Hallo,
Enkele jaren geleden heb ik een tweedehands stalen frame gekocht wat er redelijk ongebruikt uit zag. Maar nu, na meer dan 50.000 kilometer en 2x framebreuk (wel weer gelast) is het tijd voor een nieuw frame. Althans, mijn fietsenmaker vond dat, want hij heeft een nieuw frame voor me besteld (aluminium, daar gaan we nu maar geen discussies over houden) en een vaste voorvork (wordt hier ook niet ter discussie gesteld). Samen willen we deze fiets op gaan bouwen, oftwel de benodigde onderdelen eraan hangen.
Op mijn vorige fiets was ik gewend te fietsen met een racestuur en onderbuiscommandeurs. Dat racestuur wil ik graag zo houden maar onderbuiscommandeurs passen niet meer op mijn nieuwe frame. Er zitten geen ophangoogjes aan en de alu buis is te dik om er commandeurs met een klem op te zetten zoals je ook wel op oude franse racefietsen ziet. Dat betekend dat ik ga overschakelen op een nieuwer schakelsysteem. Crosscommandeurs op de uiteinden van de stuurbocht vallen af omdat ik meestal staand klim en dan stoot ik met mijn knieen tegen de commandeurs.
Betreffende dit heb ik enkele vragen die door menig fietstechneut hier op dit forum wellicht beantwoord kunnen worden:
1. Past een Rapid Fire shifter (bijv. Deore LX M 580) op een normale stuurbocht? Ik heb namelijk wel eens ergens gehoord/gelezen dat de diameter van een racestuur doorgaans groter is dan van een recht stuur. Klopt dit en zoja, zijn er racebochten met dezelfde diameter als een MTB-stuur?
2.Is een race rem/schakelhandel (bijv. Shimano Sora 3300 A) te combineren met Deore LX derailleurs?
Nu nog een vraagje betreffende de remmen.
3. Wat is een betere combinatie, willekeurige raceremgrepen (bijv.Tektro R 200 of Cane Creek SCR-5) met cantilevers? Of zijn er enkele doorslaggevende argumenten te noemen voor de Dia Compe 287-V remgrepen in samenwerking met V-brakes?
Bijvoorbaat bedankt voor de moeite.
Groeten,
Samuel
Enkele jaren geleden heb ik een tweedehands stalen frame gekocht wat er redelijk ongebruikt uit zag. Maar nu, na meer dan 50.000 kilometer en 2x framebreuk (wel weer gelast) is het tijd voor een nieuw frame. Althans, mijn fietsenmaker vond dat, want hij heeft een nieuw frame voor me besteld (aluminium, daar gaan we nu maar geen discussies over houden) en een vaste voorvork (wordt hier ook niet ter discussie gesteld). Samen willen we deze fiets op gaan bouwen, oftwel de benodigde onderdelen eraan hangen.
Op mijn vorige fiets was ik gewend te fietsen met een racestuur en onderbuiscommandeurs. Dat racestuur wil ik graag zo houden maar onderbuiscommandeurs passen niet meer op mijn nieuwe frame. Er zitten geen ophangoogjes aan en de alu buis is te dik om er commandeurs met een klem op te zetten zoals je ook wel op oude franse racefietsen ziet. Dat betekend dat ik ga overschakelen op een nieuwer schakelsysteem. Crosscommandeurs op de uiteinden van de stuurbocht vallen af omdat ik meestal staand klim en dan stoot ik met mijn knieen tegen de commandeurs.
Betreffende dit heb ik enkele vragen die door menig fietstechneut hier op dit forum wellicht beantwoord kunnen worden:
1. Past een Rapid Fire shifter (bijv. Deore LX M 580) op een normale stuurbocht? Ik heb namelijk wel eens ergens gehoord/gelezen dat de diameter van een racestuur doorgaans groter is dan van een recht stuur. Klopt dit en zoja, zijn er racebochten met dezelfde diameter als een MTB-stuur?
2.Is een race rem/schakelhandel (bijv. Shimano Sora 3300 A) te combineren met Deore LX derailleurs?
Nu nog een vraagje betreffende de remmen.
3. Wat is een betere combinatie, willekeurige raceremgrepen (bijv.Tektro R 200 of Cane Creek SCR-5) met cantilevers? Of zijn er enkele doorslaggevende argumenten te noemen voor de Dia Compe 287-V remgrepen in samenwerking met V-brakes?
Bijvoorbaat bedankt voor de moeite.
Groeten,
Samuel