Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voordelen rohloff - Forum Wereldfietser

voordelen rohloff

Hallo iedereen,

al een tijdje hoor ik vrij veel positieve berichten over de Rohloff naven. Zelf heb ik afgelopen zomer een nieuweSantos Travelmaster gekocht omdat ik geen goede vakantiefiets had. Omdat mijn budget toen beperkt was maar omdat ik grote problemen had met mijn vorige fiets, heb ik toen voor de goedkoopste Santos fiets gekozen. Deze heeft een Deore versnellingsgroep. Nu gebruik ik mijn fiets ook voor woon-werkverkeer en ik moet de ketting gemiddeld om de week opnieuw schoonmaken en smeren, wil ik dat hij geruisloos is en soepel loopt.

Nu hoor ik van een aantal mensen dat Rohloff een goede oplossing is. Ik heb sinds deze zomer zo'n 6400 km gefietst. Nu heb ik (helaas?) geen exentrische trap-as. Ik vraag mij af wat nu de toegevoegde waarde is wanneer ik een rohloff met kettingspanner koop?
Ik kan dan geen kettingkast monteren wat betekent dat de ketting evensnel vuil is als met een gewoon derailleur systeem. Verder slijten de tandbladen ook flink vermoed ik omdat deze niet afgeschermd worden. Het lijkt mij veel handiger om af en toe de ketting zelf te moeten spannen, dan dat je een kettingspanner hebt waarbij je ketting en tandwielen steeds vies worden.

Naar mijn idee heeft Rohloff alleen echt nut wanneer je een excentrische trap-as hebt. Zijn jullie het hier mee eens of zijn er nog andere oplossingen?

Ik heb sinds januari een Rohloff met excentrische naaf en een kettingkast (die er nu echter af is...). Ik heb er bijna 6.000 km mee gefietst.

De kettingkast bevalt me zeer matig: als je toch een keer je achterwiel er uit moet halen (lekke band, nieuwe remblokjes (hydraulisch) is het een vies en lastig gedoe om de kettingkast weer goed te krijgen: de ketting wordt weleswaar niet smerig maar de kettingkast wel.
Verder leek het bij regen en plassen wel dat de kast vol liep met water en zand en beduidend zwaarder ging fietsen.

Ik denk dat een onbeschermde ketting wel viezer wordt maar aangezien hij niet hoeft te schakelen, valt het probleem wel mee. Wellicht slijt hij iets eerder maar een ketting is de kosten niet.
Dus voorlopig doe ik het maar zonder....
Wouter Bazen

Een kettingkast is niet te versmaden.

Heb vorige week de Batavus van mijn zus een groot nazicht gegeven.

De ketting zat na 16 (!) jaar, onder de troep; zes schakels onwrikbaar vast door roest. (Die fiets is jarenlang vakkundig verwaarloosd. Ketting was nooit gesmeerd.)

Mijn zus rijdt dagelijks 6 km, na 16 jaar is dat 35.000 km. Dus ik ging ervan uit dat die ketting helemaal versleten zou zijn. De fiets staat bovendien dag en nacht buiten, jaar in jaar uit en in weer en wind.

Ik heb die ketting (SACHS), die ik eerst zondermeer wou dumpen, voor de lol toch maar eens grondig schoongemaakt met een tandenborstel, gespoeld in petroleum en nagemeten.

Wie beschrijft mijn verbazing toen bleek dat er van slijtage na 16 jaar haast geen sprake was. Na reinigen en smeren kon ik die ketting gewoon weer monteren. Er is haast geen speling op het kamwiel. Het is duidelijk dat die volledig gesloten Batavus kettingkast hiervoor garant staat. Respect!

Ik rijd sinds half juli 07 met een Rohloff naaf. Met een kettingspanner. Ik heb maw geen omzien naar de ketting wat betreft de juiste spanning. Ik smeer ze met Boeshield, en na 2500 km ziet mijn ketting er nog altijd heel netjes uit. Die Boeshield is een goed product.
Ik ben heel blij met mijn Rohloff-fiets: eerst had ik een lx-versnellingsgroep besteld, maar naderhand heb ik dat dus nog aangepast. Ik heb me dat geen seconde beklaagd. Het fietst heerlijk zo'n Rohloff, ook met een kettingspanner. En je hebt uiteindelijk veel minder onderhoud dan met een gewone versnellingsgroep.
Het naderhand ombouwen van je fiets schijnt wel heel duur te zijn.
Luc

Ik neem aan dat elke rohloff, kettingspanner- of excenter-versie van binnen het zelfde werkt. Maar de buitenzijde, de wijze van ophanging, is die aan te passen van kettingspanner- naar excenter-versie?

Ik heb op dit moment namelijk nog geen fiets met excentrische trapas. Het lijkt me daarom wel fantastisch mooi, als bovenstaande mogelijk zou zijn.

wouterbazen schreef:Ik heb sinds januari een Rohloff met excentrische naaf
Excentric bottom bracket bedoel je denk ik :)
wouterbazen schreef: Ik denk dat een onbeschermde ketting wel viezer wordt maar aangezien hij niet hoeft te schakelen, valt het probleem wel mee. Wellicht slijt hij iets eerder maar een ketting is de kosten niet.
Dus voorlopig doe ik het maar zonder....
Correct, Af en toe, (afhankelijk van gebruik) een doekje over de ketting en een beetje smeren.

Berre schreef:Een kettingkast is niet te versmaden.

Heb vorige week de Batavus van mijn zus een groot nazicht gegeven.

De ketting zat na 16 (!) jaar, onder de troep; zes schakels onwrikbaar vast door roest. (Die fiets is jarenlang vakkundig verwaarloosd. Ketting was nooit gesmeerd.)

Mijn zus rijdt dagelijks 6 km, na 16 jaar is dat 35.000 km. Dus ik ging ervan uit dat die ketting helemaal versleten zou zijn. De fiets staat bovendien dag en nacht buiten, jaar in jaar uit en in weer en wind.

Ik heb die ketting (SACHS), die ik eerst zondermeer wou dumpen, voor de lol toch maar eens grondig schoongemaakt met een tandenborstel, gespoeld in petroleum en nagemeten.

Wie beschrijft mijn verbazing toen bleek dat er van slijtage na 16 jaar haast geen sprake was. Na reinigen en smeren kon ik die ketting gewoon weer monteren. Er is haast geen speling op het kamwiel. Het is duidelijk dat die volledig gesloten Batavus kettingkast hiervoor garant staat. Respect!
Andere ketting ander systeem ander gebruik, niet echt een vergelijk !!

Cycle Maniac schreef:Ik neem aan dat elke rohloff, kettingspanner- of excenter-versie van binnen het zelfde werkt. Maar de buitenzijde, de wijze van ophanging, is die aan te passen van kettingspanner- naar excenter-versie?

Ik heb op dit moment namelijk nog geen fiets met excentrische trapas. Het lijkt me daarom wel fantastisch mooi, als bovenstaande mogelijk zou zijn.
Kettingspanner gaat via der. oogje dus dat is geen probleem.

Excentrisch gaat via Bottom bracket dan heb je een ander frame nodig of een excentriker http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=216

Een fiets met Rohloff naaf is een geweldig stukje techniek. Ik ben erg blij met de mijne, en hoop dat ik nooit meer een andere vakantiefiets hoef te kopen.
Een bestaande fiets ombouwen blijft wat klunzig, met die kettingspanner en reactie arm, en het is ook stevig aan de prijs. Je gooit toch weer mooi zowat de helft van je fiets weg. Zelf zou ik dat nooit doen. Ik ben meer van het soort "je hebt wat je hebt, en daar doe je het maar mee tot het versleten is." Er komt altijd wel weer wat nieuws op de markt, maar als je dat steeds wilt hebben kost het je goud. Je fiets is feitelijk al gooeddeels afgeschreven (je krijgt er tweedehands nog maar weinig voor), zodat nu de jaren van het goedkope fietsen zijn begonnen.
Uiteindelijk is er niets mis met je fiets: het is een kwaliteitsfiets met goede afmontage. Die moet nog heel wat jaren meegaan, en je veel plezier geven.
Mijn vrouw heeft ook een Santos (met LX), die we drie jaar geleden hebben gekocht. Ook zij gebruikt hem intensief voor woon werk verkeer (dat zou ze oorspronkelijk niet doen, maar ze vindt hem zo lekker rijden - en zo'n coooole uitstraling hebben - dat ze niet meer op een stadsbarrel wil rijden). Ook wij stonden voor de keus een nieuwe Rohloff fiets te laten maken, of haar bestaande fiets een goede beurt te geven. We hebben nu nieuwe Son/XT wielen laten bouwen (goed licht is toch wel erg belangrijk op een woon-werk fiets), en de wat gesleten maar nog prima LX Santos wielen schuiven we door naar de vakantiefiets van een van de kinderen (de naven van die fiets hadden het wel gehad, en de voorvelg was ook niet meer goed recht). Nieuwe tandwielen en kettingen, en klaar is Kees. Zo kan de Santos nog weer zeker een jaar of zes mee zonder meer onderhoud dan tandwielen etc., en hebben we voor weinig geld ook weer een jeugdfiets in prima conditie. Dat is toch wel een stuk goedkoper. Achteraf heb ik wel sprijt dat we drie jaar geleden het geld niet hadden voor een super fiets voor haar, maar zo gaan die dingen.
Voor woon werk verkeer is er nog de complicatie van het risico van diefstal. Ik durf mijn mooie Rohloff fiets niet mee de stad in te nemen naar mijn werk. Daarvoor heb ik dus een stadsfiets met terugtraprem, maar ik hoef ook maar 5 km heen en 5 km terug.
Wim

Ik zal binnenkort wat posten over een Rohloff als Alpencol fiets. Merk ik redementsverlies? En hoe irritant is het om tientallen km's lang gezoem te horen? Dat soort dingen.

ott schreef:
Cycle Maniac schreef:Ik neem aan dat elke rohloff, kettingspanner- of excenter-versie van binnen het zelfde werkt. Maar de buitenzijde, de wijze van ophanging, is die aan te passen van kettingspanner- naar excenter-versie?

Ik heb op dit moment namelijk nog geen fiets met excentrische trapas. Het lijkt me daarom wel fantastisch mooi, als bovenstaande mogelijk zou zijn.
Kettingspanner gaat via der. oogje dus dat is geen probleem.

Excentrisch gaat via Bottom bracket dan heb je een ander frame nodig of een excentriker http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=216
Maar is een kettingspanner- naar excenter-versie om te bouwen?
Ik moet er eerlijk bij zeggen: Ik vermoed dat het wel wishfull thinking zal zijn. :roll:

@Willem Jongman: Dat neem ik graag van je aan. Maar de fiets met excentrische trapas die ik in gedachte heb, is op dit moment even boven m'n budget. Maar een rohloff heeft op dit moment voor mij wel prioriteit.

Hoi!

Ik wilde mijn oude T-400 LX ombouwen naar een Rohloff maar de meerprijs was zo hoog dat een nieuwe fiets met Rohloff goedkoper was. Losse Rohloffkomponenten zijn idioot duur.

Ik heb toen de T-400 Rohloff gekocht. Aangezien dit een van de eerste was, heb ik nog een kettingspanner en geen nadelen ondervonden. En ik ben dus echt niet lief voor mijn fiets:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=2411
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=2607
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=1830
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=2844
http://images.exploder.org/gallery/jord ... seh?full=1
http://images.exploder.org/gallery/jord ... ord?full=1
http://images.exploder.org/gallery/albu ... rge?full=1

Kettingspanner:
Nadeel: kettingwieltjes (hoe heten die ook alweer) slijten, maar veeel minder dan bij een deraileur door de rechte kettingloop. Ik heb ze nu 20.000 km en ze zijn nog prima
Voordeel: hoef mijn ketting niet na te spannen
Voordeel: bij een kettingbreuk etc kan ik de ketting gewoon wat inkorten.
Voordeel: mocht het op reis helemaal mis gaan met de Rohloff kan ik er een derailleursysteem opzetten.

Kettingkast:
Nadeel: zonder kettingkast vraagt de ketting iets meer onderhoud. Maar met 1x per 2 weken wat Rohloff olie en even de ketting door de poetsdoek halen zag mijn ketting er na 10.000km nog als nieuw uit.
Voordeel: ketting loopt niet aan zoals met een kettingkast kan gebeuren
Voordeel: bespaart gewicht van kettingkast uit
Voordeel: uitbouwen wiel is zonder kettingkast veel makkelijker
Voordeel: gebruikt gewone trapas, kan je overal ter wereld kopen
Voordeel: Mocht je frame onherstelbaar beschadigd zijn kan je het hele zaakje op iedere fiets omzetten.

Geluid van de Rohloff is natuurlijk een persoonlijke afweging. Ik vind het snoren in de 7 geen probleem en gebruik die ook niet zo vaak en het is met de tijd (zo vanaf 2000km) steeds stiller geworden. Het lichte zoemen in de andere versnellingen is ook ok. Dat is het gerustellende geluid van robuust precisiewerk dat je hoort. En derailleurs maken na een aantal kilometers ook geluid.

Fiets de wereld,
Whisky

Mijn vriend en ik hebben beide in 2006 een Santos met Rohloff en excentrische trapas gekocht. Wij zijn erg tevreden.
De excentrische trapas is wel wat duurder, maar geeft minder kans op 'beschadiging', bijvoorbeeld als je je fiets meeneemt in het vliegtuig.

De naaf bevalt ons prima: rendementsverlies? 'k Heb eigenlijk geen idee! Dat maakt me ook niet uit eigenlijk. In de 6e en 7e versnelling maakt ie wat het geluid van een stille koffiemolen, maar in de overige versnellingen is ie mooi stil. Wat ik het grote voordeel vind is dat ie gelijk in de versnelling staat waar je hem in draait. Je hoeft dus geen extra trap te doen om de ketting naar het gekozen blad te transporteren. Dit is, bijvoorbeeld, fijn als je de berg op fietst, je even uitrust en dan in een andere versnelling verder wilt dan waarin je gestopt bent.
Daarnaast is het lekker handig schoonmaken in vergelijking met een normale derailleur na een tocht over modderpaden.... Ook belangrijk toch :lol:

Cycle Maniac schreef:Maar is een kettingspanner- naar excenter-versie om te bouwen?
Nogmaals: je hebt dan een nieuw frame nodig. En als daar niet door een goddelijk toeval al je componenten, zoals balhoofstel, zadelpen en dergelijke, op passen dan moet je die ook vervangen.
Ja, je zou ook de bracketpot er uit kunnen laten zagen en er een excenterpot in laten lassen, maar ik denk dat dat een duurdere oplossing is dan een nieuw frame.
Leon

Duidelijk. Zoals ik al zei; ik begon al te vermoeden dat ik hiermee niet verder dan 'wishfull thinking' zou komen. Oke, ik dan maar voor een geheel nieuwe fiets kiezen. Ook geen verkeerde beslissing natuurlijk.

Leon schreef:
Cycle Maniac schreef:Maar is een kettingspanner- naar excenter-versie om te bouwen?
Nogmaals: je hebt dan een nieuw frame nodig. En als daar niet door een goddelijk toeval al je componenten, zoals balhoofstel, zadelpen en dergelijke, op passen dan moet je die ook vervangen.
Ja, je zou ook de bracketpot er uit kunnen laten zagen en er een excenterpot in laten lassen, maar ik denk dat dat een duurdere oplossing is dan een nieuw frame.
Leon
Oef, dat is precisie werk.
Moet je wel een hele goeie vakman zien te vinden.
En die worden steeds schaarser.
Gr. Roger.

wacht even.... de oplossing voor een EBB:

Tr!ckstuff Excentriker :D

Afbeelding


Eccentrische lager schalen voor Hollowtech II en soortgelijke cranks.

Alleen toe te passen in combinatie met cranks zonder mogelijkheid voor een picolo kettingblad (of race cranks) (Of ze eraf slijpen :wink: )

Elk frame zonder kettingspanner (of derailleur) om te bouwen naar versnellingsnaaf

Getest en goed bevonden, heeft alleen een kleine radius maar dat is op te lossen door een half-link.

Dat dit bestaat wist ik niet.
Zo zie je maar, weer wat geleerd op dit forum :wink: .
Gr. Roger.

Roger schreef:Dat dit bestaat wist ik niet.
Zo zie je maar, weer wat geleerd op dit forum :wink: .
Gr. Roger.
Het bestaat, maar dat wil niet zeggen dat je er verstandig aan doet dit spul in een expeditiefiets te schroeven. :roll: