Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuur los of hoort het op deze manier... - Forum Wereldfietser

Stuur los of hoort het op deze manier...

Beste fiets-'freaks' :wink:

Sinds kort ben ik de blije eigenaar van een gloednieuwe Koga Signature (KS-26)! Deze fiets beschikt over een Koga Dali stuur en een ITM Vertigo verstelbare stuurpen.

Een tijdje terug merkte ik, dat wanneer ik het stuur los liet onder het rijden, dat mijn stuur begon te trillen en dus alles wat op het stuur zat ook begon te ratelen.

Thuisgekomen heb ik het probleem proberen te vinden en heb uiteindelijk het probleem gevonden. De 'hoek van het stuur schijnt niet goed aangedraait te zijn?' (Zie plaatje)
Afbeelding


Deze zit los en ik kan deze ook naar boven en beneden bewegen wanneer ik niet aan het fietsen ben.

Weet iemand hoe ik dit probleem moet oplossen en welke gereedschap ik hiervoor nodig heb?

Alvast bedankt!

Groeten,

Friso
Friso schreef:Sinds kort ... gloednieuwe ... De 'hoek van het stuur schijnt niet goed aangedraait te zijn?' ... Weet iemand hoe ik dit probleem moet oplossen en welke gereedschap ik hiervoor nodig heb?
Hoi,
Je hebt hier geen gereedschap voor nodig. Het is in dit geval verstandig om de afstelling van het hele stuur na te laten kijken (en niet alleen kijken) door de fietsenmaker. Aan elke nieuwe fiets, ook de duurste, gaat in het begin wat los en het verhelpen daarvan is bij de prijs inbegrepen. Ze zijn duur genoeg.
Je kunt natuurlijk met een inbussleutel aan het werk gaan, en het zal vast steviger gaan zitten, maar het is voor een beginner niet moeilijk om een balhoofdstel zo af te stellen dat je binnenkort schade hebt. En dan zit er géén garantie meer op.
Nog beter is natuurlijk om een sleutelcursus te volgen.
Succes,
Leon

Hoi Leon,

Ik zat er aan te denken om inderdaad naar de fietsenmaker te gaan waar ik de fiets gekocht heb, aangezien de mensen daar natuurlijk meer verstand van fietsen hebben dan ik.

Tevens was ik van plan om aanwezig te zijn bij mijn eerste fietsonderhoudsbeurt waardoor ik direct zie waar ik zelf op moet letten bij het onderhouden van de fiets (+ dit geeft me een extra kans om zelf wat delen te (de)monteren voor in het geval dat ik zelf ooit wat moet repareren in niemandsland!

Bedankt voor je reactie! :D

Friso

ZIt de vork los (=lagerspeling) of rammelt het scharnier van de stuurpen? In het laatste geval zal je wel ergens een verstopte inbusbout moeten aandraaien.
Zie voor het afstellen van de lagers www.m-gineering.nl/balhoofd.htm

Hoi!

Ben net langs de fietsenmaker geweest...
Als ik wist dat het dus alleen één boutje was wat aangedraaid moest worden..... :lol: (Maakt maar weer eens duidelijk dat ik dus echt een fietsbrookie ben. :( )

Naja, in ieder geval heeft de fietsenmaker mij inbussleutel 4, 5 en 6 gratis gegeven, dus dat is wel weer meegenomen. Top winkel tot nu toe!

Het probleem is dus opgelost :)

Ahum, bij een Koga hoor je de Bike-box te krijgen waar onder andere een Y inbussleutel zit, waarmee je zowat alle inbusboutjes kun los en vast draaien!!!

En toch is dit een van de redenen waarom ik niet hou van al die verstelbare sturen en pennen. Het gaat ooit een keer los, en als het niet los gaat kraakt of wiebelt het wel.
Zo is er nog zo'n onderdeel: zadelpennen. Die moet je kunnen verstellen, maar de pennen met een kop met een enkele bout gaan bij mij toch heus eens per twee jaar of zo los. Sinds gisteren heb ik dus eindelijk mijn echt goede pen met twee bouten, en dat is ook merkbaar net wat stijver.
Wim
Mijn vroegere fietsenmaker G.G. Borsen in Blaricum was een vakman van de oude stempel. Als iemand bij hem een nieuwe fiets ging kopen, ging hij persoonlijk de gehele fiets nakijken, alle moeren aandraaien, de spaken controleren, het zadel verstellen naar berekening van je kruishoogte en nog veel meer. Zonder die controles gingen de fietsen zijn winkel niet uit, was zijn principe. Verder hield hij een lijst bij met namen van de klanten, samen met merken en framenummers. Voor het geval als je fiets gestolen was: aangifte bij de politie doen en je wist het framenummer niet? Even Borsen bellen! Dat zou iedere fietsenmaker moeten doen :idea: !!! Hij is al ± 20 jaar geleden overleden en ik denk nog vaak aan hem.

Gefietst in: (in volgorde tijdens mijn fietscarrière vanaf 1969) Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk, Zweden, Engeland, USA (9 x), Canada (4 x), Zwitserland, Liechtenstein, Oostenrijk, Denemarken, Noorwegen, Israël, Jordanië, DDR, Tsjechoslowakije, Polen en Italië.

Willem Jongman schreef: Sinds gisteren heb ik dus eindelijk mijn echt goede pen met twee bouten, en dat is ook merkbaar net wat stijver.
Wim
Was je het hele jaar zoet geweest ? ;)

Bob&Marguérite schreef:Ahum, bij een Koga hoor je de Bike-box te krijgen waar onder andere een Y inbussleutel zit, waarmee je zowat alle inbusboutjes kun los en vast draaien!!!
klopt :wink: maar aangezien extra inbussleutels nooit weg zijn aangezien er nu 4 koga's + 1 stadsfiets in mijn schuur staan... :lol: (natuurlijk niet allemaal van mij..)

Heb je zoveel reserve-koga's nodig? :lol:

Die ITM pennen zijn dure pennen en uitermate moeizaam werken als je wat rondom het stuur gebeuren moet veranderen, omhoog/omlaag. Ik wou liever NIET dat Koga die pennen gebruikte.......