Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schakelen en remmen met een racebocht - Forum Wereldfietser

Schakelen en remmen met een racebocht

Hallo,

Enkele jaren geleden heb ik een tweedehands stalen frame gekocht wat er redelijk ongebruikt uit zag. Maar nu, na meer dan 50.000 kilometer en 2x framebreuk (wel weer gelast) is het tijd voor een nieuw frame. Althans, mijn fietsenmaker vond dat, want hij heeft een nieuw frame voor me besteld (aluminium, daar gaan we nu maar geen discussies over houden) en een vaste voorvork (wordt hier ook niet ter discussie gesteld). Samen willen we deze fiets op gaan bouwen, oftwel de benodigde onderdelen eraan hangen.
Op mijn vorige fiets was ik gewend te fietsen met een racestuur en onderbuiscommandeurs. Dat racestuur wil ik graag zo houden maar onderbuiscommandeurs passen niet meer op mijn nieuwe frame. Er zitten geen ophangoogjes aan en de alu buis is te dik om er commandeurs met een klem op te zetten zoals je ook wel op oude franse racefietsen ziet. Dat betekend dat ik ga overschakelen op een nieuwer schakelsysteem. Crosscommandeurs op de uiteinden van de stuurbocht vallen af omdat ik meestal staand klim en dan stoot ik met mijn knieen tegen de commandeurs.

Betreffende dit heb ik enkele vragen die door menig fietstechneut hier op dit forum wellicht beantwoord kunnen worden:
1. Past een Rapid Fire shifter (bijv. Deore LX M 580) op een normale stuurbocht? Ik heb namelijk wel eens ergens gehoord/gelezen dat de diameter van een racestuur doorgaans groter is dan van een recht stuur. Klopt dit en zoja, zijn er racebochten met dezelfde diameter als een MTB-stuur?
2.Is een race rem/schakelhandel (bijv. Shimano Sora 3300 A) te combineren met Deore LX derailleurs?

Nu nog een vraagje betreffende de remmen.
3. Wat is een betere combinatie, willekeurige raceremgrepen (bijv.Tektro R 200 of Cane Creek SCR-5) met cantilevers? Of zijn er enkele doorslaggevende argumenten te noemen voor de Dia Compe 287-V remgrepen in samenwerking met V-brakes?

Bijvoorbaat bedankt voor de moeite.

Groeten,

Samuel

1 Neen mtb shifters passen niet, want een racebocht heeft inderdaad een grotere diameter (daarom past de normale Rohloff shifter ook niet). Er bestaat wel een racebocht met mtb diameter, maar goedkoop en mooi is anders: http://www.sjscycles.co.uk/product-Thor ... -11348.htm
2 Ja en nee. Wel met de achterderailleur, maar aan de voorkant moet je een racederailleur nemen, en dus ook niet al te kleine tandwielen, anders zit je toch vast aan crossderailleurs.
3 Gewone grepen en tektro oryx cantilevers zijn een stuk goedkoper dan 287V grepen en v brakes (er schijnt trouwens ook zo'n v brake raceremgreep van Tektro te zijn of te komen).
Wim
bombetter schreef:Op mijn vorige fiets was ik gewend te fietsen met een racestuur en onderbuiscommandeurs. Dat racestuur wil ik graag zo houden maar onderbuiscommandeurs passen niet meer op mijn nieuwe frame.
Passen de onderbuiscommandeurs niet op de nieuwe stuurpen?
Het is maar een suggestie.
Leon
Leon schreef:
bombetter schreef:Op mijn vorige fiets was ik gewend te fietsen met een racestuur en onderbuiscommandeurs. Dat racestuur wil ik graag zo houden maar onderbuiscommandeurs passen niet meer op mijn nieuwe frame.
Passen de onderbuiscommandeurs niet op de nieuwe stuurpen?
Moderne geïndexeerde buiscommandeurs niet, als je ze op de onderbuis plaatst moet je van de commandeurs tot de nokjes een buitenkabel leggen.
Je hebt je wel een probleem op de hals gehaald. Moderne frames waar je geen buiscommandeurs op kunt monteren zijn uiterst onhandig als er onderweg iets kapot gaat. Een setje buiscommandeurs kun je makkelijk op reserve meenemen, STI of Ergopower shifters niet.
Gezien je text ga je Shimano gebruiken. STI Rem/Schakelgrepen zijn redelijk goed te gebruiken met ATB onderdelen. Koop wel geen goedkope brol, die heeft minder instelmogelijkheden dan de middenklasse bij Shimano. Bij STI moet je wel oppassen dat je stuurtas nog tussen de kabels doorpast.
Ik heb op mijn Bob Jackson geen enkel probleem met de combinatie Ergopower grepen en cantilever remmen van Tektro. Remt perfekt.
Een alternatief is er zeker. Van Suntour. Suntour 7-speed Command shifters werken prima met een 8-speed Shimano blok en bijbehorende derailleur. Voor het grovere werk m.i. een van de beste combinaties, je kunt een remgreep kiezen die past bij je remsysteem en je hebt je commandeurs op een plek waar ze zeer zelden beschadigd raken.

Ik dacht zelf aan zoiets:
Afbeelding
Kan iemand zien welke shifters dit zijn?

Bedankt voor de antwoorden tot zover.

bombetter schreef:Ik dacht zelf aan zoiets:

Kan iemand zien welke shifters dit zijn?
hele goedkope want met een blikken beugeltje?
bombetter schreef:Hallo,
Crosscommandeurs op de uiteinden van de stuurbocht vallen af omdat ik meestal staand klim en dan stoot ik met mijn knieen tegen de commandeurs.
Iets breder stuur nemen dan 30 jaar geleden gebruikelijk was, en desnoods het stuureinde iets inkorten.

Betreffende dit heb ik enkele vragen die door menig fietstechneut hier op dit forum wellicht beantwoord kunnen worden:
1. Past een Rapid Fire shifter (bijv. Deore LX M 580) op een normale stuurbocht? Ik heb namelijk wel eens ergens gehoord/gelezen dat de diameter van een racestuur doorgaans groter is dan van een recht stuur. Klopt dit en zoja, zijn er racebochten met dezelfde diameter als een MTB-stuur?
22 vs 24mm, dus moet het beugeltje 6mm verder open. Voor alubeugeltjes geen goed idee, blikken beugeltjes kun je soms monteren met een krom boutje

Pauls components maakt consoles om onderbuisschakelaars op een 24mm stuur te zetten
2.Is een race rem/schakelhandel (bijv. Shimano Sora 3300 A) te combineren met Deore LX derailleurs?
ik zou me eerst goed inlezen op de voorderailleur & bladgrootte perikelen van STI
Niet QS campagnolo (in 2008 alleen record en chorus) is niet kritisch vwb de voorderailleur)
Nu nog een vraagje betreffende de remmen.
3. Wat is een betere combinatie, willekeurige raceremgrepen (bijv.Tektro R 200 of Cane Creek SCR-5) met cantilevers? Of zijn er enkele doorslaggevende argumenten te noemen voor de Dia Compe 287-V remgrepen in samenwerking met V-brakes?
STI/ergo -> canti's
zelf grepen kiezen: dan kun je V-brakes met aangepaste grepen nemen als dat handig uitkomt met de kabelloop
[/quote]

Marten schreef dat Paul Component consoles maakt om onderbuisschakelaars op een 24 mm stuur te zetten. Ze hebben ook dingetjes om duimshifters van crosscommandeurs te maken, kan misschien ook nog helpen:

http://paulcomp.com/thumbrd.html

Carl[/quote]
m-gineering schreef:
bombetter schreef:Hallo,
Crosscommandeurs op de uiteinden van de stuurbocht vallen af omdat ik meestal staand klim en dan stoot ik met mijn knieen tegen de commandeurs.
Iets breder stuur nemen dan 30 jaar geleden gebruikelijk was, en desnoods het stuureinde iets inkorten.
Dat ga ik eens rustig overwegen.
m-gineering schreef: Pauls components maakt consoles om onderbuisschakelaars op een 24mm stuur te zetten
Dat lijkt me een erg aantrekkelijke oplossing. Zijn deze ook in Nederland verkrijgbaar?

Bedankt voor de goede tips. Nog betere tips zijn altijd welkom.

Samuel.
bombetter schreef:
m-gineering schreef: Pauls components maakt consoles om onderbuisschakelaars op een 24mm stuur te zetten
Dat lijkt me een erg aantrekkelijke oplossing. Zijn deze ook in Nederland verkrijgbaar?
creditcard?

behalve in 24mm doen ze ze ook in 22 mm voor mtb sturen.
Behalve onderbuisschakelaars passen er ook crosscommandeurs op, voor hen die liever een shifter met een knikje hebben

raar idee misschien (hence the time) maar is een oplossing met platlink moeren niet mogelijk? Als ik kijk naar de shifters die ik heb verwijderd van 2 stalen kaders voor het fixen van single speeders lijkt mij wel mogelijk om zoiets te maken om juist weer buiscommandeurs te bevestigen? Weet dat er in de non-series van shimano nogsteeds van dergelijke commandeurs te krijgen zijn...

aporos, dacht net aan het volgende:

Sheldon heeft voor zelf het volgende bedacht:

Afbeelding

en ik denk dan gelijk weer aan de volgende:

Afbeelding

Zou dat passen?

Bas

-zal de pc nu wel met rust laten, die heeft ook wel nachtrust verdient... -

Bedankt voor de antwoorden. Bij nader inzien heeft mijn fietsenmaker toch maar voor een Rohloffnaaf gekozen (en ik met hem) en komt er dus waarschijnlijk een Mittemayer greep op.
Verder nog: stel dat we aan een setje Magura HS 66's kunnen komen, welke (race)remgreep hoort hier dan bij?

Groeten,

Samuel.

bombetter schreef:Bedankt voor de antwoorden. Bij nader inzien heeft mijn fietsenmaker toch maar voor een Rohloffnaaf gekozen (en ik met hem) en komt er dus waarschijnlijk een Mittemayer greep op.
Verder nog: stel dat we aan een setje Magura HS 66's kunnen komen, welke (race)remgreep hoort hier dan bij?

Groeten,

Samuel.
Succes met de speurtocht: HS 66 ZIJN racegrepen, de rest is standaard HS33

Santos heeft blijkbaar nog een aantal HS66 remmen liggen. Mischien dat je hier wat mee kan. En anders ebay of marktplaats in de gaten houden, magura zelf heeft er helemaal niets meer van liggen zelfs geen reserve onderdelen.

Dan zelf nog een vraag die hier ook wel past. Zijn er mensen die weten of je een gripshift voor een shimano alfine/nexus naaf op een elegante manier (dus niet op een extra buisje zoals hierboven beschreven) op een racestuur kan bevestigen?

Bij http://www.velotraum.de zie ik de HS66 nog op de site staan. Ze zitten ook op de tandems die ze aanbieden. Dus er is een kans dat zij ze ook nog hebben. De site is op 2 december jl. nog aangepast.

Sjirk

refro schreef:Santos heeft blijkbaar nog een aantal HS66 remmen liggen.
in Juni waren ze op
magura zelf heeft er helemaal niets meer van liggen zelfs geen reserve onderdelen.
de afdichtingen en remmen zijn hs11/hs33
Dan zelf nog een vraag die hier ook wel past. Zijn er mensen die weten of je een gripshift voor een shimano alfine/nexus naaf op een elegante manier (dus niet op een extra buisje zoals hierboven beschreven) op een racestuur kan bevestigen?
Misschien dat je een alfine triggershifter zo ver kunt open buigen

Hubbub heeft een adapter waarmee je een draaishifter op het einde van een racebocht kunt monteren: http://www.hubbub.com/store/products.asp?id=32
Dat is wel een kwetsbare plek, en de kabelloop is ook niet vanzelfsprekend erg mooi.
Wim

m-gineering schreef:
refro schreef:Dan zelf nog een vraag die hier ook wel past. Zijn er mensen die weten of je een gripshift voor een shimano alfine/nexus naaf op een elegante manier (dus niet op een extra buisje zoals hierboven beschreven) op een racestuur kan bevestigen?
Misschien dat je een alfine triggershifter zo ver kunt open buigen
Zojuist heb ik iets nieuws gezien (althans, nieuw voor mij). Een deelbaar stuur. Klinkt niet erg stevig maar het zag er toch redelijk betrouwbaar uit. Het is namelijk een door de helft gezaagde racebocht. Net aan de rechterzijde van het midden is het stuur door gezaagd. Vervolgens is er een stuk alu buis tussen gezet met de diameter van een MTB stuur waardoor er wel gripshift, rapid fire, rohloff en dergelijke shifters op passen. Informeer eens bij Elan in Nijmegen. www.elan.cc

Samuel

Een deelbare race bocht, ik las in een ander draadje dat Edwin op zijn avaghon ook een dergelijk stuur heeft...

Misschien idd eens naar die optie kijken, kan der 123 geen info over vinden via de zoekmachines..... he ze al wel een keer eerder gezien.

Bas
Ik lees hier op deze site dat de Magura hs-66 bijna niet meer te krijgen is. Is er een ander Magura-alternatief voor racegrepen (plus buiscommandeurs)? En dat ze er niet meer zijn, is dat omdat het niet deugde?