met een vestje gebeurt, ben je niet blij.

Ronald
Je moet er ook een goeie text opzetten:
Afbeelding

Doe es een voorstel Marten......

ehhh....duidelijk het plaatje laadde niet direct bij mij
Ja, ik gebruik een geel fluo-hesje tijdens mijn woon-werk verkeer. De weg Rasquert-Westernieland (Gr.) waar ik al 31 jaar dagelijks fiets, wordt steeds drukker. Een fietspad ontbreekt :( . In de wintermaanden is het daar zonder straatverlichting pokkedonker. Al twee keer denderde een grote vrachtwagen op maar drie centimeter :!: naast mijn stuur, nog wel op een klaarlichte zomerdag! Ik zag de naam op de truck en heb later de firma flink de oren van de kop uitgefoeterd :evil: . Ik fiets altijd zoveel mogelijk dicht langs de berm, gemiddeld 25 cm. Sindsdien draag ik een fluo-hesje, te koop bij Action voor maar € 1,57. Een tweede (oranje) hesje gooi ik in de auto (die ik erg weinig gebruik), verplicht in Duitsland als je daar eventueel met pech langs de weg staat (ik rijd nl. regelmatig naar Zweden, waar ik een 2e huis heb staan). Maar tijdens fietsvakanties draag ik ze niet. Géén gezicht bij mijn knickerbocker!

Je zou ook een oranje vlaggetje aan een lange flexibele "antenne" aan je baggagedrager kunnen maken. Ook opvallend.

Gr hans

ciclista schreef:Er was recent een onderzoek waaruit bleek dat automobilisten bij het inhalen veel dichter langs een fietser rijden die een helm op heeft dan bij fietsers zonder helm.
Ik zou dat onderzoek maar tussen "aanhalingstekens" plaatsen.

Ben

aandegracht schreef:Je zou ook een oranje vlaggetje aan een lange flexibele "antenne" aan je baggagedrager kunnen maken. Ook opvallend.

Gr hans
Ja, ja zo'n safety flag is vaak noodzakelijk in USA en Canada, maar in Nederland zijn het kindervlaggetjes en je wilt niet uitgelachen worden.....

Berre schreef:
Als ik zelf een keertje met de auto rijdt is het precies omgekeerd. Ik zie een fietser zonder licht, rem "per ongeluk" wat later en laat hem lekker schrikken. Altijd lachen. :D
Tuurlijk, dat is de enige manier. Mensen lekker laten schrikken en dan lachen. Goed hoor. Zo komen we nog eens een keer ergens.

Robbert.

Ik was dit weekend met de auto in een andere stad waar de politie duidelijk niet op fietsverlichting let. Zeker de helft had helemaal geen verlichting, en de rest vaak alleen maar van die kleine prut lampjes die je pas op het laatste moment ziet (en niet of nauwelijks van opzij). Het ging enkele malen maar net goed. In het donker is echt goede fietsverlichting van levensbelang.

Daarnaast is ook reflecterend materiaal erg nuttig in het donker. Behalve het verplichte spul op de fiets draag ik buiten de stad en op vakantie altijd een grote reflecterende diagonale band over mijn kleding (gekocht toen ik in Engeland woonde: het is daar heel gebruikelijk, en past daar inmiddels prachtig bij knickerbockers en wax jassen). Ik heb inderdaad wel gemerkt dat dat in Nederland op sommige automobilisten werkt als een rode lap op een stier, vooral, eerlijk gezegd, in achterstandswijken (net als een helm, maar dat wordt nu wel minder). Vaak heb ik me afgevraagd waarom dat zo zou zijn.

Tot slot draag ik overdag bij fietsen buiten de stad zoveel mogelijk een dayglo windbreaker of zoiets (ik heb ook zo'n gaas hesje). Je bent vooral in de schemering veel en veel beter zichtbaar. Dat is van belang in Nederland, maar zeker in het buitenland waar men veel minder snel een fietser verwacht. Daarom zou ik heel graag ook echte fietsshirts hebben in dayglo. Een enkele keer zie je wel eens een wielrenner met zo'n shirt, maar ik loop al tijden in alle fietswinkels te kijken, en kan er nergens eentje vinden. Als er iemand een tip heeft houd ik me aanbevolen. Wel zag ik gisteren dat de Blokker nu dayglo regenjasjes met grote reflectiestrepen heeft voor 20 euro, en vorig jaar had de Hema fleecetruien in een kleur die bijna dayglo was. Maar echte felle dayglo wielrenshirts, dat zou het helemaal zijn. Voor mijn dochter zou ik graag een shirt hebben in roze dayglo (dat bestaat), want anders trekt ze het vermoedelijk niet aan.
Wim
Martin E. van Doornik schreef:JIk fiets altijd zoveel mogelijk dicht langs de berm, gemiddeld 25 cm.
wat ik zelf meestal doe, en ook heb geleerd bij het motorrijden(waar auto's evengoed idioot langsrijden zo nu en dan), is gewoon een meter van de kant rijden, en pas op het laatst als het inderdaad nodig is opschuiven naar de berm kant. Als je aan het begin al krap rijd dan remmen ze ook niet/minder voor je. Rij je als een obstakel op de weg,dan moeten ze wel afremmen. Uiteraard geld hier: zorg dat je gezien wordt en zorg dat je weet tot hoever je zo een "spelletje" kan spelen.

het gaat er dus vooral om, om ook je eigen ruimte te claimen, (weliswaar op een veilige manier).

Edit: een van de redenen om niet dicht langs de berm te rijden is omdat je in zo een geval nergens meer naar toe kan uitwijken. neem je aan het begin veel ruimte kan je later altijd nog veilig opschuiven.
Sephi schreef:
Edit: een van de redenen om niet dicht langs de berm te rijden is omdat je in zo een geval nergens meer naar toe kan uitwijken. neem je aan het begin veel ruimte kan je later altijd nog veilig opschuiven.
een andere is dat je door extreem rechts te houden meer lekke banden krijgt. De weg wordt schoon gereden, de strook uiterst rechts niet